Hur beskriver folk din hund?

Praefatio

Trådstartare
Jag är supernyfiken på vilket intryck människor får av olika hundar Hur brukar din hund oftast beskrivas av folk den möter?

1. Vad är det folk brukar utbrista när de ser/träffar hen första gången? (Utropade adjektiv, fördomar…?)
2. Vad brukar de säga när de lärt känna hen lite?

Visa gärna bild och skriv med ras, kön och ålder.
 
1. Vad är det folk brukar utbrista när de ser/träffar hen första gången? (Utropade adjektiv, fördomar…?)
2. Vad brukar de säga när de lärt känna hen lite?

Visa gärna bild och skriv med ras, kön och ålder.

1) vad liten hon är 😯 (sagt om båda)
2) väldigt glad, social, charmig och såååååå fin och duktig (också sagt om båda)

FB_IMG_1699727281594.jpg

Aussietikar båda två, 7 respektive 15 månader gamla.

Tror det som förvånar folk mest är när de inser att terrier = inte alltid lika med vass/skarp.
 
Jag är supernyfiken på vilket intryck människor får av olika hundar Hur brukar din hund oftast beskrivas av folk den möter?

1. Vad är det folk brukar utbrista när de ser/träffar hen första gången? (Utropade adjektiv, fördomar…?)
2. Vad brukar de säga när de lärt känna hen lite?

Visa gärna bild och skriv med ras, kön och ålder.
Floki får höra att han är en gatuhund! Border Collie, 6 år.

IMG_1012.jpeg
 
1. Oftast såna där otrevliga tillmälen som att "han kommer hugga ihjäl mig", "den där kommer vända sig mot dig en vacker dag" och "en sån där hund borde förbjudas/avlivas".
2. "Men han är ju världens gosigaste och snällaste hund, han gör ingen förnär." "Vilken underbar och fin hund ni har!"
IMG_20230902_143241_571.jpg
 
Absolut vanligaste från folk på stan är "Åh så vackra!" eller "Åh så söta!". De flesta fastnar dessutom för Lily, och lägger till ett "Ja du är också jättefin" när de riktar sig mot Ebrah :rofl:

Grannars kommentarer handlar alltid om att hundarna är så otroligt snälla/vänliga eller så väluppfostrade/lydiga.

De i bekantskapskretsen som faktiskt lär känna hundarna lite brukar skratta åt att Lily är så busig och påhittig, otroligt uttrycksfull och kommunikativ och alla älskar att sitta och gosa med Ebrah. De som ser Ebrah när hon är busig brukar också fascineras av hur hon kan vara så extremt på eller av. Så extremt lugn inne, eller så komplett vild ute. Och de skrattar högt åt hennes stil när hon busar.

Det finns såklart de som kläcker ur sig något om att hundarna ser magra ut, eller är konstiga på annat sätt. Men de flesta som inte direkt tycker om dem säger åtminstone "Det där är såna där springhundar va?".

Och ja. Vi får kommentarer från folk snudd på dagligen. Framförallt sommartid, då är det helt galet, när folk faktiskt är ute bara för att vara ute. Går vi inte på "konstiga" tider så kommer vi knappt fram, just för att alla ska kommentera och prata. Men så länge folk är vänliga och jag inte har någon tid att passa så är det bara trevligt.

Den prydliga sidan av Ebrah:
309882394_2389373604544339_5241432120640985244_n.jpg


Den prydliga sidan av Lily:
350925119_787112276306245_2481385891780658300_n.jpg


Hur jag ofta ser dem:
350941452_1516835709091907_5912879457520145558_n.jpg
349136881_977178123293073_4585651414517257353_n.jpg

324333051_2179226528936234_7315637528447155758_n.jpg
 
Jag får ofta höra att de är snälla och trevliga ihop med stor personlighet. De båda värvar ständigt nya medlemmar till sin fanclub.
De som känner de närmare tycker att de är lättsamma, roliga och charmiga och att de ”upptäckt Dvärgschnauzer”

IMG_6450.jpeg
 
1. Åh, en boxer, det ser man inte så ofta längre. Mina föräldrar/min morbror/min mormor hade en boxer när jag var ung. Ofta åtföljs det av att man vill bli ordentligt hälsad på, dvs få en boxer över sig som gärna slickar en ordentligt i ansiktet.
2. Fast de här ser större ut än jag minns (och då får man erkänna att storleken har dragit iväg en del och att båda nog ligger över max).
3. Bra draghjälp på promenaden du har där!

På bilden, Winter 4.5 år (vänster) och Lancelot typ 14 månader här (höger). De är halvbröder (samma mamma).

230727_112020_CR6_7783.jpg
 
Kul med många svar! 😍 Här kommer min:

1. Någon variant av ”OJ, vad STOR!” Det får vi höra nästan varje dag. Även av hundägare vars hundar är i samma storlek, vilket alltid förvånar mig. Själv tycker jag inte att han är så väldigt stor, 64–65 cm hög och ~33 kg, men som någon sa: ”han har så stor energi!”
2. Någon variant av att han är ”sååå go/fin!” eller ”det är MYCKET hund, det där!”

Inte de mest originella kommentarerna med andra ord! Men så är han också mest en stor, go jycke. Inte väldigt vacker eller väldigt söt eller väldigt originell själv, men väldigt, väldigt charmig.
F99FFFDC-958B-4B95-9272-8EF7BAE47634.jpeg
 
1. Vilken häftig, vad är det för ras?
Är nog det vanligaste 😄

2. Beror på vem det och hur många gånger de gar träffat honom 🙄
Allt från, han är väldigt intensiv, vad mycket energi han har, blir han aldrig trött, så mysig och gosig, så lugn, lydig och följsam.
Så ja, han har flera personligheter 😆

Griffon Bruxellois, 17 månader.

IMG_20231106_115008.jpg
 
1) Folk brukar inte säga så mycket, men det osar av ”jobbig”, ”ouppfostrad” och ”högljudd” byracka… 😅
2) Sedan blir det mer ”gullig”, ”rolig och humoristisk”, ”uttrycksfull” och ”ser ut som en hund i en reklamspot”…
Högbent Jack Russell-hane 7 år.
IMG_3700.jpeg
 
Polarhundsblandningar på 3 år, 1,5 år o 5 månader

1. Oj dom har mycket energi så du vet o då tänker jag alltid för mej själv lite sarkastiskt "nähä menar du de?"
2. Vad fina dom e men den svarta ser elak ut (rätt skönt att folk tycker han ser elak ut för då får vi va ifred :rofl:)
 

Bifogade filer

  • IMG_5850.jpeg
    IMG_5850.jpeg
    152,3 KB · Visningar: 38
Jag har en granne som alltid hälsar Lily med "hej på dej, stora glada valpen".
Hon har passerat 6 år, men beskrivningen är talande :angel: :heart

När dom ligger i bilen och folk som inte känner oss tittar på dom så är det alltid först "åhhh så söta!!". När jag sen tar ur dom ur bilen så blir det "arghhh, vad stora dom är 😲"...
:D
Dom tror inte att en spaniel-liknande hund (Drent) är 65 cm i mkh och ligger på 38/50 kg = ja, dom är rejäla :love:
IMG_20230315_223912_622.jpg
 
Lystra är 13v nu, Kooikerhondje tik.

1. Folk utbrister KONSTANT hur söt hon är.
2. Dom som få som har vett frågar att få klappa.
3. Vad för pudelblanding är en Kooiker? Du vet att du har en blandras?
Visa bifogad fil 131803
Haha, jag kommer fortfarande ihåg hur extremt förvånad en kund blev när hon kom till butiken med sin kookier och jag spontant utbrister "Åh, en kookier, så kul!". Var väl typ första gången någon fattade vad hon hade för hund :rofl:
 
Jag är supernyfiken på vilket intryck människor får av olika hundar Hur brukar din hund oftast beskrivas av folk den möter?

1. Vad är det folk brukar utbrista när de ser/träffar hen första gången? (Utropade adjektiv, fördomar…?)
2. Vad brukar de säga när de lärt känna hen lite?

Visa gärna bild och skriv med ras, kön och ålder.

Nike:
1. Är hon verkligen en agilityhund? Hon ser så lugn ut?
2. Duktig hon är.

Tay:
1: Vilken trevlig border collie, jag tycker han ser precis ut som dom ska göra.
2: Han verkar ju så himla snäll, visste inte att han hade det i sig.. (Han kan vara rätt skarp)

Spock:
1: Vad är det för ras? Är han verkligen renrasig? Jag tycker dom ska se ut som den andra (Tay)..
2: Han är ju verkligen supersnäll/lugn/jobbar bra.

Lilla M:
1: Det är en corgi va? Har dom inte svårt med att hoppa (agility)?
2: Gud vilken energi hon har och vad duktig på agilitybanan!

Vi träffar ju nästan uteslutande folk i tränngs och tävlingssammanhang men de har ändå svårt att se att Spock är bc :p , vilket inte är konstigt för förutom att han ser lite "fel" ut så rör han sig inte som många andra bc's utan mer åt flamsig labrador hållet när han inte vallar.

20230929_075809.jpg
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 507
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
657
Senast: Trassel12
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 197
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 657

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp