Hur bra ”pli” har ni på hunden lös?

Jag har en unghund (9 mån) som jag åker med till skogen för att ha honom lös. Jag åker ofta till såna skogar där jag vet att ingen annan går men tanken slog mig idag när jag mötte en annan person med hund, hur pass bra pli bör man ha på sin hund för att ha den lös?

Nu gav jag kommando ”stanna” innan min hund såg den andra och det vet jag att han lyssnar på. Men om vi skulle komma runt ett hörn och möta en annan hund är jag inte 100% säker att han skulle lyssna om han såg hunden före mig.
Jag är såklart vaksam och ber honom vänta på mig för att jag vill ha fri sikt när han springer lös.

Men hur förlåteligt är det om en hund kommer fram lös när man går?
Man ska ha sådan pli att den inte springer någonstans på eget bevåg. Jag har inte sådan pli på min hund, så honom har jag lina på om jag inte har fullständig uppsikt över omgivningen. Jag vill absolut inte att främmande hundar kommer springande fram till denna hund, han är rädd för hundar han inte känner efter att ha blivit attackerad av lösspringande hund när han var liten. Blir han rädd blir han aggressiv, och vill det sig illa kan det smälla till ordentligt.
 
Floki går lös för det mesta. Han är rätt ointresserad av folk och har inte velat fram till andra hundar vi mött, han är värre kopplad med sådant av någon anledning. Tonto är nästan alltid kopplad då han har hög jaktlust. Men är lös när man kan ha tummen i ögat på honom.

Kommer det fram en annan hanhund är det nog risk att det blir slagsmål. Har råkat ut för lösspringande hundar som sprungit in i mitt två eller trespann när jag kör hundarna i skogen.

Lyckligtvis så har jag kunnat platsa hundarna men risken för att det slår slint när dom jobbar och blir påsprungna av en annan hund och dessutom sitter fast i varandra och i min cyckel är obehaglig nog.
 
TantDoris äter upp hundar som mot förmodan kommer hela vägen fram till henne. Oftast brukar de vända i god tid (om de kommer framskuttande glatt utan tankar på att slåss), eftersom hon fräser ifrån rejält och lever om. Kommer de fram med onda avsikter, ja då smäller det och blir ett rejält slagsmål. Nu har vi varit förskonade från lösa hundar under lång tid, men ovanstående är resultatet av att folk inte har pli på sina hundar och hon blev påflugen tre gånger på väldigt kort tid och det sitter i ännu..
Unghunden däremot tycker andra hundar är rätt kul och vill mest leka eller hälsa, är jag ute med bara hon om brukar jag mata honom med godis och mota bort den lösa hunden. Han är väldigt social och älskar allt och alla, så just nu är det mycket skvallerträning och lite uppstyrning i sociala kontakter..
Tanten går bara lös på öppna ytor där jag har koll på omgivningen. Medan lillungen går lös i de flesta skogsmiljöer. Han är lätt att kalla in och har inget större jaktintresse. Väldigt lätt att bryta med inkallning om han får för sig att dra på nåt...
 
Har bra koll på hunden, han är väldigt lydig bara man själv är fokuserad. Vi har honom mycket lös då han är 99,99 % säker på inkallning på vilt, men aldrig lös där det går mycket folk med hundar och ffa inte när det är löptikar. Han används i avel och kan inte fokusera riktigt när det är löp i området.

Vi har stora möjligheter till skog och mark med noll ”trafik” gällande andra hundar, samt alternativt många bra skogsrundor med fri sikt . Där har vi honom lös.

Svar på frågan ang tolerans för lös hund som springer fram mot folk och hundar: typ noll för min del. Att bli utskälld är befogat, och skämsfaktorn är verkligen sekundärt jmf med om ens hund ryker ihop med någon annans för att den sprang lös och man inte hade ”pli”och orsakar skador på någon annans hund tycker jag. Vår hane kan helt klart mucka gräl om en annan hane skulle komma kutande, och vice versa.
 
Jag har i princip aldrig mina lösa där det är stor risk att möta andra hundar eftersom jag faktiskt inte vet om de kommer på inkallning.
Här hemma i skogen så är vi ensamma så där kan Sid och Lemmy vara lösa (fast Sid är döv just nu så han sticker=kopplad) Zeppe kan vara lös med långlina om de andra är kopplade så jag kan ha full fokus, annars är han kopplad om det inte är så mycket snö att han inte orkar sticka, då får han vara lös i skoterspåret :)
 
Mina har stenkoll på mig och rastas lösa 99.9% av tiden - men då på mina egna inhägnade beten där risken att möta nån är låg. De kommer till mig om de får syn på mötande, kommer duktigt på inkallning och skiter blankt i vilt och fordon. De kan gå lösa nära mig (inom två-tre meters radie), men när de får hållas så är de inom 100 meter från mig. Om jag går på stigar där jag riskerar att möta någon har jag dem bara lösa vid extremt god sikt. Kopplar vid skarpa kurvor osv.

Är inte rädd att mina ska sticka, men är lite orolig för vad som skulle hända om en framrusande dvärghund kutar rakt in i min flock med 250 kg BCs. Det räcker ju med en knuff för att skada en dvärgpinne (vilket är vad grannarna har).
 
Jag tycker absolut inte att det är ok med hundar som är lösa och springer fram. Hur jag reagerar på det beror på hur hundägaren i fråga beter sig. Personer som kläcker ur sig "Men hunden är så snäll och vill bara hälsa!" eller de som öht inte bryr sig eller säger något, de blir jag tvärförbannad på. Sådana personer kan räkna med en rejäl utskällning från mig där jag både skriker och svär...

Däremot, om någon gör sitt absolut bästa för att få hunden att lyssna, ber om ursäkt osv, då bryr jag mig inte ett dugg så länge som mötande hund är snäll.

Totalt sett tycker jag dock det är viktigare att hundarna inte drar på vilt än att de håller sig undan hundar, men oavsett så ska hundar inte vara lösa om de stör andra.
 
Nåja, vi behöver ju inte få det att låta som att renskötare hejvilt skjuter hundar som vistas "i närheten av renar". Men visst har dom laglig rätt att göra det om hunden ofredar renarna och inte låter sig infångas, precis samma rätt som ägare till lantbruksdjur har.
Självfallet inte, men jag känner till betydligt fler skjutna hundar när det är renägare än lantbrukare inblandade. Har man en hund som sticker efter vilt så finns det ju risk att det "viltet" har en ägare som har laglig rätt att skjuta och gör det.
 
Jag önskar att fler fårjägare sköts, då skulle folk kanske hålla lite mer koll på sina hundar!

Här borta är det Väldigt hårt mellan fårbönder och hundägare. Jag kopplar alltid shiban i närheten av fårhägn, inte så mycket för att hon far efter får (det skulle hon aldrig göra) utan för att jag är rädd att hon blir skjuten.
Det är lite på gott och ont kan jag tycka, här är det ju verkligen får ÖVERALLT.

Är det ett stort problem hemma i Sverige?
 
Här borta är det Väldigt hårt mellan fårbönder och hundägare. Jag kopplar alltid shiban i närheten av fårhägn, inte så mycket för att hon far efter får (det skulle hon aldrig göra) utan för att jag är rädd att hon blir skjuten.
Det är lite på gott och ont kan jag tycka, här är det ju verkligen får ÖVERALLT.

Är det ett stort problem hemma i Sverige?
De som betar i närheten av tätorter eller åt kommuner har jätteproblem, men jag tror inte att det är fullt så utbrett som i Norge och UK, eftersom vi har regler om daglig tillsyn osv.

Men jag och många med mig har fått får jagade och söndertuggade av hundar.
 
De som betar i närheten av tätorter eller åt kommuner har jätteproblem, men jag tror inte att det är fullt så utbrett som i Norge och UK, eftersom vi har regler om daglig tillsyn osv.

Men jag och många med mig har fått får jagade och söndertuggade av hundar.

Det är gräsligt! Vi har en bonde i närheten vars hägn dessvärre ligger längsmed ett tursiststråk och han brukar varje vår sätta upp påminnelseskyltar tillsammans med grafiska bilder. Jag förstår frustrationen samtidigt som jag känner en egen frustration också ibland, såhär i fårtätt landskap.
Under lammning finns det inte på kartan att jag har lösa hundar i närheten av hägnen dock, och då brukar ju fåren tacksamt vara insamlade från kullarna också. Då promenerar vi glatt där! :)
 
Jag har våra lösa hemma eller där det är ok att ha hund lös och andra också har lös hund.
Här har vi ett skjutfält nära där vi går med dem lösa, möter vi hund av typ vi inte vill hälsa på eller den är kopplad kan jag kalla in dem. Jag förväntar mig stt andra med lös hund har trevliga dylika som antingen uppskattar andra hundar eller ignorerar.

Min förra kunde gå lös överallt, dessa två är alldeles för kreativa för det.
 
Haha stackars farbror! :rofl:

Jag skulle nog kunna få lite problem om din "bjäbbiga" hund kom rusandes mot min stora schäferhane. Han skulle kanske, eventuellt möts upp. Och eventuellt skada din hund. Vilket vore jättetråkigt! Vi har haft någon lös hund som kommit så, men då har jag gått framför min hund och skrikit typ "NEJ! GÅ HEM!", Vilket fungerar otroligt bra oftast. :p men det skulle ju kunna gå illa!

Allmänt svar: jag har faktiskt haft mest problem med lösa hundar när jag ridit! Dom kommer i full fart och skäller som galningar, som tur är så ÄLSKAR min häst hundar, så hon står bara stilla och ser glad ut, och jag vrålar åt hunden. :rofl: men skulle hon vända och sticka kan jag tänka mig att vi skulle fara iväg med en galen hund efter oss. Ganska osäkert.

Så jag skulle nog personligen tycks såhär: har du 99% koll på din hund, ha den gärna lös! Drar den efter barn/harar/hästar/hundar. Håll den kopplad eller i lina.

Ja, den risken finns ju alltid. Iom att hon är så liten skulle det kunna sluta hemskt illa bara någon svarade upp lite moderat och markerade.
Därför måste mina komma på inkallning. Annars hade jag inte haft dem lösa.
Nu vill de ju vara nära också och har inte mkt till jakt etc i sig. Så problemet är obefintligt.
Vi bor på landet där det också finns diverse rovdjur a la räv, örn, vildsvin etc som kan klippa min på 2,5 kg.

Sen anser jag det är ren hyfs mot andra också att hunden inte stör folk/andra djur. Så mina hade hållits likadant även utan risk att de stryker med.
 
Ja, den risken finns ju alltid. Iom att hon är så liten skulle det kunna sluta hemskt illa bara någon svarade upp lite moderat och markerade.
Därför måste mina komma på inkallning. Annars hade jag inte haft dem lösa.
Nu vill de ju vara nära också och har inte mkt till jakt etc i sig. Så problemet är obefintligt.
Vi bor på landet där det också finns diverse rovdjur a la räv, örn, vildsvin etc som kan klippa min på 2,5 kg.

Sen anser jag det är ren hyfs mot andra också att hunden inte stör folk/andra djur. Så mina hade hållits likadant även utan risk att de stryker med.
Precis! Man har ju "olika anledningar" beroende på vilken hund man har. Skulle din springa fram och hälsa på en människa skulle det troligtvis inte skrämma någon. Skulle min 40-kg schäferhane springa fram till någon och inte komma när jag ropade skulle vi kunna skrämma ihjäl någon hundrädd.

Det viktigaste är nog att man försöker respektera alla som är ute på vägarna, då är nog problemet obefintligt.

Måste gå OT också! Mötte en kvinna med en labrador i koppel när jag red. Den blev superglad och ville verkligen fram till min häst, kvinnan hade fullt upp med att hålla fast den. Hon sa att dom aldrig mött en häst. Jag sa att den fick hälsa om den ville, min häst tok-älskar hundar och det syntes långa vägar att det var en glad hund! Så hund och häst fick hälsa, båda var mycket glada :rofl:
 
Jag släpper bara min där vi är klart ensamma, och tränar oftast något i samband med att jag släppt henne, hon får alltså inte susa runt vind för våg. Jag pejlar omgivningen med hökögon efter mötande personer eller djur och ser jag något kallar jag in henne, är väldigt nitisk där. :o Inkallningen sitter bra, hon är lättmotiverad.
Det har hänt både en och tio gånger att jag schasat iväg lösspringande hundar som "bara vill hälsa".

Sist det hände var häromdagen i närheten av lägenheten där jag gick på en smal gångväg när en lös bjäbbig frisyrhund kom struttande mot oss. Då gjorde jag en riktig fuling och tvärvände och korsade (bil)vägen. Då fick ägaren plötsligt brådis att fånga in lilla vovvsingen. :angel:
 

Liknande trådar

Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 568
Senast: Pilot
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 428
Senast: Kraxa
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 132
Senast: geting
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 382
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp