Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

sandig

Trådstartare
Räkningar, hyra m.m är ju bara att dela rakt av, men allt annat?

Som mat, äta middag ute, bio m.m?

Vi har kört "betala varannan gång" Men det är ju väldigt svårt att få det rättvist, ena gången kanske man äter dyrt nästa billigare osv...
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Den som har mest pengar på kontot för dagen betalar, eller den som står närmast kassan, eller den utav oss som har plånboken med sig.

Är man sambos och har (delvis) delad ekonomi och lever ett gemensamt liv förstår jag inte varför det måste vara så rättvist. Så länge båda bidrar till de gemensamma utgifterna och har råd med ungefär likvärdiga hobbyer så förstår jag inte problemet.

För övrigt delar inte vi rakt av på huskostnader och annat heller. Vi för över en summa pengar till ett gemensamt konto varje månad. Jag för över lite mer än sambon eftersom jag tjänar mer. Sen använder vi de pengarna till gemensamma "tråkiga" omkostnader.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Jag är nu gift och vi har hus med gård och en liten dotter tillsammans så vi kör mina pengar är dina pengar. Vi lägger ihop alla inkomster och betalar det som ska betalas oavsett om det är huslån, delar till traktorn, kläder till någon av oss eller utrustning mm till hästarna. Så har vi kört sen vi flyttade ihop, mycket lättvindigare än att splitta allt och det funkar för oss, vi lever ett liv tillsammans :)
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Vi har totalt gemensam ekonomi. Alla inkomster är "våra" och alla utgifter är "våra". Finns inget som heter dina/mina pengar i vår familj.

Snabbt, enkelt, smidigt och lätträknat :D!

Edit; om det spelar någon roll så är vi gifta, heltidsarbetande bägge två, äger hus tillsammans och har 4 hundar :).
 
Senast ändrad:
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Boendet betalar vi 50/50. Pengar till mat sätter vi in på ett gemensamt konto, där betalar vi efter hur mycket vi äter och tjänar (sambon betalar en slant mer än mig eftersom jag äter ett mål mindre per dag och det bara är han som äter kött) och är det något kvar på kontot efter matinköp så går det till gemensamma nöjen.

Utöver det betalar vi efter förmåga. Jag studerar och går på CSN och han jobbar och får ut ungefär dubbelt så mycket som mig. Så oftast så betalar han om vi gör något litet i vardagen (fikar, går på bio och liknande) och vi inte använder det gemensamma kortet. Gör vi något som kostar mer så betalar vi oftast var för sig, eller har i alla fall bestämt "var pengarna ska komma ifrån" innan (mest eftersom jag inte har en sådan ekonomi att jag kan göra större utsvävningar utan lite planering)..
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Vi är gifta och har blandat ihop ekonomin helt. Spelar ingen roll vem som betalar egentligen.

Vet inte om vi delar "lika" jag får pengar (baserat på månadens inkomst (lägre vid VAB tex), inte baserat på räkningarnas kostnad) och betalar alla räkningar o sparar. Jag räknar med att det blir ungefär rättvist. Våra hobbies vet jag inte om de är jämförbara, ungefär kanske.

Innan dess så minns jag inte riktigt, betala varannan gång kanske. Eller var för sig om det var dyrt. Det blev ihopblandat ändå. Reser man kan man kanske ha en reskassa? Men den som för ögonblicket hade mest pengar betalade såklart mest, annars är det ju ingen poäng.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Fasta kostnader (mat som äts hemma, hyra, bil, tv, bredband o.s.v.) delar vi 60/40. Jag betalar den mindre delen eftersom sambon har mer än dubbelt så mycket som mig ut efter skatt då jag studerar.

När det gäller utemat och sånt så blir det lite hur som helst, tror dock det är ganska jämnt fördelat ändå.
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Hyran går på autogiro från mitt konto. Jag betalar räkningar från mitt konto. Resten blir som det blir vi pratar med varandra om något speciellt måste inhandlas som kanske är lite dyrare.
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Vi har gjort en uppdelning utifrån inkomst. Jag står för 70 % av hushållets inkomst (min man är student) och betalar då 70 % av de fasta kostnaderna. Vi har bestämt vad var och en ska bidra med och dessa pengar sätts in på ett gemensamt konto en gång per månad. Från detta konto betalar vi ränta, amorteringar, avgift till brf, el, gas, tv-licens osv. Även vissa kostnader för bilen, ex försäkring, betalas med dessa pengar. Det blir normalt sett pengar över av det vi sätter in varje månad. Detta får utgöra en buffert som växer om vi inte använder den och som vi kan använda till övriga gemensamma inköp.

Sen betalar jag också det mesta av maten, för att mannen ska ha något alls att röra sig med i månaderna. Om vi t.ex. äter ute, vilket är kanske en gång i månaden, så brukar vi turas om att betala.

Kan tillägga att min man la in ganska mycket mer i kontantinsatsen när vi köpte lägenheten för 1½ år sedan och jag har räknat ut att vi kommer vara i princip kvitt när han är klar med utbildningen om vi fortsätter med denna fördelningen.
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

*kl*

Jag är sjukskriven och min sambo jobbar heltid med en helt okej lön, så vi har gjort så att jag betalar för mina djur, min bil samt det jag kan när det kommer till mat osv och han betalar boendekostnaderna samt en del av maten osv. Det är kanske inte helt optimalt eftersom jag gärna hade varit med och bidragit mer, men nu kan jag inte det om jag vill kunna göra något annat än att betala räkningar så då får det vara såhär tillsvidare och så ser vi om det ändras när jag börjar jobba igen.
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

En till sjukskriven här, min sambo tar också boendekostnaderna. Resten av räkningarna tar vi på varsitt håll, det är ju våra personliga räkningar, respektive telefonabonnemang, avbetalningar, busskort och dyl. Maten räknar vi inte på, men det blir väl hyfsat uppdelat tror jag.
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

kl

Här spelar det ingen roll vem som betalar vad.
Vi har inte haft så mycket pengar över så han för över allt till mig (nästan) och så betalar jag alla räkningar och sen för jag tillbaka till honom eftersom han är den som handlar :P
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Vi har ett gemensamt huskonto dit vi för över lika mycket var varje månad, till räkningar som är husrelaterade. Men sambon tjänar mycket mer än mig, så han står ofta för många andra inköp som storhandlingar, tapeter etc.
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Vi hade gemensamt helt, a la dina pengar är mina pengar.
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

:) Här är det olikt de flesta andra.
Vi har våran egna ekonomi, Vi delar bara utgifter vi har tillsammans tex sopor, el och om vi gör något gemensamt delar vi på utgifterna tex restaurangbesök. Vi bor i var sitt hus på samma fastighet och jag bet mina hästar och han sina bilar, Jag får in studiebidrag mm för dottern och bet räkningarna men ger henne lika mycket pengar bredvid. Jag har ingen aning om hur mycket pengar han har på sina konton , men jag har bättre lön.
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Den som har högst inkomst betalar mest. Allt är fördelat procentuellt och vi har lika mkt kvar att leka med när allt är betalt.
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Vi har typ gemensam ekonomi, men har ändå egna konton och har det delvis uppdelat. Sambon betalar avgiften till BRF mer mat, jag betalar bensin/bilar. Men sen betalar jag för min häst, min telefon och vad jag nu vill göra och vice versa. Jag tjänar mer än min sambo, ganska mycket mer, men han har alltid mer pengar kvar :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 702
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 404
Senast: Exile
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 215
Senast: Blyger
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 809
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp