Hur dränerar man en dalmatiner?

Blandrastik

Trådstartare
Hade en dalmatiner hos mig igår, matten hade sökt hjälp för hundmötesproblem. Prickig, två år och med en myrstack i brallan äntrade han parken hemma hos mig. Efter lite snack visade det sig att hunden aldrig var lös. Matten hade försökt med diverse aktiviteter för att få hunden trött på annat sätt. Lydnadsträning och Nose Work. På senaste NW träningen hade hunden hoppat på en annan hund.
Jag förslog att vi skulle börja med att verkligen dränera hunden, låta den få maximalt utlopp för sin energi. Vad är då bäst? Hittade en tävlingsform med dalmatiner och häst, verkade kul, men matten äger ingen häst. Däremot en cykel. Matten tror däremot att både hon och hunden kommer att döden dö om de provar att cykla tillsammans.
Cykla långt och långsamt? Låta honom dra? Alltså kortare sträcka, men ta i. Kasta en boll i en uppförsbacke?
Var hade ni börjat?
 
Dalmatiner är väl "gjorda" för att springa bredvid en vagn. Om han inte drar våldsamt kan väl matten sätta en hjälm på huvudet och ge sig i väg och cykla där det är lugnt och kliva av om någon situation skulle uppstå.
Vad jag gjorde med en morsk stor hund som var kopplad vid cykeln via en Springer var att sätta på nosgrimma och ha koppel i handen, så att jag kunde göra en liten avledande rörelse med handen (INTE DRA) när jag såg att något fångade hans intresse.
 
WP?
Jag drog en del med min senaste BC, inte för att dränera, utan för att bygga upp musklerna på en unghund med HD C, sedan gick vi över till simning.
Jag använde en trehjulig sparkcykel, hade hjälm + skydd för armbågar o knän. Hunden bör kunna vad vänster o höger betyder samt kommandona stanna o stop.
 
Det har alltid varit lagligt att rasta lös eller kopplad hund med fyrhjuling. Däremot fick man inte tidigare sätta fast hunden i fordonet men även det är nu tillåtet.
 
Jag har haft ett par Dalmatiners. Rejäla cykelrundor dagligen samt lösa på stranden regelbundet har dränerat dem lagom mkt.
 
Har haft 3 dalmatiner och att motionera dem trötta har i stort sett varit omöjligt utan att ta lvet av mig själv..... Rejäla utmanande spår är det absolut bästa! Eller hitta en hund med lika bra kondis att leka med, det brukar gå vilt till när dallisar leker....
 
Många dalmatiner gillar drag, i olika former, och är bra på det. Cykla långt o långsamt, då får man nog hålla på i några dygn (iallafall med mina). Kasta boll i uppförsbacke kanske funkar om hunden verkligen är besatt av bollar men jag känner ingen dalmatiner som tycker det är värt att anstränga sig för en boll.

Men om hunden aldrig fått vara lös så skulle säkert lösspring tillsammans med andra hundar i kuperad terräng ta slut på den. Men den kanske inte kan umgås med andra hundar?

Mina hundar är som allra tröttast efter ha varit på utställning en hel dag. När de bara springer som galningar och man tror att de är utpumpade så sover de en timme eller två och sedan är de på G igen. Fast mina beter sig ju inte som du beskriver även när de är alerta. De prickiga behöver ofta en rätt fast hand under uppväxten, speciellt hanarna.. Jag har sett en del unghundar gå ur händerna på sina ägare.
 
Dalmatiner är väl "gjorda" för att springa bredvid en vagn. Om han inte drar våldsamt kan väl matten sätta en hjälm på huvudet och ge sig i väg och cykla där det är lugnt och kliva av om någon situation skulle uppstå.
Vad jag gjorde med en morsk stor hund som var kopplad vid cykeln via en Springer var att sätta på nosgrimma och ha koppel i handen, så att jag kunde göra en liten avledande rörelse med handen (INTE DRA) när jag såg att något fångade hans intresse.
Jag vet, men funderar lite som @vallhund på WP, men är inte säker på om de gillar att jogga långa sträckor eller om det passar bättre att ta i.
 
Har haft 3 dalmatiner och att motionera dem trötta har i stort sett varit omöjligt utan att ta lvet av mig själv..... Rejäla utmanande spår är det absolut bästa! Eller hitta en hund med lika bra kondis att leka med, det brukar gå vilt till när dallisar leker....
Ja, jag är spårnörd och har försökt spåra med honom. Men han tappar fokus hela tiden, han kan inte koncentrera sig. Därför skulle jag vilja prova att "blåsa ut" och sen kräva fokus.
 
Många dalmatiner gillar drag, i olika former, och är bra på det. Cykla långt o långsamt, då får man nog hålla på i några dygn (iallafall med mina). Kasta boll i uppförsbacke kanske funkar om hunden verkligen är besatt av bollar men jag känner ingen dalmatiner som tycker det är värt att anstränga sig för en boll.

Men om hunden aldrig fått vara lös så skulle säkert lösspring tillsammans med andra hundar i kuperad terräng ta slut på den. Men den kanske inte kan umgås med andra hundar?

Mina hundar är som allra tröttast efter ha varit på utställning en hel dag. När de bara springer som galningar och man tror att de är utpumpade så sover de en timme eller två och sedan är de på G igen. Fast mina beter sig ju inte som du beskriver även när de är alerta. De prickiga behöver ofta en rätt fast hand under uppväxten, speciellt hanarna.. Jag har sett en del unghundar gå ur händerna på sina ägare.
Okej, då provar vi med drag, så får vi se. Tror inte matten vill släppa den med andra hundar, även om det säkert är en bra grej. Sen är det säkert sant att en hel del skulle ha gjorts för länge sedan för att styra upp honom. Men jag skulle vilja börja i "blås ut" änden, för att se om han lättare kan ta träning. På en timme i parken så släppte han inte fokus på omgivningen i en sekund. Matte kom två, minst, hela tiden.
 
Okej, då provar vi med drag, så får vi se. Tror inte matten vill släppa den med andra hundar, även om det säkert är en bra grej. Sen är det säkert sant att en hel del skulle ha gjorts för länge sedan för att styra upp honom. Men jag skulle vilja börja i "blås ut" änden, för att se om han lättare kan ta träning. På en timme i parken så släppte han inte fokus på omgivningen i en sekund. Matte kom två, minst, hela tiden.
Förstår vad du menar.. Lycka till med draget! :up:
 
Om han aldrig varit lös så kanske det räcker med att hitta en stor inhägnad plan (typ brukshundsklubb) och släppa honom där?
 

Liknande trådar

I
Övr. Hund Får man bli arg på folk som är rent lata och slappa? Jag skällde ut en gubbe i parken idag för att hans hund kom fram och hälsade på min...
2
Svar
29
· Visningar
2 544
Senast: IrishDraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp