Hur bra ”pli” har ni på hunden lös?

Hon vill leka, vilket syns tydligt på hela hennes kroppspråk. Följer mig jättelydigt förbi. Hon brukar få lekinviter "tillbaka" utav många hundar, vilket gör att det är svårt att få henne och sluta titta.
I koppel kommer hon definitivt att göra lekinviter. Vilket hon inte gör när hon är lös.
Går jag med min bonushund skulle han definitivt inte ta stirrande som en lekinvit. Han skulle ta det som en utmaning. Risken är att han drar upp flocken i försvar.
Asni tar inte stirrande som lekinvit; hon tycker det är läskigt med stirrande hundar nu när hon är spökig. Risken är att hon drar upp flocken i försvar.
Benji tar stirrande som en invit till glädjefnatt. Risken är att han får spunk och jag får kaos i flocken.

Sitter hunden i ett koppel vet jag åtminstone att jag kan skynda förbi under tiden jag matar med godis och behöver inte oroa mig för att en hund eventuellt följer efter oss. Vilket har hänt flertal gånger trots att det ”aldrig hänt förut”.
 
Hon vill leka, vilket syns tydligt på hela hennes kroppspråk. Följer mig jättelydigt förbi. Hon brukar få lekinviter "tillbaka" utav många hundar, vilket gör att det är svårt att få henne och sluta titta.
I koppel kommer hon definitivt att göra lekinviter. Vilket hon inte gör när hon är lös.

Fast det kan inte vara svårt att få henne fokuserad på dig isf mötande när hon är kopplad?
Värre vore om hon var utåtaggerande och arg. Med glada hundar är ju betydligt lättare att träna.

Min äldsta hade blivit provicerad av din om den stirrade. Bättre att koppla den och träna på att den ska uppföra sig.
 
Går jag med min bonushund skulle han definitivt inte ta stirrande som en lekinvit. Han skulle ta det som en utmaning. Risken är att han drar upp flocken i försvar.
Asni tar inte stirrande som lekinvit; hon tycker det är läskigt med stirrande hundar nu när hon är spökig. Risken är att hon drar upp flocken i försvar.
Benji tar stirrande som en invit till glädjefnatt. Risken är att han får spunk och jag får kaos i flocken.

Sitter hunden i ett koppel vet jag åtminstone att jag kan skynda förbi under tiden jag matar med godis och behöver inte oroa mig för att en hund eventuellt följer efter oss. Vilket har hänt flertal gånger trots att det ”aldrig hänt förut”.

Hon blänger inte, jag kanske valde fel ord. Har du läst texten i sin helhet?
Tycker du att jag har beskrivit en hund som stirrar hotfullt?
Men hon har svårt att sluta titta.

Yes skynda du förbi, med allra största sannolikhet sitter min plats i diket om du har problem med dina hundar.
 
Fast det kan inte vara svårt att få henne fokuserad på dig isf mötande när hon är kopplad?
Värre vore om hon var utåtaggerande och arg. Med glada hundar är ju betydligt lättare att träna.

Min äldsta hade blivit provicerad av din om den stirrade. Bättre att koppla den och träna på att den ska uppföra sig.

Ja, visst tränar vi på det. Men hon är 10ggr bättre lös än i koppel.
Troligtvis för att det ofta är andra som släpper fram sina hundar till henne när hon är kopplad för det är tydligt att hon är snäll och glad. När man säger nej är det redan försent. (Värst var den gången en människa lät sin valp springa efter oss för den ville leka)

Lika lätt att träna bort som en hund som blir påflugen och är rädd för andra hundar. Som råkar illa ut gång på gång.
 
Hon blänger inte, jag kanske valde fel ord. Har du läst texten i sin helhet?
Tycker du att jag har beskrivit en hund som stirrar hotfullt?
Men hon har svårt att sluta titta.

Yes skynda du förbi, med allra största sannolikhet sitter min plats i diket om du har problem med dina hundar.

Jag tror att majoriteten av människorna här har stött på ett antal hundar som din dagligen - oskyldigt stirrande. Dessa hundar provocerar lika mycket som de som vill utmana.

Saken är den att det handlar inte bara om hur DIN hund mår, utan också om den mötande hundens mående.

Värt att tänka på är att några av sveriges mest väldresserade hundar -polishundarna- INTE går lösa på stan.
 
Jag tror att majoriteten av människorna här har stött på ett antal hundar som din dagligen - oskyldigt stirrande. Dessa hundar provocerar lika mycket som de som vill utmana.

Saken är den att det handlar inte bara om hur DIN hund mår, utan också om den mötande hundens mående.

Värt att tänka på är att några av sveriges mest väldresserade hundar -polishundarna- INTE går lösa på stan.

Fast om man har en hund som mår så dåligt av att en främmande hund söker ögonkontakt. Behöver man nog träna sin egen hund i första hand, istället för att skylla sina egna tillkortakommanden på andra.
 
Men jag förstår inte riktigt vad du argumenterar emot? Ja, folk i tråden har uttryckt en önskan att inte få hundar på sig. Av många olika anledningar. Sker det så hanterar man det utefter situationen men visst får man bli förbannad om det faktiskt är så att man själv har en rädd, skadad eller aggressiv hund och hamnar i en situation man själv inte var med och skapade? Det tycker jag inte är särskilt konstigt. Men det är ju ingen i tråden som inte "hanterar det". Jag förstår nog inte vad du menar med den biten. Hantera det måste man ju oundvikligen om man hamnar i den situationen.
Får och får, man kan få bli förbannad på allt här i livet om man vill men jag ser inte riktigt någon mening med det. Ingenting blir liksom bättre, definitivt inte för hunden att ägaren blir förbannad och upprörd. Händer det så händer det, majoriteten släpper inte fram hundar med mening. Dom gånger jag tycker det är rätt att bli förbannad är om någon gång på gång har sin obehagliga hund lös med mening och skiter i det.
 
Fast om man har en hund som mår så dåligt av att en främmande hund söker ögonkontakt. Behöver man nog träna sin egen hund i första hand, istället för att skylla sina egna tillkortakommanden på andra.
Vad räknar du som "mår dåligt"? Min hund är inte rädd för andra men blir osäkrast på stirrande hundar, må dåligt gör han ju inte men han blir osäker och dom är nog dom enda han kan skälla till på.
 
Får och får, man kan få bli förbannad på allt här i livet om man vill men jag ser inte riktigt någon mening med det. Ingenting blir liksom bättre, definitivt inte för hunden att ägaren blir förbannad och upprörd. Händer det så händer det, majoriteten släpper inte fram hundar med mening. Dom gånger jag tycker det är rätt att bli förbannad är om någon gång på gång har sin obehagliga hund lös med mening och skiter i det.

Men nu blir det ju bara fånigt. Det handlar ju inte om att bli förbannad på "allt". Vi pratar ju om väldigt specifika situationer här, med hundmöten där någon uppenbarligen brister i sitt ansvar. Har man då en hund som riskerar råka illa ut pga en annan människas dåliga val så har man väl en ganska bra grund till att bli arg. Faktiskt.
 
Du är så totalt ute och cyklar. Jag kan förtydliga (eftersom det verkar krävas) att jag hatar inte hundar. MEN jag vill inte ha en okänd hund komma springandes fram till mig i skogen (speciellt om ägaren inte är i närheten). Det är en situation jag hatar för jag vill inte bli biten. Dessutom är det inte min sak att ta hänsyn till en lösspringande hund (även fast jag inte är rädd) utan det är ägarens skyldighet (jag upprepar, strikt ansvar). Plus att skulle en hund försöka bita mig när jag jobbar försvarar jag mig med de medel jag har till hands. Det blir inte vackert för jag har alltid en geologhammare. Det är verkligen inget jag vill göra, det är inte hundens fel att ägaren är en idiot som inte tar sitt ansvar.

Jag är dessutom relativt hundvan för många kring mig har hund och jag vet hur jag ska bete mig kring hundar. Kommer det en lösspringande hund ignorerar jag den men håller givetvis koll på den om den närmar sig på ett knepigt sätt.

Jag har ramlat på arbetande hundar några gånger (försvarsmakts- resp räddningshundar) som tränade. Då bad jag naturligtvis om ursäkt och frågade när det var ok att gå ut igen (jag jobbade). När det jagas håller jag koll på när jag kan ut i skogen. Kan tillägga att de tränande hundarna gav blanka f-n i mig, det var högt utbildade hundar som var upptagna med sitt jobb.
Vem reagerar inte när någon aggressiv hund springer fram och hugger folk utan anledning? Är det någon som tycker det är okej? Jag har faktiskt aldrig stött på en sådan hund för övrigt. Tror inte det är hysteriskt vanligt med så aggressiva hundar.
 
Men nu blir det ju bara fånigt. Det handlar ju inte om att bli förbannad på "allt". Vi pratar ju om väldigt specifika situationer här, med hundmöten där någon uppenbarligen brister i sitt ansvar. Har man då en hund som riskerar råka illa ut pga en annan människas dåliga val så har man väl en ganska bra grund till att bli arg. Faktiskt.
Dom hundar jag stöter på går fram och luktar lite och nosar och sen går dom, ibland vill dom leka lite. Jag har väl tur då men det är extremt ovanligt att jag stöter på någon aggressiv hund, såpass att jag faktiskt inte har något emot att hundar är lösa.

Som sagt, jag har tränat min till att inte agera alls om någon lös hund kommer fram till oss, han står still tills den andra hunden går iväg. Han älskar inte sådant dock men han tar inte skada av det heller. Hundar reflekterar oss otroligt mycket, blir vi upprörda och arga så kommer även hundarna att reagera.
 
Dom hundar jag stöter på går fram och luktar lite och nosar och sen går dom, ibland vill dom leka lite. Jag har väl tur då men det är extremt ovanligt att jag stöter på någon aggressiv hund, såpass att jag faktiskt inte har något emot att hundar är lösa.

Jag har inte skrivit att det specifikt har med aggressivitet att göra. Jag har ju flera gånger tagit exempel på andra situationer som kan sluta mycket illa. Du får ursäkta men jag orkar faktiskt inte diskutera om du ändå inte tar dig tiden att läsa mina inlägg.
 
Fast om man har en hund som mår så dåligt av att en främmande hund söker ögonkontakt. Behöver man nog träna sin egen hund i första hand, istället för att skylla sina egna tillkortakommanden på andra.

Min hund mår inte dåligt av att din tar kontakt. Hon vill inte ha kontakt men din hund skulle nonchalera hennes signaler och fortsätta "hejja".
När hundar möts så kommunicerar de inte med ord som vi utan med kroppsspråk. Det din hund säger med idogt tittade är typ "Hejhejhej...titta på mig. Hej hallo! Se mig! Hallå hallå, ska vi umgås"
Ganska provocerande.

Min hund skulle slänga en snabb blick på din. Typ "Tja" och visa "jag har sett dig, vill inte umgås.Goodby" genom att vända bort huvudet.

Men din fortsätter titta. "Hallå, hallå"
Ja, då blir min hund störd.
Om din hund inte kan läsa andra hundar ska koppel vara på.
 
Jag har inte skrivit att det specifikt har med aggressivitet att göra. Jag har ju flera gånger tagit exempel på andra situationer som kan sluta mycket illa. Du får ursäkta men jag orkar faktiskt inte diskutera om du ändå inte tar dig tiden att läsa mina inlägg.
Det är mycket i världen som kan sluta illa, som sagt så tycker jag ingenting bra kommer ur att bli arg på folk som har sina hundar lösa och som kanske inte alltid har 110% perfekt inkallning jämt och ständigt. Och jag läser visst dina inlägg men håller inte med dig. Som hundägare har man ansvar även med kopplad hund att lära den att inte reagera på saker och ting också.

Om alla hade lite mera förståelse för folk så skulle hundlivet bli bättre för alla. Lär man sig att människor inte kommer anpassa sig efter ens egna behov så får man lära sig att ignorera saker och ting, jag insåg att jag kommer aldrig komma ifrån att det kommer finnas hundar som springer fram till min hund och lärde honom att ignorera dom och fokusera på mig oavsett för det gör nämligen att majoriteten av hundar snabbt tröttnar och går därifrån. Det är bra att lära dom det för folk tappar även hundar av misstag osv, koppel är ofta en hyfsat falsk trygghet.
 
[UOTE]

Det får du fråga stjärnklar.

Jag har en hund som får lovord av alla som sköter sig exemplariskt förutom att hon gärna gör lekinviter ibland.
Jag råkade göra ett dåligt ordval. Och får då hela bukedrevet efter mig. Troligtvis pågrund av avundsjuka.
Det är såvitt jag vet ingen som vet vem jag är eller som har mött min hund.
Ni vet inte var och när, samt i vilka situationer hon är lös heller.

Min hund mår inte dåligt av att din tar kontakt. Hon vill inte ha kontakt men din hund skulle nonchalera hennes signaler och fortsätta "hejja".
När hundar möts så kommunicerar de inte med ord som vi utan med kroppsspråk. Det din hund säger med idogt tittade är typ "Hejhejhej...titta på mig. Hej hallo! Se mig! Hallå hallå, ska vi umgås"
Ganska provocerande.

Min hund skulle slänga en snabb blick på din. Typ "Tja" och visa "jag har sett dig, vill inte umgås.Goodby" genom att vända bort huvudet.

Men din fortsätter titta. "Hallå, hallå"
Ja, då blir min hund störd.
Om din hund inte kan läsa andra hundar ska koppel vara på.

Jag måste säga att det är imponerande hur mycket du vet om min hund efter ett par inlägg på buke. GRATTIS du borde försörja dig som medium! Jag önskar verkligen att jag också kunde allt om alla efter att ha läst några meningar dom skrivit om sig själva. Livet hade blivit så mycket lättare då.

Byw
I det läget skulle min hund konstatera att din inte är intresserad, kanske vända på huvudet ett par gånger efter din för att kolla om den skulle ha ändrat sig.
 
Fast om man har en hund som mår så dåligt av att en främmande hund söker ögonkontakt. Behöver man nog träna sin egen hund i första hand, istället för att skylla sina egna tillkortakommanden på andra.

Du sa ju precis att du inte lyckats träna bort din hunds stirrande :D

Jag har faktiskt bra pli på min hund.
 

Liknande trådar

Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 568
Senast: Pilot
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 433
Senast: Kraxa
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 141
Senast: geting
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 402
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp