Hur dejtade man förr i tiden? (utbruten från Vad gör vi? Del CIX)

Skriver på Boken, och funderar på vad man gjorde på en första dejt år 1885? Tog en promenad, känns logiskt, men gjorde man något mer? Två fattiga människor, en arbetare och ett handelsbiträde. De hade väl knappast råd att lägga pengar på dricka, mat, osv?
Kanske blir tanken friare om du släpper begreppet "dejt"?

Om ett par människor vill tillbringa tid tillsammans så stämmer man nog möte någonstans och pratar, promenerar etc?
Min amatörtanke är att förställningen om att bjuda på något är främmande i den tidens tankevärld. Man bjuder inte ut varandra på något. Man träffas helt enkelt. Jag har inte hört någon äldre prata om att bli "utbjuden".

Dans däremot - det hade man ofta. Man samlades i vägskäl eller logar och dansade. Fiol var väl vanligast? Dragspelet kom allmänt först vid sekelskiftet.
 
Kanske blir tanken friare om du släpper begreppet "dejt"?

Om ett par människor vill tillbringa tid tillsammans så stämmer man nog möte någonstans och pratar, promenerar etc?
Min amatörtanke är att förställningen om att bjuda på något är främmande i den tidens tankevärld. Man bjuder inte ut varandra på något. Man träffas helt enkelt. Jag har inte hört någon äldre prata om att bli "utbjuden".

Dans däremot - det hade man ofta. Man samlades i vägskäl eller logar och dansade. Fiol var väl vanligast? Dragspelet kom allmänt först vid sekelskiftet.
Jo, promenad får de gå på tillsammans. De bor båda i Stockholm, och jag vet inte om dans för fattigare folk var lika vanligt där, eller om det bara var de lite bättre bemedlade som gick på dans, teater, restauranger, etc.
 
Kanske blir tanken friare om du släpper begreppet "dejt"?

Om ett par människor vill tillbringa tid tillsammans så stämmer man nog möte någonstans och pratar, promenerar etc?
Min amatörtanke är att förställningen om att bjuda på något är främmande i den tidens tankevärld. Man bjuder inte ut varandra på något. Man träffas helt enkelt. Jag har inte hört någon äldre prata om att bli "utbjuden".

Dans däremot - det hade man ofta. Man samlades i vägskäl eller logar och dansade. Fiol var väl vanligast? Dragspelet kom allmänt först vid sekelskiftet.
Jag tror förresten inte att jag tänkte mig att han bjöd ut henne på restaurang till exempel, utan jag funderar mer på om man ens hade råd att stanna och köpa varsin dricka eller några karameller ur ett stånd? Eller det var kanske helt otänkbart för en fattig dagsverkare?

Boken ger mig så otroligt många intressanta saker att fundera på :) !
 
Jag tror förresten inte att jag tänkte mig att han bjöd ut henne på restaurang till exempel, utan jag funderar mer på om man ens hade råd att stanna och köpa varsin dricka eller några karameller ur ett stånd? Eller det var kanske helt otänkbart för en fattig dagsverkare?

Boken ger mig så otroligt många intressanta saker att fundera på :) !

Jag tror nog det var svårt om man var FATTIG, men kanske mer rimligt om man var "ganska fattig". Har karaktärerna det lite bättre än de allra fattigaste kanske några karameller är att lyxa till det ordentligt och något man kunde göra om man ville "imponera" på sin dejt?
Om man ens dejtade på det sättet vid den tiden
 
@bettysmatte i början gick man en promenad, tex hem från arbetet om kvinnan arbetade (men utan borgar och överklassens förkläde), att sätta sig på ett café gjorde man inte, det var för vågat. Promenader en tid, sedan hade mannen kanske med sig en karamellpåse som han bjöd på medan man promenerade. Café var nästan = förlovning. Särskilt om vi pratar om 1800-tal. Sedan var det naturligtvis enormt stor skillnad på den kvinna man ärbart uppvaktade och hade för avsikt att gifta sig med och slampor man låg med (se änglamakerskor). Man uppvaktade inte en ärbar kvinna om man inte hade allvarliga avsikter, annars fick mannen dåligt rykte som kvinnokarl.
 
Jag tror förresten inte att jag tänkte mig att han bjöd ut henne på restaurang till exempel, utan jag funderar mer på om man ens hade råd att stanna och köpa varsin dricka eller några karameller ur ett stånd? Eller det var kanske helt otänkbart för en fattig dagsverkare?

Boken ger mig så otroligt många intressanta saker att fundera på :) !
Aha. Du tänker stadsmiljö. Mina tankar var på landsbygden. Sorry.

Fogelströms Mina drömmars stad skildrar just den perioden och Stocckholm ur en fattigs perspektiv. Du borde få rätt bra inspitation från de böckerna?
 
Aha. Du tänker stadsmiljö. Mina tankar var på landsbygden. Sorry.

Fogelströms Mina drömmars stad skildrar just den perioden och Stocckholm ur en fattigs perspektiv. Du borde få rätt bra inspitation från de böckerna?
Jodå, jag har läst flera av dessa böcker, samt använder google flitigt också....... :) Det är nog från Fogelströms böcker som jag har snappat upp det där med promenader, tror jag. Det kan kanske låta lite fånigt, men jag är nog lite rädd för att läsa för mycket ur annan skönlitteratur just nu när jag själv skriver. Vill inte bli alltför påverkad av andra innan jag har hittat min egen stil :nailbiting: !
 
Jo, promenad får de gå på tillsammans. De bor båda i Stockholm, och jag vet inte om dans för fattigare folk var lika vanligt där, eller om det bara var de lite bättre bemedlade som gick på dans, teater, restauranger, etc.
Återkommer till dansen. Och landsbygden.

Dans var inte en tillställning som ordnades med inträde.
;)
Det var helt enkelt så att ungdomar samlades och de som kunde spela kom med sin fiol, så skramlade man ihop slantar till spelmannen. Det var mest fiol som spelades.
I början av 1900-talet kom dragspelet. Det var lättare att spela än fiolen och blev populärt. man ordnde dragspelstävlingar.

Samlats har ungdomar alltid gjort. När jag var ung så var det vid korvkiosken eller utanför folkparken. Nu är det epa-förare som stämmer träff på nån parkering.

Kan tänka mig att en hel del romanser startade på det viset, bland många unga. Sprit förekom sannolikt rätt frekvent, det var ju helg
 
Jo, promenad får de gå på tillsammans. De bor båda i Stockholm, och jag vet inte om dans för fattigare folk var lika vanligt där, eller om det bara var de lite bättre bemedlade som gick på dans, teater, restauranger, etc.

Maria Sandel har skrivit många böcker ur arbetarperspektiv från (förra) sekelskiftets Stockholm, "Droppar i folkhavet", "Hexdansen", "Vid svältgränsen", etc.

Det är inte jättelånga böcker, väl värda att läsa, där du får en god inblick i situationen för fattiga Stockholmsbor kring 1890-1910. Teater och restaurang kan du i princip plocka bort som alternativ om du skriver om fabriksarbeterskor och arbetare, då får du komma upp i social och ekonomisk strata. Men dans och att dela på karameller, visst. Gå på Grönan på den lediga dagen kanske? :)
 
Maria Sandel har skrivit många böcker ur arbetarperspektiv från (förra) sekelskiftets Stockholm, "Droppar i folkhavet", "Hexdansen", "Vid svältgränsen", etc.

Det är inte jättelånga böcker, väl värda att läsa, där du får en god inblick i situationen för fattiga Stockholmsbor kring 1890-1910. Teater och restaurang kan du i princip plocka bort som alternativ om du skriver om fabriksarbeterskor och arbetare, då får du komma upp i social och ekonomisk strata. Men dans och att dela på karameller, visst. Gå på Grönan på den lediga dagen kanske? :)
Bra idé med Gröna Lund :) . Blev tvungen att googla och, ja, parken öppnade ju år 1883 så det stämmer in med historien. Mina personer träffades nämligen år 1885....... Ska försöka ta reda på mer om vad det kostade i inträde, vad som fanns där inne, osv.
 
Maria Sandel har skrivit många böcker ur arbetarperspektiv från (förra) sekelskiftets Stockholm, "Droppar i folkhavet", "Hexdansen", "Vid svältgränsen", etc.

Det är inte jättelånga böcker, väl värda att läsa, där du får en god inblick i situationen för fattiga Stockholmsbor kring 1890-1910. Teater och restaurang kan du i princip plocka bort som alternativ om du skriver om fabriksarbeterskor och arbetare, då får du komma upp i social och ekonomisk strata. Men dans och att dela på karameller, visst. Gå på Grönan på den lediga dagen kanske? :)
Så här såg utbudet på Gröna Lund ut i maj 1885:

Skärmbild (584).png

Från Kungliga Bibliotekets sökbara dagstidningar.
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 181
Senast: Enya
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 639
Senast: flera_00
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 769
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 324
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp