Hur borjar man med hudvard?

Stefffie

Trådstartare
Jag ar 30 nu och har lange varit dalig med hudvard.
Jag har val anvant nagon cleanser, toner och dagkram, speciellt nar jag brukade smink mig, men da jag dels forst tog 6 manaders tjansteledigt och sedan har varit i lockdown och jobbat hemfran sedan mars sa har jag knappt anvant smink pa ar och dar.

Sa, jag tycker att hudvard ar ganska overvaldigande. Inte grundprinciperna - jag fattar vad en cleanser, toner, serum, moisurisers och face oils etc gor. Men det finns ju en oandligt massa alternativ, och mangden val far mig att vilja stanga skarmen/lamna butiken.
Helst vill jag bara kopa en serie fran ett marke och ha det att funka, det har med att "prova sig fram" ar jag ytterst osugen pa.

Gar det? Funkar de flesta marken for de flesta personer, om man har relativt okomplicerad hud? (vilket jag borde ha, da jag tagit daligt hand om den och den inte fallit av an). Normal mot fet hud, lite rodhet, typiskt en finne eller tva runt hakan men inga storre utbrott

Sa, hur gar jag villvaga for att hitta ett hudvardsmarke som passar mig?
 
Jag ar 30 nu och har lange varit dalig med hudvard.
Jag har val anvant nagon cleanser, toner och dagkram, speciellt nar jag brukade smink mig, men da jag dels forst tog 6 manaders tjansteledigt och sedan har varit i lockdown och jobbat hemfran sedan mars sa har jag knappt anvant smink pa ar och dar.

Sa, jag tycker att hudvard ar ganska overvaldigande. Inte grundprinciperna - jag fattar vad en cleanser, toner, serum, moisurisers och face oils etc gor. Men det finns ju en oandligt massa alternativ, och mangden val far mig att vilja stanga skarmen/lamna butiken.
Helst vill jag bara kopa en serie fran ett marke och ha det att funka, det har med att "prova sig fram" ar jag ytterst osugen pa.

Gar det? Funkar de flesta marken for de flesta personer, om man har relativt okomplicerad hud? (vilket jag borde ha, da jag tagit daligt hand om den och den inte fallit av an). Normal mot fet hud, lite rodhet, typiskt en finne eller tva runt hakan men inga storre utbrott

Sa, hur gar jag villvaga for att hitta ett hudvardsmarke som passar mig?

Välj ut några märken och be att få prover, seriösa hudvårdsföretag ger ut sådana.

Personligen gillar jag K-beauty i stil med Klairs, Make P:rem och Dr. Ceuracle. Andra märken jag använder är Paula's Choice, Dermalogica och Medik8.

Visst är du i UK? Skincity finns där också och är väldigt bra att ha att göra med. Du kan göra deras onlinetest för att få förslag eller chatta med kundservice. Jag har alltid blivit nöjd efter att ha kontaktat dem.
 
Jag ar 30 nu och har lange varit dalig med hudvard.
Jag har val anvant nagon cleanser, toner och dagkram, speciellt nar jag brukade smink mig, men da jag dels forst tog 6 manaders tjansteledigt och sedan har varit i lockdown och jobbat hemfran sedan mars sa har jag knappt anvant smink pa ar och dar.

Sa, jag tycker att hudvard ar ganska overvaldigande. Inte grundprinciperna - jag fattar vad en cleanser, toner, serum, moisurisers och face oils etc gor. Men det finns ju en oandligt massa alternativ, och mangden val far mig att vilja stanga skarmen/lamna butiken.
Helst vill jag bara kopa en serie fran ett marke och ha det att funka, det har med att "prova sig fram" ar jag ytterst osugen pa.

Gar det? Funkar de flesta marken for de flesta personer, om man har relativt okomplicerad hud? (vilket jag borde ha, da jag tagit daligt hand om den och den inte fallit av an). Normal mot fet hud, lite rodhet, typiskt en finne eller tva runt hakan men inga storre utbrott

Sa, hur gar jag villvaga for att hitta ett hudvardsmarke som passar mig?
Jag kör Cerave. Enkelt, billigt och bra. Plus solskydd alla dagar.
 
Välj ut några märken och be att få prover, seriösa hudvårdsföretag ger ut sådana.

Personligen gillar jag K-beauty i stil med Klairs, Make P:rem och Dr. Ceuracle. Andra märken jag använder är Paula's Choice, Dermalogica och Medik8.

Visst är du i UK? Skincity finns där också och är väldigt bra att ha att göra med. Du kan göra deras onlinetest för att få förslag eller chatta med kundservice. Jag har alltid blivit nöjd efter att ha kontaktat dem.

Yep, bor i UK - Skincity's online test var ett jattebra forslag - har klickat igenom det och skickade med en bild ocksa - far se vad de kommer tillbaka med, men det kanns som precis den losning jag letat efter!
 
Vill också slå ett slag för cerave. Som solskydd gillar jag Evy.

Ofta är det bättre att ha en enkel rutin som blir av än avancerade produkter som blir stående. Själv kör jag tvätt och ansiktslotion som grund, lägger till mer "aktiva" produkter då och då. Och alltid alltid solskydd. Det finns de skincare influencers som säger att ska du bara ha ett steg i din rutin är det solskydd. Året om.
 
Vill också slå ett slag för cerave. Som solskydd gillar jag Evy.

Ofta är det bättre att ha en enkel rutin som blir av än avancerade produkter som blir stående. Själv kör jag tvätt och ansiktslotion som grund, lägger till mer "aktiva" produkter då och då. Och alltid alltid solskydd. Det finns de skincare influencers som säger att ska du bara ha ett steg i din rutin är det solskydd. Året om.

Ja, kor med en cleanser och lotion mer eller mindre dagligen nu, men kanner mig val lite nyfiken pa vad "ordentlig" hudvard kan gora for skillnad, sa ar villig att lara mig en ny rutin. Ar inte typen som slentrianshoppar och har massa produkter stanende, men det bklir definitivt en ny vana att lara sig!

Ja, att solskydd ar prio 1 har jag lart mig, och det bor val bli min forsta atgard! Nar jag jobbade utomhus i NZ hade jag solkram varje dag, men gor det annars aldrig, sa dar finns nog en del uppbyggda solskador..
 
Sa, hur gar jag villvaga for att hitta ett hudvardsmarke som passar mig?

Har du inga större problem med hyn tror jag de flesta lite "bättre" och snälla märken passar. Jag använde Paulas Choice tidigare, var mycket nöjd. Sen när jag började äta p-piller blev min hy så fin av sig själv att det räckte med en snäll cleanser från apoteket och Propyless. När jag slutade med p-piller blev min hud genast lite argare och torrare så nu har jag börjat om med lite mer noggrann hudvård. Paulas choice tycker jag som sagt är bra och inte ohemult dyrt heller.

Man kan ju hålla på i en eeeeevighet med typ 18 olika steg i sin hudvårdsrutin med olika oljor och mists osv. Det fyller säkert sin funktion men jag orkar inte med så många steg, det måste ändå vara hyfsat enkelt och "görbart". Jag kör sminkborttagning, cleanser, syra och sen fuktcreme. Ska nog köpa något serum och klämma in men mer orkar jag inte. Solskydd har jag då jag använder syra på vår och sommar (och självklart om jag är ute på sommaren, även utan syraanvändning) men aldrig vintertid.
 
Senast ändrad:
Jag tycker hudvård är skittråkigt! Har inte gjort det ordentligt och rutinmässigt på något år...

Men nu har jag köpt mig en foreo, och än så länge håller jag i rengöring 2ggr per dag. Använder foreos egna rengöringskräm och så en dag eller nattkräm.
Mer orkar jag inte hålla på tjorva med :)
 
Jag kör scrub (snäll oftast men har testat en dyyyyr ett tag) rengöring, toner, serum (ibland fler) och fukt. Men hälften av gångerna glömmer jag fukten pga ska få iväg barnet på morgonen också 🤣
 
Jag var till en hudterapeut för länge sen, som använde Dermalogica. Hon gjorde en ”facemapping” och rekommenderade en rengöring och en fuktkräm. Jag har kört med dem sen dess plus ibland en fuktmask från samma märke. Funkar bra för mig. Har jättekänslig hy så vågar inte byta, har provat andra, billigare märken men det blev inte bra alls.

Nu är det kanske svårt att få göra en facemapping men om du kan så skulle jag rekommendera det. Görs av Dermalogica-hudterapeuter.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Framfor allt den mentala biten du kampar emot. Vad gor du som gor det lattare att jobba med din hund's "arv"? Miss Mandy sa "vass" med...
Svar
9
· Visningar
1 124
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 960
Senast: Corminta
·
Skola & Jobb Hej! Jag behover lite rad angaende min jobbsituation: Jag har idag ett hyfsat bra jobb inom en branch som jag vill ha en framtid...
Svar
10
· Visningar
1 794
Senast: cucoomber
·
Kropp & Själ Kara allvetande bukeorakel, for 4 dagar sedan borjade min fot gora forbaskat ont. mitt under jobbpass, vilket innebar att jag ranner...
Svar
11
· Visningar
1 289
Senast: Jannice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp