Hur betalar vi vägarna?

tanten

Trådstartare
Som det ser ut idag så bidrar skatterna på drivmedel i hög grad till underhållet av vägarna.
De inomsterna kommer att minska när alltfler fordon går över till eldrift eller kombinerad eldrift.

Nu på morgonen talar nyheterna om förslag till kilometerskatt. Diffrentierad så att städer har hög taxa, som sjunker ner till landsbygden som inte betalar något.

Undrar hur många som sett elbilarna som ett sätt att slippa betala för sin körning? Kommer de planerna att minska elbilsförsäljningen?

Hur ska vi annars bekosta vägnätet?

/tanten - i liten dieselbil
 
Jag hörde det också och funerade på om detta inte skulle minska elbilsförsäljningen. Folk räknar väl hem det pga låga priser/km?
Men hur vi ska betala vägarna har jag inget svar på. Biltrafiken behöver väl dessutom minska.
 
Jag hörde det också och funerade på om detta inte skulle minska elbilsförsäljningen. Folk räknar väl hem det pga låga priser/km?
Men hur vi ska betala vägarna har jag inget svar på. Biltrafiken behöver väl dessutom minska.
Tror inte att trafiken måste minskas, mer utsläppen. Och när det blir osäkerhet kring vad för sorts bil man ska skaffa så minskar nybilsförsäljningen och utsläppen minskas inte. Blir en ond cirkel
 
Som det ser ut idag så bidrar skatterna på drivmedel i hög grad till underhållet av vägarna.
De inomsterna kommer att minska när alltfler fordon går över till eldrift eller kombinerad eldrift.

Nu på morgonen talar nyheterna om förslag till kilometerskatt. Diffrentierad så att städer har hög taxa, som sjunker ner till landsbygden som inte betalar något.

Undrar hur många som sett elbilarna som ett sätt att slippa betala för sin körning? Kommer de planerna att minska elbilsförsäljningen?

Hur ska vi annars bekosta vägnätet?

/tanten - i liten dieselbil
En än viktigare fråga är hur vi uppgraderar elnätet så att det klarar av att överföra el för att ladda alla dessa elbilar. Det är ett stort problem som kommer att kosta många, många miljarder att lösa, och det måste ju fixas före vägunderhållsfinansieringen.
 
Som det ser ut idag så bidrar skatterna på drivmedel i hög grad till underhållet av vägarna.
De inomsterna kommer att minska när alltfler fordon går över till eldrift eller kombinerad eldrift.

Nu på morgonen talar nyheterna om förslag till kilometerskatt. Diffrentierad så att städer har hög taxa, som sjunker ner till landsbygden som inte betalar något.

Undrar hur många som sett elbilarna som ett sätt att slippa betala för sin körning? Kommer de planerna att minska elbilsförsäljningen?

Hur ska vi annars bekosta vägnätet?

/tanten - i liten dieselbil
De ville ju sätta GPS i alla bilar, vilket jag inte känner mig så posetiv till
 
Som det ser ut idag så bidrar skatterna på drivmedel i hög grad till underhållet av vägarna.
De inomsterna kommer att minska när alltfler fordon går över till eldrift eller kombinerad eldrift.

Nu på morgonen talar nyheterna om förslag till kilometerskatt. Diffrentierad så att städer har hög taxa, som sjunker ner till landsbygden som inte betalar något.

Undrar hur många som sett elbilarna som ett sätt att slippa betala för sin körning? Kommer de planerna att minska elbilsförsäljningen?

Hur ska vi annars bekosta vägnätet?

/tanten - i liten dieselbil
Nej, drivmedelsskatten bidrar inte till underhåll och drift på vägarna. Det slutade man med 1981.
Fram till dess var den öronmärkt för underhåll och byggnation av vägar. I dag finns ingen sån koppling, utan den går rakt in i statskassan.
I dag är drivmedelsskatten uppdelad på tre. Koldioxidskatt, energiskatt och moms. Inget annat.

Det kanske är fordonsskatten du tänker på?
I dag lägger Trafikverket 9,5 miljarder på drift och underhåll. Känns som att fordonsskatten räcker ganska långt där?

Jag tror att det kommer att bli trängselskatt på alla vägnät som är statliga.
Jag tror även at elpriset kommer att skjuta i höjden i takt med att bensin och olja fasas ut. Inte bara på laddstationer, utan generellt. De som har satt upp solceller kommer få betala de med.
 
Varje gång staten kommer på någon ny lösning så låter det lockande i början, sen när alla bytt ut sina bilar så kommer det kosta skjortan igen. Elpriserna kommer chockhöjas och sen tillkommer säkert någon trevlig skatt på själva ägandet av elbilen.
 
Å andra sidan så är inga skattemedel öronmärkta. Alla skatter som tas in hamnar i samma stora låda. Så om skatteintäkterna på drivmedel minskar så får väl staten ta in pengarna annan väg? Man kan också tänka sig att när förbrukningen av fossila drivmedel minskar så minskar också kostnader som hör till det? T ex kostnader för miljöpåverkan som förbrukningen innebär.
 
Å andra sidan så är inga skattemedel öronmärkta. Alla skatter som tas in hamnar i samma stora låda. Så om skatteintäkterna på drivmedel minskar så får väl staten ta in pengarna annan väg? Man kan också tänka sig att när förbrukningen av fossila drivmedel minskar så minskar också kostnader som hör till det? T ex kostnader för miljöpåverkan som förbrukningen innebär.
Före 1981 var det som Tanten sa, det gick till underhåll och byggnation av vägarna. Det kan ju märkas? E20 borde ju ha byggts ut för länge sedan, det dör ju folk på den nästan varje vecka. Jag undviker den allt jag kan, väldigt obehagligt vägavsnitt. Nollvisionen hade varit närmare sitt mål om den hade byggts ut/om i tid. Men det är ju pengarna det står på.

Energi och koldioxidskatten på bensin och diesel är 36 miljarder, så det lär ju betala en stor del av miljöpåverkan.
De pengarna lär läggas på el när de fasas ut. Och gissningsvis inte enbart för bilister, utan för alla.

Totalt betalar bilisterna 90 miljarder i skatter per år. En ganska viktig inkomstkälla.

Trängselskatten i Göteborg, för att finansiera Västlänken skulle enbart gå till Västlänken. Det var ett vallöfte.
Men så beslöt regeringen att låta de pengarna gå rakt in i statsbudgeten istället.
Dåvarande infrastrukturministern menade att det berodde på: "Statens kraftigt ökade utgifter bl.a till följd av flyktingmottagandet. För att komma under utgiftstaket fick alla departement gå igenom och se vad man skulle kunna bidra med." Källa på det är SVT. Var mycket skriverier då och folk var vansinniga. Inte för ändamålet, utan för att staten bara kan gå in i andras plånböcker när det passar dom.
Jag kan förstå att de som är missnöjda med Västlänken känner sig en smula lurade och en smula avogt inställda. Känner en bunt missnöjda, därav att jag råkade ha viss kännedom. Kommunerna ville väl utreda avtalsbrott, vet inte hur det gick med det, Finns säkert någon Göteborgare/kranskommunare här som har bättre koll.
Så jo. Initialt är vissa skatter öronmärkta.
 
Som det ser ut idag så bidrar skatterna på drivmedel i hög grad till underhållet av vägarna.
De inomsterna kommer att minska när alltfler fordon går över till eldrift eller kombinerad eldrift.

Nu på morgonen talar nyheterna om förslag till kilometerskatt. Diffrentierad så att städer har hög taxa, som sjunker ner till landsbygden som inte betalar något.

Undrar hur många som sett elbilarna som ett sätt att slippa betala för sin körning? Kommer de planerna att minska elbilsförsäljningen?

Hur ska vi annars bekosta vägnätet?

/tanten - i liten dieselbil

Det är energiskatt på el precis som det är drivmedelsskatt på diesel och bensin. Vad är skillnaden mer än att staten har hittat ett skitbra argument för att införa ytterligare skatter på sina medborgare?
 
Före 1981 var det som Tanten sa, det gick till underhåll och byggnation av vägarna. Det kan ju märkas? E20 borde ju ha byggts ut för länge sedan, det dör ju folk på den nästan varje vecka. Jag undviker den allt jag kan, väldigt obehagligt vägavsnitt. Nollvisionen hade varit närmare sitt mål om den hade byggts ut/om i tid. Men det är ju pengarna det står på.

Energi och koldioxidskatten på bensin och diesel är 36 miljarder, så det lär ju betala en stor del av miljöpåverkan.
De pengarna lär läggas på el när de fasas ut. Och gissningsvis inte enbart för bilister, utan för alla.

Totalt betalar bilisterna 90 miljarder i skatter per år. En ganska viktig inkomstkälla.

Trängselskatten i Göteborg, för att finansiera Västlänken skulle enbart gå till Västlänken. Det var ett vallöfte.
Men så beslöt regeringen att låta de pengarna gå rakt in i statsbudgeten istället.
Dåvarande infrastrukturministern menade att det berodde på: "Statens kraftigt ökade utgifter bl.a till följd av flyktingmottagandet. För att komma under utgiftstaket fick alla departement gå igenom och se vad man skulle kunna bidra med." Källa på det är SVT. Var mycket skriverier då och folk var vansinniga. Inte för ändamålet, utan för att staten bara kan gå in i andras plånböcker när det passar dom.
Jag kan förstå att de som är missnöjda med Västlänken känner sig en smula lurade och en smula avogt inställda. Känner en bunt missnöjda, därav att jag råkade ha viss kännedom. Kommunerna ville väl utreda avtalsbrott, vet inte hur det gick med det, Finns säkert någon Göteborgare/kranskommunare här som har bättre koll.
Så jo. Initialt är vissa skatter öronmärkta.

Ja, som sagt. Eftersom pengarna inte är öronmärkta kan regeringen använda pengarna lite efter behag. När pengar behöver omfördelas så gör man det. Det innebär inte att staten inte kommer att finansiera sin del av Västlänken. Men det här är ett sidospår. Min poäng är att om man nu intäkterna från skatt på drivmedel uteblir så får man väl ta in de pengarna från annat håll. Plus att det rimligen är så att utebliven förbrukning av fossila drivmedel i sig innebär en minskande kostnad för samhället.
 
Jag tror att alla är väldigt medvetna om att så fort det finns tillräckligt med elbilar på vägarna så kommer de bli beskattade precis likadant som andra bilar. De kommer bara komma på någonting annat. Och i ärlighetens namn är jag rätt så säker på att staten skiter i vilket drivmedel vi kör på, de är bara intresserade av att få in degen. Därför de ändrar och grejar utan att alls ha kött på benen!!
 
Vart ska all el till nya elbilar tas från? Om man lägger ner kärnkraften...

Äh det är inga problem. Vi importerar skitig el från utlandet och sedan säger vi att vi är duktiga här för vi har ingen miljöfarlig eltillverkning ;) Samma princip som att bo i storstan och kalla sig miljöhjälte när en går till närbutiken och handlar ekologiskt, och gnälla på bilkörningen bland bönder ute i glesbygden... :angel:
 
Före 1981 var det som Tanten sa, det gick till underhåll och byggnation av vägarna. Det kan ju märkas? E20 borde ju ha byggts ut för länge sedan, det dör ju folk på den nästan varje vecka. Jag undviker den allt jag kan, väldigt obehagligt vägavsnitt. Nollvisionen hade varit närmare sitt mål om den hade byggts ut/om i tid. Men det är ju pengarna det står på.

Energi och koldioxidskatten på bensin och diesel är 36 miljarder, så det lär ju betala en stor del av miljöpåverkan.
De pengarna lär läggas på el när de fasas ut. Och gissningsvis inte enbart för bilister, utan för alla.

Totalt betalar bilisterna 90 miljarder i skatter per år. En ganska viktig inkomstkälla.

Trängselskatten i Göteborg, för att finansiera Västlänken skulle enbart gå till Västlänken. Det var ett vallöfte.
Men så beslöt regeringen att låta de pengarna gå rakt in i statsbudgeten istället.
Dåvarande infrastrukturministern menade att det berodde på: "Statens kraftigt ökade utgifter bl.a till följd av flyktingmottagandet. För att komma under utgiftstaket fick alla departement gå igenom och se vad man skulle kunna bidra med." Källa på det är SVT. Var mycket skriverier då och folk var vansinniga. Inte för ändamålet, utan för att staten bara kan gå in i andras plånböcker när det passar dom.
Jag kan förstå att de som är missnöjda med Västlänken känner sig en smula lurade och en smula avogt inställda. Känner en bunt missnöjda, därav att jag råkade ha viss kännedom. Kommunerna ville väl utreda avtalsbrott, vet inte hur det gick med det, Finns säkert någon Göteborgare/kranskommunare här som har bättre koll.
Så jo. Initialt är vissa skatter öronmärkta.
Ångrade mig.
 
De ville ju sätta GPS i alla bilar, vilket jag inte känner mig så posetiv till

95% av bilarna körs väl redan med minst 1 och ofta ett par stycken GPSer som följer med hela tiden.... så särskilt stor förändring blir det inte. Intressantare är hur lösningen kring att analysera datat ser ut.
 
Tror inte att trafiken måste minskas, mer utsläppen. Och när det blir osäkerhet kring vad för sorts bil man ska skaffa så minskar nybilsförsäljningen och utsläppen minskas inte. Blir en ond cirkel
Trafiken behöver minska på många ställen, pga trängsel. Oavsett drivmedel är det även idioti att ta en två ton tung metallklump för korta sträckor.

Bortsett från att jag ogillar att staten ska övervaka befolkningen mer, så om det här skulle bli verklighet, anser jag att korta sträckor borde beskattas hårdare än längre.
 
Jag tänker att tekniska lösningar kan göras utan att övervakningen ökar särskilt alls. Allt handlar om vilken data som aggregeras för att dela ut skattsedeln. Att skicka medborgarnas positioner kontinuerligt till myndigheterna att leka med torde vara otänkbart. Men vem vet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp