Hur blir man en bra dressyrryttare?

G

Gisburne

Jag erkänner glatt att jag rider som en kratta! :crazy: Jag kan hänga med i rörelserna, ramlar ytterst sällan av, kan rida hur fort som helst (träningsridit galopp), jag kan hoppa banor och terräng, jag kan vända mig om i sadeln utan att tappa balansen, jag kan göra allt - men jag kan inte rida dressyr... :confused:

Till saken hör att jag har ett 7-årigt fullblod som har jordens potential att bli någonting, och min tanke har från början varit fälttävlan. Men då måste vi kunna dressyr också! Letade böcker på H**ks häromdagen, men hittade inga för nybörjare, eller för outbildade hästar för den delen, och inte heller några DVD-filmer som verkade handla om det jag söker.

Skulle hemskt gärna träna för instruktör, men jag är livrädd för att få höra att vi är hopplösa och att jag måste kunna mer grunder innan jag rider fler lektioner... Och jag törs inte rida med andra för instruktör, för jag vägrar ju tro att de är sämre än mig, och jag skulle inte palla med att de garvade åt mig... :crazy: :smirk: ;)

Så, hur kommer vi igång? Var finns litteraturen, filmerna, de vettigaste tränarna? Vad kan jag öva på hemma innan jag tar kontakt med en instruktör? Jag VILL bli en allsidig och bra ryttare, även inom dressyr! :bow:
 
Sv: Hur blir man en bra dressyrryttare?

Det enklaste för dig skulle väl vara att börja med att ta ut en instruktör som kan avgöra var du är i nuläget, vad du behöver träna på och som kan hjälpa dig att träna bort eventuella "olater" du fått sitsmässigt? Det är inte alls så pinsamt som du tror. :) Står du på ett större stall? Finns det inte någon tränare som kommer ut till andra? Jag bor själv där du bor, jag kanske kan tipsa dig.
 
Sv: Hur blir man en bra dressyrryttare?

Tack! Ska fundera på det...

Har just nu hästen i Gottröra, och där verkar det inte finnas så många dressyrtränare. :( Och hästen är under igångsättning efter en tids vila, så det är dessvärre inte aktuellt med lektion just NU, men framöver vill jag jättegärna börja på allvar med dressyren. Det är ungefär 15 år "för sent", men skam den som ger sig! :crazy: Jag får väl skylla på att jag gick på en dålig ridskola, som inte lärde ut hur man egentligen rider dressyr, utan bara olika ridvägar och på sin höjd skänkelvikning. Och efter ridskoletiden red jag mycket i skogen och hopptävlade, samt red jakt. (Parallellt med galoppträningsbiten.) Och de senaste åren har jag mest ridit i skogen, ridit tornerspel och några hubertusjakter. Provade på akademisk ridning ett tag, men fick inte tag på någon bra instruktör i det heller, förutom Bent Branderup, men jag vägrade rida för honom som total nybörjare! Piiiinigt! :o

Så dressyren har liksom fallit i glömska... Självklart kräver jakt och hoppning sina dressyrtimmar också, men inte på samma sätt som träning inför dressyrtävling. (En häst som är lugn och följsam på hoppbanan behöver ju för den sakens skull inte få höga poäng i dressyren, det är det jag menar.)

Har du något boktips? Är Bo Tibblins bok "Ridlära" bra för en nybörjare som mig?
 
Sv: Hur blir man en bra dressyrryttare?

Jag förstår..hur har du det med ekonomin? Om du går in på ridsportförbundets hemsida har de en shop där med dvd's och videofilmer..tycker själv att Kyras serie med sits och kommunikation är ganska bra. Bosse Tibblins "ridlära" är inte så dum heller men det kanske är enklare att se någon rida och förklara samtidigt?
 
Sv: Hur blir man en bra dressyrryttare?

Ah! Tackar, ska in där och kolla!

Jag har fått för mig att Kyra har ett rätt aggressivt och strikt sätt att rida på, någon som jag inte tycker passar mig. Men jag har aldrig forskat i det själv, utan mest lyssnat på vad andra säger, och eftersom jag är novis på dressyr så har jag väl trott på det de sagt. Men jag håller mig öppen för alla förslag, och det är inte omöjligt att jag kollar in Kyra! :)
 
Sv: Hur blir man en bra dressyrryttare?

Klart du ska rida för tränare! Det är ingen som kommer att skratta eller säga att du inte får träna fler gånger. Tränarna finns ju till för att hjälp och utveckla ryttare och hästar!. ;)

Skaffa sedan en st kompis som alltid är med och filmar VARJE träning. Så kan du titta på det hemma under veckan och analysera hit och dit och lyssna på vad tränaren säger. Det funkar kanonbra!
Försök och att titta på andra när de rider. Det ger mer än vad man kan tro.
 
Sv: Hur blir man en bra dressyrryttare?

Okej, om du tror att ingen kommer skratta så får jag väl tro på det! :) Men jag har alltid varit hoppryttare, och nu har jag en unghäst som är i behov av vettig dressyrridning. Jag är beredd att läa om mig och börja rida bättre dressyr, och krävs det instruktörer och pinsamma möten med andra ryttare, så får jag väl ta det. Men det bär emot! :smirk:

Jag tror att jag är rädd för att bli "utslängd" för att de dressyrtränare jag träffat förut alltid haft så mycket att klaga på hos mig, och de har inte velat lära ut eftersom jag är på en så himla mycket lägre nivå än andra som ridit lika länge som jag. (Snart 20 år.) Jag har liksom alltid fått höra att "det måste du väl ändå kunna?" när jag stått som ett frågetecken kring en viss övning... Så jag behöver en instruktör som verkligen hajar att jag är nybörjare, även fast jag kan rida. Jag kan bara inte rida just dressyr, som jag skrev i första inlägget.
 
Sv: Hur blir man en bra dressyrryttare?

Nära Gottröra finns det väl tränare? Jag vet iaf namnet på två, hur de är kan jag dock inte uttala mig om. Annars finns det ju en anläggning som har träningar. Du får pm:a om du vill ha namnen jag kan komma på.
 
Sv: Hur blir man en bra dressyrryttare?

dressyr med lussan är en jättebra bok! om du vill bli bra måste du ALLTID vara konsekvent, inte släppa efter för hästen. man måste tycka att det är kul, både ryttare och häst, annars blir det inte riktigt bra. det kanske går i lägre klasser, men när man kommer upp lite grann dyns det på utstrålingen. kämpa på!!
 
Sv: Hur blir man en bra dressyrryttare?

Tackar! Ska leta efter den!
 
Sv: Hur blir man en bra dressyrryttare?

Okej... Antar att anläggningen finns i Rimbo? Har dessvärre inget släp i dagsläget, men det är på gång. Stallet hästen står i har ridvolt och det brukar komma tränare ibland, men mest western... Och ska man få ut en tränare dit måste man väl ha fler ryttare med sig, va? Ska kolla med de andra i stallet om de vill rida för dressyrtränare längre fram i sommar.
 
Sv: Hur blir man en bra dressyrryttare?

Tre böcker: "Ridlära" av Wilhelm Müseler, "Ett med hästen" av Sally Swift samt för inspiration och drömmar "Dansa med hästar" av Klaus Ferdinand Hempfling. Lycka till!:)


Edit: Vetekatten om inte min ridlärare åker ut till ditt område nån gång emellanåt... Hon är i alla fall garanterat snäll och dömer inte ut nån :) Själv rider jag som en total kratta på en halvinriden travhäst men hon är så snäll ändå! ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur blir man en bra dressyrryttare?

Hihi, vad bra då! :D Men jag tillhör kategorin som faktiskt har sett travare gå både dressyr och hoppning upp till MSV, så jag är övertygad om att ni kan bli jättebra! (Utan att ens ha sett er!)

Just Hempflings bok lämnar jag, har sett filmen och vissa saker är jag föga imponerad av, och hans sätt att tänka stämmer inte alltid med mitt. (Mentala broar och sånt...) men de andra ska jag söka efter! Tack!
 
Sv: Hur blir man en bra dressyrryttare?

Mentala broar:crazy: :confused: haha. skumt. Jag gillar hans bok eftersom den precis som swift och müseler beskriver ridning genom kontroll av den egna kroppen. Hokus pokus är inte min grej:crazy: Ang medelsvår, hästen har en sån grym potential, hennes steg är jättefint. Medelsvår vet jag i och för sig inte om hon kan komma upp till med mig men å andra sidan har jag en vääääääldigt bra ridlärare;) Om 50 år sådär när jag rider medelsvår lär väl du vara vid OS redan :p
Att hon är travhäst hämmar henne inte direkt, hon är en sån där riktigt kass travhäst som hellre galopperar än travar...:angel: Däremot kan det gå j*vligt fort och det är ju bra om dressyrdomaren ser mer än ett svart streck som drar förbi:devil:
 
Sv: Hur blir man en bra dressyrryttare?

Hihi! Ser det framför mig... Har också ridit ett snabbt dressyrprogram en gång; jag blev indragen i allsvenskan för att laget saknade en junior, och jag var den enda de kände till. De struntade i om det inte såg bra ut, vilket var tur, för de ville bara rida i allsvenskan, inte vinna den. Så jag fick låna häst, eftersom min bara var grundriden då. Första tävlingen gick i 180! :D Jag och den hästen har aldrig riktigt kommit helt överrens, och vi hann aldrig träna inför allsvenskan, så ni kan ju tänka er... Men, vad gör man inte för laget!!!! :p
 
Sv: Hur blir man en bra dressyrryttare?

Om det är böcker du vill ha så köp inte från ridsports hemsida, de är dyrare än t.ex bokus eller adlibris! www.bokkap.se kan du jämföra de titlar du vill ha och hitta den med det vettigaste priset... "Utbildning av den unga hästen" tycker jag är okej, såg på Granngården igår att de hade en fälttävlansbok för bara 64 spänn som jag kanske skulle köpa : )
 
Sv: Hur blir man en bra dressyrryttare?

Gå till biblioteket. Gratis och förhoppningsvis stort sortiment. Om du vet exakt vad du vill ha kan de dessutom beställa från andra bibliotek runt om i landet till en liten kostnad. Om du är för lat för att ta dig dit och kolla kan du gå in på din kommuns hemsida (www.namnet.se) och där hitta länk till bibliotek och sedan till katalogen. Prova olika sökord t ex hästar, ridning, dressyr.
 

Liknande trådar

Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 098
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 939
Senast: Magiana
·
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 596
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 085
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp