Bukefalos 28 år!

Hur bli frisk? Helst snabbt...

aprilmaj

Trådstartare
Jag har för andra gången på kort tid fått influensa. Är inte förvånad egentligen, då jag har haft massor att göra de senaste månaderna, både på jobbet och privat.

Nu är frågan om jag kan göra något extra för att tillfriskna? Jag vilar, sover, dricker mycket vatten, äter extra apelsiner och vitlök. Orkar inte ta mig utomhus än, men om jag piggar på mig ska jag vira in mig i filtar och dricka kaffet ute på altanen.

Har ni några huskurer för att få fart på livsandarna igen?
 
Jag kan rekommendera brustablett med vitaminer som finns på tex willys. Brukar dricka innan jag går och lägger mig, tycker att jag känner mig lite piggare på morgonen efter! Brukar även äta extra D-vitamin på morgonen. Försöker gå ut och få lite luft också, typ gå ett varv runt huset eller fram och tillbaka till brevlådan.
 
Det där var ett råd som var bättre än alla andra! Jag tror redan stenhårt på det och kommer att börja följa tipset genast, men förklara gärna varför det är bra
tja, kakao innehåller väl massa antioxidanter och sånt, så frigör de endorfiner så man mår bättre och inte har så ont utan känner sig friskare, kan det bli bättre? Hittade en länk skriven av nån med bokstäver bakom sitt namn, säkert bra :D http://www.medicalwellnessassociation.com/articles/chocolate_benefits.htm
*stoppar en bit Lindt seasalt i munnen och känner sig nyttig*
 
Något som kan fungera är att om man precis när man känner att man är på väg att bli sjuk bäddar ned sig riktigt varmt och dricker varm dryck så att kroppstemperaturen höjs och därmed hjälper immunförsvaret att bekämpa influensaviruset kan man med lite tur slippa bli sjuk. Nu är jag inte medicinare så min tolkning och teori kring immunförsvar och hur det bekämpar virus kan vara fel men empiriskt har det lyckats för mig.

Men bara om man verkligen gör det i ett mycket tidigt skede, vila och helst sova är annars det enda skulle jag tro.
 
Ett husmorstips jag hörde om var att ta en mugg med rödvin och värma det så att det blev lite lagom varmt och sedan blanda ner 2 teskedar honung. Sen dricker man upp allt och går och lägger sig. Smaken på drycken är visst inget att hurra över. Man lär få svettas rätt rejält med den kuren, men blir då frisk på nolltid.

Jag har själv aldrig provat eftersom jag nästan aldrig blir sjuk. Det brukar gå några år mellan gångerna och feber har jag inte haft på över 20-25 år.

Nej, det gör jag faktiskt aldrig, inte sedan jag var barn i alla fall. Febern har en funktion, tänker jag.

Det är väl bara om febern blir så hög att det blir farligt som febernedsättande medicin är vettigt.
 
Jag har för andra gången på kort tid fått influensa. Är inte förvånad egentligen, då jag har haft massor att göra de senaste månaderna, både på jobbet och privat.

Nu är frågan om jag kan göra något extra för att tillfriskna? Jag vilar, sover, dricker mycket vatten, äter extra apelsiner och vitlök. Orkar inte ta mig utomhus än, men om jag piggar på mig ska jag vira in mig i filtar och dricka kaffet ute på altanen.

Har ni några huskurer för att få fart på livsandarna igen?

Kan Jang är mirakelmedicin när det gäller förkylningar så borde även fungera iallafall lite på influensa tycker man:up: tagit det när jag känner att det är på gång och har hittills alltid fungerat på mig :)
 
Kan Jang är mirakelmedicin när det gäller förkylningar så borde även fungera iallafall lite på influensa tycker man:up: tagit det när jag känner att det är på gång och har hittills alltid fungerat på mig :)
Jag hann inte med KanJang innan det bröt ut. Nu gör det väl ingen nytta eller?
 
Ett husmorstips jag hörde om var att ta en mugg med rödvin och värma det så att det blev lite lagom varmt och sedan blanda ner 2 teskedar honung. Sen dricker man upp allt och går och lägger sig.
Är det meningen att det bara ska ljummas eller ska man koka bort alkoholen? Kan nämligen inte sova om jag är påverkad. Men jag kan dricka vin utan att lägga mig :)
 
Är det meningen att det bara ska ljummas eller ska man koka bort alkoholen? Kan nämligen inte sova om jag är påverkad. Men jag kan dricka vin utan att lägga mig :)

Jag vet faktiskt inte helt säkert. Jag hörde om tipset på radion men det är ju ett tag sedan jag hörde det. Jag tror att man bara skulle värma det så alkoholen skulle vara kvar. Att gå och lägga sig borde inte vara nödvändigt, man kan nog lika gärna kura upp i soffan eller något.
 
Chokladen tror jag stenhårt på! :up: :D

När jag är förkyld brukar jag göra häxblandningste av ingefära, gurkmeja (helst att båda är färska), citron och honung (häller man i en liten slatt whisky blir den ännu effektivare). Smakar väl inte så gott men den gör nytta.

Allt som innehåller echinacea blir jag snurrig av så det undviker jag. Det var intressant att komma på det när man jobbade i affär... :cautious:
 
När jag är förkyld brukar jag göra häxblandningste av ingefära, gurkmeja (helst att båda är färska), citron och honung (häller man i en liten slatt whisky blir den ännu effektivare). Smakar väl inte så gott men den gör nytta.
Jag har druckit något liknande men med vitlök och utan whisky (som jag inte får i mig). Ingen effekt, än så länge i alla fall. Nu väntar jag bara på choklad-effekten. Eftersom jag inte känner någon bättring, så måste jag äta mer choklad. Eller hur?
 
Ät honung som den är. Du ska inte värma den över 42 grader för då dör det goda i honungen.
Gurgla med saltvatten, ta 1 tsk salt till ett ljummet glas vatten och gurgla så mycket du bara orkar. Saltvatten tar död på virus och bakterier och honung likaså.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tänker skriva och berätta här bara för att jag undrar vad som drabbat mig. Troligen ett virus, det är det ju nästan alltid, men...
Svar
7
· Visningar
1 304
Senast: Skjøldur
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 148
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Lite inspirerad av tråden ang brukshundsägare och frågan vad hundarna gör "resten av tiden" blev jag lite nyfiken på hur allas dagar ser...
2
Svar
35
· Visningar
6 134
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
712

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp