Hur bra är 4 års ridvana?

ponnyn07

Trådstartare
Hej! Ska delta på ett ”läger” där det står att man ska ha minst 4 års ridvana och jag är bara osäker för att jag har letat och alla säger helt olika hurpass bra man ska vara, alltså syftar på hur högt man hoppat, vilka dressyrrörelser osv osv. Vad tycker ni ?
 
Hej! Ska delta på ett ”läger” där det står att man ska ha minst 4 års ridvana och jag är bara osäker för att jag har letat och alla säger helt olika hurpass bra man ska vara, alltså syftar på hur högt man hoppat, vilka dressyrrörelser osv osv. Vad tycker ni ?
Åren man ridit säger inte alltid hur duktig och erfaren man är, dom flesta läger nöjer sig med att man kan behärska gångarterna och iallafall hoppat en del.
 
Hej! Ska delta på ett ”läger” där det står att man ska ha minst 4 års ridvana och jag är bara osäker för att jag har letat och alla säger helt olika hurpass bra man ska vara, alltså syftar på hur högt man hoppat, vilka dressyrrörelser osv osv. Vad tycker ni ?
Vilken märkligt definition! Att ha ridit på ridskola en gång i veckan i fyra år matchar såklart inte att ha ridit varje dag i fyra år och inte ens att ha ridit varje dag i fyra år säger så mycket. Fallenhet, tränare, hästarnas utbildningsnivå, personens ålder osv. spelar såklart också in. Maila/ring och hör med dem. De bör kunna precisera bättre, typ i ryttarmärken eller dylikt som du själv kan kolla upp om du matchar med.
 
Hej! Ska delta på ett ”läger” där det står att man ska ha minst 4 års ridvana och jag är bara osäker för att jag har letat och alla säger helt olika hurpass bra man ska vara, alltså syftar på hur högt man hoppat, vilka dressyrrörelser osv osv. Vad tycker ni ?
Jag tro inte det är så noggrant med exakt vad man kan, 4 år på ridskola i en normal grupp och utvecklats som de andra på ett ungefär. Alltså att man ska ha hyfsad ridvana och kunna hoppa småhinder i hyfsad stil, kunna ridvägarna och ha hyfsad koll på hästen i alla gångarter. Hade det handlat om vilken höjd man kan hoppa och vilka dressyrrörelser man skulle kunna hade det stått.

Är du osäker så kontakta arrangören.
 
Vilket urdumt mått på kunskap... Hur många år man har ridit säger ju absolut INGENTING. Ring och fråga.
Nog säger väl 4 års ridvana en hel del, kanske inte så precist men de kanske skulle förtydligat med 4 års ridvana en gång i veckan på en normal ridskola och man ligger någonstans i normalspannet vilket jag ser som underförstått.

Det säger också att exakt vad man kan är inte så noga, då hade de specificerad det.
 
Jag har ridit sen jag var 8 år, alltså ca 25 års ridbana. Dock så har jag haft egen häst senaste 22 åren och varit noll intresserad av träning/tävling och mest lufsat i skogen.

Jag rider alltså jättemånga gånger på 4 år, men skulle man släppa in mig på en ridlektion så finns det risk att det skulle bli en smärre katastrof!:angel::o:p
 
Jag håller med @Lobelia och hade tolkat det som att man ska kunna ungefär så mycket som man lär sig av att rida på ridskola en gång i veckan i fyra år. Sedan vad det är kan ju naturligtvis variera lite grann beroende på t.ex. ridskola och talang, men jag tycker nog att det ger en hyfsat god idé om vad som krävs.
 
Om det är ett vanligt ridläger du funderar på skulle jag tro att de vill att du ska kunna hantera en häst i alla gångarter både på ridplanen, ridhuset och ute i skogen. Du ska alltså kunna stanna den när det behövs och kunna hålla igång den det tempo som begärs. Tycker inte ridläger brukar ha krav på att man ska kunna vissa dressyrrörelser eller att man ska ha hoppat en viss höjd, även om det kanske är bra att ha lite baskunskaper. Gissar att de skriver 4 år eftersom det inte funkar att ha någon som enbart kan skritta och trava i en ridlägergrupp där alla andra vill mer
 
Jag har ridit i fyra år på ridskola två dagar i veckan, numera rider jag en dag i veckan. I min grupp finns det folk som ridit i nio år, fem år, tio år osv. Och vi är alla på samma nivå, så att säga fyra års ridvana säger ju inte så mycket om hur bra man rider. På min nuvarande ridskola så är man i nybörjar grupp i ca ett och ett halvt år, och då har man knappt börjat galoppera. Jag började galoppera på min fjärde lektion någonsin, man kan ju säga att min ridlärare var sträng om att jag skulle lära mig. :D
Ring och fråga.

Insåg nu att jag är tio dagar sen till tråden men.. :cautious:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 983
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag föll i hagen igår kväll och skadade knät allvarligt. Jag halkade ner för en bergshäll och la all vikt på knät. Vrålade rakt ut...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 534
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 603
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp