Hur blir man mer pedantisk

_Peplis_

Trådstartare
Jag önskar att jag dels hade mer tid att lägga på mitt hem, men framför allt att jag på den tid jag har kunde hålla det bättre i ordning.

Jag lämnar ofta disk, lite smutstvätt på golvet och sängen obäddad. Sen när jag städar är jag supernoga, köper hem färska blommor och piffar, men jag kan kan aldrig hålla det fint jämt. Jag märker ju själv att jag mår bättre när allt är i sin ordning och jag inte behöver kryssa mellan högar av saker. Men med heltidsjobb, extrajobb, 2 hästar och lite skola på det räcker inte tiden alltid till. Men så svårt kan det ju inte vara, eller?

Hur gör ni andra? och vad gör ni av allt? Jag samlar ju allting på hög innan jag gör av med det...
 
Det är nog små vanor som gäller för att hålla det städat. Går jag förbi ett par smutsiga strumpor så tar jag med dom direkt till tvätten, har jag använt en penna så ställer jag tillbaka den efteråt.

Annars blir det gärna berg av grejer... Och det är mycket jobbigare att ta tag i :P Jag tycker det är viktigt att alla grejer har sin plats också, det underlättar när man vet exakt vart allt ska vara :up:
 
Jag brukar se till att piffa lite extra på stora städdagar, och göra hela lägenheten till något som taget från en dyr mäklarfirmas bildkatalog. Därefter plåta och ha bilderna synliga där jag inte kan undgå dem, typ som skrivbordsunderlägg på datorn. Den påminnelsen om exakt hur fint jag kan ha det och hur bra jag då mår, gör i alla fall mig mer benägen att sluta slarva, och en småsak blir lättare att åtgärda direkt innan det utvecklas till fler grejer och en enda röra.
 
Är som du, men tycker man kommer ganska långt med:

Konsekvent slänga prylar
Ha (+använda) tvättkorg
Robotdammsugare & diskmaskin
 
Normalt sett (dvs inte nu när jag bor i en lägenhet jag hatar och inte orkar göra mer än det nödvändigaste för det blir inte fint ändå) så håller jag en rätt bra standard genom att varje dag ägna fem-tio minuter åt att plocka, sortera och bädda. Det som inte hinns på max tio minuter struntar jag oftast i, men det är sällan jag behöver hålla på mer än en riktigt bra låt. :p

Dock måste man skapa förutsättningar för ovan nämnda metod genom att se till att var sak har sin plats, bra förvaring osv, annars är det hopplöst.
 
Jag önskar att jag dels hade mer tid att lägga på mitt hem, men framför allt att jag på den tid jag har kunde hålla det bättre i ordning.

Jag lämnar ofta disk, lite smutstvätt på golvet och sängen obäddad. Sen när jag städar är jag supernoga, köper hem färska blommor och piffar, men jag kan kan aldrig hålla det fint jämt. Jag märker ju själv att jag mår bättre när allt är i sin ordning och jag inte behöver kryssa mellan högar av saker. Men med heltidsjobb, extrajobb, 2 hästar och lite skola på det räcker inte tiden alltid till. Men så svårt kan det ju inte vara, eller?

Hur gör ni andra? och vad gör ni av allt? Jag samlar ju allting på hög innan jag gör av med det...


Handlar nog bara om att ta sig dem där extra sekunderna att lägga saker tillbaka på samma plats. Jag går hellre upp 20 min tidigare varje morgon så jag kan damma av, diska efter mig på morgonen och torka av i badrummet än att sova. För då kan jag komma hem till ett hem utan disk och som ser och är fräscht :) Då kan jag slappna av efter jobbet och slipper känner mig stressad över att det är stökigt (blir sjukt stressad av det, är ganska pedantisk och bakterie rädd)
Har också heltidsjobb och extra jobb samt hund och medryttarpollar.

En sak som jag märker hjälper mig RIKTIGT mycket i vardagen är att jag lagar all mat för veckan på en dag. T ex tar 5-6 timmar på Lördagen bara för att laga mat. Då sparar jag så mycket tid om vardagarna om annars hade gått till matlagning/disk och att handla. Nu storhandlar jag, lagar mat och diskar allt på 6 timmar på en dag när jag "har tiden"

Kan lägga till att jag mer eller mindre aldrig har en dag där jag bara "chillar" och går på stan och tar en fika med någon och sitter hemma och glor på film. Sådana dagar finns det inte tid till i mitt liv. Men det har jag ju valt själv, hunden, hästarna och min inre ro går före :)

Sen att kasta allt man inte behöver gör ju direkt att det inte finns lika mycket att stöka ned med ;) så det är ett super tips. Och MÅSTE man spara det så ska det ned i förrådet!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok För ett tag sedan fick jag besked om att min trekammarbrunn skulle tömmas. Jag tänkte inte alls på att över brunnen låg det en rishög...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 991
Senast: Wille
·
Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 201
Senast: Habina
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 389
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 342
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp