Hur börjar du med en ny häst?

Kilauea

Trådstartare
När du hämtat din nya häst, oavsett om du har stall hemma eller ställer den i ett stall helt nytt för både dig och hästen, hur brukar du göra er första tid?
Låter du hästen stå lite? Börjar rida direkt? Promenerar med den?
 
När du hämtat din nya häst, oavsett om du har stall hemma eller ställer den i ett stall helt nytt för både dig och hästen, hur brukar du göra er första tid?
Låter du hästen stå lite? Börjar rida direkt? Promenerar med den?

Jag låter nya hästar få lite lugn i början i fråga om att kunna få landa lite i ”fasta rutiner”. Dvs fodringar, in och utsläpp enligt fasta rutiner, och ffa låter jag den få gå så ostörd som möjligt i hagen med nya kompisar utan att börja böka med att avbryta hagtiden med att ta in den från hagen oregelbundet/låta den vara kvar inne på morgonen för att jag tänker göra ngt med den/ hämta in den någon timma efter utsläpp för att jag ska göra ngt med den, osv.

Utöver det så börjar direkt att rida den precis som den är van och i kondition osv.
 
Hanterar den på samma sätt som föregående ägare. Dvs har de kunnat ta in den mitt på dagen ensam för ridning så gör jag också det om det är vad som passar planeringen bäst.
I övrigt så lägger jag mer tid på att ”umgås”.
Borstar lite extra länge, promenerar istället för att sitta på vid fram/ avskrittning.
Däremot så åker jag oftast inte iväg med den det första jag gör, utan vi lär känna varandra på hästens nya hemmaplan.

Beroende såklart på vad det är för typ av häst, jag har mest haft trygga läromästare eller riktigt unga hästar och där skiljer ju sig det dagliga sysslorna sig avsevärt.
 
Jag har också ridit kanske dag nummer två eller sådär, tror inte jag gjort nåt speciellt med mina nya hästar även om det kännts speciellt att få lära känna en ny häst :)
 
Ridit samma dag eller dagen efter om det är en häst som är igång.

Se pysslar man ju alltid lite extra de första dagarna :D

Eget stall och innan de släpps ihop får de stå i boxarna bredvid varandra samma med hagen i några dagar
 
Det beror ju lite på vilken nivå hästen är på. När vi fick hem den som numera är "gammelhästen" var han en oinriden unghäst som dessutom var ganska lite hanterad. Han fick ju då "bara gå i hagen", hitta sin plats i flocken osv innan jag började med någon som helst träning. Och träningen bestod till en början av att bli hämtad i hagen, stå uppbunden i stallgången, bli borstad, lyfta hovar osv och efter några veckor promenader i grimma. Men det var ju för att det var den "utbildningsnivån" han var på.

När vi fick hem stoet, som redan då var ganska resvan och som både tävlats och avelsvisats, tränats på bortaplan etc. så red min dotter henne samma dag som hon kom (efter en resa på ca 3 km från tidigare ägaren!). Sedan på box över natten och så ihopsläpp med resten av stoflocken dagen efter. Och reds och tränades i normal omfattning från start.
 
Jag brukar ta allt lite pö om pö, ge hästen en chans att slappna av, bilda sig en uppfattning, uppleva saker lite i taget.
Den första dagen får den kanske gå ut i egen hage bredvid den flock där den sedan ska släppas, jag promenerar lite med den så den får se lite av omgivningarna, kolla in sin box, lite av stallet när vi kommit hem första gången. Jag är lugn och vänlig men ställer inga krav att den tex ska kunna stå stilla uppställd i stallgången första tiden utan låter den acklimatiseras, gör iordning den i boxen, får vara ute i sin hage så mycket det går, samma när den släppts ut i sin nya flock så låter jag den går där så stor del av dagen som möjligt och lära känna sina kompisar, reda ut rang etc.
Sedan gör jag mer och mer, tex promenerar runt ridbana/ridhus, kollar in saker ihop, passar på att lina lite, tömköra etc kanske rider ett kort pass på banan för att känna av och sedan skrittar ut en lagom runda. Det viktiga är att den är avslappnad och får den tid den behöver, vi ska ju dessutom lära känna och lita på varandra, men jag låter den inte vara helledig ett längre tag bara för att, utan in i rutinerna.
 
När du hämtat din nya häst, oavsett om du har stall hemma eller ställer den i ett stall helt nytt för både dig och hästen, hur brukar du göra er första tid?
Låter du hästen stå lite? Börjar rida direkt? Promenerar med den?
Samma dag som jag hämtar hästen föredrar jag att den kommer sen eftermiddag/tidig kväll och låter den bo in sig i sin nya box med mat och vatten osv. Låter den vara ganska i fred. Dag 2 får den följa rutinerna med att gå ut i hagen osv och tar sedan in och känner lite på den, borstar osv. Går ev en promenad eller linar den lite lätt. Dag 3 börjar jag att rida.
 
Först och främst, det viktigaste av allt, visar jag hästen vad som gäller här och hur det fungerar här. Jag visar att mitt space är mitt och jag visar att jag respekterar hens space. Att veta vad som gäller, att det är tydligt och inget blurr skapar trygghet och lugn att landa.

Senaste hästen var knappt hanterad alls. Där handlade det förutom att bonda om sådana saker som att ta av och på grimma, att stå inne i boxen, att ledas mellan hage och box. Några dagar senare att stå uppställd i gången, borsta, lyfta hovar, ta av och på täcken och efter några veckor att verkas och skos.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 028
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 742
Senast: Sootie
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 157
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 761
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Brexz
  • Ingen fart på agilitytävling
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp