Hur blev det intialier av uppfödare på hästarnas namn?

Jag gillar traditioner i hästnamn, lustigt nog eftersom jag gärna är okonventionell på andra områden.

I många stofamiljer finns det traditioner, t ex tycker jag att alla ston från F.2s Dina-linje ska ha namn på D. I 40 ska de ha blomnamn på pappans begynnelsebokstav. I 42 heter de på L.

Själv har jag alltid gillat traditionen att döpa hingstar på pappas begynnelsebokstav och ston på mammas. Sen avlade jag på ett sto vars namn började på Ce liksom båda hennes föräldrar, och då beslöt jag för att köra Ce på alla. Jag föredrar korta, ovanliga namn. En gång fick jag ett stoföl efter en polsk hingst, hon var dessutom fux, som fick heta Cebula vilket betyder lök på polska.
Min nuvarande häst är egenuppfödd och heter Celia. Det är det vanligaste namnet av alla, men hon är döpt efter en kvinna på min praktikplats under min utbildning, ett kvinnocenter på Nya Zeeland.

Jag är inte förtjust i alla dessa bokstäver som en del hästar får förutom sitt namn. Prefix, alltså de som kommer före det egentliga namnet, irriterar mig eftersom det kan göra hästarna svåra att hitta när namn är i bokstavsordning. Jag lyckas sällan lägga dessa bokstäver på minnet.
Bokstäver efter är lättare att hantera, även om jag inte är jätteförtjust i dem heller. Men vissa har gjort det på ett lite elegantare sätt där bokstäverna bildar ett ord, vilket också är lättare att minnas.
Nu när jag är intresserad av connemara, så har jag noterat att det är vanligt att kombinera namn så att både stoet och hingsten blir med. Tex heter många Westside Mirah-avkommor något med Mirah och något från stoet. Vår förra ponny fick Celtic från mamma som hette Celtic Moy Polly och Bandit från pappa som hette Mirah's Oyster Bandit.

I övrigt håller jag med dig ang bokstavskombinationerna. Jättebesvärligt att hålla reda på så klart.

Jag har inget emot suffix och Lux-N kan man ju leva med.

Det hade bara känts konstigt att kalla hästen efter mig själv. Priffes Karamell tex... :angel:

Men det där med stofamilj låter som en rolig tradition och Cebula var ju kul!

Jag funderar som sagt på vår avkomma, om det blir någon, och då tycker jag att det vore kul att behålla namnet som mormor och mamma och moster har.
 
Makens familj producerade några föl. Dom döptes med en variant av familjens namn som prefix. Till exempel Nocks Pamina. Vad skulle vara galet med det?
Jag vet inte... en känsla bara.

Om jag heter Karlsson och så jag jag en häst som heter Petterssons Stumpa, det är inte så kul.

Eller Stumpan KB eller liknande....

Nocks däremot var ju mer neutralt.
 
Såvitt jag vet är det bara på ponnysidan man kan registrera stuterinamn.
Jag gillar att använda stuterinamn på mina ponnyuppfödningar, då är det solklart redan från början vem som är uppfödare. Och ingen annan kan heta likadant.

De halvblod jag fött upp har varken prefix eller suffix, eftersom det inte var tillåtet med stuterinamn då de föddes. Jag funderade ett tag på nån bokstavskombination som suffix, men lade ner det.
Nu kommer det sannolikt inte födas fler swb här, men OM det skulle bli så, så kanske jag skulle använda mitt stuterinamn till dem också. Måste bara vänja mig vid tanken i så fall, för stuteriprefix känns lite för mycket "ponny" för mig. Men det blir ju allt vanligare...
Inte bara ponny. Det finns prefix med stuterinamn bland t.ex. morgan, basjkir, nordsvensk, ardenner, shire
 
Jag gillar initialerna om de är unika. Men när det blir jättemånga med samma fast från olika ställen tappar de vitsen. Jag vet historien bakom ett par stycken och jag tror det är just därför jag gillar dem. Sen finns det andra sätt att sätta sin prägel med lite mer åt stuterihållet men ändå inte - typ som Diero Lux N - alla deras heter Lux N, fint och unikt. Sen finns tex stuteri ASK - jag vet folk som fått föl e. en ASK-hingst och själva velat döpa till nånting ASK - det blir fel för mig - som falsk marknadsföring

Ungefär som när en med föl efter Viggo B’ MagiQ sökte efter namnförslag och en hel drös föreslog namn med MagiQ på slutet 🙄

Tror jag läst på swb också typ ngt med att dom avråder att tex lägga till Z för att det förknippas med Zangerheide.
 
Du föder ju upp, liksom flera andra här på Buke. Hur resonerar du? Har du några "varumärken" på dina uppfödningar?

Ni andra som tar föl, hur tänker ni?

Lite OT, men ändå:

Själv är jag otroligt konservativ. Jag har fött upp en häst själv, och hon fick namnet så att både mamman och pappa "syntes", så att säga. Det var 1995 och hon var swb. Då fanns bara Z-hästar från Zangersheide och alla med Irco Marco hade olika varianter på Irco hit och Irco dit. I övrigt verkade principen med stoet plus hingstens namn gälla. Laila var tex e: Lancit och u: Ila och Ila var efter Istambul.

Nu har jag en fölunge på gång och jag tänker att om det är ett sto, så vill jag behålla ett namn som ston i tre generationer har, inkluderat mot sto. Hennes mamma och mormor bär samma namn, men med ytterligare namn. Hennes helsyster har också samma namn, men hon heter namnet och "lady", när min heter namnet och "missy".

Jag har inte för avsikt att bli uppfödare, men om, så jag inte velat ha mitt namn.

Det finns hunduppfödare som har sina egna namn och jag hade inte köpt hund av dem. Så hemskt tycker jag att det är...

Men jag kanske bara är omodern? :angel:

Jag tycker om namn som anspelar på mamman och pappans namn men jag gillar inte såna som tex ”Ircos lilla Lisa” eller Sezuans Donnerhall. Hos mig ska namnen vara unika utan att vara tramsiga, anspela på föräldrarnas namn samt gärna dubbelnamn, ett + om funkar internationellt.

Jag avskyr tramsnamn eller när man döper sina hästar efter olika porrstjärnors namn. Kräker lite i munnen när jag ser små söta barn rida runt på ponnyer som heter något med Playboy eller liknande.
 
Jag har inte tänkt så mkt på det, men min heter ju Formidabel för vi ville att han skulle heta på F för pappa är For Romance, sen ville vi helst ha ett svenskt ord/namn. Hade han blivit ett sto hade det troligen blivit Morgongåva för mamma heter Monette och en Morgongåva är ju något man ger för kärleken... Men: ang suffix/prefix har jag kommit på att om jag skulle bli uppfödare så kanske jag skulle döpa den så att den får samma efternamn som jag: Fog.. Typ Amazing Fog osv.
 
Har funderat på om jag ska lägga till gårdsnamnet på uppfödningarna men tycker att suffix/prefix är rätt uttjatat. Jag kör i bokstavsordning istället, även om det blev två föl på C. Namnen avspeglar ofta individens personlighet alternativt finns det nån annan koppling. Årets föl var svårast men Epic är ganska passande.
 
Jag har fått fyra föl, alla döpta efter något man kan äta som börjar på pappans första bokstav. Mamman hette Out of Reach men kallades för Räkan, därav det ätbara. Avkommorna blev Out of Chocolate, Out of Lemonade, Out of Daim och Out of Wasabi. Tanken är att dessa stons avkommor ska döpas efter samma princip, har dock fler ston och deras föl skulle nog döpas annorlunda, tex har jag ett sto (Clarinett) från en släkt där många är döpts efter instrument. Sen är jag inte helt hundra om eventuella hingst föl skulle döpas till Out of. Men det är i alla fall väldigt händig när man ska söka på blupen när alla börjar på samma!
 
Nu vänder jag mig till den samlade kompetensen här inne, och undrar hur det kom att bli två bokstäver efter hästarnas namn.

För så var det väl aldrig förr? (Rätta mig om jag har fel)

En teori jag har är att det började med uppfödare i Europa?

Kanske i och med ridponnyaveln?

Nu spekulerar jag endast.

Men oavsett anledning, vad anser ni om detta namnskick?

Shoot! :idea:

Vi har tre bokstäver efter namnet på våra halvblod och samma tre bokstäver före namnet på våra ponnyer.
För oss är det för att ha ett varumärke sas. Att visa vilka hästar som kommer från vår uppfödning.
 
Min häst har ett ord efter namnet som även systern har, det går ihop bra med övriga ord. Inget jag stör mig på och för någon som inte kan stammen är det inget uppfödarnamn, men jag gissar att det är det.
 
Inte bara ponny. Det finns prefix med stuterinamn bland t.ex. morgan, basjkir, nordsvensk, ardenner, shire
Jag vet att stuterinamn används i många andra raser. Men i de flesta raser som inte är ponnyraser är stuterinamnet inte registrerat någonstans, utan man har bara använt det ändå.
 
mina heter HQS efter sina namn, förkortning på mitt efternamn. Jag har även HQS som registrerat som stuterinamn (har fött upp en ponny också och kommer någon gång att göra det igen)
 
Allehanda kreativa(?!) namnlösningar verkar ju födas med stamböckernas regleringar, för att sedan övergå i mode.

Hos bruksnordsvenskarna har man numer reglerat antalet bokstäver till 12. Detta gör att långa prefix som Björkhagens eller Labbabackens avkommor heter BJH och LBB, och de med korta prefix har hästar med korta namn (typ Pia, Fix osv).
 
Jag fick mitt första föl i år och velade en hel del över hur jag skulle göra med namn. Jag är lite "skadad" av att ha varit aktiv inom travsporten där alla hästar har unika namn, så jag ville inte ha något som fanns registrerad i SWB. Ett tag funderade jag på att göra just som skrivs i TS; lägga till mina initialer. Men... Då skulle det bli TB och det brukar ju ibland användas som förkortning på thoroughbred (inte just i namn, men rent allmänt) och det hade varit missvisande.
Jag ville gärna ha med ett Z efter pappa Zafferano = saffran på italienska. Saffran kommer ju från krokusar och då blev det ett blomnamn på Z. La till Golden framför då det anspelar på hennes guldgula färg, blir samma antal stavelser som mammans namn (som är på engelska) och så fanns det redan några Zinnia i SWB. Guldzinnia/ Golden Zinnia är dessutom en speciell slags Zinnia, så det är inte bara ihopsatt.

Lite OT, men så resonerade jag iaf för att inte fastna bland alla initialer och bokstavssuffix. 😅😁
 
Jag fick mitt första föl i år och velade en hel del över hur jag skulle göra med namn. Jag är lite "skadad" av att ha varit aktiv inom travsporten där alla hästar har unika namn, så jag ville inte ha något som fanns registrerad i SWB. Ett tag funderade jag på att göra just som skrivs i TS; lägga till mina initialer. Men... Då skulle det bli TB och det brukar ju ibland användas som förkortning på thoroughbred (inte just i namn, men rent allmänt) och det hade varit missvisande.
Jag ville gärna ha med ett Z efter pappa Zafferano = saffran på italienska. Saffran kommer ju från krokusar och då blev det ett blomnamn på Z. La till Golden framför då det anspelar på hennes guldgula färg, blir samma antal stavelser som mammans namn (som är på engelska) och så fanns det redan några Zinnia i SWB. Guldzinnia/ Golden Zinnia är dessutom en speciell slags Zinnia, så det är inte bara ihopsatt.

Lite OT, men så resonerade jag iaf för att inte fastna bland alla initialer och bokstavssuffix. 😅😁
Åh vad roligt! Just det där knåpadet är så kreativt.

Jag kommer att ha att göra när vi kommer så långt. Hingsten till mitt sto har samma namn som en alkoholhaltig dryck. Det finns massor av fina namn på dessa drycker och jag kan tänka mig att hitta något som associerar till detta.

Samtidigt vill jag behålla sto-traditionen, och gärna appelera även till farfadern i sammanhanget.

Blir det ett sto har jag därför ganska god uppfattning om vad jag vill. Blir det en hingst ges andra möjligheter.

Sedan har vi även ett par barn som vill vara delaktiga och komma med förslag.

Målsättningen är att alla skall bli nöjda till sist.

Kärt besvär! :love:
 
Hästar med Z bakom namnet är inte födda där utan registrerade i deras stambok.
Hästar med Z bakom namnet var från början antingen uppfödda eller inköpta av Léon Melchior på Zangersheide och inte tillhöriga deras stambok eftersom de inte hade någon.

De fick jobba rätt hårt med att skapa en egen och den grundades 1992. Vilket är orsaken till att t.ex legenderna Ratina Z född1982 och Robin Z född 1983 var reggade hos Hannoveranerförbundet.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 835
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 615
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 905
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 078

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp