Hur bygger man ett stall??

M

mi_grandin

Går i stallbyggarplaner, men då jag noll koll på sånt frågar jag er om råd och ideer.
Har ingen byggnad där idag, utan det ska byggas på en äng. Ska ha 7 boxar på ca 9km, sadelkammare med fikadel och ev spolspilta.
Har många glada och snälla vänner som kan övertalas att jobba men ingen som har några riktigt bra saker att utnyttja, traktorer och likn.
Ni som har byggt, vad ska man tänka på, förutom alla bestämmelser och bygglov, vilka priser talar vi om, vad är det för skillnader mellan materialval.. Vill ha bra kvalite självklart men hellre billigt än snyggt.
Hur lång tid tar ett stallbygge eg?

/Marie
 
Sv: Hur bygger man ett stall??

Vad är det för underlag,stenigt,sand,lera,morän?
Är det långt till anslutning av el vatten och avlopp?
Vad blir det för storlek på hästarna som ska bo där?
Behövs bygglov?Finns någon snickar kunnig?
Det var bara några småfrågor,många fler finns det.
Ta till i takhöjd,gör några boxar större,riktig belysning,
hästar gillar ljus.
Betong finns speciell för djur.
Ackordera om priset,det går alltid att hitta billigare
varor.
Köp inte svart,du blir bara lurad=ingen garanti.
//K
 
Sv: Hur bygger man ett stall??

Gör boxarna lite större! När vi byggde hade vi c-ponnyer och tyckte att godkänt mått för stor häst - 9 kvadrat - är väl ok, så vi byggde två på 9 och två på 10, men med facit i hand, och när det blev stora hästar hade jag gärna haft boxar på ca 12 kvadrat.

Tänk på förvaring!!! Foder tar mycket plats. Vi hade vårt hö och halm på loftet första året, men det var skitjobbigt att dels ta upp det vid leverans, och sen slänga ner vid användning. Så vi byggde en liten extra hölada. Så nu tar vi hem storbalar, som bonden kör rätt in med hjullastare.

Även fodertunnor till havre, pellets, betfor mm tar mycket plats. Är det bara dina egna hästar eller ska du ha inackorderingar? Tänk då på att alla har förmodligen sitt foder - ett par, tre tunnor per person.

Kul att bygga! Lycka till!
 
Sv: Hur bygger man ett stall??

Går i stallbyggarplaner, men då jag noll koll på sånt frågar jag er om råd och ideer.
Har ingen byggnad där idag, utan det ska byggas på en äng. Ska ha 7 boxar på ca 9km, sadelkammare med fikadel och ev spolspilta.
Har många glada och snälla vänner som kan övertalas att jobba men ingen som har några riktigt bra saker att utnyttja, traktorer och likn.
Ni som har byggt, vad ska man tänka på, förutom alla bestämmelser och bygglov, vilka priser talar vi om, vad är det för skillnader mellan materialval.. Vill ha bra kvalite självklart men hellre billigt än snyggt.
Hur lång tid tar ett stallbygge eg?

/Marie

Ska du bygga det ihop med vänner så är mitt tips att beräkna vad det kan komma att kosta och så kan du dubbla det, och när det gäller tiden så minst trippla. Det fungerar inte som när Martin Timell bygger och renoverar, något som verkar ta en timme för honom kan ta minst en dag i verkligheten..
Om jag ine minns fel så har vi fått beställa hem 5 eller 6 ton PUTS mer än vad byggvaruhuset räknade med att vi behövde.. Takplattorna räckte inte heller så det har vi fått hämta fler etc.

Men samtidigt är det himla spännande och kul, man lär sig massor.

Fördelen med att få levererat stall i delar och bygga själv är att det sparar tid och du vet mer vart priset kommer att landa.

Absolut säkrast är nog att få någon annan att göra hela eller delar av jobbet, men det blir ju dyrare.
 
Sv: Hur bygger man ett stall??

Går i stallbyggarplaner, men då jag noll koll på sånt frågar jag er om råd och ideer.
Har ingen byggnad där idag, utan det ska byggas på en äng. Ska ha 7 boxar på ca 9km, sadelkammare med fikadel och ev spolspilta.
Har många glada och snälla vänner som kan övertalas att jobba men ingen som har några riktigt bra saker att utnyttja, traktorer och likn.
Ni som har byggt, vad ska man tänka på, förutom alla bestämmelser och bygglov, vilka priser talar vi om, vad är det för skillnader mellan materialval.. Vill ha bra kvalite självklart men hellre billigt än snyggt.
Hur lång tid tar ett stallbygge eg?

/Marie
Se till att alla papper är i ordning först! Bygglov, krävs det ? Fråga din kommun
När du ritat och bestämt hur stallet ska se ut och hur det ska vara inrett så ska du ansöka om en förprövning (länsstyrelsen i ditt län).

Det smidigaste sättet är att köpa ett prefabricerat stall. Du lejer bort underarbetet för grund, platta, och uppförande av "skalet". Inredningen sätter ni in själva. Elen sätts in av en kunnig elektriker (det ska vara råttsäkert och utrustningen ska vara klassad så att den klarar fukt och damm med mera). Tänk på ventilationen!!!! Vid förprövningar är det nästan alltid bristande ventilation som leder till förlängd handläggningstid. Ventilation som normalt räcker för bostäder räcker inte på långa vägar till för ett stall. Tänk igenom ventilationen ordentligt så slipper du hosthästar, fukt och mögel som förkortar livet för både hästar och stall. Det finns en bok som heter "att bygga häststall" av mikael Ventorp som är rätt bra. En hel del bra tips man kan ha nytta av.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej alla erfarna stallbyggare! Behöver lite planeringshjälp. Vi ska bygga stall. Just nu är det sommarstängt på företaget som...
Svar
10
· Visningar
2 472
Senast: ptr
·
Anläggning Hej, Jag och min sambo har nyligen köpt en mindre gård på landet. Här finns möjlighet till egen häst men inget stall. Det finns en...
2
Svar
34
· Visningar
6 000
Senast: Inte_Ung
·
Anläggning Vi har i dagarna äntligen köpt oss en egen hästgård :love: Vi flyttar in i mitten av december. Idag finns det ett "tillfälligt" stall...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
20 324
Senast: Catrool
·
Anläggning Har börjat kolla lite på staket och har noll erfarenhet av detta sen tidigare. Vi behöver ca 700-800 m staktet totalt som "mest" och...
2
Svar
39
· Visningar
4 060
Senast: Garbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp