Hur binder ni upp hästen med halsrem i transporten?

Valerianovna

Trådstartare
Ja, som rubriken säger - Ni som har kört eller kör med halsrem, hur, var och med vad fäster ni grimskaftet när ni kör med halsrem?

Då ett av våra ungston har hoppat över bommen en gång skall vi nu inhandla en halsrem i kraftigt läder, men så började jag fundera på hur och med vad jag ska fästa den. Går det att slå ett vanligt justerbart nylonskaft runt bommen och sen fästa det "i sig självt" så att säga, eller ska den gå dubbelt upp till halsremmen? Eller går de att korta ihop nog att man kan fästa det i bommen på sidan och sen direkt upp i halsremmen? Så många frågor... :confused:
 
Jag brukar bara fästa i bommen som vanligt med transportgrimskaft, kortar om det behövs och ibland en till vardera sida beroende på häst.
 
Jag trär grimskaftet genom grimmans nosgrimma och fäster i bommen. Har alltså dubbel uppbindning, ett grimskaft genom grimman till halsremmen, ett fäst som vanligt i grimman. Fäster olika beroende på hur transporten ser ut
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
35 363
Senast: Intejag
·
Hästhantering Jag har ovetandes lyckats köpa en häst som hoppar över bommen på transporten. Det har hänt vid två av två tillfällen vi kört henne, dels...
2
Svar
37
· Visningar
7 185
Senast: lundsbo
·
Hästhantering Fått lära mig att man ska binda i halsrem om man har tex en unghäst,eller en häst som brukar "lätta" lite fram,detta ska förhinda att...
Svar
17
· Visningar
5 338
Hästhantering Som rubriken lyder, hur hade ni på bästa sätt förberett denna häst inför resa? Det är min islandshäst det handlar om, helt...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 680
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp