Hur börja skilja sig med småbarn?

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Framtiden , står ni båda på lagfarten till huset?

Ja, detta med lagfarten är viktigt! Jag tar för givet att TS står på lagfarten eftersom hon från början ville ta över huset.

@Framtiden Jag har inte skrivit tidigare, men följt din resa. Du kämpar så bra, men du måste hålla i och hålla ut :heart. Din man manipulerar det å det värsta - och det gör han bara för sin egen vinnings skull! Ha det i bakhuvudet HELA TIDEN.

Det finns ingen anledning att vänta på att exet ska skaffa jobb "till hösten" - varför har han inte redan jobb??? Hur betalar han för huset i dag? Eller är det du som står för huset kostnader trots att du inte bor där? Är det så att han än så länge betalar för huset, så vad tror du händer om han skiter i att betala? Jo, då får du vacker betala alltihopa själv, även om du inte bor där, eftersom du står på lagfarten och även på lånen.

Det är av YTTERSTA vikt att du snarast lämnar in om bodelning. Du kan åka på en stor ekonomisk smäll om ni inte snarast fixar ordning på detta med huset och lånen. Om exet vill ta över huset - ja, då är det hans sak att ta itu med det snarast och prata med banken. För att kunna göra det så MÅSTE bodelningen var klar och godkänd hos tingsrätten.

Ska du kunna köpa dig ett annat hus eller lägenhet så måste du bli av med det gamla huset för att ha låneutrymme. Så sätt fart och se till att du slipper detta tunga "bagage".

Jag skilde mig för 12 år sedan och tog över vårt gemensamma hus. Just detta har jag koll på så jag vet hur viktigt det är med bodelningen. Jag var tvungen att det klart för att kunna ta över lånen och även utöka lånen för att lösa ut min man. När detta var gjort så kunde exet få lånelöfte och kunde börja leta efter en bostadsrätt.

/Lizzie
 
Känner samma sak som runt långfredagen. Att det var så surrealistiskt. Jag vill gå åka från jobbet och krypa ner under täcket och gömma mig. Det är svårt att orka med ansvaret på jobbet när jag försöker ta in det ni skriver och det andra berättar. Jag liksom orkar inte ta in för det känns som jag kommer bryta ihop då.

Mina föräldrar vill att jag ska stoppa överföring till vårt servicekonto. Men gör jag det och ska konfrontera honom med sanningen... Tanken på den är för stor. Jag får panikångest
 
Ja, detta med lagfarten är viktigt! Jag tar för givet att TS står på lagfarten eftersom hon från början ville ta över huset.

@Framtiden Jag har inte skrivit tidigare, men följt din resa. Du kämpar så bra, men du måste hålla i och hålla ut :heart. Din man manipulerar det å det värsta - och det gör han bara för sin egen vinnings skull! Ha det i bakhuvudet HELA TIDEN.

Det finns ingen anledning att vänta på att exet ska skaffa jobb "till hösten" - varför har han inte redan jobb??? Hur betalar han för huset i dag? Eller är det du som står för huset kostnader trots att du inte bor där? Är det så att han än så länge betalar för huset, så vad tror du händer om han skiter i att betala? Jo, då får du vacker betala alltihopa själv, även om du inte bor där, eftersom du står på lagfarten och även på lånen.

Det är av YTTERSTA vikt att du snarast lämnar in om bodelning. Du kan åka på en stor ekonomisk smäll om ni inte snarast fixar ordning på detta med huset och lånen. Om exet vill ta över huset - ja, då är det hans sak att ta itu med det snarast och prata med banken. För att kunna göra det så MÅSTE bodelningen var klar och godkänd hos tingsrätten.

Ska du kunna köpa dig ett annat hus eller lägenhet så måste du bli av med det gamla huset för att ha låneutrymme. Så sätt fart och se till att du slipper detta tunga "bagage".

Jag skilde mig för 12 år sedan och tog över vårt gemensamma hus. Just detta har jag koll på så jag vet hur viktigt det är med bodelningen. Jag var tvungen att det klart för att kunna ta över lånen och även utöka lånen för att lösa ut min man. När detta var gjort så kunde exet få lånelöfte och kunde börja leta efter en bostadsrätt.

/Lizzie
Ja, vi står båda två.
 
Känner samma sak som runt långfredagen. Att det var så surrealistiskt. Jag vill gå åka från jobbet och krypa ner under täcket och gömma mig. Det är svårt att orka med ansvaret på jobbet när jag försöker ta in det ni skriver och det andra berättar. Jag liksom orkar inte ta in för det känns som jag kommer bryta ihop då.

Mina föräldrar vill att jag ska stoppa överföring till vårt servicekonto. Men gör jag det och ska konfrontera honom med sanningen... Tanken på den är för stor. Jag får panikångest

Sån himla tur då att du har en tid med juristen på tisdag!!!
Att reda ut detta själv verkar fruktansvärt jobbigt. Men när du träffar juristen och förklarat att du inte önskar slippa betala ditt exs levnadskostnader a.s.a.p. så kommer juristen att hjälpa dig med hur du konkret ska gå till väga.

Du kan ju vänta med att stoppa överföringen tills du pratat med juristen.

Just att du inte kan se exakt hur du ska göra innebär så klart att hela grejen känns väldigt osäker och äcklig. När du väl har fått en todo-lista av juristen så kommer det väl inte kännas bra, men i alla fall genomförbart på en helt annan nivå än hur det känns nu.

Att han låter dig betala för hans kostnader i denna situation får mig att vilja åka hem till "honom" och kasta ut honom i kallingarna och lösa dörren.
 
Känner samma sak som runt långfredagen. Att det var så surrealistiskt. Jag vill gå åka från jobbet och krypa ner under täcket och gömma mig. Det är svårt att orka med ansvaret på jobbet när jag försöker ta in det ni skriver och det andra berättar. Jag liksom orkar inte ta in för det känns som jag kommer bryta ihop då.

Mina föräldrar vill att jag ska stoppa överföring till vårt servicekonto. Men gör jag det och ska konfrontera honom med sanningen... Tanken på den är för stor. Jag får panikångest
Jag har följt tråden i det tysta och hejar verkligen på dig!
Men nu kände jag att jag var tvungen att skriva tillslut.
Du försörjer honom alltså fortfarande och han tänker börja leta jobb någon gång i höst!?
Bara där har du alla argument för varför du har valt helt rätt väg. En vettig människa hade börjat leta jobb direkt, en vettig människa hade velat göra rätt och betala för sig.
Om du slapp försörja honom skulle du kanske kunna gå ner i arbetstid och därmed spendera mer tid med barnen, om du vill förstås. Men att du ska försörja honom så att barnen inte får så långa dagar på fritids/förskola är ju helt befängt. Finns gott om jobb han skulle kunna ta där man jobbar skift och därmed har mer ledig tid på veckorna tex. Om han verkligen ville så skulle han hjälpa till att få det att funka både med sin egen ekonomi och kring barnen.
Stå på dig, kämpa på! Du kommer att klara det även om det är supertufft just nu 💕
 
Känner samma sak som runt långfredagen. Att det var så surrealistiskt. Jag vill gå åka från jobbet och krypa ner under täcket och gömma mig. Det är svårt att orka med ansvaret på jobbet när jag försöker ta in det ni skriver och det andra berättar. Jag liksom orkar inte ta in för det känns som jag kommer bryta ihop då.

Mina föräldrar vill att jag ska stoppa överföring till vårt servicekonto. Men gör jag det och ska konfrontera honom med sanningen... Tanken på den är för stor. Jag får panikångest
Det är klart att det känns övermäktigt, jag tänker mig att det var tufft för dig igår och det är mycket som händer. Stor psykisk anspänning tar på krafterna. Ta det i den hastighet du orkar med. Alla menar säkert väl, men du ska ju orka också.
 
Känner samma sak som runt långfredagen. Att det var så surrealistiskt. Jag vill gå åka från jobbet och krypa ner under täcket och gömma mig. Det är svårt att orka med ansvaret på jobbet när jag försöker ta in det ni skriver och det andra berättar. Jag liksom orkar inte ta in för det känns som jag kommer bryta ihop då.

Mina föräldrar vill att jag ska stoppa överföring till vårt servicekonto. Men gör jag det och ska konfrontera honom med sanningen... Tanken på den är för stor. Jag får panikångest

Så du försörjer alltså honom och hans boende. Så han ska slippa jobba!!! Detta är helt galet - klart som sjutton att han vill ha som det var tidigare.

Är det du som har koll på servicekontot så att att du har koll på att lån etc blir betalda som de ska. Du måste ta upp detta med din jurist och se till att den ekonomiska biten löser sig snarast. Bodelningen borde egentligen ha varit gjord för länge sedan. Om exet verkligen vill ha huset - då hade han sett till att han fixat jobb för länge sedan och kollat med banken att han kan ta över lån etc.

/Lizzie
 
Sån himla tur då att du har en tid med juristen på tisdag!!!
Att reda ut detta själv verkar fruktansvärt jobbigt. Men när du träffar juristen och förklarat att du inte önskar slippa betala ditt exs levnadskostnader a.s.a.p. så kommer juristen att hjälpa dig med hur du konkret ska gå till väga.

Du kan ju vänta med att stoppa överföringen tills du pratat med juristen.

Just att du inte kan se exakt hur du ska göra innebär så klart att hela grejen känns väldigt osäker och äcklig. När du väl har fått en todo-lista av juristen så kommer det väl inte kännas bra, men i alla fall genomförbart på en helt annan nivå än hur det känns nu.

Att han låter dig betala för hans kostnader i denna situation får mig att vilja åka hem till "honom" och kasta ut honom i kallingarna och lösa dörren.

Eftersom TS förmodligen betalat kallingarna och det är varmt ute ser jag inget behov av att han ska ha kvar dem heller...
 
Jag begriper inte heller varför han inte kan söka jobb redan nu?? Banken lär knappast ge honom ett stort huslån om han gått arbetslös under så lång tid och sen precis (förhoppningsvis) fått jobb. De vill nog se lite mer än så innan de lånar honom en stor summa pengar. Och för ett stort huslån lär han behöva en rätt bra inkomst, vilken slags anställning tänker han sig få i höst?

Det låter som ett klassiskt sätt att skjuta svåra saker framför sig. Hösten känns nog bättre än NU! Undrar bara vad han ska syssla med under tiden, om han inte fixar att ens SÖKA jobb?
 
Jag begriper inte heller varför han inte kan söka jobb redan nu?? Banken lär knappast ge honom ett stort huslån om han gått arbetslös under så lång tid och sen precis (förhoppningsvis) fått jobb. De vill nog se lite mer än så innan de lånar honom en stor summa pengar. Och för ett stort huslån lär han behöva en rätt bra inkomst, vilken slags anställning tänker han sig få i höst?

Det låter som ett klassiskt sätt att skjuta svåra saker framför sig. Hösten känns nog bättre än NU! Undrar bara vad han ska syssla med under tiden, om han inte fixar att ens SÖKA jobb?
Tror det bara var något han drog till med för att TS ska tycka att han är ansvarsfull och på så sätt få henne tillbaka. Utan att förstå att det visade bara mer på att han inte tänkt ta ansvar.
 
@Framtiden , du har huvudrollen i ditt liv, inte han.
Han har huvudrollen och ansvaret i sitt. Han är en lat egoist och du sliter för er båda och han får det ändå att låta som att det är honom det är synd om och du som ska vara tacksam. Ditt liv ska inte handla om honom.

Det är dags för den här mansbebisen att bli vuxen och sköta sitt eget liv. Lyssna inte mer på hans argument och gnäll ❤️
 
@Framtiden , du har huvudrollen i ditt liv, inte han.
Han har huvudrollen och ansvaret i sitt. Han är en lat egoist och du sliter för er båda och han får det ändå att låta som att det är honom det är synd om och du som ska vara tacksam. Ditt liv ska inte handla om honom.

Det är dags för den här mansbebisen att bli vuxen och sköta sitt eget liv. Lyssna inte mer på hans argument och gnäll ❤️

Ja, håller verkligen med! Mansbebis är ordet!

Dessutom - om nu TS både betalar halva huset PLUS sitt eget boende då borde hon snabbt se till att bodelningen blir klar. Göra upp med banken att det är HON som tar över huset och sedan sparkar ut karleländet så han får klara sig själv. För hon har råd!!!

Om han vill ha huset - ja, då kan han börja betala för hela huset nu på en gång. TS bor ju inte där!

Håller med TS föräldrar - jag skulle också stoppa överföringen till det gemensamma servicekontot!

/Lizzie
 
Håller med TS föräldrar - jag skulle också stoppa överföringen till det gemensamma servicekontot!

/Lizzie

Håller med. Men man kan inte bara stoppa överföringen. Man får säga upp abonnemangen i så fall. För diverse företag bryr sig ju inte alls om att TS har flyttat ut utan hon är ju precis lika skyldig att betala som exet.
Så 1 Jurist, 2 Bodelning, 3 Sluta betala.
 
Håller med. Men man kan inte bara stoppa överföringen. Man får säga upp abonnemangen i så fall. För diverse företag bryr sig ju inte alls om att TS har flyttat ut utan hon är ju precis lika skyldig att betala som exet.
Så 1 Jurist, 2 Bodelning, 3 Sluta betala.

Ja, absolut! Håller med om turordningen! Jag har ju inte läst alla inlägg, och trodde faktiskt att de hade kommit längre när det gällde ekonomin.

/Lizzie
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag och sambon ska gå isär. Vi har två barn gemensamt. Sambon vägrar att diskutera frågan om boendet för barnen. Vi kan inte ha varannan...
2
Svar
30
· Visningar
3 024
Senast: Inte_Ung
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 905
Senast: Whoever
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
910
Senast: Crossline
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 333
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp