Bukefalos 28 år!

Hur blir man intresserad av yoga?

Takire

Trådstartare
Många människor verkar gilla yoga. Jag har minst två nära vänner som gärna yogar (tränar yoga? gör yoga?). Själv är jag skeptisk. Det verkar så tråkigt :o.

Kan man lära sig att gilla yoga? Borde jag vilja gilla yoga?

Jag har nog prövat yoga en gång. Fastnade uppenbarligen inte då.

Fast tror ändå yoga är roligare än qigong som jag provade når jag gick i kanske fjärde-femte klass runt år 2000. Har aldrig provat igen 🙃.
 
Många människor verkar gilla yoga. Jag har minst två nära vänner som gärna yogar (tränar yoga? gör yoga?). Själv är jag skeptisk. Det verkar så tråkigt :o.

Kan man lära sig att gilla yoga? Borde jag vilja gilla yoga?

Jag har nog prövat yoga en gång. Fastnade uppenbarligen inte då.

Fast tror ändå yoga är roligare än qigong som jag provade når jag gick i kanske fjärde-femte klass runt år 2000. Har aldrig provat igen 🙃.

Jag älskar yoga!
Var lite skeptisk först eftersom jag tänkte att det inte var träning. Men har blivit omvänd, man blir jäkligt stark, lugn i huvudet och allmänt tillfreds.

Går på pass via gymmet, har försökt själv, men det går inte :D

Finns ju olika typer av yoga också. Gillar exempelvis inte yinyoga!
 
Jag var också skeptisk till yoga i början. Första gången jag testade var det både tråkigt och alldeles för svårt, det krävdes några gånger för att jag skulle märka skillnad och börja gilla det. Jag håller främst på med yinyoga som funkar finfint på min kropp, har blivit mycket vigare av det. Men det finns många olika varianter av yoga och även betydligt mer aktiva sådana, borde rimligen finnas något för alla ;)
 
Nej. Jag har velat gilla yoga i 10 år nu och testat alla former, det är bara inte för mig. Skolkade från gravidyogan under hösten och insåg då att jag verkligen måste sluta anmäla mig till yogakurser :angel::laugh:

Det är super för kroppen och huvudet. Men jag har hittat andra träningsformer som också är bra som passar mig bättre.
 
Rent generellt så borde man göra det man själv tycker är roligt och mår bra av. Punkt.

Yoga är en träningsform, ett intresse och, för den som vill, en del av en livsåskådning/filosofiskt system. Det finns ett urval av inriktningar och varianter som alla har olika fokuspunkter (styrka, rörlighet, avslappning, meditation). Det finns kurser och det finns klipp på Youtube.

För egen del så använder jag yogan för daglig underhållsträning och rörlighet. Tyngre fysisk träning sköter jag på annat håll, där är yogan fel aktivitet för min kropp (Hej Ryggskott!). Jag är också periodvis inne i de mer filosofiska delarna och mediterar en del i perioder.
 
Det vi kallar yoga är egentligen ett jättevitt begrepp, där de fysiska övningarna och stretchingen är en liten del.

Du måste inte lära dig gilla det. Men det är en väldigt bra träningsform för både kropp och knopp, om du *vill* lära dig gilla det.

(Jag "gympa-yogar" och mediterar regelbundet, utövar också några olika former av intern yoga)
 
Många människor verkar gilla yoga. Jag har minst två nära vänner som gärna yogar (tränar yoga? gör yoga?). Själv är jag skeptisk. Det verkar så tråkigt :o.

Kan man lära sig att gilla yoga? Borde jag vilja gilla yoga?

Jag har nog prövat yoga en gång. Fastnade uppenbarligen inte då.

Fast tror ändå yoga är roligare än qigong som jag provade når jag gick i kanske fjärde-femte klass runt år 2000. Har aldrig provat igen 🙃.
Jag gillade det inte alls första gångerna, när jag testade på gymmet.

Sen var det nån i tränings(då Beach-) trådarna som pratade yoga, ev nån utmaning... Då via Youtube. Jag testade och fastnade :)

Nu kör jag en 30dagarsutmaning och yogar dagligen i januari, då snöar jag in än mer.
 
Kan ju tillägga att både min fysioterapeut till chef och den fysioterapeut som jag senare träffade för att utesluta diskbråck/nervskada, suckade djupt när jag förklarade att jag blivit sängliggande efter ett yogapass. Min chef konstaterade torrt att hon aldrig förstått varför folk envisas med att belasta kroppen i så icke-funktionella positioner :angel:

Så, man ska vara försiktig som nybörjare! Det är många övningar som känns enkla men där man lätt "hänger sönder" sig om man inte har tillräcklig bålstabilitet.
 
Jag gillar yoga, främst för det mentala. Gillar det som lugn träningsform där jag fokuserar på mig själv och släppa stress och press. För tillfället gör jag mest yin yoga men har testat olika former som stark hatha, lugn hatha, ashtanga, LYT-yoga (som är en utveckling för att vara mera funktionell för kroppen) och restorative. Jag mår bäst av att utöva andra mer fysiska träningsformer än yoga för att stärka upp kroppen och yin yogar för att hitta lugn balans i kropp och knopp.
 
Kan ju tillägga att både min fysioterapeut till chef och den fysioterapeut som jag senare träffade för att utesluta diskbråck/nervskada, suckade djupt när jag förklarade att jag blivit sängliggande efter ett yogapass. Min chef konstaterade torrt att hon aldrig förstått varför folk envisas med att belasta kroppen i så icke-funktionella positioner :angel:

Så, man ska vara försiktig som nybörjare! Det är många övningar som känns enkla men där man lätt "hänger sönder" sig om man inte har tillräcklig bålstabilitet.
Jag skulle ha passat på att bli yogafantast när jag red mycket och red mycket barbacka (hade faktiskt superb bålstabilitet) 😁 får börja med det om/innan jag ger mig i kast med några tokiga yogapositioner.
 
Jag gillar yoga, men långt ifrån all yoga. Yoga är väldigt brett och alla passar inte mig. Men jag tänker att gillar man inte yoga så är det dumt att tvinga sig, gör någon annan träningsform som du gillar bättre. Jag gillar yin för det mentala, men kroppen uppskattar mest lättare flow-klasser som liksom är mittemellan yin och vinyasa.
 
För mig krävdes det att jag påbörjade en 30 dagar lång utmaning (som jag startade en tråd om här, utan den vet jag inte om jag skulle ha hängt i faktiskt) för att jag skulle börja inse hur värdefullt det är för mig både fysiskt och mentalt. Jag tror att poletten började trilla ner kring dag 10 eller något sådant, och sedan körde jag på i ytterligare 60-70 dagar efter det. Det var guld värt för både den fysiska och mentala hälsan!

Innan detta hade jag försökt massor av gånger med enstaka pass hit och dit och aldrig riktigt fattat grejen.

Min uppfattning är att yoga är ganska mycket av en färskvara. Ju mindre man gör det, desto sämre känns det (både fysiskt och psykiskt) när man väl tar sig fram till mattan. Tror därför att det kan vara svårt att känna "yes, det här älskar jag!" efter bara ett eller två pass, det krävs liksom att man håller i ett tag.
 
Jag gillar yoga, men ser det inte som ”träning” utan som mindfulness och avslappning i vardagen, träning för hjärnan helt enkelt.
Har testat mer ”flåsigare” yoga också men föredrar att göra annan typ av konditions- och styrketräning och ha yoga främst som meditation och behandling mot stress.
Så då är medicinsk yoga perfekt!
 
Kan ju tillägga att både min fysioterapeut till chef och den fysioterapeut som jag senare träffade för att utesluta diskbråck/nervskada, suckade djupt när jag förklarade att jag blivit sängliggande efter ett yogapass. Min chef konstaterade torrt att hon aldrig förstått varför folk envisas med att belasta kroppen i så icke-funktionella positioner :angel:

Så, man ska vara försiktig som nybörjare! Det är många övningar som känns enkla men där man lätt "hänger sönder" sig om man inte har tillräcklig bålstabilitet.
Känns som detta inte kan poängteras nog.
När jag fick min ryggskada och beklagade mig över mina begränsade möjligheter till träning till vänner tror jag inte att en enda INTE svarade "Men du kan ju alltid yoga?". och vad hade fysioterapeut och läkare sagt? "Vad du än gör, YOGA INTE".

Nåväl. Jag gillar yoga. Men jag ogillar kulturell appropriering. Och där kanske det blir lite motsägelsefullt när det kliar i hela mig av nyfrälsta yogafantaster som plötsligt anammar religiösa mantran och rökelse men som i övrigt är helt ateistiska, och jag samtidigt gillar friskis-yoga som ofta är utan element av heliga mantran och symboler. Jag säger allra helst att jag utöver någon form av stretching/träning med yogainspiration. Väldigt lite av den yogan som västervärlden praktiserar är ju "renlärig yoga". Det behöver inte vara något fel i det alls - men jag tycker det är bra att vi särskiljer det och benämner det lite olika. Det är ju trots allt ännu en prylsport, ännu en miljardindustri - långt ifrån ursprungstanken.

Gud vad jag låter gnällig. Sammanfattningsvis, jag gillar yoga, jag ogillar det prentatiösa i det.
 
Många människor verkar gilla yoga. Jag har minst två nära vänner som gärna yogar (tränar yoga? gör yoga?). Själv är jag skeptisk. Det verkar så tråkigt :o.

Kan man lära sig att gilla yoga? Borde jag vilja gilla yoga?

Jag har nog prövat yoga en gång. Fastnade uppenbarligen inte då.

Fast tror ändå yoga är roligare än qigong som jag provade når jag gick i kanske fjärde-femte klass runt år 2000. Har aldrig provat igen 🙃.
Om man är nyfiken är det ju vits att prova, allt man är nyfiken på är ju vits att prova så man blir av med sin fundering snabbt och effektivt. Är man inte nyfiken så kan man ju låta bli att prova. Men om du startat en tråd om det är du väl nyfiken så då är det nog lättare att offra tre pass på att få veta än att inte göra det.

Tror att saker man provat i skolan i en klass inte alltid är samma sak som att prova dem på riktigt som vuxen sedan. Med det sagt är det ju inte så jättemånga likheter mellan Yoga och Qigong tycker jag?
 
Känns som detta inte kan poängteras nog.
När jag fick min ryggskada och beklagade mig över mina begränsade möjligheter till träning till vänner tror jag inte att en enda INTE svarade "Men du kan ju alltid yoga?". och vad hade fysioterapeut och läkare sagt? "Vad du än gör, YOGA INTE".

Nåväl. Jag gillar yoga. Men jag ogillar kulturell appropriering. Och där kanske det blir lite motsägelsefullt när det kliar i hela mig av nyfrälsta yogafantaster som plötsligt anammar religiösa mantran och rökelse men som i övrigt är helt ateistiska, och jag samtidigt gillar friskis-yoga som ofta är utan element av heliga mantran och symboler. Jag säger allra helst att jag utöver någon form av stretching/träning med yogainspiration. Väldigt lite av den yogan som västervärlden praktiserar är ju "renlärig yoga". Det behöver inte vara något fel i det alls - men jag tycker det är bra att vi särskiljer det och benämner det lite olika. Det är ju trots allt ännu en prylsport, ännu en miljardindustri - långt ifrån ursprungstanken.

Gud vad jag låter gnällig. Sammanfattningsvis, jag gillar yoga, jag ogillar det prentatiösa i det.
Jag ogillar också de mer spirituella delarna av yoga och är mer för friskis och svettisvarianten.

Dock tror jag egentligen vi inte behöver oroa oss så jättemycket över kulturell appropriering när det gäller friskis och svettisvarianten av yoga. Och frågan är om inte de lånat så mycket av oss in i träningsyogan att vi kan få låna lite mental träning tillbaka i gengäld ändå.

Det verkar tydligen väldigt sannolikt att Sverige lånat ut delar av träningsbiten av yoga från vår Linggymnastik på 1800-talet.
(Britterna gillade tydligen Linggymnastik och tog med den till Indien där yogan plockade upp bitar av den. Sedan kanske det iofs kan ses både hit och dit eftersom Britterna inte hade något där att göra, men ändå.)

https://yogaliv.wordpress.com/2011/05/09/asanans-ursprung-ur-en-helt-ny-synvinkel/

Yoga Body: The Origins of Modern Posture Practice”, en avhandling där han går på djupet med ursprunget av dagens fysiska yoga. Istället är dagens yoga sprungen ur den hälsogymnastik som blev populär på andra delen av 1800-talet när vi i nationalistisk anda skulle bli friska och starka. Och han nämner den svenske gymnastikens fader, PH Ling, som en stor influens. Lings fristående gymnastik spreds till den brittiska militären som i sin tur tog den till Indien. Och i Indien blev det väldigt i populärt med gymnastik och bodybuilding som i sin tur influerade den fysiska delen av yogan. Min indiske lärare Saji – och många indiska yogalärare – har en uppvärmingssekvens som är väldigt lik Linggymnastik, nu har jag förklaringen på varför…
 
Jag har provat lite pass via YouTube och gillat det mer ur ett stretching-perspektiv. Funderar på att anmäla mig till ett pass på Friskis framöver (när det inte är en miljon personer i kö till varje pass...) för att prova på.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag älskar ju min yoga, både yinyoga och hathayoga och jag har varit på pass med jätte bra instruktörer men hittade ett yinyoga pass jag...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 217
Senast: Lillefrun
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 874
Senast: fejko
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 821
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 490
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp