Bukefalos 28 år!

hur dela på kostnaderna

vinkelina

Trådstartare
stallet håller till godo men en klippmaskin, men man måste köpa skären själv.
nu är vi två som har tänkt slå oss ihop för att dela på ett för att få ner kostnaderna lite.

men hur skulle ni dela upp de rättvist. jag har en häst, de har tre. skall vi betala hälften var eller st pris per häst :) de kommer ju att använda de 3 gånger så mycket som jag
 
Sv: hur dela på kostnaderna

*host* måste ju passa på att fråga. får ej tag på stallägaren. men behöver jag ha nån anna del en de "taggiga bettet" till en klippmaskin
 
Sv: hur dela på kostnaderna

ok, de fanns två delar i paketet, ett lite bredare med längre taggar o ett som är lite smalare med kortare taggar
 
Sv: hur dela på kostnaderna

o angående betalningen så ville de betala per häst (inte mej emot)
 
Sv: hur dela på kostnaderna

Lägg en peng varje gång ni använder maskinen till er egen kassa som man kan använda och slipa skärena med sen .

Då fördelas kostnaden naturligt på den som använder maskinen mest .

Mia
 
Sv: hur dela på kostnaderna

Det är bara bra att ni delar på kostnaden för inköpet per häst... slipning kostar typ under hundralappen av de båda skären tillsammans
 
Sv: hur dela på kostnaderna

hur ofta skall man slipa dem? efter X antar klippningar (10-20?) en gång i året. är skär av bra kvalitet, klippte som smör igår :)

märks de att jag har noll koll på att klippa hästar?
 
Sv: hur dela på kostnaderna

Jag har hört lite olika vissa säger efter varje gång men sen hur mkt det sliter på skär har lite med pälsen att göra att om man klipper en tjock grov päls så sliter det mer så jag tror det bästa är att hålla koll och när man märker att det inte klipper så bra längre börjar tugga päls så är det dax för en slipning
 
Sv: hur dela på kostnaderna

Du märker om skären inte tar men du vill ju helst slipa innan det blir så ;)

Jag har slipat mina skär en gång om året och då har dom använts under året till helklippning av:

Connemara 2-3 gånger
Shetlänning: 4-5 gånger
Fullblod: 1-2 gånger


Det beror ju på vad för päls skären ska gå genom. Tjock ponnypäls sliter mer än silkeslen och tunn fullblodspäls. Min connemara har tät päls men inte så "lurvig".
Och shetlänningen är ju enbart första klippningen som är riktigt mycket och sedan går det rätt lätt de andra... Så jag skulle väl säga slipning var 10 klipp generellt...

Jag lämnade in skären till granngården så skickade dom iväg skären till "sitt sitt slipställe" och jag fick tillbaka skären på en vecka och betalade under hundringen (för båda skären slipade).


Det går att hitta billigare slipning men jag tyckte granngården var bäst pga de var så smidigt; JAG behövde inte fixa kuvert och frimärke och skicka och betala in faktura osv osv...

Jag betalar hellre 20 spänn extra till granngården för att dom gör det jobbet åt mig ;)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
12 324
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 869
Senast: Nepenthe
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 706
Senast: verser
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
2 800
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp