Hur bra ”pli” har ni på hunden lös?

Jag har en unghund (9 mån) som jag åker med till skogen för att ha honom lös. Jag åker ofta till såna skogar där jag vet att ingen annan går men tanken slog mig idag när jag mötte en annan person med hund, hur pass bra pli bör man ha på sin hund för att ha den lös?

Nu gav jag kommando ”stanna” innan min hund såg den andra och det vet jag att han lyssnar på. Men om vi skulle komma runt ett hörn och möta en annan hund är jag inte 100% säker att han skulle lyssna om han såg hunden före mig.
Jag är såklart vaksam och ber honom vänta på mig för att jag vill ha fri sikt när han springer lös.

Men hur förlåteligt är det om en hund kommer fram lös när man går?

Jag ser alltid att mina måste komma på inkallning. Jag har en ras där hundarna är 2,5-4 kg ca. Och tyvärr litar jag inte på att andra har koll. Är de så små kan de dö alldeles för lätt om något större djur ger sig på dem.

Nuvarande är lite bjäbbig också. Se hon skulle om hon gick fram till någon kunna provocera den till försvar. Där en ev stor hund skulle kunna skada henne rejält el tom döda pga storleksskillnad.
 
För min är det inte okej alls om en lös hund kommer fram, jag förstår verkligen inte hundägare som inte får in i sitt huvud att även om egna hunden är snäll är det inte säkert att mötande hund är det :banghead:
Skrälle gillar inte att lösa hundar kommer fram och det är överhängande risk för slagsmål. Speciellt det vara en hund i broholmer-storlek, mindre kan han ibland ignorera om de inte är allt för påträngande. I höstas kom en dalmatiner rusande i full fart mot oss och svängde av först knappa 2,5 meter framför. Min fluff vrälskällde och kastade sig fram, skitstressad.
Jag vill helt enkelt inte att min hund ska riskera bli skadad eller hamna i trubbel för att andra hundägare inte har koll på sitt djur.
 
Jag litar på två av mina hundar till nästan 100 procent lösa. Dock är dom sånna som aldrig varit intresserade av omgivningen och är lite försiktiga och avvaktande om något skumt dyker upp. Så dom har varit väldigt lätta att ha lösa naturlig.
Mina två andra är mer utåtagerande och intresserade av omgivningen så dom har jag lösa när jag orkar ha full fokus annars går dom i koppel för enkelhetens skull :)
 
Senast ändrad:
Frågor man min storpudel vad det absolut bästa i hela världen är så får man svaret, familjen samlad och HUNDAR. Vi har tränat hundmöten sedan han var valp, och skvaller träning i snart 2 år. Det fungerar bra att ha honom lös under förutsättningen att JAG håller koll på min omgivning. Det har hänt att vi stött på hundar, han har då stannat upp uppskattningsvis 5 meter ifrån som minst varpå jag då kopplat honom och gått åt andra hållet. Vilt har varit intressant någon gång men där har jag fått stopp på honom i språnget och kopplat honom. Jag går inte med min hund lös utan att välja tidpunkt och plats noga. Jag bor i förorten och tycker inte att man kan släppa hunden bara för att, även om andra verkar tycka det. Tyvärr så verkar det vara lite 50/50 hur tänket går ang lösa hundar häromkring. Många anser att man är rent av dum i huvudet om man inte är ok med att bli påsprungen av deras lösa hundar. Själv har jag väl inga problem med att en hund råkar springa fram sålänge det var oavsiktligt och man får en ursäkt, varpå hunden avlägsnas. Men det har än så länge inte hänt och periodvis blir jag och min hund påsprungna av lösa hundar flera gånger i veckan. Min hund får inte hälsa på främmande hundar, PUNKT. Jag vill självklart inte att min hund ska skadas och jag vill inte orsaka problem för någon annan. Skrivet från mobilen men jag hoppas att jag fick med det viktigaste.
Och HEJ, jag är förresten ny här!

Kanske ska tillägga att hade den mötande hunden varit lös och lekfull så hade jag nog inte kunnat stoppa vovven. Det är då ett måste att jag är extra nogrann på min omgivning. Men vi håller oss borta från platser så som hundängar. Lös fär han som sagt bara vara ibland och då tidigt på dagen under arbetstid på platser där de flesta inte går vid sagda tidpunkt. Han kopplas även om vi skulle råka stöta på en människa utan hund. Vilket sällan sker.
 
Senast ändrad:
Frågor man min storpudel vad det absolut bästa i hela världen är så får man svaret, familjen samlad och HUNDAR. Vi har tränat hundmöten sedan han var valp, och skvaller träning i snart 2 år. Det fungerar bra att ha honom lös under förutsättningen att JAG håller koll på min omgivning. Det har hänt att vi stött på hundar, han har då stannat upp uppskattningsvis 5 meter ifrån som minst varpå jag då kopplat honom och gått åt andra hållet. Vilt har varit intressant någon gång men där har jag fått stopp på honom i språnget och kopplat honom. Jag går inte med min hund lös utan att välja tidpunkt och plats noga. Jag bor i förorten och tycker inte att man kan släppa hunden bara för att, även om andra verkar tycka det. Tyvärr så verkar det vara lite 50/50 hur tänket går ang lösa hundar häromkring. Många anser att man är rent av dum i huvudet om man inte är ok med att bli påsprungen av deras lösa hundar. Själv har jag väl inga problem med att en hund råkar springa fram sålänge det var oavsiktligt och man får en ursäkt, varpå hunden avlägsnas. Men det har än så länge inte hänt och periodvis blir jag och min hund påsprungna av lösa hundar flera gånger i veckan. Min hund får inte hälsa på främmande hundar, PUNKT. Jag vill självklart inte att min hund ska skadas och jag vill inte orsaka problem för någon annan. Skrivet från mobilen men jag hoppas att jag fick med det viktigaste.
Och HEJ, jag är förresten ny här!

Kanske ska tillägga att hade den mötande hunden varit lös och lekfull så hade jag nog inte kunnat stoppa vovven. Det är då ett måste att jag är extra nogrann på min omgivning. Men vi håller oss borta från platser så som hundängar. Lös fär han som sagt bara vara ibland och då tidigt på dagen under arbetstid på platser där de flesta inte går vid sagda tidpunkt. Han kopplas även om vi skulle råka stöta på en människa utan hund. Vilket sällan sker.
Vem kan motstå en pudel som kommer hoppande 😍😍😍
 
Jag vågar inte längre ha min valp lös i skogen runt vår lägenhet just pga. andra lösa hundar. Valpen är 6 månader och har inget intresse av att gå längre än 3 meter från oss när vi är ute och vill absolut inte hälsa på mötande hundar, därtill brukar jag försöka ha honom bakom mig när vi kommer till en kurva eller när stigarna korsas just för att kolla om vi får möte. Men för någon dag sedan så närmade vi oss en korsning när det helt plötsligt dyker upp en lös hund som jagar iväg min valp som såklart blir livrädd. När jag försöker komma ikapp hundarna så blir jag omsprungen av ytterligare en lös hund som vill vara med i jakten, ägaren ropar någonstans i bakgrunden. Min valp stannar när han inser att jag inte är kvar och när jag får tag på honom så står han med svansen mellan benen medan två betydligt större hundar vill hälsa på honom. När jag puttar bort hundarna springer dom äntligen tillbaka till ägaren som försvinner utan ett ord. Kvar står jag med en stressad valp och hjärtat i halsgropen :( Så nu blir det lina på om vi riskerar att möta lösa hundar då jag absolut inte kan riskera att han blir skrämd och springer iväg.

Så för mig med valp som inte uppskattar okända hundar är det oförlåterligt att en lös hund springer fram. Ska dock tillägga att det finns många väluppfostrade hundar som går lösa här i området också och jag har inget problem med dom så länge dom låter oss vara :up:
 
Jag har bara mina hundar lösa där jag har fri sikt, de har väldigt bra inkallning men har inte lust att chansa då de fortfarande är unga. Den äldsta hunden kan egentligen vara lös men jag har henne oftast kopplad när jag är ute med alla tre så vet jag var hon är, annars kollar jag efter henne och i 99% av fallen när jag inte hittar henne så är hon precis bakom mig :o och annars skymd bakom en sten eller buske (jobbigt med liten hund).

Blir super-irriterad när det kommer fram lösa hundar när jag går ute med alla tre då mina hundar jagar upp sig och den yngsta blir otrygg av plötsligt uppdykande hundar som kastar sig fram mot henne. Det en sak om man är mitt ute i ingenstans och ägaren inte kan förvänta sig att det kommer en hundflock runt kröken men när man går ute på slingan precis utanför hundhallen där man med största sannolikhet kan förvänta sig hundmöte så blir jag riktigt irriterad på folk vars lösa hundar kommer springandes och lyssnar noll på ägaren som står och ropar. Det spelar liksom ingen roll hur jävla snäll hunden är, jag har tre hundar i ett virrvarr av koppel och en fröken som verkligen inte uppskattar främmande hundar och behöver träna aktivt på att hundarna ska kunna gå bra utan att elda upp sig vid mötande hundar och all denna träning sabbas helt när främmande hundar dyker upp och ställer till kalabalik :rage:.
 
Intressanta svar!
Ebbot har hittills sprungit fram till en annan hund när han vart lös, vilket jag tar på mig helt, hade mer fokus på barnet än hunden just då och såg inte den andra hunden. Dumt! Jag bad om ursäkt och pratade med damen, som tur nog inte blev arg. Jag hoppas OM det skulle hända igen att den mötande personen skulle rya i åt honom eller försöka skrämma iväg honom.
Efter den här händelsen är inte barnen med när jag har honom lös för att jag vill kunna ha fokus på honom nu när vi fortfarande tränar inkallning och kommandon som betyder stanna.

Jag blir glad över att läsa att det finns förståelse, som någon nämner, man måste träna för att kunna ha hunden lös. Men jag förstår även de som blir irriterade och som tycker att det är nolltolerans - därför väljer jag sådana platser som är relativ folktomma.

Idag mötte jag en farbror med mindre hund, jag såg honom mellan träden och ropade ”STANNA” högt och tydligt och ja, farbrorn stannade, något förvånad. Sen såg han att jag hade hund och log. :rofl:
Haha stackars farbror! :rofl:
Jag ser alltid att mina måste komma på inkallning. Jag har en ras där hundarna är 2,5-4 kg ca. Och tyvärr litar jag inte på att andra har koll. Är de så små kan de dö alldeles för lätt om något större djur ger sig på dem.

Nuvarande är lite bjäbbig också. Se hon skulle om hon gick fram till någon kunna provocera den till försvar. Där en ev stor hund skulle kunna skada henne rejält el tom döda pga storleksskillnad.
Jag skulle nog kunna få lite problem om din "bjäbbiga" hund kom rusandes mot min stora schäferhane. Han skulle kanske, eventuellt möts upp. Och eventuellt skada din hund. Vilket vore jättetråkigt! Vi har haft någon lös hund som kommit så, men då har jag gått framför min hund och skrikit typ "NEJ! GÅ HEM!", Vilket fungerar otroligt bra oftast. :p men det skulle ju kunna gå illa!

Allmänt svar: jag har faktiskt haft mest problem med lösa hundar när jag ridit! Dom kommer i full fart och skäller som galningar, som tur är så ÄLSKAR min häst hundar, så hon står bara stilla och ser glad ut, och jag vrålar åt hunden. :rofl: men skulle hon vända och sticka kan jag tänka mig att vi skulle fara iväg med en galen hund efter oss. Ganska osäkert.

Så jag skulle nog personligen tycks såhär: har du 99% koll på din hund, ha den gärna lös! Drar den efter barn/harar/hästar/hundar. Håll den kopplad eller i lina.
 
Jag har bra koll på min. Han är lös när vi går i omgivningarna runt stallet och i spåret. Han är ointresserad av vilt och annat. Nackdelen är att han är så långsam när han går lös, jag har inte riktigt tålamod att stanna och vänta in honom, därför är han ofyast kopplad ändå.

Jag tycker inte det är okej alls med hundar som springer fram. Min hund har väldigt hög integritet och blir vansinnig om någon inkräktar på hans personliga sfär, han vill vara ifred. Eftersom han bara väger 5.5 kilo kan han lätt bli skadad om den andra hunden svarar upp när han blir förbannad.
 
Min skräck är att det ska komma en löa hund när jag cyklar med både barn och hundar. Då kommer jag inte kunna ingripa. Barnets hjälm måste tas av innan jag kan ta av bältet och därmed ställa ifrån mig cykeln, och sedan måste jag ju bära honom medan jag reder i röran. Jag cyklar på fort som bara den när jag ser lösa hundar för det FÅR bara inte hända.

Så svaret på frågan är; inte lydnad = inte lös. Man MÅSTE ha ett fungerande stoppkommando/nödbroms (egna hundarna lyder när de är lösa men det blir onekligen stökigt när vi får oönskat besök).
 
99,99% på hanen. Han kan tycka det är kul att få fasaner att flyga om dom är några meter ifrån eller få iväg en katt några meter (där är han lätt att stoppa) - annars jagar han inte vare sig närgångna harar eller rådjur och bryr sig inte om vare sig hundar när han är lös eller folk så länge ingen säger hej och visar att dom vill hälsa på honom :love:
Noll inkallning på tant-tiken om hon bestämt sig för att kuta fram och nypa till en hund, fjäskhälsa på folk eller om hon ser en hare/får färskt spår i snoken av vilt, så hon får därför får gå kopplad 99,9% av tiden :cautious:
 
Men hur förlåteligt är det om en hund kommer fram lös när man går?

Inte alls faktiskt, jag blir vansinnig när folk inte har sådan koll på sina hundar att dom springer fram till oss.

Kan en inte ha hunden lös utan att den riskerar att springa fram får en träna med långlina eller i inhägnader tills det fungerar - Svansson (eller andras hundar) är inte någon träningshund som ska ställa upp på onödiga hundmöten bara för att andra tycker det är lämpligt.

Och helt ärligt förstår jag inte hur folk kan vara så oförsiktiga om sina egna hundar, vem vet hur hunden eller personen dom springer fram till reagerar?
 
Inte alls faktiskt, jag blir vansinnig när folk inte har sådan koll på sina hundar att dom springer fram till oss.

Kan en inte ha hunden lös utan att den riskerar att springa fram får en träna med långlina eller i inhägnader tills det fungerar - Svansson (eller andras hundar) är inte någon träningshund som ska ställa upp på onödiga hundmöten bara för att andra tycker det är lämpligt.

Och helt ärligt förstår jag inte hur folk kan vara så oförsiktiga om sina egna hundar, vem vet hur hunden eller personen dom springer fram till reagerar?
Du har rätt. Jag tror varenda småstad har en rastgård snart. Annars går det alltid hitta någon säker plats man kan släppa hunden på.
Förstår inte varför man VILL ha hunden lös om man inte har koll. Hur kul kan det vara att gå och vara orolig under promenaden ?
Jag går ofta med mina fästa i ett midjebälte och hundarna "drar " mig. Är inte ett dugg krångligt och man kan motionsgå med händerna fria.
 
Jag har en unghund (9 mån) som jag åker med till skogen för att ha honom lös. Jag åker ofta till såna skogar där jag vet att ingen annan går men tanken slog mig idag när jag mötte en annan person med hund, hur pass bra pli bör man ha på sin hund för att ha den lös?

Nu gav jag kommando ”stanna” innan min hund såg den andra och det vet jag att han lyssnar på. Men om vi skulle komma runt ett hörn och möta en annan hund är jag inte 100% säker att han skulle lyssna om han såg hunden före mig.
Jag är såklart vaksam och ber honom vänta på mig för att jag vill ha fri sikt när han springer lös.

Men hur förlåteligt är det om en hund kommer fram lös när man går?

Vill man inte riskera att ens hund dör/blir allvarligt skadad så har man den kopplad om man inte har pli på den. Olyckor händer såklart.
 
Min ena har jag så pass bra pli på att hon får gå lös hemma när vi går promenad mitt i natten! :D Det har varit en lång väg dit kan jag lova..

Men även innan jag hade så bra inkallning så fick hon vara lös på stranden osv där jag kan se om det är fritt på långt håll.

Min andra får bara vara lös när hon är i inhägnad eller under lydnad. Hon har ingen impulskontroll alls.. :angel:
 
Inte alls faktiskt, jag blir vansinnig när folk inte har sådan koll på sina hundar att dom springer fram till oss.

Kan en inte ha hunden lös utan att den riskerar att springa fram får en träna med långlina eller i inhägnader tills det fungerar - Svansson (eller andras hundar) är inte någon träningshund som ska ställa upp på onödiga hundmöten bara för att andra tycker det är lämpligt.

Och helt ärligt förstår jag inte hur folk kan vara så oförsiktiga om sina egna hundar, vem vet hur hunden eller personen dom springer fram till reagerar?
Kunde inte sagt det bättre själv! Skulle en lös hund komma fram till mina (jaktbenägna och därför kopplade) hundar så hade dels mina blivit grymt frustrerade och dels vet jag ju inte hur den andra hunden är...
 
Gråhundarna är bara lösa när det är jakt. Enstaka fall kan Ergo vara lös från bilen och in, ibland även för en kort rastning. När det inte är jaktsäsong så har jag dom ibland i långlina när vi går, de får även dra kätting och då brukar de också få vara lite lösa. Just nu är lillan lös på alla ställen där det inte finns andra hundar eller människor, ungefär samma med Lyran. Pästen var inte intresserad av andra hundar eller människor så hon fick vara lös under uppsikt...

Att det kommer fram en lös hund till oss reagerar jag oftast inte så allvarligt på, försöker freda mina hundar om det är tvunget. När Pästen fanns med så var jag lite mer orolig för hon kunde bli rejält sur om någon kom för nära henne och hennes flock... Visst kan jag bli sur om ägaren inte försöker få fatt i sin hund eller inte bryr sig om att kalla in men oftast så lägger jag inte så mycket vikt vid det. Nu går vi i princip bara där ingen annan går, det är flera veckor sedan jag mötte någon och säkert flera månader sen vi mötte en hund... :p
 
En varning för de som inte vet, lösa hundar i närheten av renar kan resultera i att de blir skjutna, så håll koll på hunden vid semestrar i renbetesland.
Nåja, vi behöver ju inte få det att låta som att renskötare hejvilt skjuter hundar som vistas "i närheten av renar". Men visst har dom laglig rätt att göra det om hunden ofredar renarna och inte låter sig infångas, precis samma rätt som ägare till lantbruksdjur har.
 

Liknande trådar

Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 568
Senast: Pilot
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 431
Senast: Kraxa
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 134
Senast: geting
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 389
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp