Hur börja skilja sig med småbarn?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Den här biten förstår jag inte alls. Kan du be den här advokaten hänvisa till annan som kan ta sig an ditt ärende i egenskap av juridiskt ombud?

Resten: Heja heja! Du gör ett fantastiskt jobb, jag är imponerad över hur mycket du tar tag i trots att det är så kämpiga och otrevliga saker.

Tack :heart

Hen kunde bli utsatt på uppdrag,men då blir det ju min privata kostnad.... Hen försökte se om det fanns andra i min närhet. Men det blir ändock jag som får stå för kostnaden. Och då måste jag på det också ha bodelningsförättare
 
Jaha, detta är via ditt jobb?
Okej. Om jag förstår dig rätt och du har ekonomiskt utrymme för det skulle jag överväga att ta den kostnaden och be bolagsjuristen rekommendera en riktigt jäkla kompetent kollega så att du får ett ombud. Ni kanske kan sätta en retainer så kostnaderna inte springer iväg, så begränsar ni tiden juristen kan lägga på ditt ärende i förväg.
 
Tipsar om att skaffa ett ombud/advokat som tar betalt per påbörjad kvart och inte per timme. Annars kostar varje kort samtal eller liten skickad kopia en hel timkostnad.
Du måste inte ha en advokat (som oftast är dyrare pga sin titel) utan en jurist duger gott. Många jurister har Jur kand, dvs samma utbildning men står utanför advokatsamfundet som kostar en hel del att vara med i. Så gjorde mitt ombud.

Om du blir fattig så lär det inte vara någonting mot din make som inte ens har ett jobb.
 
Jag har förhoppningar om att advokaten hade kunnat vara mitt ombud. Men ack nej. Hen kunde bara vara rådgivare, för så var avtalet med facket...

Men jag fick reda på en del om bodelningsprocessen, men också om kvarboenderätt. Jag fick också en insikt om hur fattig jag kommer bli när allt är över :meh:

Jag har försökt att få tag i en människa som anordnar kvinnogrupper i kommunen för stödsamtal :heart

Så. Jag samlar kraft för att starta sista processen. För tyvärr så måste jag ju representera mig själv. Men däremot ha en bodelningsförättare. Jag vågar inte tro på hans ord.
Vad bra att du fick den här tiden. Även om det inte blev bästa möjliga utgång så är det alltid bra att ha alla fakta framför sig. Då har du något att agera utifrån.

Kan någon av dina familjemedlemmar hjälpa till med det som känns ogörligt? Visst finns det både en pappa och en syster som står bakom dig till hundra procent? Skriv en lista på precis allt du behöver göra men inte orkar/vågar/klarar och dela upp det i delmoment (typ fylla i blanketten, posta blanketten). Fundera sen på om det är något som du kan ta hjälp av närstående med, även om det bara är att sitta bredvid dig och pusha på.
 
Tipsar om att skaffa ett ombud/advokat som tar betalt per påbörjad kvart och inte per timme. Annars kostar varje kort samtal eller liten skickad kopia en hel timkostnad.
Du måste inte ha en advokat (som oftast är dyrare pga sin titel) utan en jurist duger gott. Många jurister har Jur kand, dvs samma utbildning men står utanför advokatsamfundet som kostar en hel del att vara med i. Så gjorde mitt ombud.

Om du blir fattig så lär det inte vara någonting mot din make som inte ens har ett jobb.
Nja, den sammanfattningen av skillnaderna mellan jurist och advokat kanske bli lite missvisande. Här finns mer info. https://www.advokatbolaget.eu/blogg/skillnad-jurist-advokat
 
Man kan fortfarande ha samma utbilding som en advokat och därmed samma kunskap men "bara vara" jurist vilket var poängen.
Jo, absolut. Min poäng var att det inte behöver vara så, till skillnad från advokattiteln som innebär en del garantier. Tänkte att det kan vara skönt för TS att kunna lita på kompetensen hon får och slippa sålla och eventuellt råka ut för någon mindre kvalificerad eller lämpad person. Fel ände att försöka spara pengar (?) i enligt mig. Men det beror såklart på hur insatt man själv är eller hur mycket ork man har att skaffa sig lite koll. Enklast känns en lämplig advokatkontakt via den egna bolagsjuristen.
 
Tack :heart

Hen kunde bli utsatt på uppdrag,men då blir det ju min privata kostnad.... Hen försökte se om det fanns andra i min närhet. Men det blir ändock jag som får stå för kostnaden. Och då måste jag på det också ha bodelningsförättare

Visserligen tror jag att det kan vara värt mycket för dig att få hjälp ur din situation, på många plan utöver det ekonomiska. Men rent ekonomiskt så betalar ju du ditt exs kostnader varje månad. Hur många juristtimmar får du per månad för pengarna du just nu betalar för hans levnadskostnader? (du behöver inte svara).
 
Är man gifta så har man även försörjningsplikt. Kan han inte försörja sig så är det tyvärr @Framtiden som måste försörja tills skilsmässa är klar. Dvs betala för hus fastän hon inte bor där.
 
Jag fick hjälp av min hemförsäkring vid två tillfällen gällande vårdnadstvist. Betalade 20 % i självrisk.
Vårdnadstvist kan absolut gå. Arvstvist likaså. Men inte bodelning. Kollade upp detta noga inför min skilsmässa.

Försörjningsplikten var inte alls självklar den heller. Det krävdes en hel del tex att motparten var oförmögen att försörja sig för att den andre skulle behöva gå in. Försörjningsplikten upphör i samma stund skilsmässopappren lämnas in.
 
Senast ändrad:
Jag har förhoppningar om att advokaten hade kunnat vara mitt ombud. Men ack nej. Hen kunde bara vara rådgivare, för så var avtalet med facket...

Men jag fick reda på en del om bodelningsprocessen, men också om kvarboenderätt. Jag fick också en insikt om hur fattig jag kommer bli när allt är över :meh:

Jag har försökt att få tag i en människa som anordnar kvinnogrupper i kommunen för stödsamtal :heart

Så. Jag samlar kraft för att starta sista processen. För tyvärr så måste jag ju representera mig själv. Men däremot ha en bodelningsförättare. Jag vågar inte tro på hans ord.
Jag har haft god erfarenhet av bodelningsförättare i mitt jobb som relationsvåldshandläggare, de jag stöttat som anlitat en sådan har varit nöjda trots att den andra parten försökt krångla!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag och sambon ska gå isär. Vi har två barn gemensamt. Sambon vägrar att diskutera frågan om boendet för barnen. Vi kan inte ha varannan...
2
Svar
30
· Visningar
3 024
Senast: Inte_Ung
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 914
Senast: Whoever
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
910
Senast: Crossline
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 333
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp