Hur definierar du håla (som i by-)?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller egentligen inte passar under den ursprungliga trådrubriken.
Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här användaren. Efterföljande inlägg kan komma från den gamla tråden eller vara svar som skett i denna utbrutna tråd.


Lite nyfiken apropå all unken extrem-högerpropaganda och div. nättroll som figurerar på somliga forum och dito sociala medier-plattformar.
Vem definierar ni som svensk och hur ser ni på svenskhetsbegreppet?
Är man svensk för att man är medborgare? Om man har bott här i många år? Om man är född här?

Anledningen till att jag kommit att tänka på det just nu är en diskussion jag hade med några levande nättroll och tillika numera ex-bekanta på FB häromdagen.

Jag är alltså född i Sverige. Båda mina föräldrar är födda i Sverige och innehar endast svenska medborgarskap. Mina farföräldrar är födda i Sverige och har enbart svensk släkt. Mina morföräldrar är/var inte födda i Sverige och kom hit i vuxen ålder. De kom inte från samma land eller ens samma kontinent. De kom hit i mitten av 50-talet och hade dubbla medborgarskap från slutet av samma decennium. Deras barn föddes sent 50-/tidigt 60-tal fick bara svenska medborgarskap. Mina morföräldrar var väldigt måna om att "leva på svenskt vis" med svenska seder och traditioner och att deras barn skulle lära sig bra svenska och integreras väl i samhället.

Min egna uppväxt var ju långt ifrån en dans på rosor, men har ju ändå varit "helt svensk" så att säga; svenska är mitt modermål, jag är uppväxt med svenska traditioner i en svensk inskränkt håla, jag har ett svenskt namn och ser väl åtminstone hyfsat svensk ut.
Trots nyss nämnda menade dessa nättroll jag diskuterade med att jag öht inte var svensk och inte hade någon som helst rätt att kalla mig för svensk. :confused: 3:e generationens halvinvandrare eller rätt och slätt bara invandrare, var en mer korrekt benämning enligt dessa. :banghead:

Vet att mina morföräldrar har/hade inställningen "vi är svenska medborgare och har bott i Sverige under många år, men vi kom hit i vuxen ålder (de var ca. 20 resp. ca. 30 år) och har levt 1/3 resp. 1/4 av våra liv utanför Sverige, därför är det lite fel att kalla oss för svenskar". Min mammas inställning är i stil med "jag är svensk, men har utländska föräldrar". För egen del så anser jag mig som svensk, eller möjligen "svensk men med delvis utländsk släkt längre bak". Det enkla svaret i mitt fall är dock "Ja, jag är svensk".

Hur man vill definiera folk som inte är födda här tycker jag är en tolkningsfråga man ska lämna över till de själva i första hand - de har med andra ord tolkningsföreträde i frågan. Jag anser med andra ord inte nödvändigtvis att det "fel" att man inte känner sig svensk om man inte är född här, och än mer om man som mina morföräldrar kom hit i vuxen ålder. Däremot anser jag lite krasst att är man född här, då är man svensk. Sen kan man givetvis vara född här, men ha utländska föräldrar, men det gör ju inte en själv till icke svensk i den bemärkelsen. Där kan jag faktiskt (för en gångs skull) hålla med mamma i sitt resonemang "jag är svensk - men inte mina föräldrar". Är man däremot svensk, med båda föräldrarna födda i Sverige, då har man banne mig rätt att kalla sig för svensk "utan extra krusiduller". Då är man svensk rätt och slätt.

Hur tänker ni kring begreppet? :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Först och främst: sluta säga att du bor i en håla! Alltså lägg av bara. Jag växte upp i en "by" i skogen, där byn sträcker sig över flera mil med något enstaka hus här och där längs vägen. Jag kan möjligen säga mig komma från en håla (vilket jag inte går runt och säger), men inte du. Allvarligt.

Sen vad gäller svenskhet. Jag har inget behov av att definiera vad som gör någon svensk, om någon identifierar sig som svensk så är hen väl det. Min bror - som växt upp i vad som skulle kunna kallas en håla, och nu bor i en annan möjlig håla - sa en gång när vi diskuterade SD att "du och jag står väl inte först på listan, men vi finns där", dvs att det finns andra de fokuserar på just nu men hela grejen att identifiera (andras) tillhörighet på det där sättet är exkluderande. Gör man sig av med de värsta avvikelserna (ur deras synvinkel då), stryker namnen överst på listan, då flyttar man bara gränserna. Man har fortfarande en lista, med nya namn överst. Ju snävare man tightar in vem som får höra till, desto mindre avvikelse krävs det för att man ska anses vara fel. Det är inte ett fungerande sätt att se på saker och ting och jag ser ingen anledning att acceptera den grundläggande förutsättandet det bygger på.
 
Först och främst: sluta säga att du bor i en håla! Alltså lägg av bara. Jag växte upp i en "by" i skogen, där byn sträcker sig över flera mil med något enstaka hus här och där längs vägen. Jag kan möjligen säga mig komma från en håla (vilket jag inte går runt och säger), men inte du. Allvarligt.

Sen vad gäller svenskhet. Jag har inget behov av att definiera vad som gör någon svensk, om någon identifierar sig som svensk så är hen väl det. Min bror - som växt upp i vad som skulle kunna kallas en håla, och nu bor i en annan möjlig håla - sa en gång när vi diskuterade SD att "du och jag står väl inte först på listan, men vi finns där", dvs att det finns andra de fokuserar på just nu men hela grejen att identifiera (andras) tillhörighet på det där sättet är exkluderande. Gör man sig av med de värsta avvikelserna (ur deras synvinkel då), stryker namnen överst på listan, då flyttar man bara gränserna. Man har fortfarande en lista, med nya namn överst. Ju snävare man tightar in vem som får höra till, desto mindre avvikelse krävs det för att man ska anses vara fel. Det är inte ett fungerande sätt att se på saker och ting och jag ser ingen anledning att acceptera den grundläggande förutsättandet det bygger på.

Men TS kanske uppfattar det som en håla. Får hon inte ha den uppfattningen om stället hon bor i/på?
 
Men TS kanske uppfattar det som en håla. Får hon inte ha den uppfattningen om stället hon bor i/på?
Hon får gärna ha sin uppfattning men att kalla en, vad jag förstår, närförort till Stockholm för en håla sticker i ögonen på folk som verkligen bor i hålor. TS skulle helt enkelt behöva vidga sitt perspektiv på en del punkter för som det är nu låter hon fruktansvärt bortskämd och okunnig.
Nu tror jag dock att TS jobbar på den punkten eftersom henne inlägg har blivit mycket mer verklighetsförankrade den senaste tiden :up:
 
Men TS kanske uppfattar det som en håla. Får hon inte ha den uppfattningen om stället hon bor i/på?

Vad det beträffar den punkten är det något av ett skämt här i trakterna för att "ingen" (utanför närmaste grannorterna) vet var det ligger/sammanblandar med norrliggande förort med lite liknande namn, samt för att hålan (i en storstads/förorts) kontext är så extremt inskränkt och har många "by-drag". Därför skriver jag håla av gammal (o)vana. Men ja, det är en Sthlms förort egentligen.
 
Vad det beträffar den punkten är det något av ett skämt här i trakterna för att "ingen" (utanför närmaste grannorterna) vet var det ligger/sammanblandar med norrliggande förort med lite liknande namn, samt för att hålan (i en storstads/förorts) kontext är så extremt inskränkt och har många "by-drag". Därför skriver jag håla av gammal (o)vana. Men ja, det är en Sthlms förort egentligen.

Fast nej. Du bor förhållandevis centralt. Det är inget Bålsta-tillägg eller baggböle.
 
Vad det beträffar den punkten är det något av ett skämt här i trakterna för att "ingen" (utanför närmaste grannorterna) vet var det ligger/sammanblandar med norrliggande förort med lite liknande namn, samt för att hålan (i en storstads/förorts) kontext är så extremt inskränkt och har många "by-drag". Därför skriver jag håla av gammal (o)vana. Men ja, det är en Sthlms förort egentligen.
Ingen vet var det ligger - du måste skämta?
Du faktiskt sluta med det där.

Om det är ett lokalt skämt bland dem som bor där så bör du nog överväga att inte använda sådant när du skriver för hela världen. Många har reagerat på buke, nu även i den här tråden.

Dessutom - tycker du inte själv att det är rätt oförskämt att skriva by-drag och inskränkt i samma mening? Vad har du för erfarenhet av byar? Obs seriös fråga!
 
Jag kallar min by håla på skämt... Strax över 1000 själar men är man 25 km från residensstaden bor man inte i en håla. Där jag jobbat i Norrland finns det klart några hålor, liten befolkning och långt till någon större ort.

Tyvärr måste jag medge att delar av byn är enormt inskränkt men det finns folk som ger en hopp iaf.
 
Jag kallar min by håla på skämt... Strax över 1000 själar men är man 25 km från residensstaden bor man inte i en håla. Där jag jobbat i Norrland finns det klart några hålor, liten befolkning och långt till någon större ort.

Tyvärr måste jag medge att delar av byn är enormt inskränkt men det finns folk som ger en hopp iaf.
Det känns lite larvigt att de som bor i mindre orter måste försvara sig mot anklagelser om inskränkthet.

Samtidigt som det finns gott om rejält inskränkta personer i överallt i samhällen och städer.

(Några av de mest vidsynta och klokaste jag känner bor i just mindre orter).
 
Vad det beträffar den punkten är det något av ett skämt här i trakterna för att "ingen" (utanför närmaste grannorterna) vet var det ligger/sammanblandar med norrliggande förort med lite liknande namn, samt för att hålan (i en storstads/förorts) kontext är så extremt inskränkt och har många "by-drag". Därför skriver jag håla av gammal (o)vana. Men ja, det är en Sthlms förort egentligen.
I vilken håla bor du i?
 
Det känns lite larvigt att de som bor i mindre orter måste försvara sig mot anklagelser om inskränkthet.

Samtidigt som det finns gott om rejält inskränkta personer i överallt i samhällen och städer.

(Några av de mest vidsynta och klokaste jag känner bor i just mindre orter).

Ja, jag tror absolut inte inskränkthet är något exklusivt fenomen för mindre orter. Tyvärr blir det mer påtagligt bara när det inte finns så mycket folk att sprida ut det på även om andelen kanske inte är större än i en stor stad.
 
Vad det beträffar den punkten är det något av ett skämt här i trakterna för att "ingen" (utanför närmaste grannorterna) vet var det ligger/sammanblandar med norrliggande förort med lite liknande namn, samt för att hålan (i en storstads/förorts) kontext är så extremt inskränkt och har många "by-drag". Därför skriver jag håla av gammal (o)vana. Men ja, det är en Sthlms förort egentligen.

Jag förstår dig. Jag kallar vissa ställen för hålor helt enkelt för att det just är hålor i mina ögon. För ett par år sen bodde jag i en håla. Den ligger ca 1,5 mil från Uppsala C. Håla behöver ju inte betyda något negativt. Jag förstår inte varför folk tar illa upp av att någon säger att hen bor i en håla. So what om folk bor i hålor? Det är ju inget fel med det liksom :)
 
Nassarna och SD har relativt starkt stöd i storstäderna så att människor på glesbygden och i mindre städer är mer inskränkta är en myt.

Iofs känner jag mig som en riktig hycklare just pga hårt kämpande mot fördomar mot Bollnäs med omnejd. Möjligen påspätt av schlager :meh:
 
Jag förstår dig. Jag kallar vissa ställen för hålor helt enkelt för att det just är hålor i mina ögon. För ett par år sen bodde jag i en håla. Den ligger ca 1,5 mil från Uppsala C. Håla behöver ju inte betyda något negativt. Jag förstår inte varför folk tar illa upp av att någon säger att hen bor i en håla. So what om folk bor i hålor? Det är ju inget fel med det liksom :)

Nja. Ordet håla om en mindre ort har en negativ innebörd som är vedertagen. Man kan inte själv definiera om ordet och tro att andra ska hålla med.

Att däremot bo i en ort som kan benämnas håla behöver inte vara negativt.
 
Jag förstår dig. Jag kallar vissa ställen för hålor helt enkelt för att det just är hålor i mina ögon. För ett par år sen bodde jag i en håla. Den ligger ca 1,5 mil från Uppsala C. Håla behöver ju inte betyda något negativt. Jag förstår inte varför folk tar illa upp av att någon säger att hen bor i en håla. So what om folk bor i hålor? Det är ju inget fel med det liksom :)

Nej, precis! Jag menar, det är ju inte som jag säger "det är fel på folk som bor i hålor". Jag konstaterar bara att min Sthlms förort har väldigt många drag av "byhåla" och att fler än jag kallar den för "hålan" - med en neutralt konstaterande underton. :)
 

Liknande trådar

Samhälle Lite nyfiken apropå all unken extrem-högerpropaganda och div. nättroll som figurerar på somliga forum och dito sociala...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 141
Senast: tanten
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Har tänkt på detta rätt mycket på senaste tid, av anledningar som jag kommer att nämna nedan. Vet inte egentligen varför jag skriver...
2
Svar
33
· Visningar
5 081
Senast: warg
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
24 492
Äldre Vilka är egentligen "Svenskar"? Är det alla med svenskt medborgarskap? Kan man både vara Irländare, Skotte, Tysk eller Turk och...
Svar
6
· Visningar
908
Senast: Karfitsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp