Hur blir man dagmamma?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Comatose

Trådstartare
Jag undrar om man måste ha någon slags formell utbildning för att bli dagmamma? Jag är 22, har gått ett år på lärarprogrammet, arbetat extra på dagis och är nu dessutom arbetslös. Jag vet att det finns familjer häromkring som behöver barnpassning Skulle ni lämna era barn till nåon som var så ung som jag är? Det känns tveksamt om jag skulle göra det om jag var förälder, men samtidigt är jag säker på att jag skulle klara av att ta hand om ett par (inte alltför små förstås) barn om dagarna.

Till saken hör kanske att jag tagit en paus i mitt lärarpluggande för att funder ut vilken ålderskategori jag vill inrikta mig på. Att vara dagmamma skulle verkligen vara en bra möjlighet att se mer av yngre barn. Arbete på dagis går tyvärr inte att få (mer än de vikariat jag haft) även om det kanske egentligen vore den bästa lösningen.

Vad anser ni?
 
Sv: Hur blir man dagmamma?

Nej, jag anser inte att det behövs någon direkt utbildning! Däremot vill jag att en dagmamma ska ha samma "uppfostringsmetoder" som mig, och framför allt, ett sunt förnuft och ansvarskänsla.
Sen ska ju personkemin mellan barnen och dagmamman stämma också.
Gör den inte det spelar det ingen roll hur lång utbildning och erfarenhet hon har.
 
Sv: Hur blir man dagmamma?

Det skulle du säkert klara, men har inte kommunerna slutat ha dagmammor utom i väldigt speciella fall exvis svårt allergiska barn?
Jag var själv helnöjd med att ha barnen hos dagmamma men visst är personkemin viktig.
 
Sv: Hur blir man dagmamma?

Kommunala dagmammor försvinner mer och mer, de som finns har ibland barnskötarutbildning - ibland ingen pedagogisk utbildning alls. I första hand placeras barnen i de befintiliga förskolorna numer, dagmammor är ofta för de barn som absolut inte klarar av att gå i stor barngrupp.
På vilket sätt tänkte du ha din anställning? En "svart" dagmamma skulle jag aldrig sätta mina barn hos, då finns det inga försäkringar som gäller om något händer.

Ska du bli anställd som kommunal dagmamma så krävs det ju att du har ett boende som klarar av att ta emot flera barn varje dag (det sliter på hus och möbler). Dessutom är dagmammornas avtal jättedåligt, har du otur kan man ha barn hos sig från tidig morgon till sen eftermiddag.

Om du bara är villig att ta hand om ett par barn om dagen så lär du inte få anställning inom kommunen iaf.
 
Sv: Hur blir man dagmamma?

break_a_leg skrev:
På vilket sätt tänkte du ha din anställning? En "svart" dagmamma skulle jag aldrig sätta mina barn hos, då finns det inga försäkringar som gäller om något händer.

Måste man bli dagmamma genom kommunen då? Kan man inte bli dagmamma "lagligt" på något annat sätt?
 
Sv: Hur blir man dagmamma?

break_a_leg skrev:
Då måste du starta egen firma och måste ändå bli godkänd av kommunen.

Ok, det ska jag absolut kolla upp!
Hur många barn brukar man ha i en barngrupp? Någon som är dagmamma som kan berätta? :idea:
 
Sv: Hur blir man dagmamma?

Det är kommunal som är facklig organisation för dagbarnvådare. De har ett väldigt dåligt avtal...
 
Sv: Hur blir man dagmamma?

Min(a) barn går hos dagmamma, hon har nu 4st innan min minsta har kommit (hon skulle börja 1 mars, men jag har skjutit upp det till 1 aug). Hon jobbar ihop med 3 andra dagmammor och de går ut tillsammans och har aktiviteter ihop, två dar i veckan är de i en stor gemensam lokal. Det funkar super!

Hör efter på kommunen med den som har hand om dagbarnvårdarna.
 
Sv: Hur blir man dagmamma?

som någon tidigare sa så hålelr dagmammorna på att försvinna, främst för at tkommunen inte ens bryr sig om att informera föräldrar om att man kan välja dagmamma istället för dagis :mad:

Min mamma är dagmamma och har varit runt 25 år, så lite insatt är man automatiskt ;)
Hon brukar ha runt 6 barn och ofttast fler barn på kö som får börja efter hand som andra slutar för att de får syskon, ska flytta eller börja skolan. Ibland är det äldre barn och ibland , som nu, så är det bara småttingar och ganska mycket att hålla reda på. Man försöker ju ta barn så de passar in i gruppen, en 6 åring har kbnappast utbyta av att vara med 5 st 2-åringar.
Sen har de ibland dykt upp barn med problematik av olika slag som tar mer tid än andra barn. Tiderna hon jobbar är från 7-halv 8 til lungefär halv 5. Mamma har sällan haft barn som går senare än 5.
Sen går de ju lite i skift, alla är ju inte hela dagen.

Mamma har ingen utbildning men är väldigt omtyckt och har bra rykte och det är nog det viktigaste. Hon har bra hand med barnen och även föräldrarna och försöker vara ganska flexibel med tider (ja inte hur mkt som helst men lite grann och det är väldigt uppskattat dagar då man kanske råkar bli försenad från jobbet).

Någon hög lön är det däremot inte. Och sen äter de ju som hästar ;) Pengarna man får för att köpa mat av brukar inte räcka för att föda 6 barn. Sen är det jättekinkigt med att få avdrag för lekrum, mamma har ett + en stor hall/öppen yta, men de vägrade ge avdrag. Lekpengar, alltså penagr till leksaker är inte helel rmkt per år, mamma har ju samlat på sig genom åren och efter oss barn som tröttnat på våra.

blabla, det blev långt men det kanske ger dej en bild av jobbet iaf.

Ska också tillägga att det inte alls alltid är frid och fröjd med kollegor, man är ju mycket hemma, men mamma är ute varje dag i en lekplats som ligger nära för att barnen ska vara ute mcyket. De andra dagmammorna är väldigt sällan ute med sina. Ngn gång i veckan är alla iväg på särskild aktivitet tillsammans men man får räkna med att det kan bli ganska ensamt. Sen så är det inte så många dagmammor i varje område heller och en del kommer man kanske inte alls överens med så bra.

Några tankar från mej =)
 
Sv: Hur blir man dagmamma?

Tack för tipsen! Någon som har några funderingar kring min ålder? Som skulle tycka att det kändes osäkert att lämna sina barn till någon som är så pass ung?
 
Sv: Hur blir man dagmamma?

Jag var själv i din ålder när jag blev dagbarnvårdare. Jag hade ingen utbildning, men det var en skriande brist på dagisplatser då, så kommunen tog emot min ansökan med glädje. Arbetade ett år, innan jag var med och startade ett föräldrakooperativ.
 
Sv: Hur blir man dagmamma?

Jag arbetar som dagbarnvårdare sedan 3 år, är utbildad undersköterska med tre egna barn. I min dbv grupp är det 6 barn under 3 år. Jag har ingen möjlighet att styra min arbetstid utan måste rätta mig efter deras tider. I vår kommun är öppet tiderna 6.00-18.00 andra tider får de söka nattdagis. Jag brinner för mitt arbete och älskar det verkligen, men tänk dig för. Du är i en ganska utsatt position om problem uppstår för du är ensam. Hos oss finns det 2 dagbarnvårdare till, vi träffas två ggr varje vecka med alla barnen och pratar.
 
Sv: Hur blir man dagmamma?

Jag har arb som dbv i åtta år och trivdes mycket bra.Hade inga egna barn hemma under dagtid och det var en fördel. (ingen avunsjuka mellan barnen).Vi var ett roligt gäng som träffades varje dag och hade olika aktiviteter.Det var mina roligaste år inom arbetslivet hitills.
Slutade dock när arbtiden skulle bli 6:30-18:15.Handling och städning är ju också efter arbtid så den tiden fick man jobba gratis.
Det var också svårt att få hjälp med barn som hade särskilda behov.
Annars var jobbet ett toppen jobb.Men tänk dig för många gånger innan du bestämmer dig för att bli dbv.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Relationer *Varning för långt inlägg* Jag skriver detta under ett annat användarnamn än normalt, skulle någon mot förmodan känna igen mig var...
Svar
6
· Visningar
1 896
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp