Hur bli av med jordgetingar?

Alexandra_W

Trådstartare
Nya sommarbetet är pepprat med jordgetingbo i kanten som blir mellan två fält. En lång sträcka där det är båda gamla övergivna bon, och nya bebodda.

Jag råkade sticka en stängselstolpe genom ena boet, dock tycks de vara ganska lata och loja (tack och lov, jag är allergisk mot getingstick), men jag vill inte ha dem där ändå. Haft problem med ett i en vinterhage, som inte upptäcktes förrän en stackars häst satte mulen för nära. Bara ren tur hon överlevde. Så bort ska de.

Men HUR?

Det i vinterhagen körde jag bensin , trasa och eld, och sen vattenslang. Men bränna fungerar INTE nu, getingarna förvinner säkert, ihop med resten av byn :crazy:

Så vad gör man? För långt för att dra ut vattenslang och prova dränka dem med som jag läst tips om.
 
Sv: Hur bli av med jordgetingar?

Skulle noga köpa en flaska radar om man vet var ingången är.

Jag hällde salt i ett hål tidigt på våren för några år sen o de försvann- blev stucken när hunden klev i det.
Såg inget. blev därför snopen när det brände till igen. Trodde först att jag blev ormbiten- så ont gjorde det.
 
Sv: Hur bli av med jordgetingar?

Fungerar radar? Fast man inte får ner det i boet helt kanske, eller ska man göra på något speciellt sätt? Var ingången är, tja det har jag ingen aning om tyvärr. Det är en lång bit med 'hål', i vissa ser jag jus jälva boet (typiskt getingbomaterial), det var i ett sånt hål jag råkade köra ner en pinne. Men kan ju peppra alla hål med radar.

Jag är ju allergisk mot getingstick så vill ju gärna bli av med dem för egen del med.
 
Sv: Hur bli av med jordgetingar?

har du ringt Anti-cimex och frågat? Dom kanske har nån ide.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur bli av med jordgetingar?

Radar funkar t o m på håll.:banana::devil:

Vet ej om de går in i bot till natten som vanliga getingar:confused:, men det är ju när de är hemma som man ska passa på:cool:
 
Sv: Hur bli av med jordgetingar?

Vi hade fått ett under en brädhaög som var tvugna att flytta på. Tog det gula inserktssprayet som Granngården har och sprutade på boet. Efter bara någon minut var det dött, tyst och lugnt. Vi har inte sett någon aktivitet efter åt i det hålet.
 
Sv: Hur bli av med jordgetingar?

Tack för svar (och för länken Korven).

Ska prova spraya med radar/etc. Pratade med pappa också, som tyckte att om det är många hålor/bon har de nog rätt många 'flyktvägar', och gäller att få död på dem och inte bara 'störa bort' dem.

Han rek trasor doppade i diesel/fotogen/rödsprit/etc, nedkörda minst en dm i alla bon/hålor. Och packa så tätt som möjligt mot 'kanterna'. Och fukta om trasorna efter några dagar, så lukten sitter kvar. Var det enda han visste hjälpte som inte innefattade eld. (och nej, är varken miljövänligt eller tillåtet egentligen, men det tycks det inte finnas några sätt som är förutom anticimex, och de är svindyra tyvärr iom att det är flera bon).

Pappa la till 'och så bra skor, så du kan springa utav bara helvete sen'.. Jag gillade inte just den delen.. :devil:

Men ska börja prova med radar!
 
Sv: Hur bli av med jordgetingar?

Radar funkar... annars har jag med framgång hällt i bensin i det stora hålet en varm sommardag, väntat tills bensinen har förgasats lite grann och sedan slängt dit en tändsticka :angel:... sen gräver man upp boet för säkerhets skull, annars kan dom som är inne i gångarna överleva men dom som är ytligt i boet dör eller får vingarna bortsvedda i smällen.

Tät klädsel med nät för ansiktet är att rekommendera, typ kem-stridsdräkt eller liknande...
 
Senast ändrad:
Sv: Hur bli av med jordgetingar?

Mm, 'barndbomb' är ju som jag gjort innan, men vi har extrem torka här så skulle elda upp hela byn och halva kommunen :devil:
 
Sv: Hur bli av med jordgetingar?

hatar oxå getingar....
har blivit tipsad att använda myrr (jepp, det mot myror) och har provat på både vanliga och bålgetingbon, dock ej jordgetingar, och det har funkat super! Getingarna drar in det i boet och så dör de! Lite lugnare än radar då de brukar bli fasligt ilskna när man sprutar...fast jordgetingar är väl alltid ilskna iofs...:crazy:
Prova att hälla ner i hålen, ev blöta så det blir små bollar att kasta ner...hoppas att det funkar även på jordgetingar!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp