Hur börja vid inlärning av personspår

Exit

Trådstartare
Alltså, nu vill jag höra era tankar och upplägg kring inlärning av personspår. Jag vill börja spåra med min collie-tik och eftersom hon ännu är ung vill jag hålla alla dörrar öppna. Det innebär att det inte är uteslutet att testa på att tävla bruks i framtiden och därför skulle jag inte vilja att det blir fel från början. Vi skulle börja spåra i våras men tyvärr skadade sig fröken och har varit av banan ett tag. Nu börjar det dock närma sig spårdax igen:D.

Jag spårade en del som aktivering med min förra rottis men tränade aldrig tävlingsmässigt och tävlade bara i lydnad. När jag i våras tänkte börja spåra var det nån som förskräckt så att det fick jag ju absolut inte göra innan jag hade lärt in markeringarna av pinnarna annars skulle det inte lyckas. Är det så? Vad säger ni som tävlar? Blir det svårt att bygga värde för själva markeringarna om man i stället låtit hunden spåra en del först? Känner att jag inte jobbat så noga med detaljerna tidigare och nu är osäker på arbetsgången..

På vilket sätt har ni inlett markerings-/spårträning? Ge mig era bästa tips och tankar:D. Jag ser jättemycket fram emot detta men har konstaterat att det har blivit nån sorts prestigefylld grej i min skalle som gör att jag inte kommer igång för att jag inte vill göra fel..:crazy:. Taggar lite hoppfullt t.ex. @hastflicka :)

Tusen tack i förväg!:D
 
Jag har sparat mycket lite, forutom, IPO (IGP) och dar har alla jag nagonsin pratat spar med forst lart hunden att spara (ett fotsteg i taget) och sedan att markera "articles" (sma lader, tra, matt, tyg, "whatever" bitar) for att sedermera satta ihop det.
Aldsta rottisen sparade ocksa "vanliga" AKC spar och jag bytte bara ut artiklarna mot de handskar man anvander innom AKC och det var inga som helst problem.

Det finns massor av YouTube videos, atminstone pa Engelska, pa alla mojliga sorters sparning. Titta pa flera olika i den typ at sparning du vill halla pa med tills du forstar processen ... och sedan jobbar du med det pa ett satt som passar dig och din hund.
 
Jag har spårat inom både bruks och IGP och upplägget har varit lite olika, och skiljer sig säkert mellan instruktörer också. En del instruktörer kör med näring i spåret, andra tycker att det är absolut förbjudet, vissa introducerar föremål direkt, andra avvaktar.

Jag lär också ut enklare spår på våra valpkurser, för att tidigt presentera olika aktiviteter de kan göra med sina hundar, och vi utgår då från en liten upptrampad godisruta som det sedan går ett näringsspår ifrån, tätt med godis i början och så en godishög eller leksak i slutet beroende på vad valpen uppskattar bäst.

Fundera över vad du vill ha för markering, och börja träna det enskilt samtidigt som du spårar. Du kan absolut börja spåra innan hunden har lärt sig markeringarna. Introducera svårigheter långsamt, och helst inte flera svårigheter samtidigt. Det viktiga är att hunden lyckas.

Finns det ingen kurs i närheten av er som ni kan gå?
 
Jag har alltid börjat med ruta. Sen byggt på med utstickare. Antingen till ny ruta eller som slutat vid belöning. I utstickare/spår har jag godis i varje steg.

Fasar ut rutan och godis allteftersom hunden blir mer spårsäker.

Har gjort på detta sätt både vid person och IGP-spår.
 
Jag har alltid börjat med ruta. Sen byggt på med utstickare. Antingen till ny ruta eller som slutat vid belöning. I utstickare/spår har jag godis i varje steg.

Fasar ut rutan och godis allteftersom hunden blir mer spårsäker.

Har gjort på detta sätt både vid person och IGP-spår.
och @em-pirre och @Fruentimber

Fråga från total personspårs-novis -
Hur stor ruta? Helt upptrampad och "fylld" med godis eller hur gör man praktiskt?
 
och @em-pirre och @Fruentimber

Fråga från total personspårs-novis -
Hur stor ruta? Helt upptrampad och "fylld" med godis eller hur gör man praktiskt?

Ca 2×2 meter.
Markera ut start. Trampa ca 1 meter (ingångsspår) och sedan trampa en ram och lite i rutan. Lägg ca 20 godisar i rutan och ta ett stoort kliv ur.

Visa på starten. Räkna godisarna hunden tar, beröm och ta ur den medans det finns ett par kvar. Jag är noga att bryta medans aktiviteten i söket är energiskt och den ännu belönas med att finna godis.
 
Det är säkert olika men vi brukar börja med en som kanske är 1x1 meter? Kanske ännu mindre. Vissa gör trianglar och sen spår. Trampa en fyrkant eller triangel samtidigt som du släpper godis. Behöver inte vara smockfullt av godis.
Ca 2×2 meter.
Markera ut start. Trampa ca 1 meter (ingångsspår) och sedan trampa en ram och lite i rutan. Lägg ca 20 godisar i rutan och ta ett stoort kliv ur.

Visa på starten. Räkna godisarna hunden tar, beröm och ta ur den medans det finns ett par kvar. Jag är noga att bryta medans aktiviteten i söket är energiskt och den ännu belönas med att finna godis.

for mig beror det pa hunden hur stor rutan ar. En mycket matfokuserad hund far storre ruta an en som inte bryr sig sa mycket om mat. Min malle borjade med en ruta pa mindre an 1/2m x 1/2m, sista "tranings objektet" hade en ruta pa ungefar 1m x 1m, medan mina tva rottisar kunde ha hur stor ruta som helst ... och nar de lart sig och vi inte anvant ruta, ofta fick/far mat i bilen sa de kunde tanka nar de kom ut pa sparet.
 
Tack för era svar alla!:up: Tyvärr finns ingen kurs inom rimligt avstånd:(. Jag har dock funderat på att anmäla mig till en brukslydnadsgrupp till hösten men det är ordentligt över en timmes resa med bil enkel väg:crazy:. Hur mycket sånt körande som helst blir tyvärr inte rimligt i vardagen..

Ruta, det gjorde jag inte med rottisen. Med henne började jag med godisspår med först godis i varje, sen vart annat osv. Hur gör man med ingångsspåret @Voff , ska man gå godis i stegen där eller bara random utplättade i själva rutan? Låter rimligt att avsluta medan det ännu finns någon godis kvar och engagemanget är högt. Hur går man vidare från rutan om man väljer att börja så?

Bra tips om Youtube! Har faktiskt inte kollat spårträning där:up:
 
Jag kör hårda spår, viltspår, personspår och spår med markeringar med samma hund. Jag började med hårda spår, för att sen lära markering så la jag ner mycket jobb på att göra pinnarna superduperroliga. Tyvärr så är han för sunkig i lydnaden för att göra några tävlingsresultat. Men han har aldrig bommat i spåret.
Aldrig någonsin godis i spåret.
 
Jag kör hårda spår, viltspår, personspår och spår med markeringar med samma hund. Jag började med hårda spår, för att sen lära markering så la jag ner mycket jobb på att göra pinnarna superduperroliga. Tyvärr så är han för sunkig i lydnaden för att göra några tävlingsresultat. Men han har aldrig bommat i spåret.
Aldrig någonsin godis i spåret.

Varför började du med hårda spår? Nyfiken då det är första gången jag hör någon börja med det med en grön hund.
 
Varför började du med hårda spår? Nyfiken då det är första gången jag hör någon börja med det med en grön hund.
Det är Lars Fälts "fel" :) Läste boken "Spårhunden och lukterna" och gick även en utbildning för honom. Hårda spår är ju just bara spåret. Så antingen spårar hunden eller så gör den det inte. Det tar väldigt lång tid att komma igång, men du får fantastisk kvalité i spårarbetet. Lars pratade mycket om att vi är för snabba på att vi vill se resultat direkt.
 
Framförallt är det väl väldigt olika från individ till individ.
Den hund jag gick kurs med hade noll intresse av godiset så fort hon fattat det här med människospår - efter 3 kurstillfällen så gick hon klockrent trots snurrar och spår över väg. Hon struntade till och med i supergoda godiset vid ändstationen.
Att lära henne att markera för pinnar - gick inte så bra. Där skulle nog pinnarna kommit först.

Nu blev det ju inget mer då hon blev skadad och jag fick ta bort henne.

Hennes syster som jag gjorde alla momenten med hemma var en helt annan stil. Hon spårade väldigt ofokuserat men "pinnstig" där en byter pinnar mot godis fattade hon supersnabbt.
 
Min struntar också mer eller mindre i godiset, speciellt om man försöker lägga dom för tätt. Kanske att han tar någon i farten. Högar med godis med ett par meter i mellan fungerade bäst i början för att alls få honom intresserad av godiset. Efter några gånger så blev det ett par hundra meter spår med en starthög med godis, en burk med godis i mitten och en på slutet. Leksaker eller föremål är också helt ointressanta om de är i spåret, däremot är uppletande av både pinnar och föremål kul om det görs separat. Men det är ett sjukt driv på honom när han spårar och har varit från första gången vi gjorde det lite mer organiserat så vet inte riktigt hur vi ska få till några markeringar för pinnar :grin: men med honom går det antagligen att använda själva spårandet som belöning för markeringar. Dvs att vi leker in markering för pinnar och att han sen inte får fortsätta spåra om han inte markerar. Göra pinnarna lika roliga som spåret går nog inte. Kanske tur att det inte är en tik för då skulle han nog lära sig gå omvägar runt pinnarna för att slippa stanna med den metoden:o
 
Jag kör hårda spår, viltspår, personspår och spår med markeringar med samma hund. Jag började med hårda spår, för att sen lära markering så la jag ner mycket jobb på att göra pinnarna superduperroliga. Tyvärr så är han för sunkig i lydnaden för att göra några tävlingsresultat. Men han har aldrig bommat i spåret.
Aldrig någonsin godis i spåret.
Om du tävlar FH-spår behöver du väl ingen lydnad?
 
Tack för era svar alla!:up: Tyvärr finns ingen kurs inom rimligt avstånd:(. Jag har dock funderat på att anmäla mig till en brukslydnadsgrupp till hösten men det är ordentligt över en timmes resa med bil enkel väg:crazy:. Hur mycket sånt körande som helst blir tyvärr inte rimligt i vardagen..

Ruta, det gjorde jag inte med rottisen. Med henne började jag med godisspår med först godis i varje, sen vart annat osv. Hur gör man med ingångsspåret @Voff , ska man gå godis i stegen där eller bara random utplättade i själva rutan? Låter rimligt att avsluta medan det ännu finns någon godis kvar och engagemanget är högt. Hur går man vidare från rutan om man väljer att börja så?

Bra tips om Youtube! Har faktiskt inte kollat spårträning där:up:

Jag lägger inget i ingångsspåret utan visar bara på det med handen, säger sök och släpper på den. Det är så kort att hunden går rätt snabbt in i rutan.
 
Vilken bra tråd, jag skulle vilja testa på detta med min hund också. Nu är hon bara 4,5 månad än, men vi har redan märkt att hon "spårar" oss från altanen till gårdsgrinden (vi har inhägnad tomt, så hon går lös) även om vi gått i lite mönster när en av oss åker till jobbet. Lägger jag en halvcirkel så följer hon halvcirkeln och så vidare, går inte rakt till grinden. Vi har inte bett henne göra det eller ger några kommandon, då vi inte vet ännu vad som är "rätt" på den fronten.

Tack och lov har vi lite kurser i närheten, så vi ska försöka få till en sådan när hon blir lite äldre.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej, Undrar om någon har något tips för att få hunden att sluta äta gräs i spåret. Kör personspår och när hon koncentrerar sig är hon...
Svar
5
· Visningar
852
Senast: Milowe
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 122
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 203
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Hur har ert år varit, ur ett hundperspektiv? Min hund fyllde två i augusti och hon börjar nu kännas vuxen. I våras hade hon en rejäl...
2
Svar
23
· Visningar
2 123
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp