Hur dränerar man en dalmatiner?

Varför inte bara hitta en rejäl tik han kan röja järnet med finns ju så mycket hundgrupper numera.
Cykla är väl toppen att dom drar är inte så farligt så länge dom drar jämt man brukar hitta takten rätt fort, bra att lära in stanna, sakta, kör, sidan osv vad man nu vill kalla det :)
 
Hittar nån info om det som skrevs ovan, alltså att man enligt lag får motionera hund med hjälp av fyrhjuling? Jag vill gärna ha en källa på det.
Vad spelar det egentligen för roll om hunden älskar det? Jag körde ofta fyrhjuling med min stora hund när hon levde och hon älskade det hon sprang lös på miltals med mjuka skogsvägar. Aldrig att jag hade kunnat motionera henne så lycklig till fots. Ser många som kör med sina huskys kopplade framför en fyrhjuling och hundarna får ju den motion dom behöver med hjälp av fyrhjulingen, förstår inte negativiteten?
 
Satens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om hållande av hund och katt (SJVFS 2008:5)

Gäller fr.o.m 2008-03-19

Hundar får inte bindas vid motorfordon om inte en speciell uppbindnings-anordning anbringas till fordonet. Uppbindningsanordningen ska vara utformad så att fordonet inte kan lämna platsen utan att anordningen först avlägsnas. Hundar får heller inte rastas eller tränas med hjälp av bil.
 
Satens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om hållande av hund och katt (SJVFS 2008:5)

Gäller fr.o.m 2008-03-19

Hundar får inte bindas vid motorfordon om inte en speciell uppbindnings-anordning anbringas till fordonet. Uppbindningsanordningen ska vara utformad så att fordonet inte kan lämna platsen utan att anordningen först avlägsnas. Hundar får heller inte rastas eller tränas med hjälp av bil.
Okej? Där stod inget
 
Du får alltså enligt den tolkning som gjorts i artikeln rasta hunden med en fyrhjuling (eller en moped, traktor eller MC) eftersom den inte är en bil. Hunden får inte vara fastsatt vid fordonet.
 
Men inte enligt Jordbruksverket. "Uppbindningsanordningen ska vara utformad så att fordonet inte kan lämna platsen utan att anordningen först avlägsnas." dvs rätt svårt att motionera hunden fastsatt
Ja fast Länsstyrelsen fick ju backa på det. Mannen fick ju fortsätta koppla fast hundarna i fordonet. Alltså är det tillåtet, åtminstone för draghundar som ligger framför fordonet.
Är detta så himla viktigt egentligen? Ni som inte vill rasta hunden med fyrhjuling låter bli, och vi som vill det kör på. Är man osäker på vad som gäller och tror att Länsstyrelsen står bakom en gran i skogen så har man hunden lös eller kopplad/fastsatt i föraren. Problemet löst.
 
Senast ändrad:
Ja fast Länsstyrelsen fick ju backa på det. Mannen fick ju fortsätta koppla fast hundarna i fordonet. Alltså är det tillåtet, åtminstone för draghundar som ligger framför fordonet.
Är detta så himla viktigt egentligen? Ni som inte vill rasta hunden med fyrhjuling låter bli, och vi som vill det kör på. Är man osäker på vad som gäller och tror att Länsstyrelsen står bakom en gran i skogen så har man hunden lös eller kopplad/fastsatt i föraren. Problemet löst.
Utan att lägga sig i sakfrågan. Jordbruksverkets texter är lagstiftning OM de inte går emot författningar från politisk nivå. I föreskriften står det att hunden inte får vara fastsatt i ett motorfordon som kan köra iväg. Detta gäller OM det inte finns prejudicerande beslut - dvs i princip en dom i HD. En tingrätts eller whatevers beslut kan ge en fingervisning om lagtolkning men inte mer än så.

Så för att i ett öppet forum säga att det är OK, måste du kunna presentera lag, författning eller HD-dom på att det är OK med fastsatt hund. En artikel om en dom i lägre instans duger inte - särskilt om den motsäger ansvarig myndighets föreskrifter.

Detta inlägg handlar inte om att motionera hunden med fyrhjuling eller inte (couldn't care less) utan om regelverket.
 
Utan att lägga sig i sakfrågan. Jordbruksverkets texter är lagstiftning OM de inte går emot författningar från politisk nivå. I föreskriften står det att hunden inte får vara fastsatt i ett motorfordon som kan köra iväg. Detta gäller OM det inte finns prejudicerande beslut - dvs i princip en dom i HD. En tingrätts eller whatevers beslut kan ge en fingervisning om lagtolkning men inte mer än så.

Så för att i ett öppet forum säga att det är OK, måste du kunna presentera lag, författning eller HD-dom på att det är OK med fastsatt hund. En artikel om en dom i lägre instans duger inte - särskilt om den motsäger ansvarig myndighets föreskrifter.

Detta inlägg handlar inte om att motionera hunden med fyrhjuling eller inte (couldn't care less) utan om regelverket.
Som sagt, länsstyrelsen har sagt att det är ok. Mig veterligen finns det ingen dom åt varken det ena eller andra hållet.
Gör som ni vill.
 
Jordbruksverkets texter är lagstiftning OM de inte går emot författningar från politisk nivå. I föreskriften står det att hunden inte får vara fastsatt i ett motorfordon som kan köra iväg. Detta gäller OM det inte finns prejudicerande beslut - dvs i princip en dom i HD. En tingrätts
Så för att i ett öppet forum säga att det är OK, måste du kunna presentera lag, författning eller HD-dom på att det är OK med fastsatt hund. En artikel om en dom i lägre instans duger inte - särskilt om den motsäger ansvarig myndighets föreskrifter.
Jag vill gärna ha källa på detta.
 

Liknande trådar

I
Övr. Hund Får man bli arg på folk som är rent lata och slappa? Jag skällde ut en gubbe i parken idag för att hans hund kom fram och hälsade på min...
2
Svar
29
· Visningar
2 556
Senast: IrishDraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp