Hur bryta skendraktighet?

hastflicka

Trådstartare
Nu borjar min bli riktigt skendracktig igen och jag blir galen hur seg ... eller hysterisk hon blir.:crazy: Antingen orkar hon knappt ga ... eller sa ar hon helt hysterisk for att det finns nagot atbart i narheten. I alla handelser ar traning inte kul just nu och vi har forsta lydnads tavlingen sedan forra aret om tva veckor.
Jag har hort flera som "bryter" skendraktighet med mindre mat och mycket motion. Det ar for varmt for "mycket motion" just nu (det var rent kyligt i gar med 28*C, men vi ar pa vag tillbaka uppemot 35*-40*C) och en Rottis kan inte springa da ... jag orkar inte springa sjalv heller, sa ar det bra med det.

Nagra tipps?
 
Sv: Hur bryta skendraktighet?

Kastrering, så slipper du allt detta:)

På min tik hjälpte vare sig mer motion och mindre mat, hon blev gräsligt skendräktig ändå med mjölk och mjölkstockning - så kastrering var underbart både för hene och mig.
 
Sv: Hur bryta skendraktighet?

Suck, 'I wish', men hon ar inte gammal nog annu. (Forklarande artikel) Hon har inte mjolk, men blir lite svullen, allmant 'mopy' och fem ganger sa lugn som vanligt. Och hungrig.

(Hon har ocksa tva "valpar" som ligger pa kylskapet.:grin: Det ar en 'rubber chicken' och en liten tunn gummi igelkott som hon fick som valp. De maste alltsa lukta valp da hon glatt mellan "draktigheter" dodade en likadan igelkott och pillade ut 'squeakern'. Om hon far tag pa sina "valpar" aven mellan draktigheterna har hon alla bekymmer i varlden att 'tvatta bakom oron' och springa och bara dem. Hon blir sa lattad da jag tar hand om dem. Jag borde kasta bort dem, men kan inte forma mig att gora det.:p
 
Sv: Hur bryta skendraktighet?

Jag försökte också med massor av motion och mindre mat på min tik men det fungerade inte alls på henne så jag kastrerade också. Sista löpet innan kastrationen gav jag galastop och då försvann skendräktigheten direkt men i Sverige är det sju dagars karens på det till tävling så man kan inte ge det direkt inpå om man ska tävla.
 
Sv: Hur bryta skendraktighet?

Hon fyller fyra ar den har manaden.:laugh: och jag ska prata med min vet om Galastop. "Over here" dar nastan alla tikar ar kastrerade ar de flesta vettar ovilliga att skriva ut och vi har pratat om det tidigare. Har ser vettar bara daliga bi-effecter och risker (finns nagra sadana?). Nu tanker jag dock 'fanga' henne i traningslokalen.:p
 
Sv: Hur bryta skendraktighet?

Hon fyller fyra ar den har manaden.:laugh: och jag ska prata med min vet om Galastop. "Over here" dar nastan alla tikar ar kastrerade ar de flesta vettar ovilliga att skriva ut och vi har pratat om det tidigare. Har ser vettar bara daliga bi-effecter och risker (finns nagra sadana?). Nu tanker jag dock 'fanga' henne i traningslokalen.:p

Det finns bi-effekter på Galastop och det får sättas i hur pass man själv tycker det är värt det eller inte.
Min tik tålde det inte och kräktes hejdlöst varje dag hon fick medlet, så jag slutade ha det som alternativ förutom i nödfall före hennes kastrering. Men då blev hon då väldigt sjuk av mjölkstockning (ont + över 40 grader i temp), så var jag ibland tvungen ge efter att ha fått bort mjölkstockningen för att det inte skulle upprepas.
 
Sv: Hur bryta skendraktighet?

Du vet nog var jag står ang kastrering, men ibland får man bita i det sura äpplet o välja mellan pest o kolera.
Din tik mår uppenbarligen inte bra av sin skendräktighet, o er tävlingssäsong blir lidande.
Galastop har jag ingen erfarenhet av, då jag är en inbiten hanhundsägare o de tikar jag haft aldrig haft några problem med sina löp.

mvh
*kram*
 
Sv: Hur bryta skendraktighet?

Tack for kramen:) Kan jag halla av pa kastrering till efter 6ars aldern gor jag det.
Tavlings sasongen ar hela aret har sa det ar inte sa farligt som det later, men mannen fick cancer och ar nu antligen fardigbehandlad och jag har landat och kommit igang med traning och tavling igen.:laugh: Hon ar seeeeeg och ...annorlunda. Hon ar HYSTERISK for godis och mat, men har inte den ork att halla pa som jag ar van vid och traningen blir mycket annorlunda an vanligt.

Jag ska prata med var vet och se om jag kan fa Galastop och se hur hon reagerar. Om hon inte mar bra av det get jag givetvis inte henne det.
 
Sv: Hur bryta skendraktighet?

Mindre mat och mer motion brukar fungera. Det finns alltid undantag.

Jag hade testat att ge henne betydligt mindre mat och motionera henne ordentligt. Med tanke på värmen, går det inte att simma henne då?
 
Sv: Hur bryta skendraktighet?

Hmmm ... god idea! Det blir lilla sjon i morgon!

Nu vet jag inte hur Rottisar ligger i vattnet, men många hundar använder bara frambenen när de simmar o behöver då t ex flytväst för att ligga rätt o kan då lära sig använda bakbenen oxå, andra hundar sjunker som stenar.

Flera av mina BCs vickade som apporterande vattenhundar.
large-Badpojke008.jpg

En del hundar måste man locka ut i vattnet genom att simma ut själv.

:D
 
Sv: Hur bryta skendraktighet?

Forra sommaren simmade hon i Sverige:D Titta pa sista bilden ser du svansen, hon styrde verkligen med den. (Oh, och jag hade redan lockat ut henne ett par meter sa jag visste att hon kunde simma, hon var bara inte helt klar over det)

OMG! Matte tappade min alskade boll. Om jag stracker mig riktigt langt ut over det laskiga vattnet kanske jag nar ...

IMG_8788.jpg


Den ar har men jag kan inte hitta den ...

IMG_8804.jpg


Hjalp jag bottnar ju inte, maste tillbaka till land igen

IMG_8805.jpg


S*U*C*K ... dar ar den ...

IMG_8815.jpg


Jag har den, jag har den ...

IMG_8822.jpg


Vilken tur att jag fick tag i den igen

IMG_8862.jpg
 
Sv: Hur bryta skendraktighet?

Vi hittade ett "swimming hole" i dag. HA! Forst simmade hon efter bollen sedan tappade hon bort den mellan vaxtligheten. Hon simmade runnt hur lange som helst och letade:p

D7K_9653.jpg


Sedan plockade jag fram en dumbell jag tog med och kastade pa marken, bara for att forsakra mig att hon tanke ga fran alsklingsbollen till den. Hon plockade upp den och hoppade ner i vattnet med den innan hon kom med den, sa bada var kul.

D7K_9670.jpg


Efterat var hon sa har glad

D7K_9699.jpg
 
Sv: Hur bryta skendraktighet?

En annan biverkning som Galastop sägs ge är att nästa löp infaller tidigare än det skulle ha gjort utan Galastop, det är värt att tänka på om man tänkt använda det. I alla fall jag tycker att löper infaller nog tätt som det är. :o
 

Liknande trådar

Fritid Eller den regelbundna ledighet du har, beroende pa jobbschema? Jag ar nyfiken da jag nastan varje helg brottas mellan att vilja gora sa...
2
Svar
24
· Visningar
2 045
Hemmet Har de flesta ingen aning om hur skunk luktar. Det gar inte att beskriva. Graden av vidrighet ar varre an nagon kan forestalla sig om...
2
Svar
34
· Visningar
4 025
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Halvvags genom fredagens traningspass kande jag att halva ovre delen av mitt ena ringfinger hade domnat bort. Jag tankte att det kanske...
Svar
10
· Visningar
2 624
Hundhälsa Jag vet ju att manga har anser att det ar narmast "djavule's pafund" :p. Jag kopte en mest for att det regnar for mycket i vissa...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 292
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp