Hur blev det intialier av uppfödare på hästarnas namn?

prinsessfeminist

Trådstartare
Nu vänder jag mig till den samlade kompetensen här inne, och undrar hur det kom att bli två bokstäver efter hästarnas namn.

För så var det väl aldrig förr? (Rätta mig om jag har fel)

En teori jag har är att det började med uppfödare i Europa?

Kanske i och med ridponnyaveln?

Nu spekulerar jag endast.

Men oavsett anledning, vad anser ni om detta namnskick?

Shoot! :idea:
 
Det känns som att det var Zangersheide som började med Z bakom namnet, sedan har det väl utvecklats därifrån.
 
Jag tog mitt stos namn och mitt efternamn. Kommer göra samma på avkomman till den jag har kvar nu. Hennes namn och mitt efternamn. Eventuellt så har jag kvar det gamla.
 
Jag tänker att det är en trend som andra. Kanske ett sätt att särskilja sina uppfödningar från andra hästar. Och en del av influencertrenden, att man ska vara ett varumärke. Visst finns det inga regleringar runt bokstäverna? Det torde ju bli att flera uppfödare väljer samma bokstäver efter bara för att de råkar ha de initialerna.
 
Jag tänker att det är en trend som andra. Kanske ett sätt att särskilja sina uppfödningar från andra hästar. Och en del av influencertrenden, att man ska vara ett varumärke. Visst finns det inga regleringar runt bokstäverna? Det torde ju bli att flera uppfödare väljer samma bokstäver efter bara för att de råkar ha de initialerna.

Vet inte om det finns några regleringar men har sett vissa uppfödare har använt samma bokstav eller del av namn som andra mer kända uppfödare använt i många år till sina hästar. Har funderat på varför man gör så, hade blivit lite irriterad om jag haft ngt ”unikt” och ngn annan tog efter med samma.
 
Vet inte om det finns några regleringar men har sett vissa uppfödare har använt samma bokstav eller del av namn som andra mer kända uppfödare använt i många år till sina hästar. Har funderat på varför man gör så, hade blivit lite irriterad om jag haft ngt ”unikt” och ngn annan tog efter med samma.

Har du ngr exempel?
 
Tack för alla svar! Roligt att så många har reflekterat precis som jag.

Vad gäller stuterinamn så är det väl endast registrerade sådana som kan komma ifråga?

Jag får ju inte hitta på ett eget stuteri hur som helst.

Vad gäller initialerna så har jag tänkt likadant, två bokstäver är ju inte ovanligt att man har samma. Anders Bengtsson och Andreas Birgersson liksom Anna B-vadsomhelst, blir ju AB på alla.

Får någon "paxa" det då?

Själv har jag inte så mycket till övers för namnen/initialerna. Jag tycker det är fult, och jag tycker det är lite för ego för min smak.

Bra uppfödare låter tala om sig utan intialer. Typ.
 
Fast det är ju väldigt långt ifrån alla hästar som har två bokstäver efter namnet.

Många har det inte alls, vissa har en eller tre bokstäver, andra har före. Vissa har namn.

Jag tror att det handlar om viljan att synas på ett annat sätt mot förr.

Du föder ju upp, liksom flera andra här på Buke. Hur resonerar du? Har du några "varumärken" på dina uppfödningar?

Ni andra som tar föl, hur tänker ni?

Lite OT, men ändå:

Själv är jag otroligt konservativ. Jag har fött upp en häst själv, och hon fick namnet så att både mamman och pappa "syntes", så att säga. Det var 1995 och hon var swb. Då fanns bara Z-hästar från Zangersheide och alla med Irco Marco hade olika varianter på Irco hit och Irco dit. I övrigt verkade principen med stoet plus hingstens namn gälla. Laila var tex e: Lancit och u: Ila och Ila var efter Istambul.

Nu har jag en fölunge på gång och jag tänker att om det är ett sto, så vill jag behålla ett namn som ston i tre generationer har, inkluderat mot sto. Hennes mamma och mormor bär samma namn, men med ytterligare namn. Hennes helsyster har också samma namn, men hon heter namnet och "lady", när min heter namnet och "missy".

Jag har inte för avsikt att bli uppfödare, men om, så jag inte velat ha mitt namn.

Det finns hunduppfödare som har sina egna namn och jag hade inte köpt hund av dem. Så hemskt tycker jag att det är...

Men jag kanske bara är omodern? :angel:
 
Senast ändrad:
Vad gäller stuterinamn så är det väl endast registrerade sådana som kan komma ifråga?
Såvitt jag vet är det bara på ponnysidan man kan registrera stuterinamn.
Jag gillar att använda stuterinamn på mina ponnyuppfödningar, då är det solklart redan från början vem som är uppfödare. Och ingen annan kan heta likadant.

De halvblod jag fött upp har varken prefix eller suffix, eftersom det inte var tillåtet med stuterinamn då de föddes. Jag funderade ett tag på nån bokstavskombination som suffix, men lade ner det.
Nu kommer det sannolikt inte födas fler swb här, men OM det skulle bli så, så kanske jag skulle använda mitt stuterinamn till dem också. Måste bara vänja mig vid tanken i så fall, för stuteriprefix känns lite för mycket "ponny" för mig. Men det blir ju allt vanligare...
 
Såvitt jag vet är det bara på ponnysidan man kan registrera stuterinamn.
Jag gillar att använda stuterinamn på mina ponnyuppfödningar, då är det solklart redan från början vem som är uppfödare. Och ingen annan kan heta likadant.

De halvblod jag fött upp har varken prefix eller suffix, eftersom det inte var tillåtet med stuterinamn då de föddes. Jag funderade ett tag på nån bokstavskombination som suffix, men lade ner det.
Nu kommer det sannolikt inte födas fler swb här, men OM det skulle bli så, så kanske jag skulle använda mitt stuterinamn till dem också. Måste bara vänja mig vid tanken i så fall, för stuteriprefix känns lite för mycket "ponny" för mig. Men det blir ju allt vanligare...
Ah! Det förklarar varför jag aldrig sett stuterinamn på stora hästar!

Nåväl, stuterinamn är ofta platsen. Vi hade tex en Brodals welshponny och det finns många väletablerade namn i den branschen.

Varför lade du ner idén om initialer? Vad fick dig att ändra dig?
 
Ah! Det förklarar varför jag aldrig sett stuterinamn på stora hästar!

Nåväl, stuterinamn är ofta platsen. Vi hade tex en Brodals welshponny och det finns många väletablerade namn i den branschen.

Varför lade du ner idén om initialer? Vad fick dig att ändra dig?
jag skulle säga att stuterinamn förr huvudsakligen var relaterade till platsen
Idag, när det är mycket lättare att regga stuterinamn, är det inte alls ovanligt med bokstavskombinationer, uppfödarens för- eller efternamn (fram- eller bakllänges!) eller något annat helt påhittat. Mitt eget tillhör den sistnämnda kategorin.
Förr var man tvungen att ha fött upp minst 5 avkommor innan man ens fick ansöka om stuterinamn. Det gick då att lägga till stuterinamn i efterhand på de första avkommorna. När passförordningen kom försvann möjligheten att ändra namn (åtminstone hos de flesta raser) och då togs även kravet på antal uppfödda avkommor bort, vilket gjort att många ansöker om stuterinamn redan från sin första uppfödning)

Jag lade ner idén om bokstavskombination för att jag inte hittade något som kändes tillräckligt originellt för att jag skulle bli ensam om det, samtidigt som det skulle "kännas bra".
 
Jag gillar initialerna om de är unika. Men när det blir jättemånga med samma fast från olika ställen tappar de vitsen. Jag vet historien bakom ett par stycken och jag tror det är just därför jag gillar dem. Sen finns det andra sätt att sätta sin prägel med lite mer åt stuterihållet men ändå inte - typ som Diero Lux N - alla deras heter Lux N, fint och unikt. Sen finns tex stuteri ASK - jag vet folk som fått föl e. en ASK-hingst och själva velat döpa till nånting ASK - det blir fel för mig - som falsk marknadsföring.

Mina egna uppfödningar har en väldigt krokig röd tråd, som ibland inte alls följs. Grundregeln är ston på mammans bekynnelsebokstav och hingstar på pappans, fast det har ändå blivit en hingst på T när pappan heter på H. Gärna namn som anknyter till städer eller platser, fast det har blivit en Congraths som inte är nån plats alls.

Jag försöker ge mina så unika namn det går. Jag tyckte det var höjden av dålig fantasi när det registrerades en häst flera år efter att den föddes (och efter att min fötts och döpts) - men samma namn som en av mina uppfödningar och dessutom födda samma år och mamman heter samma sak.
 
Ja men tror inte man får nämna personer? Men det är bland annat spec en på hoppsidan jag tänker på.

Nu blir jag jättenyfiken eftersom jag tycker mig ha ganska bra koll på hopphästuppfödarna. Och jag kan faktiskt inte komma på någon som "härmat" någon 🤔
 
Du föder ju upp, liksom flera andra här på Buke. Hur resonerar du? Har du några "varumärken" på dina uppfödningar?

Ni andra som tar föl, hur tänker ni?

Lite OT, men ändå:

Själv är jag otroligt konservativ. Jag har fött upp en häst själv, och hon fick namnet så att både mamman och pappa "syntes", så att säga. Det var 1995 och hon var swb. Då fanns bara Z-hästar från Zangersheide och alla med Irco Marco hade olika varianter på Irco hit och Irco dit. I övrigt verkade principen med stoet plus hingstens namn gälla. Laila var tex e: Lancit och u: Ila och Ila var efter Istambul.

Nu har jag en fölunge på gång och jag tänker att om det är ett sto, så vill jag behålla ett namn som ston i tre generationer har, inkluderat mot sto. Hennes mamma och mormor bär samma namn, men med ytterligare namn. Hennes helsyster har också samma namn, men hon heter namnet och "lady", när min heter namnet och "missy".

Jag har inte för avsikt att bli uppfödare, men om, så jag inte velat ha mitt namn.

Det finns hunduppfödare som har sina egna namn och jag hade inte köpt hund av dem. Så hemskt tycker jag att det är...

Men jag kanske bara är omodern? :angel:

Jag gillar traditioner i hästnamn, lustigt nog eftersom jag gärna är okonventionell på andra områden.

I många stofamiljer finns det traditioner, t ex tycker jag att alla ston från F.2s Dina-linje ska ha namn på D. I 40 ska de ha blomnamn på pappans begynnelsebokstav. I 42 heter de på L.

Själv har jag alltid gillat traditionen att döpa hingstar på pappas begynnelsebokstav och ston på mammas. Sen avlade jag på ett sto vars namn började på Ce liksom båda hennes föräldrar, och då beslöt jag för att köra Ce på alla. Jag föredrar korta, ovanliga namn. En gång fick jag ett stoföl efter en polsk hingst, hon var dessutom fux, som fick heta Cebula vilket betyder lök på polska.
Min nuvarande häst är egenuppfödd och heter Celia. Det är det vanligaste namnet av alla, men hon är döpt efter en kvinna på min praktikplats under min utbildning, ett kvinnocenter på Nya Zeeland.

Jag är inte förtjust i alla dessa bokstäver som en del hästar får förutom sitt namn. Prefix, alltså de som kommer före det egentliga namnet, irriterar mig eftersom det kan göra hästarna svåra att hitta när namn är i bokstavsordning. Jag lyckas sällan lägga dessa bokstäver på minnet.
Bokstäver efter är lättare att hantera, även om jag inte är jätteförtjust i dem heller. Men vissa har gjort det på ett lite elegantare sätt där bokstäverna bildar ett ord, vilket också är lättare att minnas.
 
Makens familj producerade några föl. Dom döptes med en variant av familjens namn som prefix. Till exempel Nocks Pamina. Vad skulle vara galet med det?
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 728
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 374
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 893
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 048

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tjockistråden 3
  • Den siarlösa ulvleken
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp