Hur dejtade man förr i tiden? (utbruten från Vad gör vi? Del CIX)

Oh nej, det var så strängt i 1800-talets Sverige, även i bonde-samhället.
Man lydde Schartau och Lestadius. Man skulle följa katekesen och nåde den som var lösaktig.
En flicka kunde bli ihjälslagen av sin far om hon blev gravid. Det var inte ovanligt att sådana flickor blev utslängda på bar backe. Ibland löstes det med att flickan fick åka till släktingar och lämna barnet där när det var fött.
Om man hade tur och fästmannen ville gifta sig fick man skynda sig innan det syntes men det blev ändå lite skandal för om allt gick rätt till skulle det lysa i kyrkan ett antal söndagar och sedan skulle man vara fästfolk ett tag, kanske ett halvår och sedan skulle man gifta sig. Om man gifte sig för snabbt så visste ju alla varför.
Det du talar om var vikingatid. Där var det inte så farligt om man blev gravid.
jag har aldrig hört att man betalt till kyrkan för en graviditet, det låter mer som katolsk sedvänja. Finns det någon länk till info om det?
Ja men det hade nog mer att göra med att det var lättare att vara anonym i storstan. Inte med att de skulle varit mer frigjorda på landet. Om det var någon skillnad så var det tvärtom. På landet visste alla allt om alla och ryktet var viktigt. Där var det en skandal om man blev gravid.

Både Schartauismen och laestadianismen är regionala fenomen (om än ganska stora regioner). Jag har släktforskat en del kring släkten från norra Västergötland och Dalarna+bergslagen, och det är inte alls ovanligt med barn födda påtagligt tidigt efter bröllop tex. Det fanns även kvinnor med barn födda utom äktenskap, som senare gift sig och tagit med sig barnen in i den nya familjen. Beskrivningar av hur folk längtade efter de stora marknaderna eller släktbröllop, för att det då fanns tillfälle att träffa en potentiell partner från "lite längre bort".

Jämfört med vänners släkt från tex delar av Bohuslän skiljer attityder enormt!

(För övrigt, min egen gammelfarfar gifte sig första gången 1905, skiljde sig 1910, och gifte 1913 om sig med en min gammelmormor, som hade ett utomäktenskapligt barn med sig. Även hans första fru gifte om sig, trots två eller kanske tom tre barn i bagaget. I slutänden bodde min farfar och hans äldsta halvsyster ett stenkast från varandra, och hon var "tant S" för oss. Det var inget som direkt doldes eller var skamligt. Nu är det stor skillnad före och efter sekelskiftet, men vi har nog en tendens att tro att det var mycket striktare "förr".

På landsbygden var man mer pragmatisk, det viktiga var att det fanns fungerande familjer för det var så man säkrade försörjning. Det var ingen som gynnades av att allt för många blev utanför det systemet, och prästens viktigaste roll var att se till att familjestrukturerna höll ihop.)
 
Senast ändrad:
Vilken skillnad på var i landet man bodde. 1880 var fösta uteliggarnatten under kristifygare i slottskogen med dans, fylla, sex och slagsmål.

https://crimewalks.se/avs-10-uteliggarenatten/ äskar denna sida.
Oj!!! 😳
Det trodde jag aldrig om 1898 års Göteborg. I Göteborgs skärgård var de ju jättegammaldags.
när mormor var runt 18 (ca 1930) Då fick hennes bröder gå till dansbanan men inte hon och systern. Hon berättade att bröderna sade till henne att det är klart hon skall med ändå och så tog de med henne trots att hon inte fick. Så strängt var det i Dalslands landsbygd på den tiden.
 
Min mormor föddes utom äktenskapet 1911 på landsbygden. Hennes föräldrar fick ett barn till utom äktenskapet men gifte sig senare. Min mormor föddes när hennes mamma var 19 och då behövde man gå till kungs och be om lov att gifta sig innan man fyllt 21. (21 år var myndighetsåldern då.) De fick avslag. Att min mormor hade mage att födas innan de gift sig (och dessutom var en flicka!) fick hon lida av så länge hennes pappa levde. Det var enligt honom helt och hållet hennes fel. De bodde hemma hos pappans alkoholiserade föräldrar tills de hade gift sig och hade möjlighet att skaffa eget (det kan ha varit så att de inte fick arrendera en egen gård innan pappan hade fyllt 21, berättelserna skiljer sig där) och det var väl inte jättekul för varken min mormor eller hennes mamma att bo där.
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 180
Senast: Enya
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 639
Senast: flera_00
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 769
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 324
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp