Hur dyra är de då?

Status
Stängd för vidare inlägg.

mian1

Trådstartare
Går det åt mycket eller lite pengar under den tid man är föräldraledig? Jämfört med vad man får in eller jämfört med vad man trodde innan man fick barn?

Min peng baseras på mitt tidigare jobb, mitt nuvarande vikariat samt a-kassa så jag har inte en aning om vad det hela kommer att sluta på. Får ju inte räkna med OB och andra tillägg i lönen som jag haft så det ser inte längre lika ljust ut :(

Om vi delar på tiden på ett smart sätt och dessutom bara tar ut 25 dagar/månad så kommer vår ledighet att räcka i nästan 2 år utan att vi behöver använda garantidagarna. 14 månaders föräldraledighet samt ett par månaders skollov för lärar-pappan.
Frågan är bara om pengarna räcker. Det skiljer nästan 1500:- mellan att ta 30 dagar/månad eller 25 dagar.
 
Sv: Hur dyra är de då?

mian1 skrev:
Går det åt mycket eller lite pengar under den tid man är föräldraledig?

Det beror på vad man prioriterar skulle jag vilja säga. Vi lever jättebilligt, jag helammar och vi köper de billigaste blöjorna. Vi köper alla kläder begagnat och vi har ingen barnvagn, ingen babysitter, ingen gåstol, ingen spjälsäng osv osv osv.

Jag tror man tjänar på att inte skaffa så mycket från början utan försöka köa saker när och OM behovet uppstår. Tygblöjor är ett hett tips tex. Kan användas till flera barn och man kan köpa begagnat om man hittar. Det innebär inte mycket mer jobb, men lite. Man kan ju kombinera med allt-i-ett-slit-å-släng om man inte vill använda det jämt, tex på stan.

Jag tror att det kan gå asmycket pengar om man går på allt som man "måste" ha till bebisen. Det är i själva verket väldigt lite som man verkligen behöver och behoven ser olika ut i olika familjer.
 
Sv: Hur dyra är de då?

Det går åt mindre pengar än när man arbetar.
Särskilt om man kan amma, för det är jättebilligt.
Bilen står nästan stilla och man hinner då rakt inte att shoppa.
Däremot så hinner man att pyssla massor, laga mat och kläder och andra grejjor.
Och så kommer där ett barnbidrag också på 950:-/månad.

När jag fick första barnet så var det på 750:-/månad och jag var övertygad om att det måste vara /kvartal för det var ju så mycket.
Och det bara liksom kom.

Om jag var ni, så skulle jag ta ut 30 dagar/månad i början.
Om det går bra med 25 dagar, så blir det ju pengar över.
Dessa kan ni ju sätta in på ett "barn och katastrof" konto.
Då så ser ni ju i slutet om det går bra och kan ta garantidagar till att vara lediga med och använda de pengar som ni lyckats att spara.

Om 1 år så har ju även din man en ordentlig SGI, så då kan ni ju dela på dagarna som ni vill.
 
Sv: Hur dyra är de då?

Köpa prylar hade jag inte tänkt. Min bror skänker mig en hel babyuppsättning med barnvagnar, bilstol och jag vet inte allt. Barnhage ärväl vad vi saknar, men det kan väl inte vara så dyrt och i värsta fall kan man väl stänga ute hundarna med ett kompostgaller (eller elstaket som maken sa till barnmorskan och hon genast satte onda ögat på honom eftersom hon saknar all form av humor).
 
Senast ändrad:
Sv: Hur dyra är de då?

Kan man även ändra sin föräldrapenning uppåt och testa med 25 dagar i början och ta ut fler ifall det inte funkar?
Att bilen får stå gör jättemycket för oss. Pendlingskostnaderna står för en tredjedel av alla våra utgifter!!! Jag måste pendla med bil 3 mil t&r till närmsta kollektivtrafik (och busskort för 1300:-/mån). Maken har busshållplats på cykelavstånd.
Barnbidrag hade jag faktiskt inte ens tänkt på!
 
Sv: Hur dyra är de då?

Du kan ta hur du vill månad för månad. Jag jobbar lite under min föräldraledighet, så vissa månader tar jag nästan inga föräldradagar, annars tar jag 5 dagar per vecka. Men du kan ju testa en månad (du skriver inte perioden längre än en månad). Funkar det inte får du kanske ta fullt månaden efter. Det blir lite mer regler efter barnets ettårsdag.

För mig räcker barnbidraget lätt till dotterns vardagliga utgifter (ettåring). Dyrast är det första tiden. Kanske måste bröstpump inskaffas, eller ny amningsBH tex. Det kan komma en del inkörskostnader som kan bli akuta. I början går det åt massvis med bröstinlägg (om man inte vill vattna hela omvärlden med mjölk), det slipper man sedan, men å andra sidan äter hon ju nu en massa gröter och en del barnmatsburkar samt välling, vilket hon inte gjorde i början, så det går nog på ett ut. Vi handlar bara bra (dyrare) blöjor, så det blir väl ca 250 - 300 kr per månad. Sedan tillkommer ju förstås mat och kläder, vilket även det är mest i början. Kanske ska man ordna med dop? Kostar en slant (kanske). Vi håller också på med babysim, kostar ca 400 kr per månad.

Men, barnbidraget bör täcka barnets överlevnadskostnader, i stort, till att börja med, men ha en buffert för oförutsedda utgifter. Om ni klarar er i övrigt det får ni väl sätta er ner och räkna på.
 
Sv: Hur dyra är de då?

Det kan vara jättebilligt med en bebis.

Man hinner inte göra av med några pengar och behöver inte pendla :idea:

Särskilt om man inte är snobbig utan kan använda ärvda/begagnade grejor kan man spara massor.

Vidar kostade i princip inget första 7 mån när jag helammade och vi hade ärvda tygblöjor, barnvagn och kläder.

Barnbidraget täckte gott och väl hans kostnader och mina amningsgrejor. (pump, BH:ar, inlägg, skön bananformad amningskudde)

Och att inte åka så mkt bil sparade tusenlappar varje månad.

Jag tror det är billigare att bo på landet med bebis oxå, för då kommer man långt från alla frestelser och kan liksom inte glida in på ett café med barnvagnen på promenaderna :D
 
Sv: Hur dyra är de då?

Jag har dessutom tänkt vara så duktig att jag såsmåningom fixar barnmat själv (även efter amningen). Vi har ju egenodlade grönsaker, svärmor ska skicka oss en bra tryckkokare och sen är det väl bara att ordna en stavmixer!
 
Sv: Hur dyra är de då?

mian1 skrev:
Jag har dessutom tänkt vara så duktig att jag såsmåningom fixar barnmat själv (även efter amningen). Vi har ju egenodlade grönsaker, svärmor ska skicka oss en bra tryckkokare och sen är det väl bara att ordna en stavmixer!

En stavmixer är kanon. Jag har kanske köpt typ 10 barnmatsburkar totalt till mina prinsar som nu är fyra o sju år. Det är så lätt att koka upp någon potatis eller morot i småbitar. Och våra barn har från det de varit mogna ätit samma mat som oss, på samma tider. Kanske att vi har kryddat lite extra efteråt elle så. Men allt går att purea med mixer: köttfärssås o spaghetti (älskar nog alla barn) söndagsstek, tacos, whatever :banana:

Och jag brukar alltid säga folk som gnäller (ang ursprungsfrågan) att det kostar att arbeta, hålla en bil, bensin, jobbkläde, luncher osv. Hemma räcker det med pyjamas och hemlagad mat :angel:
 
Sv: Hur dyra är de då?

Barnmat är ju lätt - om man själv äter något så när nyttigt :angel: så är det enkelt att bara plocka undan lite åt bebin och mosa (jag klarade mig med gaffel men stavmixer låter kul!) innan man saltar.

Men det finns en poäng med att ha ett litet nödlager med barnmatsburkar i skafferiet ifall man missar något vuxenmål eller vill göra barnolämplig mat eller får bråttom...

Jag tror du kommer att kunna spara pengar på att vara hemma med bebis jämfört med vad det kostar att jobba. :)
 
Sv: Hur dyra är de då?

Om du ringer till Försäkringskassan så kan dom hjälpa dig att räkna ut vad du kommer att få i föräldrapenning.
 
Sv: Hur dyra är de då?

Vill bara varna för en sak! Postorderkataloger. Livsfarliga! Särskilt H&M katalogen!
 
Sv: Hur dyra är de då?

benjamin skrev:
Vill bara varna för en sak! Postorderkataloger. Livsfarliga! Särskilt H&M katalogen!
Men en sak kan jag tipsa om ifall ni inte visste det. Ellos har en "bumerangkudde" i stort format som många tycker är bra som amningskudde, och den är mkt billigare än de "riktiga" amningskuddarna.
Fick tipset under min BVC-systerpraktik, men hade köpt en själv om den funnits då jag hade bebisar.
 
Sv: Hur dyra är de då?

du kan själv bestämma hur många dagar du vill ta ut och du kan när du vill ändra dig längs resans gång, det är väldigt bra. Jag har själv växlat från 4-6 dar per vecka beroende på hur firman gått.

Små bebisar är inte så dyra i drift om man ammar, får du dessutom massa av de dyra sakerna, vagn, säng, bilstol m.m så kommer ni säkert klara er bra. Beror ju på hur på gränsen ni lever just nu också.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 671
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 905
Senast: Dimmoln
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 321
Senast: miumiu
·
Äldre Hej! Jag är generellt dålig på matematik och att tänka klart juridiskt är inte min bästa förmåga just nu, så jag skulle blir jätteglad...
2
Svar
35
· Visningar
4 721
Senast: lbb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp