Hur blev det intialier av uppfödare på hästarnas namn?

Alla initialer baseras ju inte på människonamn, VH tex. Stör det dig inte då?

Jag tycker dock du överanalyserar betydelsen. Det är viktigt med ett varumärke och folk väljer väl det som känns bra. Det har ju absolut noll med ”jagfixering” att göra. Kanske bara var det som passade bäst.

Tex så kanske inte alla vill använda gårdsnamn eftersom det blir trist om man flyttar.
Du har så klart flera poänger.

Jag tycker bara att det är tråkigt med personers initialer (jag upplever det som ett ägande). Andra bokstäver som inte är ett ord är också enligt min mening "tråkiga".

Ord är trevligare, tycker jag.

Jag tror inte jag kommer vidare mer nu. Det här är bara en åsikt och vi tycker olika om olika saker.

Jag försöker inte få någon annan att tycka som mig.

😀
 
Du har så klart flera poänger.

Jag tycker bara att det är tråkigt med personers initialer (jag upplever det som ett ägande). Andra bokstäver som inte är ett ord är också enligt min mening "tråkiga".

Ord är trevligare, tycker jag.

Jag tror inte jag kommer vidare mer nu. Det här är bara en åsikt och vi tycker olika om olika saker.

Jag försöker inte få någon annan att tycka som mig.

😀
Jag förstår att du inte försöker övertala 😊
Jag blir bara fascinerad, har svårt att förstå varför du gör så starka kopplingar mellan initialer och ägande. Från mitt perspektiv känns det jättekonstigt, hade aldrig ens kommit på tanken 😉
 
Jag läste en uppmaning i en ponnyrasgrupp på Facebook nyligen.
En uppmaning att nämna hästarna vid sina fulla namn MED stuterinamnet (som är vanligt på ponny).

Just för att det är viktigare än många tror att uppfödarna får se sina uppfödningar och vad de sysslar med.
Det är massor av planering, tid, svett och tårar och glädje bakom varje uppfödning och jag tycker det är helt rätt att uppfödarna ska få nån form av cred livet ut genom att det syns i hästens namn.

Kag som är intresserad av stamtavlor tycker också det är roligt när man redan i namnet vet vem som är uppfödare.
Det blir ju ett varumärke.
Lite off topic men ändå lite samma sak/problem är det med tävlingar där sponsorernas namn helt kapas bort från mediarapporteringen. Vem vill sponsra utan kred liksom?
 
Jag tycker att signum är bra. Det är så otroligt få sammanhang som uppfödarna får skina så då tycker jag att någon form av signum är toppen. Sen kan jag störa mig på att Lövsta har skaffat sig sitt signum på andras uppfödningar (tänker på LVST) de har väl nog med plats ändå kan jag tycka.

Det är urtrist om en med ett signum plötsligt döps om (vilket är vanligt ffa utomlands då sponsornamn istället ska in) - det är verkligen att förminska uppfödare
Vad tvungen att googla Lövsta-grejen. Och det där är ju rätt weird att man ska lägga till ett prefix från LVST på hästarna. Känns lite som att man lägger en grund för en ny stambok..
 
Vad tvungen att googla Lövsta-grejen. Och det där är ju rätt weird att man ska lägga till ett prefix från LVST på hästarna. Känns lite som att man lägger en grund för en ny stambok..

Ja kanske. Ffa så ser man till att de egna hingstarna med förmånliga villkor får de bästa stona.
 
Ja kanske. Ffa så ser man till att de egna hingstarna med förmånliga villkor får de bästa stona.
GFE är rätt weird de med :sneaky: så så kan det säkert vara. De lägger ju till sitt GFE på ganska så många hingstar.. Oldenburgaren Air Jordan Z GFE känns ju t.ex sådär lagomt förvirrande.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 716
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 325
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 886
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 042

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp