Hur berättar man om herpes?

N

naliqa

För ett tag sedan fick jag några sår/blåsor i underlivet och efter en hel del googlande kom jag fram till att det troligtvis var herpes. Symptomen stämde in och med tanke på hur pass vanlig viruset är kändes det inte så osannolikt. Har väl inte tänkt så mycket mer på det sedan dess.

Nu har jag haft en första dejt med en kille och vi har bestämt oss för att ses igen. Och ja, förr eller senare lär man ju hamna i säng 😜

Så min fråga är - hur sjutton berättar man för en potentiell partner att man troligtvis har herpes? Trots att över hälften av befolkningen tros bära på någon form av herpesvirus känns det så otroligt stigmatiserat. Hur gör alla andra?

Skulle känna mig så ratad och värdelös om han väljer att avsluta kontakten på grund av detta 😐 Men skulle inte med gott samvete kunna undanhålla det heller, så berätta måste jag ju.

Hur lägger man upp det på bästa sätt? Ni som har varit i samma situation - vad fick ni för reaktion?
 
Börja med att få en diagnos, sen kan du fundera på hur du skall bära dig åt.
Håller helt med om att testa först och sedan ta ställning till hur en för det på tal om det behövs.
Tycker att det är Sjävklart att man berättar.
Vad jag förstår så testar man endast när man har ett aktivt utbrott. Eftersom jag inte vet när/om jag får det igen så kan det ju dröja innan det blir aktuellt med en diagnos. Men är som sagt rätt säker på att det är herpes, kan inte hitta något annat som passar in på symptomen.
 
Vad jag förstår så testar man endast när man har ett aktivt utbrott. Eftersom jag inte vet när/om jag får det igen så kan det ju dröja innan det blir aktuellt med en diagnos. Men är som sagt rätt säker på att det är herpes, kan inte hitta något annat som passar in på symptomen.
Jag har ju haft det i hjärnhinnan, men är öppen med det för i princip kan det smitta genom slemhinna även om det inte finns aktivt utbrott. Det är som sagt risk att han drar (det har hänt när jag pratat om det) men risken är ju att han bär på det ändå.

Det hade varit bra om du kollat om det var typ I eller II du har, för ettan är inte så jobbig. Vanligtvis kommer den en gång och aldrig mer. Tvåan är aktivare och kommer tillbaka när immunförsvaret är lågt och sånt.

För min del var det bra att läsa på statistik för att prata om hur många som har det. Och du behöver inte prata om det, fast jag tycker att det är snällast, för är det extremt viktigt för någon. Då är du deras förlust...
 
Hade känt mig lurad om jag inte fått veta och kunnat välja själv. Är det inte upp till den andra att avgöra hur denne är villig att hantera eventuell smitta?
Jag hade berättat.

Angående att man enbart kan testa vid utbrott - berätta om din misstanke om att du kan vara bärare av herpesvirus räcker. Sen får partnern själv avgöra.
 
Personligen hade jag blivit helt jävla skogstokig om någon jag sexar med inte upplyser om att denne har herpes och sen smittar mig.

Rätten att bestämma om jag vill ta risken -helt oavsett om den är minimal eller enorm- att bli smittad är ju min och ingen annans!
 
Att jag ska berätta känns självklart, är inget jag vill undanhålla. Min fråga är alltså hur man gör det på bästa sätt. Givetvis innan man har sex.
Jag sa så här: Det känns spännande att träffas och känner du lika så kommer det att leda till att vi har sex. Jag har herpes. Jag äter medicin för det och har därför inte haft utbrytande skov.....jag kan inte minnas när. Men jag vill att du ska veta det. Han svarade att han varit tillsammans med en tjej i flera år som hade herpesutbrott flera gånger per år. -Jag blev inte smittat -vad jag vet i alla fall (sa han). Vi är fortfarande tillsammans. Jag är väldigt observant på mitt underliv. Minsta lilla klia (mina utbrott börjar alltid med lite svagt kli, pirr) tar jag medicin och smörjer med cortisonsalva. Jag kan känna hur kliet ökar för varje timma som går, men ju tidigare jag tagit medicin ju snabbare avtar kliet och utbrottet lägger sig snabbt. Inom ett dygn så känner jag inte av skovet längre. Har inte haft blåsor på så många år att jag faktiskt inte minns sista gången. I början med medicin var jag inte lika "van" så var jag lite för sen med tabletterna fick jag blåsor. Sen lärde jag mig att ta vid minsta lilla känning, så det har nog hänt att jag tagit fast det inte var något skov. Har tabletter med mig överallt för att hindra utbrottet och vi har inget sex mellan mina ben under den veckan. Rädslan att smitta min parter ligger ju och gnager hela tiden...och jag skulle dö om han fick det, ialla fall bli väldigt bedrövad
36451
 
Hakar på och frågar om herpes kan smitta om snubben använder samma fingrar i olika tjejer direkt efter varandra?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp