Hur bli av med efterhängsen mäklare?

Görel

Trådstartare
Moderator
När jag flyttade för tre år sen råkade det slumpa sig så att samma stora mäklarfirma sålde både min lägenhet och den jag köpte. Nu håller de fortfarande på att kontakta mig fast jag bett dom att sluta flera gånger.

Första gången ringde de upp kanske ett halvår efter flytten och undrade vad jag tyckte om min nya bostad och talade om att mäklaren som sålt den till mig inte var kvar. Jag sa ungefär tack för samtalet men att jag inte önskade bli uppringd igen och bad dom att ta bort mig från alla register. Efter det har de ringt 2-3 gånger och varje gång har jag bett dom att sluta. Först var jag trevlig, sen fick jag bli otrevlig för att freda mig.
De skickar också sms till mig. Likadant där, först var jag trevlig men tydlig med att jag inte önskade mer kontakt. Jag blockade dessutom alla nummer de använt. Det senaste kom härom dagen och då var jag otrevlig för jag blir alldeles vansinnig på den bristande respekten för att jag ber dom att lämna mig ifred. Jag börjar känna mig ofredad.
Och de kan väl inte tro att jag tänker anlita deras firma den dag jag ska sälja min lägenhet?

Kan man anmäla företag som beter sig så här på något sätt? Inga av de sätt som jag har försökt har ju hjälpt.

Jag blir vansinnig på att företag som man varit kund hos har rätt att ringa och störa en. För många år sen blev jag terroriserad av ett företag som påstod att jag var kund hos dom, Det visade sig att min pappa många år tidigare beställt någon nyckelbricka till sin bil, en bil som jag senare tog över, vilket enligt företaget gjorde mig till kund hos dom.
För några år sen prenumererade jag på Ridsport. När jag valde att inte förnya prenumerationen blev jag uppringd av telefonförsäljare fyra gånger trots att redan den första lovat att ta bort mig från listorna. Det gör att jag inte vågar prenumerera på den tidningen igen.
 
När jag flyttade för tre år sen råkade det slumpa sig så att samma stora mäklarfirma sålde både min lägenhet och den jag köpte. Nu håller de fortfarande på att kontakta mig fast jag bett dom att sluta flera gånger.

Första gången ringde de upp kanske ett halvår efter flytten och undrade vad jag tyckte om min nya bostad och talade om att mäklaren som sålt den till mig inte var kvar. Jag sa ungefär tack för samtalet men att jag inte önskade bli uppringd igen och bad dom att ta bort mig från alla register. Efter det har de ringt 2-3 gånger och varje gång har jag bett dom att sluta. Först var jag trevlig, sen fick jag bli otrevlig för att freda mig.
De skickar också sms till mig. Likadant där, först var jag trevlig men tydlig med att jag inte önskade mer kontakt. Jag blockade dessutom alla nummer de använt. Det senaste kom härom dagen och då var jag otrevlig för jag blir alldeles vansinnig på den bristande respekten för att jag ber dom att lämna mig ifred. Jag börjar känna mig ofredad.
Och de kan väl inte tro att jag tänker anlita deras firma den dag jag ska sälja min lägenhet?

Kan man anmäla företag som beter sig så här på något sätt? Inga av de sätt som jag har försökt har ju hjälpt.

Jag blir vansinnig på att företag som man varit kund hos har rätt att ringa och störa en. För många år sen blev jag terroriserad av ett företag som påstod att jag var kund hos dom, Det visade sig att min pappa många år tidigare beställt någon nyckelbricka till sin bil, en bil som jag senare tog över, vilket enligt företaget gjorde mig till kund hos dom.
För några år sen prenumererade jag på Ridsport. När jag valde att inte förnya prenumerationen blev jag uppringd av telefonförsäljare fyra gånger trots att redan den första lovat att ta bort mig från listorna. Det gör att jag inte vågar prenumerera på den tidningen igen.
Anmäl företaget till Datainspektionen. Dom får inte behålla dina uppgifter för försäljning när du har sagt åt dem att radera allt och inte kontakta dig mer.
 
Nu har du ju bett om att bli borttagen flera gånger, testa att hänvisa specifikt till GDPR och om det fortsätter efter det så kan du göra en anmälan till Integritetsmyndigheten (tidigare Datainspektionen).

Det har jag själv gjort och av dem fick jag även tips om att det kan strida mot marknadsföringslagen och man kan även anmäla ett företag till NIX-nämnden om man anser att företaget inte följer näringslivets regler för direkt marknadsföring.
 
När jag flyttade för tre år sen råkade det slumpa sig så att samma stora mäklarfirma sålde både min lägenhet och den jag köpte. Nu håller de fortfarande på att kontakta mig fast jag bett dom att sluta flera gånger.

Första gången ringde de upp kanske ett halvår efter flytten och undrade vad jag tyckte om min nya bostad och talade om att mäklaren som sålt den till mig inte var kvar. Jag sa ungefär tack för samtalet men att jag inte önskade bli uppringd igen och bad dom att ta bort mig från alla register. Efter det har de ringt 2-3 gånger och varje gång har jag bett dom att sluta. Först var jag trevlig, sen fick jag bli otrevlig för att freda mig.
De skickar också sms till mig. Likadant där, först var jag trevlig men tydlig med att jag inte önskade mer kontakt. Jag blockade dessutom alla nummer de använt. Det senaste kom härom dagen och då var jag otrevlig för jag blir alldeles vansinnig på den bristande respekten för att jag ber dom att lämna mig ifred. Jag börjar känna mig ofredad.
Och de kan väl inte tro att jag tänker anlita deras firma den dag jag ska sälja min lägenhet?

Kan man anmäla företag som beter sig så här på något sätt? Inga av de sätt som jag har försökt har ju hjälpt.

Jag blir vansinnig på att företag som man varit kund hos har rätt att ringa och störa en. För många år sen blev jag terroriserad av ett företag som påstod att jag var kund hos dom, Det visade sig att min pappa många år tidigare beställt någon nyckelbricka till sin bil, en bil som jag senare tog över, vilket enligt företaget gjorde mig till kund hos dom.
För några år sen prenumererade jag på Ridsport. När jag valde att inte förnya prenumerationen blev jag uppringd av telefonförsäljare fyra gånger trots att redan den första lovat att ta bort mig från listorna. Det gör att jag inte vågar prenumerera på den tidningen igen.
Postkodlotteriet håller på sådär för mig, fast jag aldrig varit kund hos dem. Nu anmäler jag varje kontakt till datainspektionen och meddelar postkodlotteriet att jag anmält dem. Det blir allt glesare med kontakterna, nu går det några månader mellan varje samtal/brev. Jag tänker att tillräckligt många anmälningar torde få ett företag att dra öronen åt sig.
 
Postkodlotteriet håller på sådär för mig, fast jag aldrig varit kund hos dem. Nu anmäler jag varje kontakt till datainspektionen och meddelar postkodlotteriet att jag anmält dem. Det blir allt glesare med kontakterna, nu går det några månader mellan varje samtal/brev. Jag tänker att tillräckligt många anmälningar torde få ett företag att dra öronen åt sig.

Maken hotade just Postkodlotteriet med polisanmälan för trakasserier tillslut, efter det har vi inte hört mer från dem :meh:
 
Vad vill dom ens O_o
De berättar att marknaden är het i området där jag bor och att de gärna hjälper mig om jag går i säljartankar.
Tveka inte att svar på mitt sms så hjälper jag mer än gärna till. Och så önskar han mig trevlig helg.

Helt enkelt göra reklam för sig själv till någon som bett om att inte få den, som blockerat alla nummer de kontaktat mig från, och som står i nix-registret.:devil:
 
Kanske det jag behöver göra för att de ska sluta skicka post varje vecka :rage:. Fyllde i via deras hemsida att jag inte ville ha någon post från dem, det upphörde i ca 3 mån och startade sen upp igen.
De skickar ju med ett kuvert med betalt porto där de vill att man ska posta sin prenumeration.
Jag skickar dem bara det öppnade kuvertet som reklamen kom i till dem med mitt namn och adress inringad, med ett handskrivet meddelande bredvid om att de är anmälda till datainspektionen och att mina inringade personuppgifter ska raderas ur deras register. :devil:
 
De berättar att marknaden är het i området där jag bor och att de gärna hjälper mig om jag går i säljartankar.
Tveka inte att svar på mitt sms så hjälper jag mer än gärna till. Och så önskar han mig trevlig helg.

Helt enkelt göra reklam för sig själv till någon som bett om att inte få den, som blockerat alla nummer de kontaktat mig från, och som står i nix-registret.:devil:
Jag ansökte om konto hos en grossist i förra veckan.

Samtidigt som jag fick svar att "nej din shop är underkänd" fick jag ett annat mail som jag först trodde var spam men som visade sig skickat från hennes privata mail direkt riktat till mig med en länk till en crowdfuning för hennes häst 😠

Gisssar att min hästiga maildomän gjorde att hon tyckte det var en briljant idé.

Synd för henne hittade jag mailadressen till HR-avdelningen. Råkade nämna GDPR lite referense till lag å rätt i förbifarten och nu har jag inte bara har jag fått två långa LÅNGA "vi är så sorry brev" utan är även godkänd som kund hos dem 😆

Folk är typ inte kloka nuförtiden 🙄
 
Postkodlotteriet håller på sådär för mig, fast jag aldrig varit kund hos dem. Nu anmäler jag varje kontakt till datainspektionen och meddelar postkodlotteriet att jag anmält dem. Det blir allt glesare med kontakterna, nu går det några månader mellan varje samtal/brev. Jag tänker att tillräckligt många anmälningar torde få ett företag att dra öronen åt sig.
Fungerar det inte heller att på hemsidan avregistrera sig? Det fungerade för mig + föräldrarna.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 952
Senast: Sasse
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 523
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 386
Senast: Nixehen
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 145
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp