Hur börjar man äta efter/under magsjuka?

Cherarriduracell

Trådstartare
Så har jag fått magsjuka, fyra dagar in på "vanlig" influensa. Är törstig men kan knappt dricka, för då mår jag illa eller kräks. Har smuttat på en dos resorb för några timmar sedan och fått behålla det. Men jag är så otroligt törstig! Det räcker med två klunkar vanligt kranvatten för att jag ska må illa igen. Eftersom jag är sjuk med feber sedan innan har jag varit i behov av Alvedon för att kunna vila, är så öm i kroppen och har sådan frossa att det är snudd på omöjligt annars. Eftersom jag knappt får behålla någonting, kan jag inte äta Alvedon heller. Hur genomlider man skiten? Vad brukar man kunna behålla och hur ska jag hantera törsten?
 
Resorb, vätskeersättning bör man alltid ha hemma. Brustabletter man löser i ett glas vatten. Jag har det både vi migrän och magsjuka.

När jag var liten, var det blåbärssoppa, avslagen cocacola och hårt eller rostat bröd, som fick sätta igång magen försiktigt.

Men vårdcentralen såg skräckslagna ut, när jag sa att jag drack blåbärssoppa för att stoppa magen. Det är visst inte något man ska ta numera. Men jag fick inga andra förslag. Så jag körde resorb, blåbärssoppa, hårt och rostat bröd lite försiktigt. Sen bör man undvika starkt kryddad och fet mat första dagarna... det triggar i alla falli gång magen på mig igen om jag inte tänker mig för.
 
Resorb, vätskeersättning bör man alltid ha hemma. Brustabletter man löser i ett glas vatten. Jag har det både vi migrän och magsjuka.

När jag var liten, var det blåbärssoppa, avslagen cocacola och hårt eller rostat bröd, som fick sätta igång magen försiktigt.

Men vårdcentralen såg skräckslagna ut, när jag sa att jag drack blåbärssoppa för att stoppa magen. Det är visst inte något man ska ta numera. Men jag fick inga andra förslag. Så jag körde resorb, blåbärssoppa, hårt och rostat bröd lite försiktigt. Sen bör man undvika starkt kryddad och fet mat första dagarna... det triggar i alla falli gång magen på mig igen om jag inte tänker mig för.
Resorb dricker jag redan, är inne på tredje glaset och har läst mig till att man kan dricka 4 ST per dygn. Men jag är så törstig! 4dl förslår ju inte långt. Har fått hjälp av en släkting att köpa hem cola, nyponsoppa och blåbärssoppa så får jag se vad som stannar bäst i magen. Jag är lite sugen på rostat bröd men saknar brödrost (och ljust bröd) så det får jag hoppa över...
 
Resorb dricker jag redan, är inne på tredje glaset och har läst mig till att man kan dricka 4 ST per dygn. Men jag är så törstig! 4dl förslår ju inte långt. Har fått hjälp av en släkting att köpa hem cola, nyponsoppa och blåbärssoppa så får jag se vad som stannar bäst i magen. Jag är lite sugen på rostat bröd men saknar brödrost (och ljust bröd) så det får jag hoppa över...
Går bra att rosta bröd i ungen annars! :)
 
Risavkok får stopp på maginfluensor. Jag tror inte att det rekommenderas från vårdens håll med tanke på arsenikinnehållet i ris men du är vuxen och avgör själv. Vill du prova så koka ris och vatten, det räcker med några matskedar ris till en liter vatten. Koka i minst 10 minuter, häll bort riset och kyl vattnet. Det är inte gott men går bra att blanda med något, i nyponsoppa försvinner smaken riktigt bra men saft fungerar också. Drick teskedsvis, några teskedar i timmen och symptomen på maginfluensan är snart borta.
 
Vår son kom igång på kokt vit fisk och potatis efter en hemsk tvåveckors magsjuka. På barnakuten sa de glass men när jag sa det till 1177 så var de helt chockade typ... dock fick han lite päronsplitt och det gick bra!
Vätskeersättning förstås, men det har du ju redan :)

Minns inte vad jag åt själv trots att jag var sjuk en vecka... minns dock första koppen kaffe :love:
 
Så har jag fått magsjuka, fyra dagar in på "vanlig" influensa. Är törstig men kan knappt dricka, för då mår jag illa eller kräks. Har smuttat på en dos resorb för några timmar sedan och fått behålla det. Men jag är så otroligt törstig! Det räcker med två klunkar vanligt kranvatten för att jag ska må illa igen. Eftersom jag är sjuk med feber sedan innan har jag varit i behov av Alvedon för att kunna vila, är så öm i kroppen och har sådan frossa att det är snudd på omöjligt annars. Eftersom jag knappt får behålla någonting, kan jag inte äta Alvedon heller. Hur genomlider man skiten? Vad brukar man kunna behålla och hur ska jag hantera törsten?
Funkar inte Alvedon som brustablett heller? Då kan du ju dricka lite i taget, lär väl hjälpa bättre än inget iaf 🤷🏻‍♀️ Krya på dig!
 
Sist jag var magsjuk kunde inte jag heller behålla ens lite vatten. Men jag tog barnets värktabletter som ska smälta på tungan. Det funkade bättre än att svälja en tablett.
 
Eftersom jag knappt får behålla någonting, kan jag inte äta Alvedon heller.
Köp Alvedon Supp så slipper du belasta magen, men får samma effekt.

Hur genomlider man skiten? Vad brukar man kunna behålla och hur ska jag hantera törsten?
Alltså, hur uttorkad är du? Är det dags att åka in till sjukhuset och få dropp? Gör hudtestet.
 
Nyponsoppa och blåbärssoppa är ända sättet jag får behålla vätska när jag är magsjuk. I början bara små sippar men ofta, sedan ökar jag långsamt. När jag kan dricka en hel kopp utan att få upp den brukar jag börja kunna äta bröd. Sedan äter jag i princip det jag blir sugen på, men mycket små portioner.
 
Suga på en isbit kan hjälpa mot torrheten i munnen om du har svårt att behålla något men drick små mängder ofta ändå. Är det alltför illa så kanske du behöver söka vård för att få drop.

När man känner att man börjar bli småhungrig brukar en bra start vara vitt bröd eller kokad potatis som du mosar med lite smör.

Jag brukar undvika allt med socker i då jag tycker att det förvärrar illamåendet, även blåbärssoppa.
 
Så har jag fått magsjuka, fyra dagar in på "vanlig" influensa. Är törstig men kan knappt dricka, för då mår jag illa eller kräks. Har smuttat på en dos resorb för några timmar sedan och fått behålla det. Men jag är så otroligt törstig! Det räcker med två klunkar vanligt kranvatten för att jag ska må illa igen. Eftersom jag är sjuk med feber sedan innan har jag varit i behov av Alvedon för att kunna vila, är så öm i kroppen och har sådan frossa att det är snudd på omöjligt annars. Eftersom jag knappt får behålla någonting, kan jag inte äta Alvedon heller. Hur genomlider man skiten? Vad brukar man kunna behålla och hur ska jag hantera törsten?

Sådär hade jag sist. Jag hade sådan otrolig värk i kroppen men räddningen var Alvedon suppar. Kräktes upp även resorb så det gick inte att ta något mot värk via munnen. Har du någon som kan handla det åt dig, eller beställ expressleverans via nätapotek?
Att du är så törstig är inget konstigt, du är uttorkad. Drick jättelitet i taget, typ en tesked åt gången. Det du dricker ska helst vara kroppstempererat då stannar det kvar lättare.
Att skölja munnen med vatten hjälper för stunden.
Om du får behålla vatten eller resorb kan du börja testa med något flytande så som buljong, blåbärssoppa eller liknande. Fortfarande i mycket små mängder dock.

Att vara lite uttorkad en dag eller två klarar en frisk vuxen person, jag tycker inte det är något att belasta vården med för tillfället.
 
Resorb dricker jag redan, är inne på tredje glaset och har läst mig till att man kan dricka 4 ST per dygn. Men jag är så törstig! 4dl förslår ju inte långt. Har fått hjälp av en släkting att köpa hem cola, nyponsoppa och blåbärssoppa så får jag se vad som stannar bäst i magen. Jag är lite sugen på rostat bröd men saknar brödrost (och ljust bröd) så det får jag hoppa över...

Ljust bröd är snällare mot magen än fiberrikt, när den är i uppror
 
Ljust bröd, gärna rostat, banan, avslagen läsk (sockret ger energi antar jag) är det som fungerar bäst för mig.
Att vara sådär törstig men inte få behålla nåt är vidrigt, skönt du mår bättre nu.
 
Buljong är mitt tips när magen varit orolig. Jag kan aldrig äta kalla, slemmiga saker som fil och banan, utan behöver något varmt och salt. Rostat bröd och skorpor är också bra.
 
Vår son kom igång på kokt vit fisk och potatis efter en hemsk tvåveckors magsjuka. På barnakuten sa de glass men när jag sa det till 1177 så var de helt chockade typ... dock fick han lite päronsplitt och det gick bra!
Vätskeersättning förstås, men det har du ju redan :)

Minns inte vad jag åt själv trots att jag var sjuk en vecka... minns dock första koppen kaffe :love:

Tror att de menade isgass på barnakuten. Det blir ju som energirik "vätska" som man får i sig i lagom takt för att kroppen ska hinna ta upp det. Vet iof inte varför jag svarar dig, någon från 1177 kanske läser... :laugh:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Någonting står inte rätt till i min kropp. Det började natten mot tisdag förra veckan med att jag ärligt talat trodde att jag skulle...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 306
Senast: Bapelsin
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 888
Senast: Blyger
·
Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 457
Senast: Dorinda
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 639
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp