Bukefalos 28 år!

Hur bygga hagarna!?

Julienne

Trådstartare
Nu vill jag ha lite tyckande från er sida kära bukefalister!

Jag bifogar en karta över hur våra hagar ligger, och skulle vilja ha lite hjälp från er hur ni tycker jag kan bygga om på bästa/lättaste vis. Jag har då 4 hagar, 1 ska vara till 2 stycken hästar som står inne på natten (vintertid) och resten ska vara lösdrifthagar. Förra vintern använder hage 1 och 2 som lösdriftshagar men hage 2 blev alldeles för smal (blev en hastigt panikbygge då det kom nya hästar) så den måste göras om.
Hage 1 behöver inte vara fullt så stor då de ändå inte använder ens hälften under vinterperioden, däremot under hösten, men då kan de ju också gå kvar i sommarhagarna så länge det går..

Hage 3 behöver göras om helt eftersom jag vill ha lösdrift där.

Jag har just nu 2 ligghallar och 1 till ska byggas. I hage 1 är den 28m2 och rymmer enligt lag 5 islandshästar som vi har bland annat.
I hage 2 är den 21m2 och rymmer alltså 3 hästar av den sort vi har (isisar och några av något större modell)

Jag hade funderingar då att ha 2 resp 3 hästar i hage 1 och 2, då får de gott om plats i ligghallarna så de inte känner sig trängda på något vis.

I den sista ligghallen krävs att 4 vuxna ston kan gå in plus ett föl. De har fått testa ha ligghallen som är 28m2 nu på sommarbetet men den blir för trång, de kivas lite och då är risken att någon blir instängd. Så jag måste ha en öppnare planlösning för deras ligghall så de absolut inte kan trängas in någonstans. Har ni någon ide om hur man kan bygga den på ett bra vis?

Och hur fasiken ska jag möblera om hagarna? Ingångarna måste ligga så nära stallet som möjligt för att vi ska kunna få ut vatten..

Så snälla, kom med några ideer om ni ens fattade hur jag menade :p Kände att detta blev snurrigare än jag trott!

 
Sv: Hur bygga hagarna!?

Hagar måste inte vara fyrkantiga! Prova att tänka/rita i solfjädersform, då får alla ingång mot stallet o vattnet.
 
Sv: Hur bygga hagarna!?

Ja det är ett bra förslag, vet inte riktigt hur jag ska få till det för att det ska bli bra och inte för smalt men det är bra med lite andra tankar. :)
 
Sv: Hur bygga hagarna!?

Jag skulle nog ha delat av hage 1 diagonalt. Då får du mer utrymme i hage 2 - förstår du hur jag menar?

Sedan skulle jag bygga ut hage 3 och 4 bakom ridbanan (eller bygga 'fast' hagen i staketet till ridbanan) så dom möts där och bygga dubbel lösdrift. Man kan då planera så det går att öppna upp hela lösdriften så får ni en enda stor hage+lösdrift. :)
 
Sv: Hur bygga hagarna!?

Ja exakt så har jag också tänkt, problemet är då att hage 4 måste användas till 2 hästar som står på box på natten och tyvärr funkar inte den hästen i den hagen ihop med andra hästar förutom den han just nu går med :/ Men annars hade det varit en optimal lösning!
 
Sv: Hur bygga hagarna!?

Min hjärna hänger inte riktigt med i resonemanget. :p
Hagarna är fortfarande avdelade.
 
Sv: Hur bygga hagarna!?

Hagar måste inte vara fyrkantiga! Prova att tänka/rita i solfjädersform, då får alla ingång mot stallet o vattnet.


Precis.
Vi brukar även runda av hörnen med några rejälare hörnstolp.
Sedan har vi alltid haft 2-3 öppningar per hage. Oftast anknutna till en stor sluss. Praktiskt att alternera när klimatet är trist och marken vid öppningarna tenderar att säcka ihop.
 
Sv: Hur bygga hagarna!?

Åh det lät smart! Har du några ideer hur jag skulle kunna få till detta? Har inte så jätte bred mark utan mer långsmal vilket jag tycker ställer till det lite.. Eller så har jag bara dålig fantasi :p

För precis som du säger så står de oftast vid grinden och hänger, även om de går ute dygnet runt med fri tillgång till mat.. Sörjigt blir det vissa perioder!
 
Sv: Hur bygga hagarna!?

Åh det lät smart! Har du några ideer hur jag skulle kunna få till detta? Har inte så jätte bred mark utan mer långsmal vilket jag tycker ställer till det lite.. Eller så har jag bara dålig fantasi :p

För precis som du säger så står de oftast vid grinden och hänger, även om de går ute dygnet runt med fri tillgång till mat.. Sörjigt blir det vissa perioder!


Ja det är faktiskt väldigt smidigt, vi kom tillrätta med det mesta av geggan/tappskor/mugg när vi började med systemet :)

Lösningarna har varierat med hagarnas utformning och placering.
Antingen har öppningarna placerats strategiskt längs hagens sidor tex på den sida där det ev finns en grusväg.
Ibland har det inte funnits och då har vi löst det med att bygga en bro över diket/alt fyllt upp med rör och grus för att skapa en övergång dike/hage.

Ibland har det inte gått att göra öppningar längs staketet och då har vi istället gjort en STOR fålla (sluss) till den enda ingång som finns i hagen och i själva fållan gjort 2-3 öppningar åt olika riktningar.
Slussen blir smidig att placera i ett hörn men går precis lika bra att placera mitt på en sida.

Den där slussen är rätt bra även ur säkerhetssynpunkt när det är tryck vid öppningen.
I slussen har vi även haft möjlighet att hänga av grimmor och täcken, fungerar bra så länge tjuvarna inte blir övermodiga men de flesta verkar dra sig för att ta saker inne i en hage till skillnad mot när de hänger utanför?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
5 002
Senast: __sofia__
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 794
Senast: Mia_R
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Sirap
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 372
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp