Hur bra ”pli” har ni på hunden lös?

Sofie.S

Trådstartare
Jag har en unghund (9 mån) som jag åker med till skogen för att ha honom lös. Jag åker ofta till såna skogar där jag vet att ingen annan går men tanken slog mig idag när jag mötte en annan person med hund, hur pass bra pli bör man ha på sin hund för att ha den lös?

Nu gav jag kommando ”stanna” innan min hund såg den andra och det vet jag att han lyssnar på. Men om vi skulle komma runt ett hörn och möta en annan hund är jag inte 100% säker att han skulle lyssna om han såg hunden före mig.
Jag är såklart vaksam och ber honom vänta på mig för att jag vill ha fri sikt när han springer lös.

Men hur förlåteligt är det om en hund kommer fram lös när man går?
 
Jag har en unghund (9 mån) som jag åker med till skogen för att ha honom lös. Jag åker ofta till såna skogar där jag vet att ingen annan går men tanken slog mig idag när jag mötte en annan person med hund, hur pass bra pli bör man ha på sin hund för att ha den lös?

Nu gav jag kommando ”stanna” innan min hund såg den andra och det vet jag att han lyssnar på. Men om vi skulle komma runt ett hörn och möta en annan hund är jag inte 100% säker att han skulle lyssna om han såg hunden före mig.
Jag är såklart vaksam och ber honom vänta på mig för att jag vill ha fri sikt när han springer lös.

Men hur förlåteligt är det om en hund kommer fram lös när man går?
I och med att jag har jakthund så har jag rätt dålig pli på honom utifrån föreställningen att han håller sig nära mig. ;) Däremot jobbar jag med att han ska undvika andra hundar, dvs möter vi någon så hedjar jag honom och berömmer när han är hos mig. Men samtidigt förväntar jag att han självständigt ska jobba 150-200 meter ifrån mig med att söka ut och får han upp ett drev så kan han komma både 1 och 2 km ifrån mig och det är svårt att kontrollera vad han gör. ;) Men under jakt brukar andra hundar vars ointressanta.

Möter jag andra med lösa hundar så förväntar jag mig att hundarna som är lösa är vänliga mot andra hundar, alternativt är så pass lydiga att de genast går till föraren. Jag förväntar mig att den andra föraren kallar in sin hund/ gör vad den kan för att hens hund inte ska störa oss.
 
Vill bara påpeka att minst lika viktigt om du ska ha hunden lös, är att den inte drar på vilt. Den FÅR inte dra efter vilt! Har den en gång stuckit på vilt är det svårt att stoppa ovanan, eftersom det är så otroligt självbelönande. Nu är väl inte alla raser lika benägna att jaga, men ändå. Det är minst lika viktigt att inkallningen/stoppkommandot fungerar med tanke på vilt som hundmöten.
 
Jag har en unghund (9 mån) som jag åker med till skogen för att ha honom lös. Jag åker ofta till såna skogar där jag vet att ingen annan går men tanken slog mig idag när jag mötte en annan person med hund, hur pass bra pli bör man ha på sin hund för att ha den lös?

Nu gav jag kommando ”stanna” innan min hund såg den andra och det vet jag att han lyssnar på. Men om vi skulle komma runt ett hörn och möta en annan hund är jag inte 100% säker att han skulle lyssna om han såg hunden före mig.
Jag är såklart vaksam och ber honom vänta på mig för att jag vill ha fri sikt när han springer lös.

Men hur förlåteligt är det om en hund kommer fram lös när man går?

Svar på frågan i rubriken: Ingen alls, hon får aldrig vara lös eftersom hon har så extremt mycket jakt i sig.

Svar på frågan om hur jag reagerar när en hund kommer fram till mig när jag är ute och går:
Jag tycker bara det är trevligt, förutsatt att hunden är trevlig och förutsatt att jag inte har med min egen hund. Men jag låter bli att hälsa och gosa när jag tror att ägaren föredrar det.
 
Jag är dubbel i detta då jag ser det som att någon gång "måste" (måste måste man inte, men ni förstår förhoppningsvis vad jag menar) man ta steget att träna på att vara lös, man bör ju ha lärt in själva inkallningskommandot eller liknande och att hunden lyssnar på det i ostörda sammanhang och jag hade lina på i början ute för att befästa kommandot även vid vissa störningar. Min är fortfarande inte 100% att ha lös, men så länge jag har koll och kopplar när jag ser någon annan och sålänge vi håller avstånd så funkar det bra och han lyssnar helt okej, dvs han springer i regel inte fram till andra för att jag förhindrar det genom att vara kul, koppla eller hålla avstånd, men olyckor ha skett då jag missat och numera lyssnar jag noga efter ljud från andra(alltså så jag hör om det kommer någon) och eventuellt kopplar genom en kurva. Jag tycker att det man ska ha i åtanke är att inte alla hundar tycker om andra(ffa främmande) hundar. Så man ska undvika så gott man bara kan att hunden kan ta sig fram till andra hundar för de hundarnas skull, men också för din egen hunds skull, man bör vara medveten om att slagsmål kan uppstå om din hund tar sig fram till fel hund och att den andra ägaren inte kan beskyllas för det om så sker. Så försöker jag tänka rätt ofta för att jag ska inse att det finns alla anledningar till att vara försiktig, sen kan olyckor fortfarande ske och sålänge båda hundarna är okej med andra hundar så får man lära sig av misstaget och gå vidare. Jag har råkat ut både för att min hund sprungit fram till andra och att andras hundar sprungit fram till min hund och det har gått bra och så länge man ber om ursäkt och försöker lära sig av det ser jag det som att det är en del av livet. Händer det var och varannan dag bör man dock börja fundera på att lägga mer krut på träningen och sätta på en lina anser jag. Men man ska vara medveten om risken man tar när man har hunden lös att en dag är det inte säkert att hunden den tar sig fram till är "snäll" och skador kan uppstå.
 
Jag har en unghund (9 mån) som jag åker med till skogen för att ha honom lös. Jag åker ofta till såna skogar där jag vet att ingen annan går men tanken slog mig idag när jag mötte en annan person med hund, hur pass bra pli bör man ha på sin hund för att ha den lös?

Nu gav jag kommando ”stanna” innan min hund såg den andra och det vet jag att han lyssnar på. Men om vi skulle komma runt ett hörn och möta en annan hund är jag inte 100% säker att han skulle lyssna om han såg hunden före mig.
Jag är såklart vaksam och ber honom vänta på mig för att jag vill ha fri sikt när han springer lös.

Men hur förlåteligt är det om en hund kommer fram lös när man går?

Knappt inte alls förlåterligt skulle jag vilja säga, om man hårddrar det. Visst att det är djur vi pratar om och man inte kan styra sin miljö till 100%, men jag skulle aldrig ha mina hundar lösa om jag inte hade fungerande stopp och inkallning 99,99%, och jag vill verkligen inte ha lösspringande hundar som kommer fram till mig och min flock. Skulle en hund komma springandes fram mot mina, då fredar jag min flock med de medel jag har tillhands, om det så är röst, kropp eller tillhyggen. Jag vill inte riskera att mina hundar skadas eller skadar annan hund (har hundar av olika storlekar), så då går jag som förare in och tar det ansvaret och förklarar för den lösa hunden att det är en jävligt dålig idé att springa fram till oss.

Jag accepterar hundar som är lösa och som kanske inte kommer till sin ägare när den ropar men som ändå håller sig på avstånd. Då tar jag min/mina hundar och går åt motsatt håll så ägaren får sin hund under kontroll.

Har även stött på lös jakthund ute, men som @Snurrfian skriver så är ju dessa ute och jobbar, så de har aldrig någonsin varit i närheten av att intressera sig för att komma fram utan det är mer "Svensson"hundägare vars lösa hundar kan vara ett problem.
 
Olika på våra tre.
Skägget som har noll will to please och stark jaktlust är hopplös och får därför mycket sällan vara lös. Bara i trädgården och i skogsdungen hemma där vi har vår rastrunda.

Helga som har väldigt mycket will to please har vi god lydnad på. Hon går att ha lös överallt utom där det finns katter. Skogens vilt är inga problem, men katter går inte.

Mamma Mu är egensinnig och har alltid haft sellektiv hörsel. I yngre dagar drog hon på vilt men inte nu längre. Hon kan vara lös i skog men får bara vara det på platser där vi inte kan komma att möta andra hundar eller vi har god sikt så vi ser dem på långt håll då hon är opålitlig med hundar.

För mig är det mycket illa om hundar kommer fram. Dels för att Mamma Mu kommer hugga och dels för att Skägget är osäker på okända hundar och jag har fått jobba jättemycket på att få honom trygg i hundmöten. Ett problem som han fick pga kastreringen. En hund som kommer fram kommer troligtvis backa bandet med all träning rejält.
 
Men hur förlåteligt är det om en hund kommer fram lös när man går?
Det är förlåtligt att en hund springer fram om den håller på att lära sig att vara lös tycker jag. Jag har tränat min hund såpass att han litar på mig och ber jag honom att inte börja leka eller stå still så gör han det och den andra hunden tröttnar snabbt och springer till sin ägare. Som hundmänniska måste man samarbeta med andra hundägare och ingen är perfekt. Trots allt så är det väldigt få hundar faktiskt som är farliga och dom flesta vill bara nosa lite och sen är det inget mer med det och alla tror jag nångång genomgår den perioden då hunden oftast lyssnar men inte är perfekt, det går inte att träna på situationer som inte uppkommer.

Dock om man vet med sig att man har en opålitlig hund som inte är säker med andra hundar så bör man inte ha den lös där man riskerar att stöta på andra.
 
Väldigt bra. De kommer när jag kallar/visslar i stort sett oavsett störning.

Det är jätteviktigt, jag vill ha mina hundar lösa och det är en förutsättning. Överlag jobbar jag mina hundar lösa massor, koppel är inte min grej. Folk är alldeles för förtjusta i sina snören.
 
Jag har en schapendoes som jag har 99.9 % koll på, eller... hon är snart 10 år, och har aldrig dragig mer än tre steg efter ekorrar, eller harar. Inte på ren heller. Trots att vi ät mitt i naturen här.
Hon är alltid lös, har stopp kommando, som alltid funkar.
De har inte gjort sig själv, men de är väl använda timmar och mutor för att ha den här kollen på henne.
Mina tidigare hundar, Tax och bichon frise har "nästan" funkat likadant, Bichonen drog på löv... och stora snöflingor... ibland, och Taxen kunde glömma att komma på inkallning, men stannade alltid.

Min nästa hund blir inte någon hund med jakt i sig, jag prioriterar att ha hunden lös, och kunna ha hundlucka ut till en oinhängnad gård, framför att ha jakthund, trots att min man är inbiten jägare. :angel:

Min hunds 2 bästa kompisar är hopplös på att dra på vilt, och ren, men eftersom dom tillhör en renägande familj lägger jag mej inte i det, blir bara smått less när vi får vänta upp till en timma på dessa hundar, när dom fått vittring på något.
De hundarna jobbar tidvis med sina ägare på fjället.
Hanhunden som är värst sitter i koppel den tid på året renkalvarna föds.
Annars är dom oftast lösa.
Då dom drar iväg, kommer min underbara hund till mej och "köper godis" Mutor funkar! :love:

* Jenny *
 
Det är aldrig förlåterligt eller okej att en hund springer fram till andra hundar om inte föraren sagt att det är okej. Jag går ofta med min samt kompisen två hundar och vill verkligen inte att det kommer fram en hund. Kompisens ena gillar inte vilka hundar som helst och kan klippa en hund som kommer fram. Vill verkligen inte stå där med 3 "egna" samt en främmande 4:e hund och försöka reda upp det. Spelar ingen roll hur snäll din hund är, den får inte komma fram. Har samma inställning även när jag går med bara min egen hund som är snäll och funkar med typ alla hundar.
 
99% på både nuvarande och förra.
Den förra schäfern hade jag lös när jag red och kunde möta både hundar och katter, en gång for en katt iväg precis framför henne och hon hakade på, men jag kunde avbryta efter typ två språng, då blev jag imponerad! :laugh:
Nuvarande schäfer har jag alltid lös, men håller i honom när vi möter hundar, vissa kan han reagera lite på(ofta dom som mottar eller tokskäller, uppför dom sig så tittat han bara intresserat). Men jag behöver bara hålla ett lätt tag i nackskinnet, det ser dessutom bättre ut än att inte hålla i honom, schäfer på 40 kg kan ju folk ha stor respekt för.
 
Min valp på 6 mån är lös i långlina när vi går inne samhället, detta för att hon ska tränas att vara lös i sådan miljö men jag har ändå möjligheten att stoppa henne vid behov. Det har ännu ej skett. Jag planerar mina promenader och jag håller koll. Jag går på ställen där jag kan välja avstånd och kan jag inte välja avstånd håller jag i linan eller gör mig klar över att ingen kommer. Det är av yttersta vikt att hon inte tillåts skapa dåliga beteenden nu, så tänker jag. Hon har hittills kommit på inkallning varje gng.

När jag går i skogen är hon helt lös eller i långlina beroende på om det finns risk för att hon ev skulle kunna dra iväg på nåt farligt ställe tex nära en bilväg eller om det finns andra risker tex nyår var hon givetvis i långlina trots att vi gick långt från samhället ute i skogen. Väldigt sällan i långlina i skog och mark ska tilläggas, hon kommer på inkallning och är aldrig mer än 20m från mig. Har hittills visat noll och inget viltintresse. Passerar vi en väg kopplar jag upp, det är bra att träna på det också.

I stallet är hon lös och där kommer hon inte alltid på inkallning, men jag tjatar inte heller då jag tänker att i stallet är det lite frizon. Jag kan inte ha full koll på henne då jag måste få annat gjort. Om det däremot är olämpligt att hon är lös så är hon ej lös där.

Mitt största problem med henne är att hon älskar människor och människor älskar henne. Hon har kommit så långt att hon kan låta bli människor som ignorerar henne eller om jag hinner med innan hon satt av mot en människa (som oftast då börjar locka på henne), men är de så dumma så de lockar på henne så får de stå ut med att hon klättrar på dem (liten ras så tar inte ner nån, men jag tycker det är otrevligt med krafsande hundar). Det är svårare att fostra människor än att fostra valp.
 
Mina springer aldrig medvetet fram till andra hundar, har hänt med en ena en gång av misstag, han gillar inte ens främmande hundar och sprang därifrån på en gång när han insåg att det var en hund där. De stannar när jag säger till och de kommer när jag ropar, annars hade de aldrig fått vara lösa utanför inhägnat område. När de är valpar har de långlina när de är lösa där det finns folk och hundar så jag kan stoppa dem innan de springer fram till någon så de inte lär sig det.

Det är inte ok att hundar springer fram till andra hundar (eller människor för den delen) anser jag som har en hund som avskyr sånt. Det är stor risk för slagsmål om en främmande hund tränger sig fram till mina och är det en större och starkare hund kan mina bli skadade och är den mindre så kan mina skada den andra hunden illa. Ser jag en lös hund komma platsar jag mina hundar och går och försöker jaga bort den andra hunden, krävs våld tar jag till det men hittills har jag kunnat skrämma bort hundarna.

Vissa hundar och raser är ju helt klart lättare att ha lösa än andra. Mina är av vallhundsras och är naturligt villiga att göra sin förare till lags och går att sätta en verbal "nödbroms" på. De vill dessutom ha bra koll på sin förare, inte så att de aldrig lämnar föraren men de håller koll och lyssnar så gott som konstant på sin förare även om de är 100 m bort. Det brukar vara ganska lätt att lära en sådan ras att vara lös och lydig.
 
Nu har ju inte jag någon hund men grannarna här runtom har gett upp det där med lydnad och att försöka få pli på sina bestar när dom ser mig så dom har börjat med "ja buss på honom bara" istället :nailbiting: :eek: och hundarna lyder det kommandot perfekt. :love:
 
Shiban går så gott som alltid lös om vi inte rör oss på trafikerad väg (eller om det är Massor med hundar i parken till exempel, då är det så mycket spring och fläng att jag helst har mina i koppel). Hon har finfint stoppkommando och inkallning.
Terriern går ALLTID kopplad om det finns risk att vi stöter på andra hundar. I skogen och uppå kullarna kan hon vara lös så länge jag har god översyn och gott om tid för inkallning.

Det är absolut inte roligt när lösa hundar springer fram till oss. Inte bara för att det är jobbigt för terriern (shiban är inte heller stormförtjust, men hon går mest bara kroken och grumlar) men också för att den lösa hunden verkligen riskerar att hamna i käften på terriern. Hon må vara liten, men hon biter som en stor oavsett hur snäll hunden som springer fram må vara. Svarar den hunden då upp? Ja då har vi ett slagsmål på halsen och Det är inte roligt!
Oftast går det bra förstås och jag kan ha överseende så länge den andra hundägaren i alla fall Försöker ställa allt till rätta, fångar in sin hund och ber om ursäkt. Och så länge det inte händer igen.
 
Jag har ju ojat mig en del över den gången Chester sprang fram till en chihuahua. Innan det hade jag honom lös ganska mycket men det gick upp för mig att jag hade ungefär samma pli på honom som du har nu, dvs att jag kunde få tag på honom så länge jag såg mötande hund före honom, annars var det väldigt osäkert.

Jag har såhär i efterhand bildat mig åsikten att om en behöver ha hökögon för att hinna stoppa hunden innan den ser en störning ska den inte vara lös. Hur snabb en än är kommer hunden antagligen vara snabbare när det verkligen gäller.

Om det är förlåtligt eller ej om hunden sticker tycker jag beror helt på ens eget agerande efter. Även om det i grunden inte är ok känner jag mig sällan särskilt sur på de hundägare som pudlar och ber om ursäkt. Dock kommer en ursäkt aldrig rättfärdiga att en varit oansvarig, det enda som kan komma i närheten av att göra det är att inse sitt misstag och ta ansvar i fortsättningen.

Däremot blir jag upprörd som verkar tycka att det är en bagatell att ens hund springer fram till andra hundar. Vi gick i skogen med Chester (i lina) för ett tag sedan varpå en lös flatte springer fram till honom. Den beter sig ganska störigt varpå Chester känner sig trängd. Då klampar ett par ut ur skogen och säger ”ja vi har en odåga vi”. Alltså?! De frågar även varför vi har lina på vår och jag berättar att vi hade en incident och övar på inkallningen. De verkade typ tycka synd om Chester för att han har lina och säger sedan att deras hund lyssnade fram tills han blev halvåret och numera ”gör lite som han vill”. :banghead::banghead::banghead: Kokar fortfarande av ilska när jag tänker på det.

Som svar på din fråga i rubriken: Jag har bra pli på Chester, han håller sig nära mig, men vid en svår störning drar han, därför har vi långlina.
 
Vill bara påpeka att minst lika viktigt om du ska ha hunden lös, är att den inte drar på vilt. Den FÅR inte dra efter vilt! Har den en gång stuckit på vilt är det svårt att stoppa ovanan, eftersom det är så otroligt självbelönande. Nu är väl inte alla raser lika benägna att jaga, men ändå. Det är minst lika viktigt att inkallningen/stoppkommandot fungerar med tanke på vilt som hundmöten.
Vilt träffar vi nästan varje promenad, han tittar nyfiket men intresserar sig inte mer än så. Noll jaktlust. :)
 
Jag vill inte att mina hundar springer fram till andra, och jag vill inte ha främmande hundar framme hos oss. Jag är förlåtande om det ändå skulle hända och hunden som kommer fram till oss är snäll och ägaren i fråga ber om ursäkt. Skulle en otrevlig hund komma fram (har aldrig hänt hittills) skulle jag inte alls vara lika förstående.

Jag har inte 100% inkallning på mina och har de därför bara lös där jag kan se att inga andra hundar är i sikte. De bryr sig inte om att springa fram till människor men andra hundar är en för stor störning för att inkallningen alltid ska fungera tyvärr. Jag kör alltså på hökögon och när det inte är möjligt av en eller annan anledning så är de kopplade.
 
Intressanta svar!
Ebbot har hittills sprungit fram till en annan hund när han vart lös, vilket jag tar på mig helt, hade mer fokus på barnet än hunden just då och såg inte den andra hunden. Dumt! Jag bad om ursäkt och pratade med damen, som tur nog inte blev arg. Jag hoppas OM det skulle hända igen att den mötande personen skulle rya i åt honom eller försöka skrämma iväg honom.
Efter den här händelsen är inte barnen med när jag har honom lös för att jag vill kunna ha fokus på honom nu när vi fortfarande tränar inkallning och kommandon som betyder stanna.

Jag blir glad över att läsa att det finns förståelse, som någon nämner, man måste träna för att kunna ha hunden lös. Men jag förstår även de som blir irriterade och som tycker att det är nolltolerans - därför väljer jag sådana platser som är relativ folktomma.

Idag mötte jag en farbror med mindre hund, jag såg honom mellan träden och ropade ”STANNA” högt och tydligt och ja, farbrorn stannade, något förvånad. Sen såg han att jag hade hund och log. :rofl:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 473
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 636
Senast: Pilot
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 574
Senast: Kraxa
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 198
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp