Hur byter man ut en vana?

Hej!

Jag valde att starta ett nytt, mer anonymt konto för att kunna starta den här tråden. Om någon vet vem jag är så snälla håll det för dig själv. Det är möjligt att jag lika gärna skulle ha kunnat skriva den här texten för mig själv men av ett par olika anledningar vill jag ändå dela den.

Vanan jag har är att jag äter relativt mycket raffinerat socker. Mest i form av godis, choklad och kakor eller kakdeg. Det känns inte alltid som att jag verkligen behöver eller vill ha godiset (som allt raffinerat socker kommer kallas i den här texten) utan mer att det är just en vana. Jag äter sockret bara för att jag brukar. Kanske är jag lite sugen på något på kvällen innan jag ska gå och lägga mig och fixar därför i ordning något socker. Kanske är jag inte alls sugen på socker innan jag ska gå och lägga mig men gör det ändå för att jag tänkt ut det så tidigare på dagen. Kanske är jag hungrig och inte sugen på någon mer näringsrik mat och äter därför socker. Kanske har jag bakat kakor en annan dag och har några kvar och vill att de ska ta slut och äter därför upp alla även om bara den första verkligen gav en positiv upplevelse.

Värt att nämna är att jag är frisk och mår bra. Bättre ibland och sämre ibland så som det antagligen är för de allra flesta. Jag är också normalviktig och skulle troligtvis kunna både gå upp flera kilo och ner några kilo utan att det skulle spela någon roll rent fysiskt hälsomässigt.

Så varför då vilja bryta den här vanan, om jag nu mår bra trots att den inte är så hälsosam?

  • Den känns onödig att lägga pengar på. Det handlar om kanske 300 kronor i månaden (eventuellt lite mer beroende på hur mycket smör jag använder). Jag tycker kanske inte att vanan är värd det.
  • Den gör mig mindre sugen på att laga och äta riktig mat.
  • Jag kan ångra mig när jag efter att ha satt i mig sockret känner att ”det här var nog inte så gott ändå” och bli besviken över att jag inte fick den känslan jag ville ha.
  • Även om jag är frisk och mår bra nu så vet jag inte hur kroppen ser ut inuti och hur det kommer påverka min hälsa i längden.

Finns nog fler anledningar med.

Skriver lite mer i nästa inlägg.
 

Den här vanan att äta mycket socker arbetade jag in efter en längre period med problem med ”hetsätningsattacker”. Det handlade alltså inte bara om att äta lite för mycket utan var hetsätning med total kontrollförlust som om någon annan styrde kroppen och jag skämdes och mådde väldigt dåligt över dessa attacker. Ofta var det socker som triggade hetsätandet och eftersom jag åt mycket socker under en hetsätning så försökte jag undvika socker dagligdags. (Mitt minne kan vara lite svajigt men det var nog ungefär såhär.) Tyvärr trillade jag hela tiden dit igen, trots att jag vid minst två tillfällen slängde allt som fanns hemma som var socker.

Vid ett tillfälle beslöt jag mig för att ”starta om” mina matvanor och det lyckades väldigt bra. Jag helfastade (drack bara vatten) fyra dagar, åt sedan typ LCHF i en eller två veckor och därefter lakto-ovo-vegetariskt i en månad och oj vad jag mådde bra den månaden. Tyvärr så gick det på tok igen strax efter det.

Så småningom bestämde jag mig för att jag MÅSTE äta något sockrigt varje dag. Jag FICK inte välja att låta bli. På sätt och vis var det ett genidrag, för genom detta så blev det aldrig ett misslyckande att äta socker och då fanns det heller ingen anledning att straffa mig själv genom att trycka i mig ännu mer. Så denna lilla regel jag uppfann var förmodligen en starkt bidragande orsak till att hetsätningsattackerna mer eller mindre upphörde.

Nu varken vill eller behöver jag ha den där regeln längre men vanan att äta socker sitter kvar och jag gillar det inte! Jag vill äta socker för njutnings skull när jag verkligen vill ha det. Jag vill inte äta socker bara för att jag brukar göra det men vet inte riktigt hur jag ska sluta eller vad jag ska göra istället :rolleyes:😅.
 
Någon vis man har sagt att det är lättare att bli av med en dålig vana om man först skaffat sig en god vana. Alltså, det är lättare att minska på sockret om man redan ätit något annat som man gillar. Har jag redan tagit en fika med ett par finnkrisp med ost och ett frökex och en mugg gott te så frestar inte kakorna lika mycket. Om du vill kan du ju göra som med barn, endast lördagsgodis.(inkl söta kakor) om du inte får besök.
 
Sätta en regel att du bara får äta socker när du har sällskap?
Testa att äta enligt GI?
Är du viljestark så kan det funka att ta en promenad varje gång suget kommer.
 
Jag fungerar lite som du. Äter socker för att jag har ett begär, inte för att jag egentligen tycker att det är speciellt gott. Min mage uppskattar inte heller socker alls.

Jag har hittat en sockerfri godis (Nellie dellies) dom jag kan äta någon av utan att trycka i mig en påse. De är dessutom laxerande, så man skulle nog inte må bra efter en påse.

Jag äter glass på sommaren, där fungerar det med liten mängd. Äter jag enligt LCHF till 100% mår magen absolut bäst, men jag fuskar just nu i så stor utsträckning att jag inte kan påstå att jag äter LCHF.

Jag skulle behöva ta tag i min kost, minska på bröd och chips/ostkrokar, det är mina svagheter. Jag äter inte fika och vanligt godis. Och det går om man ger sig fan på det och är nitisk i tre-fyra veckor. Men det är skitjobbigt! Skulle också behöva minska på energidryck, vilket är ungefär samma process.

Jag kan inte äta socker "två gånger i veckan", då börjar jag bara om att äta varje dag, utan för.mig fungerar nolltolerans bäst (för kroppen), men det är jättesvårt!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det har åter blivit mörkt. Det suger verkligen när det blir mörkt så tidigt. Jag vet inte vad jag ska göra resten av dagen. Förvisso...
2
Svar
20
· Visningar
1 604
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag skrev om dethär i min andra dagboks tråd men jag in såg att jag vill göra ett tydligare inlägg om det i en egen dagboks tråd. Och...
Svar
12
· Visningar
1 962
Senast: Mauen
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har mått ganska bra nu i juli. Har kunnat minska på flera ångest- och sömnmediciner och känt mig lugn ändå. Men så ringde nån från...
Svar
0
· Visningar
436
Senast: Rosett
·
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
444
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp