Hur bra ”pli” har ni på hunden lös?

^ Jag har faktiskt varit med om motsatsen, en ledarhund sprang fram till mig och vovve. Jag ropade efter ägaren, men hon var uppenbarligen i egna tankar för hon fortsatte att gå. Eller så struntade hon i det, ingen aning. Men det ändrar inte faktum att man ska vara respektfull runt folk med assistanshundar, och hålla sina egna hundar undan. :)
Men hade hunden sele på sig och sprang lös, eller var det en synskadad som var ute med sin hund? Dvs vet du att det var en ledarhund?
 
Till @moonstruck och några till i tråden som argumenterar för lösa hundar.

Det många verkar glömma är att kopplet är en viktig symbol både för människor och hundar. Kopplad hund inger trygghet för hundrädda. Det är en viktig hänsyn som vi som hundägare har skyldighet att visa vår omvärld antingen kopplet behövs eller inte. Många hundar som blivit påhoppade har lättare att hantera hotfull hund i koppel än neutral lös hund. Symbolen betyder något, och vi som möter hunden känner inte den och vet inte hur lydig den är. Speciellt inte om den tittar intensivt på hunden den möter. Det finns ingen som helst rättighet för hundägare att ha hund lös på allmän plats oavsett hur lydig den är.
 
Min första hund hade jag lös överallt. Hon hade inte ens halsband på sig. JAG tyckte att det var jätteskönt. JAG hade ingen tanke på hur andra uppfattade det, för att JAG tyckte att min hund var så himla bra :angel:

Om jag ska vara riktigt ärlig, så tyckte jag att det var häftigt att visa upp min lydiga lösa hund på stan :banghead:

Nu, 30 år senare, skäms jag över min nonchalans – jag var ung och dum.

Jag är inte sån längre, pga att jag har utvecklats som hundmänniska/hundägare och blivit ansvarstagande gentemot min omgivning... och insett att världen inte kretsar kring mig.

Genom sig själv känner man andra

Jag är inte du.
 
Min första hund kunde jag ha lös hon var väldigt följsam och lydig, kom alltid på inkallning även om det fanns härligt vilt att dra på. Vi bodde då (också) på landet och hon var alltid lös där, var vi i civiliserade trakter hade hon alltid koppel på.

Min andra hund trodde jag skulle funka som den första - tji fick jag - han drog som en jävla avlöning innan jag hann säga flasklock. Så han har alltid koppel på. Inte ens på hundön i Drottningholm kan jag ha honom lös - han hoppar i kanalen och simmar dit han vill och sticker på andra sidan kanalen (mycket pinsamt - för han har alltid kottar i öronen när han inte är inom inhägnat område).

Min tredje hund går lös på promenader hemmavid men behöver koppel på de flesta andra ställen.
 
Min första hund kunde jag ha lös hon var väldigt följsam och lydig, kom alltid på inkallning även om det fanns härligt vilt att dra på. Vi bodde då (också) på landet och hon var alltid lös där, var vi i civiliserade trakter hade hon alltid koppel på.

Min andra hund trodde jag skulle funka som den första - tji fick jag - han drog som en jävla avlöning innan jag hann säga flasklock. Så han har alltid koppel på. Inte ens på hundön i Drottningholm kan jag ha honom lös - han hoppar i kanalen och simmar dit han vill och sticker på andra sidan kanalen (mycket pinsamt - för han har alltid kottar i öronen när han inte är inom inhägnat område).

Min tredje hund går lös på promenader hemmavid men behöver koppel på de flesta andra ställen.
Företagsam vovve. :laugh:
 
Min första hund kunde jag ha lös hon var väldigt följsam och lydig, kom alltid på inkallning även om det fanns härligt vilt att dra på. Vi bodde då (också) på landet och hon var alltid lös där, var vi i civiliserade trakter hade hon alltid koppel på.

Min andra hund trodde jag skulle funka som den första - tji fick jag - han drog som en jävla avlöning innan jag hann säga flasklock. Så han har alltid koppel på. Inte ens på hundön i Drottningholm kan jag ha honom lös - han hoppar i kanalen och simmar dit han vill och sticker på andra sidan kanalen (mycket pinsamt - för han har alltid kottar i öronen när han inte är inom inhägnat område).

Min tredje hund går lös på promenader hemmavid men behöver koppel på de flesta andra ställen.
Vilken buse! :laugh: Ras? Min Golden var liknande innan han lärde sig, hade änglavakt :eek:
 
Men hade hunden sele på sig och sprang lös, eller var det en synskadad som var ute med sin hund? Dvs vet du att det var en ledarhund?
Vid det tillfället vill jag minnas att det bara var ett halsband med bjällra. Jag har sett samma ekipage vid ett senare tillfälle, då i full mundering, dvs ledarsele.

Men det är med 1 års mellanrum, hunden kanske inte var färdigutbildad då, det har jag ju ingen aning om.
 
Så länge vi inte möter någon hund så har vi 100% koll på vår hund när hon är lös. Hon är ett extremt flockdjur och rör sig inte mer än 10m bort från oss innan hon springer tillbaka.

Vi har henne bara lös i skog där vi nästan kan garantera att vi inte möter någon och då har vi ändå full koll på omgivningen. Lite tråkigt för Loppan för hon får bara vara lös när vi besöker svärföräldrarna i Småland. Här nere är det så lite skog att den som finns kryllar av folk med hund.
 
Idag slutade vår hundpromenad i slagsmål. Anledningen: lös hund.
Fick släppa båda mina för att få tag på hundjäveln. Lasse var stridslysten och stannade kvar, Gibbs blev skärrad och började springa hemåt. Som tur var gick det inte hål i någon.

Men för all del. Fortsätt rycka på axlarna över att man inte har full kontroll på sina lösa hundar. :up:
 
Idag slutade vår hundpromenad i slagsmål. Anledningen: lös hund.
Fick släppa båda mina för att få tag på hundjäveln. Lasse var stridslysten och stannade kvar, Gibbs blev skärrad och började springa hemåt. Som tur var gick det inte hål i någon.

Men för all del. Fortsätt rycka på axlarna över att man inte har full kontroll på sina lösa hundar. :up:

Fy f*n. :rage:Tur det gick bra med dina. Hoppas inte de får osäkerhetsproblem nu mot okända hundar :(

Vad sa ägaren?
 
Fy f*n. Tur det gick bra med dina. Hoppas inte de får osäkerhetsproblem nu mot okända hundar :(

Vad sa ägaren?

Det var tyvärr inte ägaren som kom ut, gissar att det var hans son. Har iaf inte sett karln förut.

Grannen är helt hjärnslut när det gäller hunden. Igår stod jag och sorterade sopor, då kommer han med hunden i koppel. Han stannar till vid mig och jag väntar på att han ska säga något, men det visar sig att han väntar in mina hundar? :confused: "Ja där är ni ju!" säger han när de tillslut kommer i full fart. Då hade jag platsat dom nere på tomten. Tack för den liksom. Springer fram och stoppar upp dom medan karlfan bara muttrar "jaja det ska väl gå bra?". Hans hund börjar morra direkt och då går han.

Alltså, hur kan man läsa sin hund så fel? Det har liksom ALDRIG gått bra, varenda möte med hans hundjävel har slutat med att hans hund blir otrevlig så in åt helsicke.

Tyvärr tror jag att detta redan påverkat Gibbs vad gäller främmande hundar. Det är ju denna hund och så en till i området som brukar vara lös utom kontroll, det är de hundar han har erfarenhet av när man möts på det sättet. Lasse försökte jag ju kalla in häromdagen när vi mötte en okänd hund men han visade tydligt att han inte var bekväm med att vända ryggen till. Så påverkat dom har det gjort. :(
 
Det var tyvärr inte ägaren som kom ut, gissar att det var hans son. Har iaf inte sett karln förut.

Grannen är helt hjärnslut när det gäller hunden. Igår stod jag och sorterade sopor, då kommer han med hunden i koppel. Han stannar till vid mig och jag väntar på att han ska säga något, men det visar sig att han väntar in mina hundar? :confused: "Ja där är ni ju!" säger han när de tillslut kommer i full fart. Då hade jag platsat dom nere på tomten. Tack för den liksom. Springer fram och stoppar upp dom medan karlfan bara muttrar "jaja det ska väl gå bra?". Hans hund börjar morra direkt och då går han.

Alltså, hur kan man läsa sin hund så fel? Det har liksom ALDRIG gått bra, varenda möte med hans hundjävel har slutat med att hans hund blir otrevlig så in åt helsicke.

Tyvärr tror jag att detta redan påverkat Gibbs vad gäller främmande hundar. Det är ju denna hund och så en till i området som brukar vara lös utom kontroll, det är de hundar han har erfarenhet av när man möts på det sättet. Lasse försökte jag ju kalla in häromdagen när vi mötte en okänd hund men han visade tydligt att han inte var bekväm med att vända ryggen till. Så påverkat dom har det gjort. :(

Ja det är ju det där, många hundägare är helt inkompetenta på att läsa sin hund. De ser vad de vill se. Man vill tro det bästa om sin hund och sin inverkan på hunden, ger den och sig själv förmåner som lätt kan gå över styr :meh:
 
Ja det är ju det där, många hundägare är helt inkompetenta på att läsa sin hund. De ser vad de vill se. Man vill tro det bästa om sin hund och sin inverkan på hunden, ger den och sig själv förmåner som lätt kan gå över styr :meh:

Jamen precis så! Sambon har också mött dom, då i skogen. Han kallade in våra och de satte sig bredvid honom men hundfan kommer ju fram ändå. Då var även frun med och hon fick panik? Skrek till sin karl att han skulle "ta hunden!!! XXX, TA HUNDEN!!!" för att hon inte vågade göra det själv. Hunden blir lika hjärnslut som sina ägare, han går nämligen även på den som försöker ta bort honom. Kul att vara rädd för sin egen hund. :down:
 
Jamen precis så! Sambon har också mött dom, då i skogen. Han kallade in våra och de satte sig bredvid honom men hundfan kommer ju fram ändå. Då var även frun med och hon fick panik? Skrek till sin karl att han skulle "ta hunden!!! XXX, TA HUNDEN!!!" för att hon inte vågade göra det själv. Hunden blir lika hjärnslut som sina ägare, han går nämligen även på den som försöker ta bort honom. Kul att vara rädd för sin egen hund. :down:

Tragiskt men inte ovanligt. Ffa inte hos hundar som fostras med gamla murkna dominansmetoder. De har aldrig fått lära sig rätt beteende och kan bara "fel".
Det går ju ofta lite hand i hand det där med okunskapen i att läsa hund och träna/fostra hund.

Frun verkar iaf smartare än mannen. Hon fattar att hunden kommer ställa till problem.
 
Tragiskt men inte ovanligt. Ffa inte hos hundar som fostras med gamla murkna dominansmetoder. De har aldrig fått lära sig rätt beteende och kan bara "fel".
Det går ju ofta lite hand i hand det där med okunskapen i att läsa hund och träna/fostra hund.

Frun verkar iaf smartare än mannen. Hon fattar att hunden kommer ställa till problem.

Nej, det ligger säkert något i det du säger!

Tyckte så jäkla synd om Gibbs för att han blev så skärrad. :( Världens snällaste lilla unghund och så ska han behöva få såna upplevelser för att folk är som folk är mest - dumma i huvudet.
 
Idag slutade vår hundpromenad i slagsmål. Anledningen: lös hund.
Fick släppa båda mina för att få tag på hundjäveln. Lasse var stridslysten och stannade kvar, Gibbs blev skärrad och började springa hemåt. Som tur var gick det inte hål i någon.

Men för all del. Fortsätt rycka på axlarna över att man inte har full kontroll på sina lösa hundar. :up:

Alltså, du väljer att missförstå... Jag/vi tycker inte det är någon biggie med SNÄLLA lösa hundar.
 
Alltså, du väljer att missförstå... Jag/vi tycker inte det är någon biggie med SNÄLLA lösa hundar.

Men grannen tycker att hans hund är snäll. Vilket han alltså uppenbarligen inte är. Jag vill påstå att gemene man med hund faktiskt inte alls kan läsa av huruvida hans hund är snäll eller ej. Att man har hund, betyder inte att man också kan hund.

Och även om han hade varit det, så uppskattar ju inte min äldre hane andra hanar. Alltså riskerar det att bli otrevligt ändå, hur "snäll" den andra hunden än är. En "snäll" hund kanske dessutom bara är snäll så länge de andra hundarna inte visar minsta tecken på att de inte uppskattar mötet. Det kan räcka med en tillsägelse så är inte den "snälla" hunden särskilt "snäll" längre.
 
Nej, det ligger säkert något i det du säger!

Tyckte så jäkla synd om Gibbs för att han blev så skärrad. :( Världens snällaste lilla unghund och så ska han behöva få såna upplevelser för att folk är som folk är mest - dumma i huvudet.

Förstår dig. Det var så det började med min första tik. En grannhund som flög på henne flera gånger. Den stack från tomten och flög på oss när vi var på promenad.
Det smulade fullständigt ner hennes tro på alla hundar. Hon såg alla som ett hot och blev utåtagerande.
Tog hjälp av tränare och fick tillslut ordning på henne i hundmöten. Men då och då kom ju nån lös "snäll" vovve fram och då blev hon rädd och problemet var tillbaka. Varje gång tog det veckor att vinna tillbaka hennes förtroende för mötande hundar.:(
 

Liknande trådar

Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 568
Senast: Pilot
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 431
Senast: Kraxa
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 141
Senast: geting
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 399
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp