Hur blir jag av med katterna?

Lupin

Trådstartare
Blev lite inspirerad av en annan tråd och kom på att någon här kanske kan hjälpa mig! Jag bor i hus med trädgård i ett villaområde och väldigt många har katt/er. Det strövar omkring ganska många här i området och jag har ingen aning om var de hör hemma, inget som intresserar mig i och med att katter kan ha ganska stora områden.

Katterna i sig stör mig inte, jag gillar katter även om jag är tokallergisk med astma och helst inte kommer i närheten ens av kattägare annat än utomhus. På alla åren jag bott här har jag inte ens haft problem med dem i barnens sandlåda och den går ju att skydda med "lock" vid behov. Jag har iofs haft hund fram till nu och katterna har i stort sett undvikit att gå över tomten, men nu har jag lagt märke till att det börjat dyka upp ganska många katter som promenerar omkring i trädgården, så jag ska snickra ihop något med nät över att lägga över sandlådan för säkerhets skull.

Hmm nu kom jag på en sak till. Om frånvaron av hund får katterna att känna sig mer "hemma" i min trädgård kanske de får för sig att gå in i huset när bakdörren står öppen på sommaren? Då kan det ju bli ett problem iofs, pga min extrema allergi. Jag klarade alltså inte ens av att sk allergivaccinera mig förra hösten, jag reagerade så starkt på den första sprutan att de provade att halvera första minidosen men jag kom inte upp i ens första minidosen utan att krascha och behöva både det ena och det andra och efter det har jag blivit mer känslig. Så jag vill såklart absolut inte få in någon katt i huset... :crazy:

Och så till mitt egentliga problem! Jag har en gjuten trappa upp till ytterdörren, öppna sidor och undertill är det sand. Entrén är på norrsidan och under trappan är det mörkt och mysigt och sanden används av traktens alla katter som toa! Det ligger ständigt fullt av bajshögar under trappan och i husgrunden sitter en tilluftsventil in i ett svalförråd och med jämna mellanrum stinker det skit i källaren. Det tog ett tag innan jag upptäckte och förstod att det berodde på att katter använder sanden under trappan som toa och så dras skitlukten in genom ventilen. :crazy:

Längs huset, på framsidan, är det som en rabatt. Den löper från ena gaveln fram till trappan och där har jag tagit bort all tidigare växtlighet och grävt ur lite och lagt markduk. Tänker lägga på sten/singel som täckmaterial. Jag har några tankar själv på hur jag kan lösa det här med kattoan under trappan:

1. gräva ur en del av sanden och lägga sten/singel där med. Kommer det att hålla katterna borta eller kommer de att krafsa bort singeln? Jag tänkte ta av singeln som ligger på uppfarten, för den ska jag ändå ta bort och lägga annat material istället, men jag vet inte hur mycket jag får ihop. Det är ett ganska tunt lager singel på uppfarten numera.

2. gräva ur en del av sanden och slänga på några av de stenplattorna som ligger på framsidan, som jag ändå tänker ta bort. Men det dröjer nog till sommaren innan jag kommer dit hän och jag vill helst bli av med kattskitproblemet så fort som möjligt. Kanske jag kan börja täcka med singel och sen slänga på några stenplattor längre fram?

3. kommer det att funka med 1 eller 2 eller måste jag kanske även försöka sätta upp typ hönsnät på sidorna och hur fasiken får man det snyggt i så fall? Men det räcker kanske med att täcka marken/sanden med något?

Det här blev nog lite långt, ursäkta. :o
 
Senast ändrad:
Sv: Hur blir jag av med katterna?

Jag måste ha missat någonting....hade inte du en pudel? Som fick valpar?
 
Sv: Hur blir jag av med katterna?

Tror singelgruset blir bra. Katter gillar mjuk o lätt att krafsa i som sand o jord(rabatter) Vet inte om fyspray hjälper men går ju att testa att ha runt trappan också. Har katt själv o skulle inte vilja att de pluttade under min trappa :eek:
 
Sv: Hur blir jag av med katterna?

Nu kanske jag missförstod men har du inte kvar hundarna?

Något som kan fungera är fykristaller som man lägger ut runt trädgården. De finns att köpa i djuraffärer. Nackdelen är att de behöver fyllas på varje gång det har regnat och att vissa katter gillar doften. Vår ena lägger sig gärna och rullar i kristallerna :crazy: medans de andra skyr det som pesten och inte går nära.
 
Sv: Hur blir jag av med katterna?

Nu kanske jag missförstod men har du inte kvar hundarna?

Något som kan fungera är fykristaller som man lägger ut runt trädgården. De finns att köpa i djuraffärer. Nackdelen är att de behöver fyllas på varje gång det har regnat och att vissa katter gillar doften. Vår ena lägger sig gärna och rullar i kristallerna :crazy: medans de andra skyr det som pesten och inte går nära.

För drygt en månad sedan fick jag veta att min äldste son (fyller fem i april) har en svår och obotlig hud/bindvävssjukdom (cutan lokaliserad sclerodermi / morphea). Jag funderade fram och tillbaka och tog sen beslutet att skippa hundhobbyn till förmån för barnen/sonen. Det kommer att bli en hel del läkarbesök dessutom och tills jag vet hur sonens prognos ser ut (går inte att säga så här tidigt, men vissa tecken tyder på att det ev ser mörkare ut) så vill jag kunna koncentrera mig på barnen när jag inte jobbar.

Är fykristallerna giftiga? Snart-femåringen bryr sig inte, men snart-tvååringen är ju på allt och stoppar fortfarande "allt" i munnen.
 
Sv: Hur blir jag av med katterna?


Intressant! Hur påverkas andra djur, tex småfåglar och igelkottar? Igelkottarna får hemskt gärna vara kvar i trädgården. :)

Funkar ultraljud verkligen avskräckande på katter och hundar? Kan det upplevas som obehagligt för människor? Jag och småttingarna är ju ofta utomhus i trädgården.
 
Sv: Hur blir jag av med katterna?

Tror singelgruset blir bra. Katter gillar mjuk o lätt att krafsa i som sand o jord(rabatter) Vet inte om fyspray hjälper men går ju att testa att ha runt trappan också. Har katt själv o skulle inte vilja att de pluttade under min trappa :eek:

Ok, det blir ju det jag gör först i alla fall. Ev med markduk under mot ev ogräs (brukar iofs inte ha några större problem med det under trappan. Vet inte om kattskit är för starkt och funkar som ogräsdödare? :D
 
Sv: Hur blir jag av med katterna?

Inte alls......har bara för mig att jag läst det.

Det stämmer, men jag har svårt att se sambandet med min frågeställning i tråden. :)

Jag har lagt ner mitt engagemang som uppfödare med, ifall det är det du tänker på?
 
Sv: Hur blir jag av med katterna?

För drygt en månad sedan fick jag veta att min äldste son (fyller fem i april) har en svår och obotlig hud/bindvävssjukdom (cutan lokaliserad sclerodermi / morphea). Jag funderade fram och tillbaka och tog sen beslutet att skippa hundhobbyn till förmån för barnen/sonen. Det kommer att bli en hel del läkarbesök dessutom och tills jag vet hur sonens prognos ser ut (går inte att säga så här tidigt, men vissa tecken tyder på att det ev ser mörkare ut) så vill jag kunna koncentrera mig på barnen när jag inte jobbar.

Är fykristallerna giftiga? Snart-femåringen bryr sig inte, men snart-tvååringen är ju på allt och stoppar fortfarande "allt" i munnen.

Vad ledsen jag blir för din skull :cry: Har du inte fått nog i livet :(
Jag hoppas verkligen att sonens sjukdom inte är så allvarlig som det verkar nu.

Jag vet inte om kristallerna är giftiga, jag skulle inte tro det. Det är klart att de är väl inte så nyttiga att äta precis men de borde ju inte vara farligt giftiga. Jag hittade en flaska här hemma och på den står det att det innehåller Methyl Nonyl Ketone, så du kan ju googla om du vill och se vad du hittar.
Det står på flaskan att den ska förvaras oåtkomligt för barn och husdjur men inget om att det är giftigt eller farligt att äta.
Kristallerna luktar inte gott, något starkt kemiskt, så just för den skull är det nog mindre risk att han stoppar det i munnen än om de hade luktat gott men man vill ju inte chansa.
 
Sv: Hur blir jag av med katterna?

Singel hjälper bra mot den spontana toalettinstallationen, katter är väldigt petiga med vad de gräver i så är det det minsta vasst duger det inte (till förtret för alla kattägare vars katter vägrar använda något annat än den mest finkorniga och svårstädade sanden. Berätta inte för mina att det finns sådan :p)

I övrigt är det tyvärr svårt. Jag hade satt upp en nätdörr för säkerhetsskull. Att ha ett eget djur brukar vara det säkraste tipset, katter vill inte gärna gå i konflikt på annans revir. Jag tror inte alls på elektroniska skrämmor, de vänjer sig jättefort vid den typen av åtgärder eftersom det inte följs av något farligt. Bättre isåfall att stå på pass med vattenslangen med jämna mellanrum. De flesta katter tycker att en rejäl dusch är avskyvärt, men det skadar ju inte på något sätt (givetvis gör man det inte när utetempreturerna är så låga att det kan bli farligt för katten att gå blöt). Ett sista tips för att få ha ytterdörren ifred kan vara kattskrämmor med larm och citrondusch. Det är en flaska man ställer upp, som när en ljuscell bryts brölar till och skvätter citrondoft. Också ofarligt, men väldigt obehaglig och verksamt på det sättet att det händer plötsligt och inte är något de kan ignorera.

Om alla hade haft sina utekatter under uppsikt och kastrerade hade omgivningen sluppit lida för dem. Kastrerade katter har ju mycket mindre revir, och man slipper de här "mötesplatserna" som ofta bildas på neutral mark mellan kattreviren.
 
Sv: Hur blir jag av med katterna?

Vi har en trapp där katter tidigare gärna gjorde sina behov även om det läg singel där. Vi har ett hönsnät liggande på marken = inga katter! :) under trappen alltså. Hönsnätet syns inte om amn inte tittar efter det.
 
Sv: Hur blir jag av med katterna?

Ok, det blir ju det jag gör först i alla fall. Ev med markduk under mot ev ogräs (brukar iofs inte ha några större problem med det under trappan. Vet inte om kattskit är för starkt och funkar som ogräsdödare? :D

Ogräset dör väl av skitlukten :rofl: Klädnypa på näsan skulle jag rekomendera om du ska göra ogräsmedel av pluttarna :D
Hoppas du får bukt på problemet iaf!
 
Sv: Hur blir jag av med katterna?

Jag har med stor framgång skrämt iväg snyltande katter med hjälp av vattenslangen. De lär sig fort och kommer inte tillbaka efter ett par gånger :devil:
 
Sv: Hur blir jag av med katterna?

Vi har en trapp där katter tidigare gärna gjorde sina behov även om det läg singel där. Vi har ett hönsnät liggande på marken = inga katter! :) under trappen alltså. Hönsnätet syns inte om amn inte tittar efter det.

Kompostgaller är bra också. Har såna över odlingslådorna nu förtiden tills det växt till sig för kissarna älskar den mullrika jorden.
Grannens katt satt i godan ro förrförra sommaren och såg väldigt frågande ut i ögonen när jag skulle fösa bort honom, uttryck typ: ??? Moi?? Menar du mig???? :D
 
Sv: Hur blir jag av med katterna?

Ett sista tips för att få ha ytterdörren ifred kan vara kattskrämmor med larm och citrondusch. Det är en flaska man ställer upp, som när en ljuscell bryts brölar till och skvätter citrondoft. Också ofarligt, men väldigt obehaglig och verksamt på det sättet att det händer plötsligt och inte är något de kan ignorera.

Kul idé, men jag tror det skulle skrämma mina småttingar med. :D
 
Sv: Hur blir jag av med katterna?

Jag har med stor framgång skrämt iväg snyltande katter med hjälp av vattenslangen. De lär sig fort och kommer inte tillbaka efter ett par gånger :devil:

Bra tips och det ska jag också göra, när det är vattenslangssäsong igen och ifall de dyker upp inom räckhåll vid rätt tillfälle. :idea:
 
Sv: Hur blir jag av med katterna?

Vad ledsen jag blir för din skull :cry: Har du inte fått nog i livet :(
Jag hoppas verkligen att sonens sjukdom inte är så allvarlig som det verkar nu.

Tack, det hoppas jag med såklart. Nu har det tyvärr dykt upp en vit fläck uppe i pannan vid hårfästet med, den ser ut att bli större ganska snabbt och är redan hårdaktig/tjockare än intilliggande hud. Tack och lov har jag redan fått ny tid den 9/3, men ska ringa imorgon och se om de kan skynda på återbesöket. Lilllebror har ett vitt streck bak i nacken/baksidan av halsen som han inte hade vid födseln. Det dök upp vid ungefär ett års ålder (han fyller 2 i maj), först kort och tunt men har långsamt blivit längre och bredare. Jag är så rädd att han också ska visa sig ha samma sjukdom, men hans utvecklas ev långsammare i så fall. :crazy: Det kan tydligen vara olika snabbt förlopp och jag orkar inte ens tänka på Det Här mer än några sekunder eller par minuter åt gången för att inte bryta ihop och börja gråta. Så jag biter ihop och förtränger mestadels för att klara av allt annat just nu. Låter det pysa ut pyttelite i taget för att orka med och lägger inte heller energi på att tänka "varför?" eller liknande, det är så meningslöst.

Från mig till dig: :love:
 

Liknande trådar

Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
723
Senast: Sassy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 082
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Min motivation, som jag tidigare jämförde med ett trilskande fuxsto, lyckades tillslut komma igång, gå in på banan, prestera och ta hem...
Svar
3
· Visningar
602
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 179

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp