Hur blir man en "doer"?

Unsure

Trådstartare
Ja, hur blir man en "doer"? Någon som är framåt och får saker gjorda och ser till att det händer något? Kan man bli en doer fast man egentligen inte har fallenhet för det - dvs kan man påverka sig själv och ändra på sig själv?

Jag skulle så himla gärna vilja vara en doer. Någon som gör saker, får saker att hända, sätter bollen i rullning. Som inte går runt och funderar, ältar, oroar, och funderar några varv till. Jag vill inte kasta mig huvudlöst in i saker och ting, men jag vill samtidigt få saker att hända.

Till exempel - jag har i flera år velat starta ett eget företag. Jag har en ganska god bild av vad jag ska göra, och har till och med börjat snickra ihop en hemsida, men sen tog det stopp. Det blev för mycket frågetecken, för mycket myndighetspapperstrassel och bokföringsfrågetecken, för mycket osäkerhet på om jag verkligen klarar av att driva ett företag. Mycket hänger nog ihop med den brist på självförtroende som jag börjat lida av på sistone, då jag helt enkelt tvivlar på att jag klarar av någonting alls här i livet. Till och med sådant som jag varit riktigt bra på tidigare, är jag nu plötsligt osäker på om jag klarar av.

Min far har alltid varit likadan, och efter att ha sett hur mycket han har gått miste om bara genom att vara långsam och svårstartad (bra affärsdealar, husköp, yada yada) så har jag svurit på att aldrig bli likadan. Men yet, here I am, på väg att bli likadan. Och jag blir så ARG på mig själv när jag upptäcker det. Spelar ingen roll om det handlar om små saker, som att jag gått miste om en rabattkod på internet för att jag var för långsam med att besluta mig för vad jag ville handla, eller på om jag borde ha sökt det nya jobbet på Arbetsförmedligen men var för långsam med att skriva ihop ett CV.

Jag vill ändra på mig. Jag vill ha kortare betänketid, och snabbare till handling. Jag vill vara en "doer" och inte en tänkare. Hur gör man? Någon som har några tips för hur man ändrar sin personlighet? :)
 
Ja, hur blir man en "doer"? Någon som är framåt och får saker gjorda och ser till att det händer något? Kan man bli en doer fast man egentligen inte har fallenhet för det - dvs kan man påverka sig själv och ändra på sig själv?

Jag skulle så himla gärna vilja vara en doer. Någon som gör saker, får saker att hända, sätter bollen i rullning. Som inte går runt och funderar, ältar, oroar, och funderar några varv till. Jag vill inte kasta mig huvudlöst in i saker och ting, men jag vill samtidigt få saker att hända.

Till exempel - jag har i flera år velat starta ett eget företag. Jag har en ganska god bild av vad jag ska göra, och har till och med börjat snickra ihop en hemsida, men sen tog det stopp. Det blev för mycket frågetecken, för mycket myndighetspapperstrassel och bokföringsfrågetecken, för mycket osäkerhet på om jag verkligen klarar av att driva ett företag. Mycket hänger nog ihop med den brist på självförtroende som jag börjat lida av på sistone, då jag helt enkelt tvivlar på att jag klarar av någonting alls här i livet. Till och med sådant som jag varit riktigt bra på tidigare, är jag nu plötsligt osäker på om jag klarar av.

Min far har alltid varit likadan, och efter att ha sett hur mycket han har gått miste om bara genom att vara långsam och svårstartad (bra affärsdealar, husköp, yada yada) så har jag svurit på att aldrig bli likadan. Men yet, here I am, på väg att bli likadan. Och jag blir så ARG på mig själv när jag upptäcker det. Spelar ingen roll om det handlar om små saker, som att jag gått miste om en rabattkod på internet för att jag var för långsam med att besluta mig för vad jag ville handla, eller på om jag borde ha sökt det nya jobbet på Arbetsförmedligen men var för långsam med att skriva ihop ett CV.

Jag vill ändra på mig. Jag vill ha kortare betänketid, och snabbare till handling. Jag vill vara en "doer" och inte en tänkare. Hur gör man? Någon som har några tips för hur man ändrar sin personlighet? :)
Åh vad jag känner igen mig själv i din beskrivning! Tänka, fundera, överväga, ställa emot ditten och farten, blir mer och mer osäker på vad/om jag kan... Vill få saker ur händerna! Men är inte riktigt den typen av person, och just nu är det extra kämpigt efter en lång, jobbig och tung period.
 
Åh vad jag känner igen mig själv i din beskrivning! Tänka, fundera, överväga, ställa emot ditten och farten, blir mer och mer osäker på vad/om jag kan... Vill få saker ur händerna! Men är inte riktigt den typen av person, och just nu är det extra kämpigt efter en lång, jobbig och tung period.

EXAKT så är det för mig just nu också! Har haft en riktigt tung och jobbig period, som dessutom har sabbat mitt självförtroende. Vill verkligen att 2015 ska bli ett bättre år, och jag vet att jag är den som måste ändra på mig. Man är sin egen lyckas smed och så vidare... Hittills har jag inte varit någon bra smed, om vi säger så.
 
Ja, hur blir man en "doer"? Någon som är framåt och får saker gjorda och ser till att det händer något? Kan man bli en doer fast man egentligen inte har fallenhet för det - dvs kan man påverka sig själv och ändra på sig själv?

Jag skulle så himla gärna vilja vara en doer. Någon som gör saker, får saker att hända, sätter bollen i rullning. Som inte går runt och funderar, ältar, oroar, och funderar några varv till. Jag vill inte kasta mig huvudlöst in i saker och ting, men jag vill samtidigt få saker att hända.

Till exempel - jag har i flera år velat starta ett eget företag. Jag har en ganska god bild av vad jag ska göra, och har till och med börjat snickra ihop en hemsida, men sen tog det stopp. Det blev för mycket frågetecken, för mycket myndighetspapperstrassel och bokföringsfrågetecken, för mycket osäkerhet på om jag verkligen klarar av att driva ett företag. Mycket hänger nog ihop med den brist på självförtroende som jag börjat lida av på sistone, då jag helt enkelt tvivlar på att jag klarar av någonting alls här i livet. Till och med sådant som jag varit riktigt bra på tidigare, är jag nu plötsligt osäker på om jag klarar av.

Min far har alltid varit likadan, och efter att ha sett hur mycket han har gått miste om bara genom att vara långsam och svårstartad (bra affärsdealar, husköp, yada yada) så har jag svurit på att aldrig bli likadan. Men yet, here I am, på väg att bli likadan. Och jag blir så ARG på mig själv när jag upptäcker det. Spelar ingen roll om det handlar om små saker, som att jag gått miste om en rabattkod på internet för att jag var för långsam med att besluta mig för vad jag ville handla, eller på om jag borde ha sökt det nya jobbet på Arbetsförmedligen men var för långsam med att skriva ihop ett CV.

Jag vill ändra på mig. Jag vill ha kortare betänketid, och snabbare till handling. Jag vill vara en "doer" och inte en tänkare. Hur gör man? Någon som har några tips för hur man ändrar sin personlighet? :)
Vissa saker är ju bra att fundera över men generellt om man vill få saker gjorda så är att göra dom med en gång.

Inte hitta på ursäkter som det är för sent, för varmt, för tidigt, för trött osv. Utan gör dom NU med en gång. Försök att hitta sätt att fixa det på än att hitta på ursäkter för att slippa.

Sen måste man ibland våga. Blunda och hoppa.
 
Tja, det är nog svårt att ändra sina personliga egenskaper. Och alla sätt att vara har ju för- och nackdelar. Som "doer" ser man väl sällan svårigheterna, dem får man hantera på vägen. När jag var barn och fick följa med i bilen så förstod jag inte hur man kunde köra så fort - man visste ju inte vad som fanns bakom nästa kurva. Och lite så är det nog i livet. Man måste chansa och uppskatta resan - oavsett resultatet - även om man halkar av vägen ibland.
Så jag föreslår att du inte gör om dig till något som du inte är utan att du uppskattar din egen livsstil.
 
Jag vill vara en "doer" och inte en tänkare. Hur gör man? Någon som har några tips för hur man ändrar sin personlighet? :)

Ja du... Det bästa sättet att få saker gjorda är ju att göra dem :)

Sedan tror jag inte nödvändigtvis att det går att ändra sin personlighet såpass, men definitivt att det går att ändra hur du förhåller dig till din. Vilka sidor du vill lyfta fram och inte.

T ex är det förhållandevis värdelöst att
försöka tänka sig till att göra saker, du måste helt enkelt göra dem om du vill göra dem. Få saker har så katastrofala följder att det räknas till huvudlöst, speciellt om du inte har en huvudlös läggning från början :)
 
Senast ändrad:
Ja, hur blir man en "doer"? Någon som är framåt och får saker gjorda och ser till att det händer något? Kan man bli en doer fast man egentligen inte har fallenhet för det - dvs kan man påverka sig själv och ändra på sig själv?

Jag skulle så himla gärna vilja vara en doer. Någon som gör saker, får saker att hända, sätter bollen i rullning. Som inte går runt och funderar, ältar, oroar, och funderar några varv till. Jag vill inte kasta mig huvudlöst in i saker och ting, men jag vill samtidigt få saker att hända.

Till exempel - jag har i flera år velat starta ett eget företag. Jag har en ganska god bild av vad jag ska göra, och har till och med börjat snickra ihop en hemsida, men sen tog det stopp. Det blev för mycket frågetecken, för mycket myndighetspapperstrassel och bokföringsfrågetecken, för mycket osäkerhet på om jag verkligen klarar av att driva ett företag. Mycket hänger nog ihop med den brist på självförtroende som jag börjat lida av på sistone, då jag helt enkelt tvivlar på att jag klarar av någonting alls här i livet. Till och med sådant som jag varit riktigt bra på tidigare, är jag nu plötsligt osäker på om jag klarar av.

Min far har alltid varit likadan, och efter att ha sett hur mycket han har gått miste om bara genom att vara långsam och svårstartad (bra affärsdealar, husköp, yada yada) så har jag svurit på att aldrig bli likadan. Men yet, here I am, på väg att bli likadan. Och jag blir så ARG på mig själv när jag upptäcker det. Spelar ingen roll om det handlar om små saker, som att jag gått miste om en rabattkod på internet för att jag var för långsam med att besluta mig för vad jag ville handla, eller på om jag borde ha sökt det nya jobbet på Arbetsförmedligen men var för långsam med att skriva ihop ett CV.

Jag vill ändra på mig. Jag vill ha kortare betänketid, och snabbare till handling. Jag vill vara en "doer" och inte en tänkare. Hur gör man? Någon som har några tips för hur man ändrar sin personlighet? :)
Jo FoF är ju alltid något att sträva efter. FoF Fort och Fel. Inte.... Nej. Ännu en av dessa konstiga myter i Sverige, tycker jag. Den sociala strukturen i Sverige gör att det är fortfarande är väsentligt bättre med ett 100% arbete, jobbskatteavdrag, SGI , à-kassa etc. Just exemplet... Att tveka över att starta företag bevisar väl inte om du är en "doer" eller inte. Däremot är det ju problem om du ältar och oroar dig över allting.

Att förändra sitt eget agerande är skitsvårt. Skitsvårt verkligen. Jag kämpar med något liknande fast egentligen tvärtom. Skulle vara bra om jag klarade det.

Jag försöker med lista på en lapp, först det, sen det, sen det, sen det, så är min tanke att jag skall göra allt i ordning och inte impulsivt, impulskontroll. Du kanske ska göra liknande?
 
Att ändra sin personlighet är väl inte möjligt? Är det?

Antingen är man en person med driv och beslutsamhet eller så är man en funderande dito. Jag vet inte om jag kan komma på en enda som ändrat sig?

Jag är generellt rätt impulsiv och snabb men får förstås ändå "surdegar". Ett protokoll som borde skrivits direkt, något på huset som borde fixats. Men jag gör tidplaner och för det dagliga gör jag listor. Väldigt många bekanta som har saker att göra gör just så - skriver listor.
Kanske är det ett sätt? Tidplaner och listor?
 
Frågan är nog djupare än så.

Varför kommer saker inte ur startblocken? Generellt är det så att inför beslut krävs faktainsamling så du har tillräckligt med info för att fatta ett (bra) beslut. Var fallerar det?

* Du kan inte komma åt fakta, vet inte var du hittar relevant fakta
* Du kan inte bedöma de fakta som finns
* Du vet inte om du har tillräckligt med fakta
* Du fullföljer inte faktainsamlandet

Det är en del av beslutsfattandet. Och här går det att träna sig mycket.
 
Jag skulle så himla gärna vilja vara en doer. Någon som gör saker, får saker att hända, sätter bollen i rullning. Som inte går runt och funderar, ältar, oroar, och funderar några varv till. Jag vill inte kasta mig huvudlöst in i saker och ting, men jag vill samtidigt få saker att hända.

Jag är en "doer", något som många har sagt att får jag en uppgift då jäklar i havet blir det gjort. Jag har en svindyr privat utbildning inom hund, sen på det startade jag eget företag. Jag tillhör dem som är livrädd att missa något och kastar mig huvudstupa i diverse projekt och utför ideer. Om du bara visste hur mycket jag ältar! Sömnlös i veckor innan min utbildning hade startat. "Vad hade jag gett mig in på?" "Så jäkla mycket pengar, är jag dum i huvudet eller?
Jag kom på att jag skulle byta häst, byter en trevlig halvblodsherre som springer medelsvår mot en i princip oinriden treåring. Bara för att jag har fått för mig att jag vill ha mer gångarter. Fort gick det också.
Samma sak: "Men jag kommer ju att ramla aaaav och slåå mig" "Uää, jag vågar inte rida ut, tänk om jag ångrar mig?" "Varför tror jag jämt att gräset är grönare på andra sidan" osv osv.

Men jag funkar så här. Jag hade inte mått bra med min trygga halvblodsherre och nu är det gjort. Den nya hästen står i stallet och jag fattar ingenting. Men det blir nog bra. :)

Jag gillar mitt snabba tänk och att det aldrig sitter fast, så egentligen skulle du nog fråga dig själv om du inte gillar ditt sätt och vara. Då ska du ändra på dig, för det kan ingen annan. Men det är inte bättre eller roligare att vara en "Doer".
 
Det klassiska knepet när man vill uppnå något är väl att sätta ett tydligt och mätbart mål. Anledningen till att det ska vara mätbart är att det ska vara tydligt när det är uppnått (jämför tex jag vill starta ett företag med jag vill sälja tjänst X till minst tre kunder innan sommaren). Det blir lättare att veta hur man ska gå vidare om man har ett tydligt mål.
 
Att ändra sin personlighet är väl inte möjligt? Är det?

Antingen är man en person med driv och beslutsamhet eller så är man en funderande dito. Jag vet inte om jag kan komma på en enda som ändrat sig?

Man kan vara både och också. Som jag. Jag funderar och ältar och ställer plus mot minus och tänker att det där blir nog bra, sen. När jag gör det. Trots det får jag en himla massa gjort ändå, så till viss del handlar det nog om att släppa taget och kasta sig ut. Har man dessutom grubblaren i grundpersonligheten får man nog lita till att man trots allt har tänkt igenom det, både medvetet och omedvetet, innan man genomförde det.
 
Jag tror tanten är inne på rätt spår, gör listor och scheman och sätt upp deadlines. Fundera på vilka konsekvenser det får om du inte gjort saker klart vid din deadline. En annan bra sak att komma ihåg är att inte ta ett beslut är också ett beslut. Det är allstå så att det kan få lika mycket konsekvenser att skjuta på ett beslut som att ta ett beslut. Och de konsekvenserna har du då oftast inte valt, det bara "blir".
När det gäller företaget - se vem som kan ge dig svar på dina frågetecken och vem som kan hjälpa dig med det som är svårt. Ett besök på Nyföretagarcentrum kan vara en bra start.
 
Om du har mycket självtvivel är det nog där du borde börja. Ta itu med varför du hindrar dig själv, vilka tanke- och beteendemönster du hamnat i -och förändra dem.
Du behöver nog mer ge dig själv de rätta vertygen än förändra din personlighet.
 
Ett tillägg till listskrivandet - skriv inte bara upp vad som ska göras utan också vad som är nästa åtgärd i processen att få det gjort. Om man sitter med en stor komplex uppgift, ex "starta företag" och stressas av att man inte riktigt vet hur man gör måste man kartlägga vilka deluppgifter som måste göras för att man ska komma framåt. Ta tag i de lätta uppgifterna först och bara gör dem. Schemalägg de större uppgifterna (avsätt tid för dem i kalendern).
 
Om du har mycket självtvivel är det nog där du borde börja. Ta itu med varför du hindrar dig själv, vilka tanke- och beteendemönster du hamnat i -och förändra dem.
Du behöver nog mer ge dig själv de rätta vertygen än förändra din personlighet.

Det här var nog väldigt bra uttryckt, att jag "hindrar" mig själv. Det är ju ingen annan som stoppar mig från att göra de saker jag vill göra, utan enbart jag själv. Jag tvivlar mycket på mig själv och min egen förmåga. Att jag inte är tillräckligt duktig, inte tillräckligt utbildad, inte tillräckligt erfaren, inte tillräckligt... allting. =)

Däremot vet jag inte hur jag ska ta tag i mina självtvivel. Har testat att gå hos en psykolog, men fick aldrig någonting ut av det. Inga verktyg eller råd. Det var mest jag som pratade, och han som lyssnade.
 
Jag tror tanten är inne på rätt spår, gör listor och scheman och sätt upp deadlines.

Listor är jag expert på att göra. =) Jag älskar listor! Men däremot är det ofta så att de stora, tunga punkterna blir kvar på listan, och jag tror att ni har helt rätt i att jag måste bryta ned uppgifterna i mindre beståndsdelar.

Starta företag är så stort och skrämmande, att jag inte ens längre vet var jag ska börja. Ska jag putsa på min affärsplan? Ska jag kontakta potentiella kunder? Ska jag putsa mer på min hemsida? Ska jag slänga mig ut i det okända och registrera företaget och "bli officiellt" företagare? Och hur blir det då med inbetalningar av schablonskatt och andra läskiga saker? Tänk om jag inte får några kunder? Eller ännu värre, tänk om jag FÅR kunder? Och hur gör man egentligen med bokföring? Är jag tillräckligt duktig? Tänk om kunderna blir missnöjda? Borde jag ta på mig gratis-jobb för att få referenser?

(mitt huvud snurrar med alla frågor och läskiga tankeställningar.)
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 891
Senast: jemeni
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
6 602
Senast: Dopy
·
Relationer Kör anonymt nick, kommer någon på vem jag är så håll det för er själva. Jag och killen har varit tillsammans ca 1 år. Vi har intressen...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 756
Senast: Exile
·
Småbarn Hej Buke! Hoppas att ni har lite klok input att komma med, jag känner att jag nog bara måste stöta och blöta det här ett par varv och få...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 278
Senast: Sofie_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp