Hur beräkna värde på ponny?

Jag har en medelålders shetlandsponny som antagligen borde vara rätt attraktiv - han är mycket riden och även inkörd.
Rätt pigg och kan busa, plus en del integritet så kanske inte klockren för de allra minsta. Utan större koll så skulle jag nog tycka att 10-15' vore rimligt för honom.
 
Jag har en medelålders shetlandsponny som antagligen borde vara rätt attraktiv - han är mycket riden och även inkörd.
Rätt pigg och kan busa, plus en del integritet så kanske inte klockren för de allra minsta. Utan större koll så skulle jag nog tycka att 10-15' vore rimligt för honom.
och jag skulle säga att du förmodligen kan lägga till 5-10 på det och få den såld utan större problem, särskilt om den funkar bra att köra
Som sagt, priserna på shetlandsponnyer har gått upp markant senaste 1-2 åren. Varför skulle en medelålders ponny kosta mindre än en nyinkörd, nykastrerad 3-4-åring?
 
och jag skulle säga att du förmodligen kan lägga till 5-10 på det och få den såld utan större problem, särskilt om den funkar bra att köra
Som sagt, priserna på shetlandsponnyer har gått upp markant senaste 1-2 åren. Varför skulle en medelålders ponny kosta mindre än en nyinkörd, nykastrerad 3-4-åring?

Tänker att man vill ha klockrena barnponnys framför allt?
Plus åldern, då.

Men tänker inte sälja så mest vilda spekulationer på ämnet :)
 
Fast TS ska annonsrea ut ponnyn så det är inte till en bekant. Sen förstår jag inte varför man ska gå ner någon större summa för man säljer till någon man känner? Jag går normalt inte och skänker pengar till bekanta. Och jag tappar kontrollen den dag jag säljer, hästen kan säljas vidare dagen efter, då förlorar jag både en vän och kontakten med hästen.
Sen kretsar inte livet runt pengar för alla utan alla ser på det på olika sätt. Välmående går före när det kommer till
Det man gör om man säljer den 5000 kr billigare till en vän är i princip att man ger dem de 5000 man hade kunnat få av en annan köpare.

Det är helt och hållet upp till var och en att sätta det pris hen vill och sälja till vem hen vill. Men det är egentligen ingen som vinner något på att man sänker priser för att man tror att det är det bästa hemmet för ponnyn.
Öh...? Ingen som vinner på att man sänker priset på ponnyn? Jag går ner 5000 i pris än det jag tänkt till en mkt god vän som jag vet tar väl hand som sina hästar så mår ju jag bättre iaf och ponnyn får det garanterat gott. Min vän får en fin ponny till ett bra pris. Sen kan jag ju förtsatt ha en relation till hästen. Enda nackdelen i det är väl min peng jag förlorar?
 
Det kan vara värt 5000 kr att slippa besväret att leta efter ett bättre hem och du vet inte om du får 20.000 för hästen i slutändan, men är det ett vettigt pris för att kanske förlora vänskapen? Du vet aldrig hur hästen kommer att få det, du kan hoppas, gissa, ana osv. Men du vet inte. Blir det inte som du tänkt dig kanske vänskapen är ett minne blott.

Personligen hade jag kunnat sänka priset lite för att slippa besväret med att annonsera, men det gäller inte bara för vänner utan det är mer om det blir lätt och smidigt. Och jag skulle inte sålt till ett hem jag inte kan acceptera, men det är svårt att veta om hemmet är verkligen är bar och varaktigt.
Jag skrev nog "VET att hästen får det bra till 100".
Varför jag skulle förlora vänner kan jag inte förstå riktigt. Jag omger mig inte av folk som utnyttjar att jag är snäll.
Men men det hör ändå inte till TS inlägg. Alla gör som dom vill.
 
Jag skrev nog "VET att hästen får det bra till 100".
Varför jag skulle förlora vänner kan jag inte förstå riktigt. Jag omger mig inte av folk som utnyttjar att jag är snäll.
Men men det hör ändå inte till TS inlägg. Alla gör som dom vill.
Du kan inte veta, inte ens när det gäller dig själv (du kan bli sjuk, råka ut för en olycka). Och många är de som kallar vänner f.d vänner när de blivit svikna, exempelvis att det visar sig att din vän inte alls tar hand om hästen på ett bra vis eller säljer den vidare omgående och tjänar några tusenlappar.

Jag säger inte att det kommer att hända men om det händer så är skulle du knappast vara ensam om att bli sviken.
 
Du kan inte veta, inte ens när det gäller dig själv (du kan bli sjuk, råka ut för en olycka). Och många är de som kallar vänner f.d vänner när de blivit svikna, exempelvis att det visar sig att din vän inte alls tar hand om hästen på ett bra vis eller säljer den vidare omgående och tjänar några tusenlappar.

Jag säger inte att det kommer att hända men om det händer så är skulle du knappast vara ensam om att bli sviken.
Nej man kan aldrig veta nått till 100%
Men jag skulle nog överleva den bitterheten över den pengen... tror jag.... kanske... eller så skulle jag ångra mig varjedag för resten av mitt liv och inte kunna gå vidare (förstå min ironi)

Om min vän råkar ut för en olycka eller blir sjuk så är det nog inte mina pengar jag kunde fått extra för ponnyn jag grämer mig över.

Har inga vänner som inte sköter sina hästar.

Det är om igen inte aktuellt för TS eftersom hon vill lägga ut en annons. Så det är ändå inte relevant.
 
Du kan inte veta, inte ens när det gäller dig själv (du kan bli sjuk, råka ut för en olycka). Och många är de som kallar vänner f.d vänner när de blivit svikna, exempelvis att det visar sig att din vän inte alls tar hand om hästen på ett bra vis eller säljer den vidare omgående och tjänar några tusenlappar.

Jag säger inte att det kommer att hända men om det händer så är skulle du knappast vara ensam om att bli sviken.
Nej man kan aldrig veta nått till 100%
Men jag skulle nog överleva den bitterheten över den pengen... tror jag.... kanske... eller så skulle jag ångra mig varjedag för resten av mitt liv och inte kunna gå vidare (förstå min ironi)

Om min vän råkar ut för en olycka eller blir sjuk så är det nog inte mina pengar jag kunde fått extra för ponnyn jag grämer mig över.

Har inga vänner som inte sköter sina hästar.

Det är om igen inte aktuellt för TS eftersom hon vill lägga ut en annons. Så det är ändå inte relevant här.
 
Nej man kan aldrig veta nått till 100%
Men jag skulle nog överleva den bitterheten över den pengen... tror jag.... kanske... eller så skulle jag ångra mig varjedag för resten av mitt liv och inte kunna gå vidare (förstå min ironi)

Om min vän råkar ut för en olycka eller blir sjuk så är det nog inte mina pengar jag kunde fått extra för ponnyn jag grämer mig över.

Har inga vänner som inte sköter sina hästar.

Det är om igen inte aktuellt för TS eftersom hon vill lägga ut en annons. Så det är ändå inte relevant.
Jo jag påpekade det för länge sedan att det inte var aktuell för TS, när du drog upp att sälja till vänner för reducerat pris

Det hade varit fantastiskt om alla som litade på sina vänner hade rätt och ändå hör man ofta över vännen/bästisen som svikit.
 
Jo jag påpekade det för länge sedan att det inte var aktuell för TS, när du drog upp att sälja till vänner för reducerat pris

Det hade varit fantastiskt om alla som litade på sina vänner hade rätt och ändå hör man ofta över vännen/bästisen som
Ja det gjorde du men då kanske du kan släppa det också eller? Jag har förstått att du inte skulle sälja en häst lite billigare till en god vän och det känns helt ok för mig att du gör som du vill. Hoppas det känns ok med dig att jag bara försvarar mitt tänk som uppenbarligen är helt fel.
 
Personligen skulle jag nog ha det faktum att han har starr som lite broms i ett ev. Köp. Men vet inte riktigt om det är något som kan förvärras på hästar med åldern...?
Det kan det nog tyvärr? På andra djur blir (grå) starr ofta värre med tid. Men hur fort det går är nog olika.
Jag håller med om att det drar ned pris för mig i alla fall. Om starren förvärras kanske hästen till slut inte ser på det ögat, och i värsta fall kan det ju göra den lite oroligare för ljud från den sidan den inte ser bra.
 

Liknande trådar

Gnägg Hej kanske blir en luddig tråd! Och hoppas jag lagt den under rätt prefix :) Jag har inga planer på att köpa ridhäst igen, i alla fall...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
9 331
Senast: Ketrawzc
·
Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 372
Senast: Askur
·
Ekonomi & Juridik Jag har möjligheten att hyra ett litet stall med 4-5 (små) boxar för en rimlig peng varje månad. Då är det i stort sett fri tillgång på...
Svar
11
· Visningar
1 728
Senast: Ilini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp