Hur dränerar man en dalmatiner?

Jag upplever att det är rätt svårt att bli av med värsta energiöverskottet så länge hunden är rörelsebegränsad. Att få vara explosiv bränner frustration och överskottsenergi väldigt effektivt.

Om matten är så rädd för att låta sin aktiva hund vara aktiv så kanske det är mental träning för henne som är första steget.
 
Källor - du först @HeddaVovven . Det jag skrev kan du läsa i vilken SO-bok som helst. Du kan inte blint gå på en andra handskälla som en artikel om en tingsrättsdom före lagstiftningen själv. Lägre instanser är inte prejudicerande och vid ett annat tillfälle måste inte en domstol följa utslaget. Lagstiftning tolkas också utifrån den aktuella situationen. Det är sådant man behöver veta.

En parallell är en el-moped/eldriven rullstol. Det är också ett motorfordon. Så de som väljer att motionera sina hundar med hjälp av fordon, måste vara så förnuftiga att det inte är en djurskyddsfråga - många handikappade behöver både sin rullstol och sin hund och kan ha svårt att hålla i kopplet under färd. (Detta gör det osannolikt att någon myndighet skulle reagera så länge som folk inte släpar sina hundar efter fordon ;))
 
Senast ändrad:
@BornAgain Som sagt, mig veterligen finns det ingen dom varken för eller emot. Endast att länsstyrelsen gett sitt medgivande i det aktuella fallet. Det tolkar i alla fall jag som att det är tillåtet tills det är prövat i de högre instanserna. Dom som vill tolka det som att det är förbjudet får göra det, men det är ju väldigt vanligt att draghundsfolk tränar sina hundar på detta sätt.
Hur som helst så är man ju på den säkra sidan om man har hunden lös eller håller kopplet i handen.
Jag håller helt med dig om att förnuftet måste få råda så det inte blir en djurskyddsfråga. Man vill ju såklart undvika att släpa hunden efter fordonet. :)
 
Du kan kanske inte få en dalmatiner trött någon längre stund av fysträning MEN jag tror nog att det blir lättare att få hunden att jobba och fokusera om den först får springa av sig den värsta överskottsenergin. Rekommenderar också drag främst. Men annars åtminstone att hunden släpps i inhägnat område där den får rusa av sig säg tex. 20 min och därefter att man tex. spårar. För att öka fokus i spåret kanske viltspår är att föredra?
 
@BornAgain Som sagt, mig veterligen finns det ingen dom varken för eller emot. Endast att länsstyrelsen gett sitt medgivande i det aktuella fallet. Det tolkar i alla fall jag som att det är tillåtet tills det är prövat i de högre instanserna. Dom som vill tolka det som att det är förbjudet får göra det, men det är ju väldigt vanligt att draghundsfolk tränar sina hundar på detta sätt.
Hur som helst så är man ju på den säkra sidan om man har hunden lös eller håller kopplet i handen.
Jag håller helt med dig om att förnuftet måste få råda så det inte blir en djurskyddsfråga. Man vill ju såklart undvika att släpa hunden efter fordonet. :)
De jag känner med draghundar motionerar sina hundar sommartid med fyrhjuling utan att motorn är igång.
 
Jösses så fånigt. Det ska vara en rejält brant backe för att en BC ska ha problem att dra nån på lätt fordon (trehjuling/cykel/kickbike).
När jag kör två BCs så får jag stå på bromsen hela vägen.
Vi pratar väl om motordrivna fordon eller? Det är väl ingen som påstår att man inte får köra drag med kickbike, cykel, trehjulingar eller andra vagnar som saknar motor? Då får hela draghundssporten lägga ner sin verksamhet.
Jag har en fyrhjuling och den måste väga flera hundra kilo. En trehjuling lite mindre kanske. Har svårt att se att ett hundspann orkar dra ett sådant ekipage med motorn avstängd som @vallhund påstår.
 
Vi pratar väl om motordrivna fordon eller? Det är väl ingen som påstår att man inte får köra drag med kickbike, cykel, trehjulingar eller andra vagnar som saknar motor? Då får hela draghundssporten lägga ner sin verksamhet.
Jag har en fyrhjuling och den måste väga flera hundra kilo. En trehjuling lite mindre kanske. Har svårt att se att ett hundspann orkar dra ett sådant ekipage med motorn avstängd som @vallhund påstår.
Jag tror att @vallhund menar att draghundsfolket drar 4hjuling med motorn i med hundspann. Det orkar de garanterat, men man vill ju ha motorn för de bitar där det är riktigt tungt. Såklart orkar inte en ensam hund dra en fyrhjuling ensam nån längre bit.
Så fort man får den i rullning är det ju inte så tungt. det är ju därför vi människor orkar rulla ensilagebalar trots att de väger 400kg eller dra en maratonvagn för hand.
 
Jag tror att @vallhund menar att draghundsfolket drar 4hjuling med motorn i med hundspann. Det orkar de garanterat, men man vill ju ha motorn för de bitar där det är riktigt tungt. Såklart orkar inte en ensam hund dra en fyrhjuling ensam nån längre bit.
Så fort man får den i rullning är det ju inte så tungt. det är ju därför vi människor orkar rulla ensilagebalar trots att de väger 400kg eller dra en maratonvagn för hand.
Dvs olagligt då enligt flera i tråden.
 
Om man nu ska vara petig, så är ordalydelsen i jordbruksverkets djurskyddsbestämmelser för hund följande "Hundar får inte heller rastas eller tränas med hjälp av bil. "
 
Jag tror att @vallhund menar att draghundsfolket drar 4hjuling med motorn i med hundspann. Det orkar de garanterat, men man vill ju ha motorn för de bitar där det är riktigt tungt. Såklart orkar inte en ensam hund dra en fyrhjuling ensam nån längre bit.
Så fort man får den i rullning är det ju inte så tungt. det är ju därför vi människor orkar rulla ensilagebalar trots att de väger 400kg eller dra en maratonvagn för hand.
Precis
 
Hittar även detta inlägg som hänvisar till draghundsport.se
http://lillaliam.se/?p=10293
Hittar tyvärr inte inlägget i original själv men är ändå tämligen säker på dess äkthet.
Dessutom sas samma sak på den grönt-kort kursen jag gick för ett par veckor sedan. Det är tillåtet att binda upp (drag)hundar i en ATV.
 
Hittar även detta inlägg som hänvisar till draghundsport.se
http://lillaliam.se/?p=10293
Hittar tyvärr inte inlägget i original själv men är ändå tämligen säker på dess äkthet.
Dessutom sas samma sak på den grönt-kort kursen jag gick för ett par veckor sedan. Det är tillåtet att binda upp (drag)hundar i en ATV.
https://www.arbetarbladet.se/artikel/fyrhjuling-med-hundspann-okej

Antar att det är denna du menar angående ATV.
Jag har också fått lära mig att det är okej att dra med atv, och det vore galet om det vore förbjudet.
 
Cyklat med den helt klart! Tagit på stryp första gången tills den fattar vad det handlar om och hjälm för egen del.
Annars en ca 3 timmars promenad. Gå bara och var envisare än hunden! Perfekt om det är flera hundmöten men rör dig hela tiden framåt.
Hundsim? Det är såklart främst för rehab nu när det är för kallt i sjön men kanske går bara man betalar för sig.

Hade aldrig släppt ihop med annan hund när den är understimulerad, det är elakt mot den andra hunden.
 

Liknande trådar

I
Övr. Hund Får man bli arg på folk som är rent lata och slappa? Jag skällde ut en gubbe i parken idag för att hans hund kom fram och hälsade på min...
2
Svar
29
· Visningar
2 544
Senast: IrishDraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp