Hur blev det intialier av uppfödare på hästarnas namn?

Jag tycker om namn som anspelar på mamman och pappans namn men jag gillar inte såna som tex ”Ircos lilla Lisa” eller Sezuans Donnerhall. Hos mig ska namnen vara unika utan att vara tramsiga, anspela på föräldrarnas namn samt gärna dubbelnamn, ett + om funkar internationellt.

Jag avskyr tramsnamn eller när man döper sina hästar efter olika porrstjärnors namn. Kräker lite i munnen när jag ser små söta barn rida runt på ponnyer som heter något med Playboy eller liknande.
Du skulle inte överleva länge i häst-Belgien :rofl: De - och även en del av holländarna - är som galna i idiotiskt långa namn och kombos som ovan 😆
 
Hästar med Z bakom namnet var från början antingen uppfödda eller inköpta av Léon Melchior på Zangersheide och inte tillhöriga deras stambok eftersom de inte hade någon.

De fick jobba rätt hårt med att skapa en egen och den grundades 1992. Vilket är orsaken till att t.ex legenderna Ratina Z född1982 och Robin Z född 1983 var reggade hos Hannoveranerförbundet.

Ja fast 1992 är ganska länge sen.
 
Jag förstår nog inte riktigt varför initialer skulle vara något att störa sig på. Jag har full förståelse för att även uppfödare behöver skapa sig ett varumärke som är lätt att marknadsföra. Att ha initialer blir ju ett enkelt sätt, bara att titta i en resultatlista så känner man igen vilka hästar som kommer från framgångsrika uppfödare.
 
För mig var det en självklar del av branding att sätta suffix på uppfödningarna. Vem minns, handen på hjärtat, vad Totilas uppfödare heter? Valegros? Weihegolds? Uppfödare glöms bort ganska fort och som liten uppfödare har man begränsade möjligheter att göra det synligt var hästarna kommer ifrån. Speciellt viktigt känns det för oss då det bästa vi kan hoppas på är en ekonomisk förlust och äran att ha fött upp en fin häst :)
 
Jag förstår nog inte riktigt varför initialer skulle vara något att störa sig på. Jag har full förståelse för att även uppfödare behöver skapa sig ett varumärke som är lätt att marknadsföra. Att ha initialer blir ju ett enkelt sätt, bara att titta i en resultatlista så känner man igen vilka hästar som kommer från framgångsrika uppfödare.
Nja, jag vet inte om det framgått, men jag stör mig på att hästen "heter" något efter en människa.
Liksom ett ägande.

Löjligt kanske, men jag föredrar hästnamn utan signum.

Det känns lite ego, typ.
 
Nja, jag vet inte om det framgått, men jag stör mig på att hästen "heter" något efter en människa.
Liksom ett ägande.

Löjligt kanske, men jag föredrar hästnamn utan signum.

Det känns lite ego, typ.

Jag tycker att signum är bra. Det är så otroligt få sammanhang som uppfödarna får skina så då tycker jag att någon form av signum är toppen. Sen kan jag störa mig på att Lövsta har skaffat sig sitt signum på andras uppfödningar (tänker på LVST) de har väl nog med plats ändå kan jag tycka.

Det är urtrist om en med ett signum plötsligt döps om (vilket är vanligt ffa utomlands då sponsornamn istället ska in) - det är verkligen att förminska uppfödare
 
Jag läste en uppmaning i en ponnyrasgrupp på Facebook nyligen.
En uppmaning att nämna hästarna vid sina fulla namn MED stuterinamnet (som är vanligt på ponny).

Just för att det är viktigare än många tror att uppfödarna får se sina uppfödningar och vad de sysslar med.
Det är massor av planering, tid, svett och tårar och glädje bakom varje uppfödning och jag tycker det är helt rätt att uppfödarna ska få nån form av cred livet ut genom att det syns i hästens namn.

Kag som är intresserad av stamtavlor tycker också det är roligt när man redan i namnet vet vem som är uppfödare.
Det blir ju ett varumärke.
 
Jag läste en uppmaning i en ponnyrasgrupp på Facebook nyligen.
En uppmaning att nämna hästarna vid sina fulla namn MED stuterinamnet (som är vanligt på ponny).

Just för att det är viktigare än många tror att uppfödarna får se sina uppfödningar och vad de sysslar med.
Det är massor av planering, tid, svett och tårar och glädje bakom varje uppfödning och jag tycker det är helt rätt att uppfödarna ska få nån form av cred livet ut genom att det syns i hästens namn.
Jag blir lika glad varje gång jag hittar ett resultat någonstans från någon av mina uppfödningar.
Och med det uppmanar jag er alla att åtminstone tagga era hästar med sitt fulla namn om ni skriver om dem på fejjan eller insta. För då kan man enkelt hitta dem...
 
Jag läste en uppmaning i en ponnyrasgrupp på Facebook nyligen.
En uppmaning att nämna hästarna vid sina fulla namn MED stuterinamnet (som är vanligt på ponny).

Just för att det är viktigare än många tror att uppfödarna får se sina uppfödningar och vad de sysslar med.
Det är massor av planering, tid, svett och tårar och glädje bakom varje uppfödning och jag tycker det är helt rätt att uppfödarna ska få nån form av cred livet ut genom att det syns i hästens namn.

Kag som är intresserad av stamtavlor tycker också det är roligt när man redan i namnet vet vem som är uppfödare.
Det blir ju ett varumärke.
Ja, uppfödaren kan absolut ha ett stuterinamn, det har jag inget emot!

Det är intialer jag tycker är tråkigt.
 
Ja, uppfödaren kan absolut ha ett stuterinamn, det har jag inget emot!

Det är intialer jag tycker är tråkigt.
Men det är ju i princip samma sak, ..ja, tycker jag då 😎
Ett varumärke, lätt att identifiera, man fattar direkt vem uppfödaren är om man är lite intresserad. Stuterinamn 2.0 typ 😁 lite enklare lite diskretare men fortfarande ett avtryck.

GJ, VH, CML, Pooh, Ek osv osv. Man vet direkt vart dom hästarna är tillverkade och kommer ifrån.
 
Jag tycker att signum är bra. Det är så otroligt få sammanhang som uppfödarna får skina så då tycker jag att någon form av signum är toppen. Sen kan jag störa mig på att Lövsta har skaffat sig sitt signum på andras uppfödningar (tänker på LVST) de har väl nog med plats ändå kan jag tycka.

Det är urtrist om en med ett signum plötsligt döps om (vilket är vanligt ffa utomlands då sponsornamn istället ska in) - det är verkligen att förminska uppfödare

Fast Lövstas är ju helt frivilligt. The price you pay helt enkelt.
 
Låter nästan som att jante är i farten 😉
Absolut inte! Jag har inga problem med klassiska stuterinamn.

Eller som Ask- hästarna, då vet man var de kommer ifrån.

Det är människonamnen jag stör mig på.

Jag, jag, jag- grejen... Lite som när personer lägger ut 50 bilder på sig själva. Får man inte nog av sig själv?

Underfundiga namn som är direkt kopplat till en uppfödare eller gamla sortens stuterinamn tycker jag är roligt.

Men initialer är bara fult.

Ett undantag är MW, för det ser snyggt ut ihop.
 
Absolut inte! Jag har inga problem med klassiska stuterinamn.

Eller som Ask- hästarna, då vet man var de kommer ifrån.

Det är människonamnen jag stör mig på.

Jag, jag, jag- grejen... Lite som när personer lägger ut 50 bilder på sig själva. Får man inte nog av sig själv?

Underfundiga namn som är direkt kopplat till en uppfödare eller gamla sortens stuterinamn tycker jag är roligt.

Men initialer är bara fult.

Ett undantag är MW, för det ser snyggt ut ihop.
Alla initialer baseras ju inte på människonamn, VH tex. Stör det dig inte då?

Jag tycker dock du överanalyserar betydelsen. Det är viktigt med ett varumärke och folk väljer väl det som känns bra. Det har ju absolut noll med ”jagfixering” att göra. Kanske bara var det som passade bäst.

Tex så kanske inte alla vill använda gårdsnamn eftersom det blir trist om man flyttar.
 
Alla initialer baseras ju inte på människonamn, VH tex. Stör det dig inte då?

Jag tycker dock du överanalyserar betydelsen. Det är viktigt med ett varumärke och folk väljer väl det som känns bra. Det har ju absolut noll med ”jagfixering” att göra. Kanske bara var det som passade bäst.

Tex så kanske inte alla vill använda gårdsnamn eftersom det blir trist om man flyttar.

VH står för Västra Hoby stuteri och har inget med människonamn att göra.
 
Istället för initialer som jag inte vet om de förblir den samma livet ut😉 så döper jag hingstfölen med ordet Lucky i och stofölen något med stjärna/ star. 3/4 av familjen heter ”stjärna” i efternamn och vi har även stjärnor på våra ägarfärger inom galoppen 😊
 
Jag har full förståelse för initialer och tycker inte det är något konstigt eller fult.
Klart uppfödare vill synas.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 839
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 616
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 907
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 079

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp