Bukefalos 28 år!

Hur blir man av med underhals?

annaklara

Trådstartare
Hej, jag har gått och skaffat mig en foderhäst som har en relativt grov underhals. Jag har svårt att tro att han inte skulle gått i en bra form. Han har tävlat de högsta klasserna i både dressyr och hoppning. Den senaste fodervärden tränade distans med honom, men jag intrycket av att hon var ganska seriös och duktig och skulle utan tvekan kunna rida honom bra.
Men nu återkommer vi till underhalsen, hur får man bort den? Tacksam för svar.
Mvh Anna-Klara

(jag rider honom för det mesta i form)
 
Sv: Hur blir man av med underhals?

Har hästen en bra överlinje? Vissa hästar står ju och spanar mycket i hagen och spänner underhalsen där och då är det ofta lite underhals hur man än gör. Har hästen däremot bara en stor underhals och inga muskler på överlinjen så rids den inte i rätt form.
 
Sv: Hur blir man av med underhals?

min häst fick en liten underhals pga. att var så spänd.
masserade halsmuskeln varje dag, och efter det har han en betydligt mindre som man knappt lägger märke till.
 
Sv: Hur blir man av med underhals?

Här en bild, jag vet att det är kass kvalite och dålig vinkel, men det är det enda jag har för tillfället.
DSC02295.jpg
 
Sv: Hur blir man av med underhals?

Tricket är att rida hästen så den slappnar av i underlinjen och länger överlinjen innan man plockar upp den.
Massage kan också fungera men då kommer halsen alltid tillbaka med ridning.
 
Sv: Hur blir man av med underhals?

de får ju ofta underhals för att de springer med huvudet i vädret, och inte jobbar i form. Kan vara svårt att få en häst med underhals att jobba i en bra form eftersom den inte har dom musklerna... Skulle försöka massera halsen varje dag för att få bort och motverka spänningar. + att rida den i en bra form såklart :)
 
Sv: Hur blir man av med underhals?

Rider du hästen i form så kommer underhalsen att försvinna med tiden.
Om hästen bara böjer nacken och inte jobbar så så tar det betydligt längre tid att få en bra överlinje, om den ens får det.
Det gäller ju att hästen jobbar rätt med hela kroppen för ett bra resultat.
 
Sv: Hur blir man av med underhals?

de får ju ofta underhals för att de springer med huvudet i vädret, och inte jobbar i form. Kan vara svårt att få en häst med underhals att jobba i en bra form eftersom den inte har dom musklerna... Skulle försöka massera halsen varje dag för att få bort och motverka spänningar. + att rida den i en bra form såklart :)

fast min häst jobbade i form, och han fick underhalsen pga. att han var spänd :angel:
 
Sv: Hur blir man av med underhals?

Försök jobba hästen avslappnad i en låg men rund form, den måste ju helt enkelt bygga om halsmusklerna. Hästar som går med huvudet högt och i en för hög form (de spänner bara upp nacken och knäcker av istället för att arbeta hela kroppen till den formen och därmed bli eftergiven) kan få det även om de "böjer på nacken". Kan du tömköra är det väldigt bra att jobba med alternativt longering där hästen får hitta den balansen själv till att börja med.
 
Sv: Hur blir man av med underhals?

Rider du hästen i form så kommer underhalsen att försvinna med tiden.
Om hästen bara böjer nacken och inte jobbar så så tar det betydligt längre tid att få en bra överlinje, om den ens får det.
Det gäller ju att hästen jobbar rätt med hela kroppen för ett bra resultat.

Jag haller med till fullo, kunde inte sagt det bättre själv! :bow: :)
 
Sv: Hur blir man av med underhals?

fast min häst jobbade i form, och han fick underhalsen pga. att han var spänd :angel:

En häst går alltid i någon slags form, det gäller att kunna placera den i en form som motverkar spänning och främjar att musklerna arbetar och utvecklas på ett bra sätt/rätt ställe. Underhals är alltid tecken på att en häst arbetas i en för den icke optimal form.
 
Sv: Hur blir man av med underhals?

Tycker mycket vettigt redan skrivits i tråden men vill påpeka hur GRYMT vanligt det är att man/folk inte får med bakre delen av halsen i formen, bakre delen av halsen ska lyfta manken! Då måste halskotpelaren vara längd (uträtad) och just vid den där längningen upplever jag det jättevanligt att man missar bakre delen av halsen (om det inte blir andra fel som att nosen är innanför lod eller att hela halsen fortfarande är ihopkortad! :p ).
Om hästen har låsningar kommer den inte kunna göra det här på ett vettigt sätt, hela rygglinjen kommer inte kunna längas. Så att kolla upp hästen med t ex ET är det första jag gör när jag skaffat ny häst. Dumt att kämpa i onödan liksom.
Om den är spänd fysiskt/mentalt kommer den inte heller kunna göra det här på ett vettigt sätt.

En annan grej är om hästen har "för" bra sökning mot handen, blir det så att man nästan får spjärn i handen så betyder det att den spänner underhalsen i samband med det. Bättre då att sträva mot en lätt mjuk kontakt.

Sen får man ta hänsyn till individen. Kanske måste just den individen få ha underhals ett tag för att balansen skulle bli för rubbad om man helt sonika plockar ner formen/huvudet? Att den "måste" få hålla huvudet lite för högt till en början/i vissa lägen. Min kuse är lite så, den tappar lätt balansen och blir framtung om den går i "normal"/låg form jämfört med hög/fri form. Att man inte ska röra huvudet i onödan. Men då gäller det ju att man klarar att rida hästen bakifrån så den kan komma ner successivt och länga överlinjen.

Svammel svammel... Mycket som påverkar. Jag fick också för mig att om hästen naturligt står högt med huvudet och spanar mycket, kanske har för hög boxdörr att kika ut igenom, då är det svårare att träna bort underhalsen. Sen tar det TID att muskla om något som funnits där länge. Men jo, med rätt träning brukar det gå till slut! :)
 
Sv: Hur blir man av med underhals?

Svammel svammel... Mycket som påverkar. Jag fick också för mig att om hästen naturligt står högt med huvudet och spanar mycket, kanske har för hög boxdörr att kika ut igenom, då är det svårare att träna bort underhalsen. Sen tar det TID att muskla om något som funnits där länge. Men jo, med rätt träning brukar det gå till slut! :)

Du, här skulle jag nästan kunna tro att du har en poäng... Jag är född nyfiken, säger min mor... var en liten plutt, när jag föddes, men växte ur vagnen på nolltid och skulle upp och ur vagnen trots att jag varken kunde sitta eller krypa... :angel: Om jag sen har underhals, vet jag inte... men men...

Min vackra vita, står både i hagen, med huvudet högt, tittar bort i horisonten, eller mot mig :love: *pussifnooooos* med högt lyftat huvud och toppade öron.

När jag köpte henne, hade hon en saftig underhals, som sakta blev mindre med långa skrittpromenader på lång tygel där hon alltid fick drösvis med beröm när hon sänkte huvud och hals.

Jag longerade, med mild inspänning och red med martingal... vilket var vad de hade gjort tidigare också. Men tydligen hade de inte inriktat sig så mkt på låg grundform utan hon fick gärna kuta rundbana med huvudet i vädret och paddla med benen.

Det har tagit ÅR av tårar, både av ilska, förtvivlan och glädje. Men de perioder på året, som vi är i full gång med arbete syns knappt underhalsen alls... Men så här års, när det blir si och så med jobbet, en och annan skrittpromenad och i övrigt hag och stallvistelse, där man måste stå och spana i horisonten, så skymtar den i alla fall.

Så helt ute o cyklar är du inte, det tror jag inte i alla fall...

Utan jag tror att både Timsatanten o jag är födda nyfikna, på både gott och ont...
 
Sv: Hur blir man av med underhals?

Mitt sto har först nu börjat minska på underhalsen, hon hade mkt underhalsmuskler när jag köpte henne, hon var inte riden i korrekt form. Jag har haft henne i 15 månader nu och har fokuserat på formen i 8 månader.
Nu är underhalsen inte tillräckligt stark längre för att hon ska orka köra upp huvudet och hålla kvar där eftersom nu har hon blivit bättre i överlinjen.
Men den syns och jag tror det beror på att hon gillar att spana ut i hagen, håller huvudet högt. Men hon går nu i gräshage = betar och håller huvudet nere så det har sakta men säkert blivit bättre med tiden.
Hon är mkt fin i ryggen och rumpan men det tar nog ett år till innan underhalsen försvinner helt. Jag skyndar långsamt :)
 
Sv: Hur blir man av med underhals?

Jag fick också för mig att om hästen naturligt står högt med huvudet och spanar mycket, kanske har för hög boxdörr att kika ut igenom, då är det svårare att träna bort underhalsen.

Ja det tror jag faktiskt också. Om hästen har den höga huvudföringen i sin naturliga hållning, så att säga. Ofta ston, de jag kommer att tänka på nu har varit ston, i alla fall, när jag funderar på det.

Dessutom är vissa "födda" i den modellen med mycket underhals, bla irländska hästar har ofta sett ut lite så.

(Andra är "födda" med en vacker kurva i nacken som ägaren är stolt över men inte haft så mycket att göra med egentligen:cool:)

Det är mycket svårt att rida hästar med "medfödd" underhals till en bra form, det är på dessa, särskilt, som många tar vägen via gramanen:devil:

Ofta kan man på dessa få en bättre överlinje men det kan vara svårt att helt få "bort" underhalsen.
 
Sv: Hur blir man av med underhals?

Tycker mycket vettigt redan skrivits i tråden men vill påpeka hur GRYMT vanligt det är att man/folk inte får med bakre delen av halsen i formen, bakre delen av halsen ska lyfta manken! Då måste halskotpelaren vara längd (uträtad) och just vid den där längningen upplever jag det jättevanligt att man missar bakre delen av halsen (om det inte blir andra fel som att nosen är innanför lod eller att hela halsen fortfarande är ihopkortad! :p ).
Om hästen har låsningar kommer den inte kunna göra det här på ett vettigt sätt, hela rygglinjen kommer inte kunna längas. Så att kolla upp hästen med t ex ET är det första jag gör när jag skaffat ny häst. Dumt att kämpa i onödan liksom.
Om den är spänd fysiskt/mentalt kommer den inte heller kunna göra det här på ett vettigt sätt.

En annan grej är om hästen har "för" bra sökning mot handen, blir det så att man nästan får spjärn i handen så betyder det att den spänner underhalsen i samband med det. Bättre då att sträva mot en lätt mjuk kontakt.

Du har ingen bild där du kan visa vad du menar? Intressant speciellt det översta stycket.
 
Sv: Hur blir man av med underhals?

okej, man han går jämt avslappnat osv, men strunt samma.

24624537.jpg


hans försvann iaf efter att jag börjat massera, men han går ju liksom i samma form nu :angel:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla hundproffs! Vi står redo att skaffa vår första hund och har total beslutsångest kring vilken ras vi ska välja. Om oss: Vi...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 910
Senast: Rugge
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 465
Senast: LiviaFilippa
·
Gnägg Hej! Funderar över något som jag inte kan hitta råd om någonstans på nätet. Jag delar min häst med min mamma och vill nu flytta 1 timme...
2
Svar
28
· Visningar
3 334
Senast: Stekspaden
·
Ridning Hej! Jag behöver råd! Min kompis köpte sin första häst för ett par månader sen, har innan dess ridit hästen hela året utan några som...
2
Svar
20
· Visningar
2 784

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp