Hur bra ”pli” har ni på hunden lös?

Jag har en unghund (9 mån) som jag åker med till skogen för att ha honom lös. Jag åker ofta till såna skogar där jag vet att ingen annan går men tanken slog mig idag när jag mötte en annan person med hund, hur pass bra pli bör man ha på sin hund för att ha den lös?

Nu gav jag kommando ”stanna” innan min hund såg den andra och det vet jag att han lyssnar på. Men om vi skulle komma runt ett hörn och möta en annan hund är jag inte 100% säker att han skulle lyssna om han såg hunden före mig.
Jag är såklart vaksam och ber honom vänta på mig för att jag vill ha fri sikt när han springer lös.

Men hur förlåteligt är det om en hund kommer fram lös när man går?
Åh, jag tycker det är oförlåtligt om lös hund kommer fram. Sambons förra hund var mycket hundaggressiv och bet en lösspringande hund så illa att den dog. Sambons hunde var aldrig lös pga detta. Annars en mycket trevlig familjehund, hundmöten var inga som helst problem heller, sålänge mötande hund inte kom fram.

Jag har själv mött lös Sååååå snäll hund enligt matte. Själv blev jag rädd, tycker den hade väldig obehaglig utstrålning.

Så nä. 100 koll eller kopplad. Alternativt på plats där man verkligen har full uppsikt att ingen kommer.

Träna tycker jag att man gör med människor man kommit överens med.
 
Självfallet inte, men jag känner till betydligt fler skjutna hundar när det är renägare än lantbrukare inblandade. Har man en hund som sticker efter vilt så finns det ju risk att det "viltet" har en ägare som har laglig rätt att skjuta och gör det.
Det handlar nog mer om att renskötarna har vapen med sig när de är ute och övervakar sina hjordar. De lantbrukare som har vapen har sällan de med sig ute i det dagliga arbetet.
 
Det handlar nog mer om att renskötarna har vapen med sig när de är ute och övervakar sina hjordar. De lantbrukare som har vapen har sällan de med sig ute i det dagliga arbetet.
Nja, låter lite väl mycket vilda western att de har vapen med sig som regel. Det hänger nog snarare med hur stor irritation det finns lokalt över lösa hundar, något man ska komma ihåg om man släpper en hund där den "inte stör någon".
 
Nja, låter lite väl mycket vilda western att de har vapen med sig som regel. Det hänger nog snarare med hur stor irritation det finns lokalt över lösa hundar, något man ska komma ihåg om man släpper en hund där den "inte stör någon".
Nej inte vilda västern utan mer hur vardagen ser ut, det är långt ifrån djurstallar och utrustning, man måste ha möjlighet att avliva en ren, man kanske även passar på att jaga när man ändå är ute och kollar över sina fällor.
 
Mina hundar som har absolut lydnad med stanna eller kom kommando går alltid lösa,kopplas vid behov. Allt annat får gå i koppel även om dom är ofarliga då jag inte litar på att dom inte går fram till andra hundar eller för den skull även människor.
 
Jag har blivit en jäkla fegis. Efter att kompisens hund rejsade på en äng, föll och bröt nacken, och en annan hund slet sönder hela benet på en pinne i skogen så vågar jag bara släppa på vår egen äng. Jag vet att underlaget är jämt, inga sten eller gropar. Staketet är 2m. Inga harar, inget vilt, inga vargar. Vi har rätt mycket varg just nu så jag är livrädd för att hunden ska springa bort.
 
Nej inte vilda västern utan mer hur vardagen ser ut, det är långt ifrån djurstallar och utrustning, man måste ha möjlighet att avliva en ren, man kanske även passar på att jaga när man ändå är ute och kollar över sina fällor.
Jakt är inte lagligt året runt och det är de som fått sina hundar skjutna även utanför hägn. Jag vet hur vardagen ser ut, jag är norrlänning och har sett ren innan jag ens kunde gå.

I övrigt håller jag med @Migo, att det skjuts för lite. :devil:
 
Jakt är inte lagligt året runt och det är de som fått sina hundar skjutna även utanför hägn. Jag vet hur vardagen ser ut, jag är norrlänning och har sett ren innan jag ens kunde gå.

I övrigt håller jag med @Migo, att det skjuts för lite. :devil:
Fortfarande så behöver man ha möjlighet att avliva renar som är skadade, man behöver även ha möjlighet att freda sina renar från rovdjur, så jo geväret är med oavsett om det är jaktsäsong eller inte. Det är ett arbetsverktyg helt enkelt. Det handlar inte om någon vilda västern eller hur tidigt man har sett en ren.
 
Mina går lösa jämt här hemma på våra egna marker.
Toka (kelpie på 9 år) är 100 % säker att ha okopplad. Sticker aldrig, håller sig nära mig hela tiden. Hon har alltid varit sådan och jag har typ aldrig tränat inkallning med henne.
Dennis (malle snart 2 år) får man hålla koll på. Han är snabb och impulsiv och kan dra efter vilt om man inte har en tumme i ögat hela tiden. Har alltid godis med mig i fickan och tränar inkallning dagligen.
 
Fortfarande så behöver man ha möjlighet att avliva renar som är skadade, man behöver även ha möjlighet att freda sina renar från rovdjur, så jo geväret är med oavsett om det är jaktsäsong eller inte. Det är ett arbetsverktyg helt enkelt. Det handlar inte om någon vilda västern eller hur tidigt man har sett en ren.
Nej, du har helt rätt i att det inte handlar om hur tidigt man sett ren men kanske har en del med att göra hur mycket kontakter man har med renskötare och vardagen.
 
Jag blir glad över att läsa att det finns förståelse, som någon nämner, man måste kunna träna för att kunna ha hunden lös. Men jag förstår även dem som blir irriterade och som tycker att det är nolltolerans - därför jag väljer sådana platser som är relativ folktomma.

Min förståelse sträcker sig nog till valpar och unghundar (som ej är aggressiva) som skulle komma fram. Under utbildning finns lite utrymme för olyckor i arbetet sas, tycker jag. När jag är ensam ute bryr jag mig inte alls om valpar och unghundar som kommer fram till mig, jag förstår att de är under träning. Jag lockar definitivt inte på dem då jag själv blir jäkligt irriterad som ägare om nån gör så med min valp. Då jag är ute med hunden försöker jag ha den översikten att vi inte ska hamna i tråkigheter. Det har inte hänt ännu tackolov men jag rör mig inte ute på platser och tider där det tenderar att vara mkt hundar ute.

Min killes hund som väger lika mkt som mig är jag aldrig ute med, eftersom det endast finns inkallning på den när den själv har lust. Och har en ägare som inte tycker det är ett problem. Med tanke på hur jävla arg jag själv blir över det så har jag full förståelse för om andra människor blir det. Enda positiva där är att den sällan eller aldrig vistas bland allmänheten, men lika illa är det om nån oanmält kommer till gården när den är ute och man får lägga 10 minuter på att få bort hunden från besökarna...:rage:

*kl

Ang krafsande hundar som jag berörde i mitt förra inlägg så försöker jag uppfostra min till att inte krafsa på folk vilket är svårt med en liten hund som inte når upp. Själv bryr jag mig inte så mkt om andras småhundar krafsar på mig, men jag tänker att icke hundmänniskor ska kunna vistas kring min hund utan att bli irriterade. Ville bara förtydliga det, ser att det ser ut som att jag själv inte tolererar saken alls...
 
Senast ändrad:
Jag har bra kontroll på min hund, finns inte i hennes värld att dra till folk/hundar/vilt. Men jag kallar alltid in till sidan eller tar på koppel vid alla div möten. Vill ha henne väldigt nära där inte sikten är god, då jag inte vet vad vi möter, litar inte på andra lösa hundar. Och det räcker ju att läsa den här tråden, där man ser att det förekommer att hundar rusar fram. Jag blir vansinnig på sånt.
 
Tycker att man definitivt ska ha "bra pli" på sin hund om man ska ha den lös. Själv är det väldigt olika hur jag gör med mina fyra beauceroner, det är helt beroende på individ. Vi bor så att vi mest går på grusvägar och man har oftast god sikt rätt långt åt alla håll, speciellt vintertid. Det är också ganska få fastboende som har hund, medan sommartid är det en hel del fler hundar här omkring eftersom många sommarboende och tillfälliga gäster har hundar.

Garibaldi, 11.5 år - kan vara lös nästan var som helst, helt ointresserad av vilt och bilar, men jag kopplar ändå alltid vid hund- och människomöten - han är vänligt inställd, om än lite försiktig med främmande hundar, men jag vill verkligen inte riskera något.

Sigge - Garibaldis bror, så gott som aldrig lös pga att han dels har rejäl jaktlust (även om han numera förmodligen inte skulle hinna ifatt något djur så chansar jag ändå inte ) plus att han är socialt osäker med både människor och hundar. Han får bara vara lös på vår träningsplan samt ibland på promenader vintertid (eftersom åkrarna oftast är bar jord då och inga djur ligger där och trycker).

Indigo - 5,5 år, har pga skador, operationer och konvalescens mest gått kopplad senaste 3,5 åren så jag är inte helt säker på honom. Han ÄLSKAR andra hundar, speciellt små, men jag tror inte han skulle sticka till en annan hund, tror heller inte han drar på vilt men eftersom jag liksom inte vet säkert så är jag någorlunda försiktig ändå.

River - 7,5 månader, än så länge väldigt hörsam. Galet nyfiken på fåglar och eftersom vi haft stora flockar med måsar och råkor häromkring under hösten så har jag passat på att ha henne lös mycket för att se hur hon lyssnar - hon kan ju liksom inte få tag i nån fågel ändå så det kändes vettigt att testa. Men hon har visat sig vara väldigt lydig, tvärvänder när jag kallar, så pass att hon gör märken i grusvägen när hon tvärnitar. :D Hon är galet godisdriven vilket hjälper till. Har inte haft några hundmöten när hon är lös men tänkte att vi skulle försöka arrangera något när min man tar en av de andra hundarna och "dyker upp" nånstans där vi kan se till att vinden ligger så hon inte får vittring på vem det är, eller om jag ber en kompis med trevlig hund om hjälp. Känns smartare att arrangera något och se istället för att vänta och upptäcka att hon inte lyssnar en dag när vi möter nån som kanske ha en hund som inte är snäll.

Jag har rätt stor tolerans för hundar som springer fram, bara de är vänliga - förutom när jag är ute med Sigge. Eftersom jag vet att han är så socialt osäker så vill jag INTE ha fram en annan hund - okej, en liten hund tror jag inte ha tycker är så hotfull om den är vänlig men ändå... varför riskera något liksom. Han är 11.5 år och vi har haft honom i 10.5 år och det har aldrig hänt något med andra hundar, eftersom jag är så jäkla försiktig med honom, så jag vill verkligen inte att det händer något nu när han är gammal och börjar bli lite fysiskt svag.

I och med att vi driver ett hundcenter här hemma så är det mycket hundar som rör sig här på gården och i närområdet, men de flesta som tränar här har god styr på sina hundar och har dem inte lösa hur som helst. Värre är det väl med vårt gästboende, här får vi en hel del gäster med hund men som inte är "hundfolk" och som inte alltid har så bra styr på sina fyrbenta familjemedlemmar....

Men som sagt, jag har hyfsat stor tolerans för framspringande snälla hundar, speciellt unghundar och valpar, däremot har jag betydligt lägre tolerans för de som har sin hund lös trots att de vet att den sticker om det kommer något vilt, eller om de har en hund som är otrevlig mot/farlig för andra hundar. :cautious:

Dock hjälper det ju inte om man som förare har tolerans för framspringande hundar om ens egen hund inte klarar det... så man ska nog, om man har en hund som man inte är säker på, försöka att ha den kopplad när man inte är säker på att inget/ingen dyker upp, samt kanske försöka arrangera situationer där man kan testa vad som händer. Relativt enkelt med hundmöten, lite svårare med vilt, men man kan ju alltid fuska och testa med att ha en pälsliknande leksak i en lina och dra i den, går ju att arrangera så att man själv kan dra i linan. Man kan ju åtminstone få en indikation om vad som händer och hur bra impulskontroll och lydnad ens hund har.
 
Jag blir mest trött på alla som ropar att hunden är snäll, ofarlig osv.
Det är den säkert men även den snällaste hund kan bli arg om en rabiat Pekingese biter sig fast i halsen på den 😒
Ruben har noll självbevarelsedrift och tror han kan fälla vem som helst.
 
Jag blir mest trött på alla som ropar att hunden är snäll, ofarlig osv.
Det är den säkert men även den snällaste hund kan bli arg om en rabiat Pekingese biter sig fast i halsen på den 😒
Ruben har noll självbevarelsedrift och tror han kan fälla vem som helst.

Ja det där med "snäll" är jäkligt tröttsamt när de ropar efter sin olydiga framspringande vuxna hund. Det skiter jag i. Jag kanske inte är så snäll :devil:, eller hunden jag råkar hålla i heller för den delen, eller så är jag hundrädd. Det vet ju inte motparten.
 
Fenna har jag lös nästan överallt, det är otroligt viktigt för mig att hon lyssnar på inkallning och stopp vilket jag skulle säga att hon gör 99,9% av gångerna. Värsta jag vet är när hundar springer fram till främmande folk och hundar så jag är glad att min inte har något intresse i andra hundar eller människor, men jag kopplar alltid vid möte.

Corinne min whippettant får nu mera bara vara lös när vi tränar och är på klubben i princip.... på äldre dar har hon börjat flumma iväg och lägger dövörat till om man inte har godis med sig. Inkallningen vid vilt fungerar inte alls längre så här blir det koppel. Har även blivit så nojig att ha henne lös då hon har spetsat sig i skogen och gått om kull rejält på fält så vill också minska risken att hon ska dö typ. :angel:
 
Har vår hund lös i större skogar där risken för att möta någon är relativt låg. Möter vi en annan hund vet jag inte hur bra hon lyssnar. Annars lyssnar hon bra, om hon inte hittat någon bra plats full med skit att rulla sig i eller någon extra intressant lukt :grin:

Har henne alfrig lös när jag rider iom att jag har häst nära ett populärt promenadstråk och man möter folk relativt ofta.
 
Jag har en unghund (9 mån) som jag åker med till skogen för att ha honom lös. Jag åker ofta till såna skogar där jag vet att ingen annan går men tanken slog mig idag när jag mötte en annan person med hund, hur pass bra pli bör man ha på sin hund för att ha den lös?

Nu gav jag kommando ”stanna” innan min hund såg den andra och det vet jag att han lyssnar på. Men om vi skulle komma runt ett hörn och möta en annan hund är jag inte 100% säker att han skulle lyssna om han såg hunden före mig.
Jag är såklart vaksam och ber honom vänta på mig för att jag vill ha fri sikt när han springer lös.

Men hur förlåteligt är det om en hund kommer fram lös när man går?


Vår hund vi hade ignorerade andra hundar tills de kom för nära då blev vår hund som en galen muräna.
Så det är oförlåtligt att ga hunden lös utan inkalling som fungerar. O vad gör ni när hunden driver vilt olovligt i skogen. Det förekommer tyvärr lite för ofta där jag bor.

Ogillar lösa främmande hundar som kommer fram. Nästa person är kanske hundrädd hunden springer fram till.
 
Det är jätte härligt att se dessa hundar som går lösa och inte bryr sig ett dugg om mig eller andra hundar, det blir jag alltid glad av att se.
Vi har många hundar i mitt område, alltid kopplade och ägarna har antingen tränat hunden till att inte gå fram till mig, ser till att hunden inte gpr fram till mig eller fortfarande jobbar på att hunden ska gå fram till mig. Detta är extremt skönt då det inte går att gå någonstans här utan att träffa på en hund.
För mig så blir det oförlåtligt att släpa fram hundar till både grämande människor och hundar. Tycker det är bristande respekt mot sina medmänniskor. Personen med den snälla hunden har ingen anning om hur personen/hunden som hunden kommer emot finner detta som något positivt. Dom har ingen anning om personen är hundrädd tex. Att säga h*n är snäll spelar ingen som helst roll för hundrädda.
 
Jag har en unghund (9 mån) som jag åker med till skogen för att ha honom lös. Jag åker ofta till såna skogar där jag vet att ingen annan går men tanken slog mig idag när jag mötte en annan person med hund, hur pass bra pli bör man ha på sin hund för att ha den lös?

Nu gav jag kommando ”stanna” innan min hund såg den andra och det vet jag att han lyssnar på. Men om vi skulle komma runt ett hörn och möta en annan hund är jag inte 100% säker att han skulle lyssna om han såg hunden före mig.
Jag är såklart vaksam och ber honom vänta på mig för att jag vill ha fri sikt när han springer lös.

Men hur förlåteligt är det om en hund kommer fram lös när man går?
Inte alls särskilt förlåteligt. Snälla hundar och ångerfull ägare gör det såklart trevligare men hundar som inte är under kontroll ska vara kopplade. Händer det att de springer fram får man ju lära sig av sitt misstag och be ordentligt om ursäkt.
I skogen läggs ju ytterligare en svårighet till mtp vilt.

Min nuvarande är väldigt enkel, särskilt numera. Går inte fram till nån och sticker inte, ointresserad av vilt och för lat för att gå utanför stigarna :D kopplar vid tighta hundmöten för säkerhets skull och tätbebyggelse och för att andra ska känna sig trygga.
Tidigare brukshunden hade en större radie. Lyssnade bra men var lite mer restriktiv i var hon var lös utifrån uppsikt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
4 618
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 631
Senast: Pilot
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 556
Senast: Kraxa
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 188
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp