Bukefalos 28 år!

Hur bygga rumpmuskler

jassica

Trådstartare
3 åringen behöver bygga mer rumpmuskler, och vad har ni för tips? Han körs kontunerligt, dock är det nästan bara rakt spår som gäller, har någon backe men inte tillräckligt stor.

Finns det några övningar i vagn som kan hjälpa en bit på traven? han går fint i form om man begär det, men det känns mest som det är ryggmuskler han sätter då, eller blir det även rumpmuskler, i ridningen blir det ju som så, så det borde väl vara lika framför vagn.

Vi bor vid en gammal rullstensås, så naturliga backar finns det, där skogsmaskiner kört fram så det är ju en terräng som inte tillåter körning för fem öre, och jag funderar på om man skulle ridträna honom uppför dessa backar, han är inte inriden men jag har suttit på honom utan några bekymmer.

Ägaren är inne på tryckvagn vilket inte heller är en dum tanke.

Så har ni tips eller funderingar tar jag emot dem tacksamt.
 
Sv: Hur bygga rumpmuskler

Rump-/ryggmuskler kräver ungefär samma träning. Den som du själv nämner. Backe eller tung-vagn-träning (i långsamma tempon). :) Eller galoppträning under sadel. (Kontrollerad sådan förstås)
Dock finns det hästar som, hur man än tränar, inte får upp stora rumpmuskler. De kan oftast se lite tunnare ut över korset även om de är vältränade s.a.s.
 
Sv: Hur bygga rumpmuskler

Ja galoppträning har jag varit inne på, men dock är ju det inget jag kan köra i gång med på en gång eftersom han inte är inriden, så det tar ju ett tag att komma dit, självklart kan jag sätta mig upp och få honom i galopp, men det är ju inte säkrskilt snällt mot hästen, och inget jag vill syssla med och utsätta honom för fara.

Kollar man på hur hästen såg ut när han kom till mig efter att ha stått pg.a skada så ser man att han byggt på sig muskler över rumpan/korset så han kan ju bygga muskler.

Att vissa hästar oavsett träning är omöjliga att få upp över korset vet jag då jag har en 12åring som är på det viset.

Låter som vi får köra på ägarens idé med tryckvagn, varvat med ridning i uppförsbackar, för i skritt behärskar han nog det och accepterar ryttare snabbt, och det är ju just i skritt som de bygger musklerna i backar.
 
Sv: Hur bygga rumpmuskler

Ja galoppträning har jag varit inne på, men dock är ju det inget jag kan köra i gång med på en gång eftersom han inte är inriden, så det tar ju ett tag att komma dit, självklart kan jag sätta mig upp och få honom i galopp, men det är ju inte säkrskilt snällt mot hästen, och inget jag vill syssla med och utsätta honom för fara.

Kollar man på hur hästen såg ut när han kom till mig efter att ha stått pg.a skada så ser man att han byggt på sig muskler över rumpan/korset så han kan ju bygga muskler.

Att vissa hästar oavsett träning är omöjliga att få upp över korset vet jag då jag har en 12åring som är på det viset.

Låter som vi får köra på ägarens idé med tryckvagn, varvat med ridning i uppförsbackar, för i skritt behärskar han nog det och accepterar ryttare snabbt, och det är ju just i skritt som de bygger musklerna i backar.

Nu menade jag ju inte riktigt att du skulle sätta dig upp och få honom i galopp om han inte är inriden heller.... :crazy: Det hoppas jag du förstod. Men jag såg nu att du endast ville ha tips som gällde med vagn. :)

Jag menar inte att han inte kan bygga muskler, bara att han kanske tillhör de hästar som inte får så stora muskler - även om han får muskler. Men har han haft lätt att sätta muskler hittills så är det ju bra då är han ju på väg. Är inte den träning han får nu bra då, om han tar sig så fint hela tiden?:)

Precis, skritt är en extremt underskattad träningsform hos många! :laugh:
 
Sv: Hur bygga rumpmuskler

Skritt bygger ju rumpa även om man bara kör rakt fram om de jobbar på rätt sätt. Inte jättemycket men nog för att driva en travare på ett bra sätt.

Det man ska vara noga med vid all skritt är att de söker sig framåt/nedåt och jobbar bra med rygg/kors. Avbryt så fort de kör upp huvudet eller krullar ihop halsen.

jag har skrittat mina i en backe med vanlig speedcart och de visar tydligt när de inte orkar, backen är 500 m lång och har inte speciellt brant lutning. Det är riktigt bra för då får de segdra vilket ger bättre effekt än brantare backar.
 
Sv: Hur bygga rumpmuskler

muskel och häst över lag mår kanon av att powerwalka! att skritt snabbt och energiskt alltså....

långa, effektiva och snabba steg är det som ska till, då kommer musklerna som ett brev på posten.
 
Sv: Hur bygga rumpmuskler

Ja precis som du skriver så är jag noga med att han ska söka sig nedåt utan att gå bakom hand, eller så heter det väl bara när man rider, men iaf så är jag noga med att han ska gå i form, men jag har en attans tur för han söker sig självmant neråt och håller fin form.

Jag håller även med att långdragna backar är bättre en jättebranta.


Precis som någon annan skrev så är ju ökad skritt toppen, och det kör vi också med emellanåt.
 
Sv: Hur bygga rumpmuskler

Att skritta upp och ned i backar är ju också bra, då använder de rumpan både att ta i uppför samt bromsa nedför.:D
 
Sv: Hur bygga rumpmuskler

jag känner mig ibland som en papegoja, när jag upprepar mig, men här kommer det igen... :p

Det är inte helt ovanligt att brist på rumpmuskler beror på brist på proteiner i foderstaten. Utan proteiner blir det nämligen inga muskler... Tillräckligt med proteiner ger den myskelvolym man önskar (utan träning), sen ger träningen styrka och uthållighet till musklerna ifråga.
 
Sv: Hur bygga rumpmuskler

jag känner mig ibland som en papegoja, när jag upprepar mig, men här kommer det igen... :p

Det är inte helt ovanligt att brist på rumpmuskler beror på brist på proteiner i foderstaten. Utan proteiner blir det nämligen inga muskler... Tillräckligt med proteiner ger den myskelvolym man önskar (utan träning), sen ger träningen styrka och uthållighet till musklerna ifråga.

:bow::bow::bow:

Kloka ord, men just när det gäller travarna och deras behov av påskjutet så behöver de faktiskt även lågfrekvent muskelträning för att bygga den volym man vill ha.

Muskelvolymen ökar aldrig utan träning, om man inte har en undernärd häst men då är den ju förtvinad. :crazy: (Alternativt att den lokalt saknar muskler och att man fixar problemet med behandling då)
 
Sv: Hur bygga rumpmuskler

Ja, det är ju jättebra men som jag skrev så har vi inga körvänliga backar.
 
Sv: Hur bygga rumpmuskler

Sant, och viktigt att ta upp! Jag är ingen hejare på foderstater, ägaren köper foder, och jag vet att han brukar prata om si och så mycket smältbart protein osv, så det där har han koll på.

Just nu äter han Mustang müsli active, var jag som tipsade om det, vad tror ni om det, ni som är mer inne på foder osv?
 
Sv: Hur bygga rumpmuskler

:bow::bow::bow:
Muskelvolymen ökar aldrig utan träning, om man inte har en undernärd häst men då är den ju förtvinad. :crazy:
det är ju just det jag menar, att den har för liten muskelmassa pga att den helt enkelt får för lite proteiner... Och det är tyvärr vanligare än man tror.
 
Sv: Hur bygga rumpmuskler

Sant, och viktigt att ta upp! Jag är ingen hejare på foderstater, ägaren köper foder, och jag vet att han brukar prata om si och så mycket smältbart protein osv, så det där har han koll på.

Just nu äter han Mustang müsli active, var jag som tipsade om det, vad tror ni om det, ni som är mer inne på foder osv?


Du måste veta värdena på grovfodret för att veta vad för kraftfoder som passar.

(Säger jag som irrar omkring med ett höprov i ryggsäcken sen i går :o)
 
Sv: Hur bygga rumpmuskler

då måste du nog posta höprovet snart;)

Jag har bara haft honom under betessäsongen, och alltså inte fodrat med något hö, men givetvis är det en viktig faktor som spelar in.
 
Sv: Hur bygga rumpmuskler

Våran treåring är också lite "tanig" där bak. Men börjar bli lite bättre både rumpa och bringa. Nacke och hals har blivit väldigt grova det senaste. Han har växt väldigt mycket det senaste så kan berott på det. Kört en del i skogen så att han får dra och sedan mycket skritt. Verkar hjälpa en hel del. Tänk vad olika det kan vara, mitt tvååringssto har en bakvagn som verkligen heter duga! Jösses vad musklig, rund och fin hon är!
 
Sv: Hur bygga rumpmuskler

Tömkörning i backar ger vältränad häst OCH matte :angel: (borde jag nog göra mer ja...)

Tömkörning över bommar ger också lite muskler.

Tömkörning i terräng ger massor med muskler.
 
Sv: Hur bygga rumpmuskler

För min häst stämde det i alla fall att det var proteinbrist som gjorde att han tappade överlinjen och baken nu i våras som treåring trots snabbjobb i backe två gånger i veckan.
Sedan jag bytte foder till ett med mera smältbart råprotein tycker jag mig se en bättre överlinje på bara någon månad i kombination med att jag börjat ridträna honom 1-2 ggr i veckan.
Mycket skritt i skogen över stock och sten och lägger in galopper där emellan vilket han tycker är super roligt.:laugh:
Går numera även skrittintervaller i tryckvagn 2 gånger i veckan och snabbjobbas en gång i veckan på rakbanan.
Det har i alla fall gett effekt på min häst.:)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp