Hur blir man en bra dressyrryttare?

Sv: Hur blir man en bra dressyrryttare?

Gisburne skrev:
Tack! Ska fundera på det...

Har just nu hästen i Gottröra, och där verkar det inte finnas så många dressyrtränare. :( Och hästen är under igångsättning efter en tids vila, så det är dessvärre inte aktuellt med lektion just NU, men framöver vill jag jättegärna börja på allvar med dressyren. Det är ungefär 15 år "för sent", men skam den som ger sig! :crazy: Jag får väl skylla på att jag gick på en dålig ridskola, som inte lärde ut hur man egentligen rider dressyr, utan bara olika ridvägar och på sin höjd skänkelvikning. Och efter ridskoletiden red jag mycket i skogen och hopptävlade, samt red jakt. (Parallellt med galoppträningsbiten.) Och de senaste åren har jag mest ridit i skogen, ridit tornerspel och några hubertusjakter. Provade på akademisk ridning ett tag, men fick inte tag på någon bra instruktör i det heller, förutom Bent Branderup, men jag vägrade rida för honom som total nybörjare! Piiiinigt! :o

Så dressyren har liksom fallit i glömska... Självklart kräver jakt och hoppning sina dressyrtimmar också, men inte på samma sätt som träning inför dressyrtävling. (En häst som är lugn och följsam på hoppbanan behöver ju för den sakens skull inte få höga poäng i dressyren, det är det jag menar.)

Har du något boktips? Är Bo Tibblins bok "Ridlära" bra för en nybörjare som mig?


Kyras bok som heter något på ABC, den ger dej grunder. Jag rider fullblod och Kyras sätt stämmer bra för mej i alla fall.

Sen fattar jag inte riktigt hur du kan vara så främmande att du måste börja från grunden efter att har ridit allt det du skriver? Även i alla grundläggande böcker om hoppning har du mycket om markarbete och hoppdressyr vilket är samma grunder som i dressyr. Läs tex Berthalan de NEmethys Hopplära så har du alla grunder, dvs rakriktning, framåtbjudning,mm, första avsnittet heter något med grunder inom ridkonsten. Har du missat allt det? Låter inte trovärdigt. (Eller förskräckligt)

Det du inte kan är väl att sitta ner i lodrät sits i trav och samtidigt inverka, det brukar man slarva med som hoppryttare. Kan säkert vara skämmigt, men det kan du ju träna hemma på genom att låta någon longera dej utan stigbyglar o tyglar. Eller lägg helt enkelt upp stigbyglarna ändå så har du inget att resa dej i...

Sån nybörjare är du nog inte ändå, så svälj stoltheten och ta och boka tid med någon tränare. Bättre sent än aldrig. Tränaren har säkert träffat fler som ansett sig kunna skippa dressyren för "jag är ju hopprytttare". Du är inte den första på jorden som hoppats att man tar sig till stjärnorna utan att skaffa dressyrsadel. (Min dotter bla som länge hoppades att de skulle vara möjligt)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur blir man en bra dressyrryttare?

hör ju inte direkt till trådskaprens frågor detta inlägg
men jag ska berätta om min ridlärare som jag hadde för drygt 20 år sedan
hon var av den sorten oavsett kunskap och ålder mm
plockade hon av ryttare efter ryttare för att dom INTE red på hennse sätt
jag lovar jag har blivit avplockad, cyklat hem , gråtit för mamma och pappa och bokat en ny ridlektion veckan efter

jag gick på min första träning för drygt en månad sedan där jag trodde att jag skulle bli avplockad och hemskickad för att jag red såå himmla dåligt
men såå var ju inte fallet utan jag fick tips och råd på vad jag ska träna på
och helt plötsligt blev ridningen mycket roligre
 
Sv: Hur blir man en bra dressyrryttare?

Nu måste jag få försvara mig lite... Jag har inte struntat i dressyren för att jag är hoppryttare, jag har helt enkelt aldrig fått lära mig dressyr. (Om man aldrig talar om för ett barn att äpplen är goda, hur ska barnet kunna lära sig att tycka om äpplen genom sin uppväxt då, om barnet aldrig ens får smaka?) Jag började med hoppning som specialinriktning redan på ridskolan, och där lärdes ingen dressyr ut. Och sen blev jag medryttare på två privathästar och fick träna för deras hopptränare, och han lärde ut en "dressyr" som bygger på följsamhet och samspel. Det fungerar ypperligt på hoppbanan, vilket var precis vad han lärde ut, men skulle jag rida enbart så i dressyrprogram skulle vi knappast få godkänt. En häst måste inte gå i form för att kunna hoppa och gå banor på ett följsamt sätt, däremot måste en häst gå i rätt form när man tävlar dressyr, annars är liksom hela grejen om intet. Det är det jag menar att jag inte har fått lära mig, men jag kan säkert rida bättre dressyr än en komplett nybörjare, men ändå inte i närheten av lika bra dressyr som folk som aktivt tävlar. Och det är den dressyren jag vill lära mig nu. Jag vill kunna rida det som hästfolk i allmänhet kallar dressyr, inte bara övningar i samspel och följsamhet som jag normalt övar när jag tränar hoppning.

Att jag startade den här tråden bevisar väl ändå att jag INTE tillhör dem som tror att man kan ta sig till stjärnorna utan att köpa dressyrsadel? Jag erkänner ju öppet att jag inte kan så mycket och vill lära mig mer. Nej, det är precis såna där kommentarer jag ville slippa, så tack för mig!
 
Sv: Hur blir man en bra dressyrryttare?

Heja Gisbourne!:banana: Dressyr är femti miljoner ggr roligare än hoppning eller fort-ridning, kommer du också tycka när ni väl kommit igång ordentligt ;)
 
Sv: Hur blir man en bra dressyrryttare?

Hoppas kan man ju! Om vi nu kommer igång...
 
Sv: Hur blir man en bra dressyrryttare?

har inget att tillägga i diskussionen för jag tycker att du bara genom att se dina svagheter och ditt mål, redan kommit MYCKET längre än många andra inom dressyr.
Och att du skulle skämmas att rida lektion för dressyrtränare tror jag inte för du verkar vara en tuff och målmedveten person som säkert vill jobba hårt. Tränare som är något att ha, tränar den som själv är villig att ge allt, men inte den som tror att allt kommer gratis.
Så ge järnet och lycka till!!
 
Sv: Hur blir man en bra dressyrryttare?

Jag håller på dig Gisburne!!! Underbart att du VILL och att du erkänner att du inte kan, många är vi "dressyrtanter" som tror att vi vet allt. Uppfriskande med sådana som dig måste jag säga!! Tänker inte ge dig några"tips&råd" som många är snabba med här, är helt övertygad om att du kommer att lyckas, första steget är taget och med det har du kommit längre än många andra!

MVH WB
 
Sv: Hur blir man en bra dressyrryttare?

hmmm, men i gottröra finns det ju massor av bra dressyr tränare!!!
känner flera st.

min tränare, som för övrigt e en snäll och hoppingivande tränare, åker även ut till olika stall och håller lektioner!
jag har ridit me alla möjlig och omöjliga hästar för henne , och tycks se potential i alla hästar :D

har för övrigt min häst på bete mellan gottröra,närtuna,rimbo..., ja nånstans där mitt imellan :cool:
 
Sv: Hur blir man en bra dressyrryttare?

Jag tycker du ska fundera på vad du vill få ut av det hela och sen fundera/tänka lite logiskt på hur man gör grejerna och inse vad du gör för fel. Det gjorde jag och det fungerar alldeles utmärkt

När nånting inte funkar när du rider sen så stanna och tänkt till. Fråga dig själv varför det inte går. Kom ihåg att hästen alltid har rätt.

Det är helt onödigt att ta ut en tränar varje vecka eller så eftersom du ändå inte kan lära dig grejerna som tränaren sagt på en vecka... det tar tid att ändra på sig. Visst kan du ta ut en tränar ibland men för ofta anser jag är helt onödigt.....många har hakat upp sig på tränare och kan inte tänka själva utan måste hela tiden höra vad tränaren säger och för att kunna rida dressyr måste man ha lite känsla och det skaffar man sig inte om man får allting sagt vad man ska göra hela tiden;)

Det har funkat alldeles utmärkt för mig iaf...:D
 
Sv: Hur blir man en bra dressyrryttare?

Instämmer1
Om man inte har hunnit tränat på sin uppgift så känns det lite dumt att få samma instruktioner igen.
 
Sv: Hur blir man en bra dressyrryttare?

Tycker som du! Först red jag på ridskola, där fick jag aldrig lära mig redig dressyr (formen, skänkelvikning - inget, bara ridvägarna), sen lånade jag & syrran 2 pållar ibland som det bara blev skogsridning med. & sen när vi köpte egen häst hade vi en ridlärare som bara hade hopplektioner HELA tiden.. Så jag har bara ridit hoppning, skogsridning & sånt. Men 2005 köpte jag en travare & hon var ju galen. Då kunde man ju inte börja hoppa! Så jag fick tag i en jättebra ridlärare :D Nu kan jag skänkelvikning, formen, framdelsvändning, sitta ner i traven (rätt bra med allroundsadel. Har ingen dressyrsadel), lite tempoväxlingar & så :D Så jag tycker att dressyr är det ROLIGASTE som finns nu :) Så du & jag är lika Gisburne. Så börja med en bra tränare. Du kan ju säga att du vill rida själv. Jag rider alltid själv för tränare, någon gång kommer vi väl så småningom börja rida med andra men i början tycker jag det är bäst att vara själv. Inte för att det är pinsamt men ridläraren lägger mer tid på mig då. Annars kanske hon lär den andra lite & då får man ju inte lika mycket hjälp :idea: Så lycka till! Tycker inte du ska skämmas över det. Om jag hade behållt min förra häst skulle jag nog inte lärt mig dressyr förrän jag var GAMMAL :p Jag är 13 år nu & kan rida ett LB program. Pållen kanske inte kan än, men så du vet ungefär vad jag lärt mig. Jag skulle kanske klara ett LA men det bror ju på om det är en svår häst man rider eller inte. Jag tänker på skänkelvikning & sånt. Jag är ju inte jättebra i det. Kan "bara" i skritt. Så skaffa en tränare & be om att få vara ensam dem 2-3 första gångerna i alla fall ! :D Lycka till!

Kram
 
Sv: Hur blir man en bra dressyrryttare?

axel skrev:
Instämmer1
Om man inte har hunnit tränat på sin uppgift så känns det lite dumt att få samma instruktioner igen.

Tycker inte att det är det en tränare bara ska vara till.
Visst kan man då och då ta ut en speciell tränare som ger en massa "hemläxa" som man själv tränar på tills h*n kommer nästa gång.
Men jag tycker iaf att det är bra att typ varannan gång jag rider dressyr, ha någon som står på marken och ser det inte jag ser.
Tex har mina skänklar en tendens att åka framåt och då är det bra att nån ser det och påminner mig. För jag VET ju att jag ska hålla ordning på dem, men ibland är jag mer koncentrerad på att få hästen att gå bra att jag liksom glömmer bort det.
Tycker inte alls att det känns dumt att få samma instruktioner igen, men såklart bör man jobba på att inte ALLTID BARA få höra samma sak.
 
Sv: Hur blir man en bra dressyrryttare?

mumrikan skrev:
Tycker inte att det är det en tränare bara ska vara till.
Visst kan man då och då ta ut en speciell tränare som ger en massa "hemläxa" som man själv tränar på tills h*n kommer nästa gång.
Men jag tycker iaf att det är bra att typ varannan gång jag rider dressyr, ha någon som står på marken och ser det inte jag ser.
Tex har mina skänklar en tendens att åka framåt och då är det bra att nån ser det och påminner mig. För jag VET ju att jag ska hålla ordning på dem, men ibland är jag mer koncentrerad på att få hästen att gå bra att jag liksom glömmer bort det.
Tycker inte alls att det känns dumt att få samma instruktioner igen, men såklart bör man jobba på att inte ALLTID BARA få höra samma sak.


Håller med. Är man seriöst intresserad tar man både och tänker själv, läser och får tips och lyssnar på en tränare som inte står där för att upprepa saker (om det inte är nödvändigt för att eleven gör om samma fel i tre år, trots påpekanden) utan för att se det man inte själv, som sagt. Jag har stor hjälp av vad andra ser, för det är lätt att lägga sig till med dåliga vanor, som smyger sig på utan att man märker det
 
Sv: Hur blir man en bra dressyrryttare?

Gisburne skrev:
Jag tror att jag är rädd för att bli "utslängd" för att de dressyrtränare jag träffat förut alltid haft så mycket att klaga på hos mig, och de har inte velat lära ut eftersom jag är på en så himla mycket lägre nivå än andra som ridit lika länge som jag. (Snart 20 år.) Jag har liksom alltid fått höra att "det måste du väl ändå kunna?" när jag stått som ett frågetecken kring en viss övning... Så jag behöver en instruktör som verkligen hajar att jag är nybörjare, även fast jag kan rida. Jag kan bara inte rida just dressyr, som jag skrev i första inlägget.

Oj, en bra dressyrtränare ska ju inte säga hur mkt man ska kunna när man har ridit i xår, deras uppgift é ju att lära ut från den nivån ryttaren é på nu!
Dom tränare jag har ridit för har (sån tur é:p ) inte frågat hur länge jag har ridit, hade dom gjort de hade dom troligen blivit ganska besviken på mej me:angel:
Men hur som helst, kolla runt... Finns de nån ridlärare på en ridskola i närheten som du tror skulle kunna fungera som din tränare? Dom flesta ridlärarna é ju utbildade för att lära ut grunderna, å sen när du själv har lärt dej grunderna ordentligt kan du ju avancera till en duktigare tränare å utvecklas mer:idea:
 

Liknande trådar

Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 157
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 986
Senast: Magiana
·
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 613
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 118
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp