Hur börja skilja sig med små barn? Del II

Vi är kvar i boendefrågan. Han bor kvar och jag försöker få till insikten att det ÄR slut och inget mer att diskutera. Men jag har kontaktat advokat nu....
Hoppas du får en riktigt bra advokat som får saker att hända.

Det är väl inte du som betalar både hans boende i huset OCH ditt eget boende? Du behöver inte svara, men OM det skulle vara så, så lär han knappast vilja flytta ut och börja ta ansvar för sin egen ekonomi.
 
Men visst är det så att när skilsmässan är klar så har delägare i fastighet rätt att begära försäljning (om man inte fördelat fastigheten 100% som resultat av bodelningen) ? Det är väl inget man behöver komma överens om?

Det är väl sånt man kommer överens om i bodelningen? Efter bodelning är det väl (juridiskt) bara att följa set avtal man kommit överens om?
 
Det är väl sånt man kommer överens om i bodelningen? Efter bodelning är det väl (juridiskt) bara att följa set avtal man kommit överens om?
Jo, det kanske är så att en delägare i en fastighet alltid har rätt att begära försäljning av sin del, men det lär inte vara möjligt under bodelningsprocessen tänker jag.
 
Jo, det kanske är så att en delägare i en fastighet alltid har rätt att begära försäljning av sin del, men det lär inte vara möjligt under bodelningsprocessen tänker jag.
Andra fastighetsägare har det enligt samäganderättslagen. Men det finns särskilda spärrar för maka/make när det gäller giftorättsgods som utgör (har utgjort?) gemensam bostad. Det är bodelningen som gör en fri från kravet på medgivande.

När det finns en sådan specialregel så antar jag det borde utgöra hinder för att använda samäganderättslagens möjlighet till tvångsförsäljning, annars skulle den ju bli meningslös om den gick att kringgå.
 
Vi är kvar i boendefrågan. Han bor kvar och jag försöker få till insikten att det ÄR slut och inget mer att diskutera. Men jag har kontaktat advokat nu....
Jag hoppas processen går fort, så att han kan störa dig så lite som möjligt.
Vill också säga att WOW, vilken resa du gör!
Blir alltid lika förundrad över skillnaden i såna här trådar mellan första inlägget och var det sen utvecklar sig!
Önskar dig all lycka i ditt nya liv♥️
 
Jag hoppas processen går fort, så att han kan störa dig så lite som möjligt.
Vill också säga att WOW, vilken resa du gör!
Blir alltid lika förundrad över skillnaden i såna här trådar mellan första inlägget och var det sen utvecklar sig!
Önskar dig all lycka i ditt nya liv♥️
Tack, tack,tack snälla ♥️

Jag har själv svårt att ta in allt faktiskt. Jag är nog på samma ställe där ... Jag har fått gå ner i arbetstid för att orka, vilket inte hjälper när det gäller hyran osv. Sen har minsta varit otroligt sjuk under våren så det har varit kämpigt, det har varit svårt att tänka... Ekonomiskt var det ju ändå lättare,fast han bidrog med ersättning så var det ju ändå nått... Företagshälsovården har hjälpt mig mycket. Fast jag fått gå till facket pga att ledningen tycker att jag har för mycket privat... Det tar att höra. Men jag kan inte leta nytt nu när jag har fast och snart förhoppningsvis är skild på papper.

Men. Ett steg i taget. Om än myrsteg.
 
Tack, tack,tack snälla ♥️

Jag har själv svårt att ta in allt faktiskt. Jag är nog på samma ställe där ... Jag har fått gå ner i arbetstid för att orka, vilket inte hjälper när det gäller hyran osv. Sen har minsta varit otroligt sjuk under våren så det har varit kämpigt, det har varit svårt att tänka... Ekonomiskt var det ju ändå lättare,fast han bidrog med ersättning så var det ju ändå nått... Företagshälsovården har hjälpt mig mycket. Fast jag fått gå till facket pga att ledningen tycker att jag har för mycket privat... Det tar att höra. Men jag kan inte leta nytt nu när jag har fast och snart förhoppningsvis är skild på papper.

Men. Ett steg i taget. Om än myrsteg.
Heja dig!! ❤️
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
261
· Visningar
18 271
Samhälle Människor verkar i allmänhet haka upp sig på de närmaste små detaljerna. Och missa hur de stora sammanhangen påverkar de villkor som vi...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
6 072
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag har väldigt små/smala/trånga hörselgångar och har svårt att hitta in ear-lurar som håller sig kvar i öronen. Jag byter alltid till...
Svar
10
· Visningar
532
Senast: Murray
·
Relationer Vet inte ens vart jag ska börja. Fick starta ett anonymt konto för jag känner att jag måste få skriva av mig lite just nu. Igår blev...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 964
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp