Hur bökigt är det att byta namn?

Pancakes

Trådstartare
Som rubriken, hur bökigt är det att byta namn? Jag är sugen på att ändra stavningen på mitt förnamn (inofficiellt har det varit ändrat i snart 20 års tid). En ansökan hos skatteverket kan inte vara så besvärlig verkar det som men hur är det med allt annat? Kontokort, körkort, pass måste såklart bytas. Vad mer? Antar att det finns massor jag inte tänkt på?
 
Allt som inte ändras av skatteverket får man fixa själv. Kan ju bli en hel del om man har mycket om sig och kring sig. Gå igenom dina räkningar t.ex.
 
Jag bytte ordningen pa mina fornamn (for att fa det jag kallas for forst) och det var inga problem alls. Det ar mojligt att inte alla olika foreningar och liknande har fatt det ratt, men det spelar ju absolut ingen roll egentligen ... De har bara det namn jag kallas for anda.

I ditt fall later det som om du stavat det lite annorlunda an pa fodelsebeviset under en langre tid, sa jag kan tanka mig att det skulle bli lika odramatiskt for dig.
 
Borde väl inte vara så annorlunda mot när man gift sig?
Vill minnas att det gick väldigt smidigt och de flesta viktiga instanser fick in det i registren automatiskt.
Tror till och med jag fick nya kontokort och körkort utskickade automatiskt? Dock inte helt säker...

Var nog mest vissa kundklubbar, föreningar och liknande som det låg kvar fel hos tills man sade till..
 
Jag har bytt efternamn. Passade på när passet ändå gick ut. Körkort fick jag skaffa nytt men det var inte så krångligt. Resterande som inte följer med Skatteverket får man ju ändra löpande. Jag tror faktiskt att jag fick nytt kontokort hemskickat automatiskt av banken, dock är detta ca 10 år sedan nu så jag kan minnas fel.
 
Jag har ändrat stavningen av mitt förnamn och det var inget bök alls. Förutom att jag inte tänkte på körkortet då. Men det var inte heller några större problem, det kom hem automatiskt och det var bara att fixa nytt foto. Har du en resa inbokad kanske det kan vara bra att få fixat nytt pass.
 
Jag gjorde det i början av 90-talet och minns det som mycket lättare än jag förväntat mig. Hade inget körkort och hade bara ett bankkort etc så jag skaffade leg i rätt namn och sen bytte jag ut de andra handlingarna efter hand som de gick ut.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 772
Senast: Sasse
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
12 13 14
Svar
268
· Visningar
8 258
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 412
Senast: Paddington
·
  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 636
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp