Bukefalos 28 år!

Hur bygga ut vinterhage, typ nu, -20 grader?????

Vackerpojkarna

Trådstartare
Hej hästmänniskor!
Kan någon vänlig själ ge mig användbara tips på hur jag kan bygga ut min nuvarande vinterhage till större modell.
Hagen ligger på platt underlag, snö runt om och just nu -20 grader...
Jag kommer få en ny hästkompis till mina två nuvarande hästar och måste därför utöka hagen.
Någon därute har väl jobbat med vinterhage...hoppas jag....
Alla tips mottages tacksamt.
Mvh, "Vackerpojkarna"
 
Gjuta stolphållare i betong
Brukar funka
Glöm dock inte att sätta i stolpen innan betongen torkat
 
Vissa jobb låter sig inte göras i alla årstider.

Provisoriska stolpar, t ex gjuta fast stolpar i betong hinkar (dyrt). Annars värmemattor, tina och trycka (ännu dyrare).
 
Tycker det är skitsvårt att få men vettig hage när det är tjäle i backen.

Jag skulle ha kört på plaststolpar och bara några enstaka i trä (hörnen och ev ingången) för att sen på sommaren göra hagen mer ordentligt.
För att få ner stolparna så tagit kokande vatten och hällt på marken först.
Räkna med att allt kommer ta mer än dubbelt så lång tid att få ner alla än under resten av året.
 
Hej hästmänniskor!
Kan någon vänlig själ ge mig användbara tips på hur jag kan bygga ut min nuvarande vinterhage till större modell.
Hagen ligger på platt underlag, snö runt om och just nu -20 grader...
Jag kommer få en ny hästkompis till mina två nuvarande hästar och måste därför utöka hagen.
Någon därute har väl jobbat med vinterhage...hoppas jag....
Alla tips mottages tacksamt.
Mvh, "Vackerpojkarna"

Jag lät sätta ner tre stolp på nya ställen mellan jul och nyår.
Inte för att jag tyckte att det var en rolig idé utan för att jag var tvungen att sträcka om staketet för att gräva avloppsbrunn.
Grävmaskinisten fixade tre stolpar med tillhörande hål "på ett kick" men då fanns ju redan maskin och förare på plats.
 
Jag lät sätta ner tre stolp på nya ställen mellan jul och nyår.
Inte för att jag tyckte att det var en rolig idé utan för att jag var tvungen att sträcka om staketet för att gräva avloppsbrunn.
Grävmaskinisten fixade tre stolpar med tillhörande hål "på ett kick" men då fanns ju redan maskin och förare på plats.
 
Det behöver inte vara omöjligt. Vi har typ 70cm-1m snö men under är det inte alls mycket tjäle då snön kom snabbt och det inte hade hunnit frysa på under. Jag vet att en kamrat spettade och satte nya stolp i förra veckan då hästarna dragit sönder staketet. Jag har satt trampstolp nyligen och det funkar men får hålla koll när det snöat för de tenderar att vika sig om de hamnat snö som tynger ner tråden. Men det beror självklart på hur lång sträcka du ska göra.
Värt att prova.
 
Jag har gjort lite staketjobb nu och flyttat några pinnar i getternas hage. Det var såna plastatolp med metallpinne som man sätter ner i backen. Funkade fint. Man fick stampa till lite med foten för att få ner den bara. Bor dock i Uppland = inte 20 minus men dock tjäle och snö.
 
Ett alternativ är att elda, det är det eller värmemattor som gäller på kyrkogårdar.
Allt beror ju på tjälen, men en engångsgrill rakt på backen värmer mer än en tror.
 
Jag köpte en billig slagborr och borrade hål för plaststolp, så med metallkärna. Det var tom enklare än att sätta stolp på sommaren.
Det satt bra så länge det var tjäle. Sen fick vi göra om det med riktig stolp.
 
Jag slår ned ett armeringsjärn med hammare och tejpar fast stolpen med silvertape el dylikt. Fungerar förvånansvärt bra faktiskt. Har gjort detta som nödåtgärd när stolpar gått av mitt i vintern.
 
Hej igen!
Tack för alla svar! :)
Jag ska testa förslaget med gamla bildäck, 2 stycken på varandra och i med stolpe i mitten som man kan svetsa fast. Blir en "mobil hage". Ska också testa med slagborr samt hink med vatten och låta stolpen frysa fast...
Här ska byggas. :)
 
Hej igen!
Tack för alla svar! :)
Jag ska testa förslaget med gamla bildäck, 2 stycken på varandra och i med stolpe i mitten som man kan svetsa fast. Blir en "mobil hage". Ska också testa med slagborr samt hink med vatten och låta stolpen frysa fast...
Här ska byggas. :)
Jag fattar inte. Det är väl ingen som gjort så med bildäck?

Tänker du att stolpen ska vara svetsade i bildäcken? Men det är ju gummi hur får du det att hålla?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har en vinterhage med tråd, ingen ström, och trästolpar i hörnen...det har funkat än så länge för mina 2 gamlingar... Men nu...
Svar
0
· Visningar
495
Hästvård Hej! Har en häst som sträckt gaffelbandet lindrigt i hagen. Ska sättas igång försiktigt efter skadan och jag mottager gärna lite tips...
Svar
7
· Visningar
6 245
Senast: trotters4life
·
Hästvård Hej alla bukefalister! Tänkte än en gång fråga om ni har några tankar om min ponnys hältproblem. Det är ett 18 årigt new forest sto...
Svar
4
· Visningar
1 009
Senast: Aquakatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bilsätesskydd
  • Barmarksdrag/canicross
  • Avliva aggressiv hund

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp